Gå til innhold

Vandelsattest?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trenger en vandelsattest i forbindelse med ny jobb. Er det noen som vet sånn ca. hva rutinene er for dette?

Hvor henvender man seg? Sentralt på poletistasjon eller lokalt lensmannskontor el.l.? Hvor lang tid kan det komme til å ta?

Er forresten vandelsattest det samme som politiattest siden det er det eneste jeg finner info om på politi.no?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gamle Alex
Skrevet

Ja , det er det samme. Ta kontakt med ditt lokale lensmannskontor .

Dette burde ikke ta mer en et par dager.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja dette er en festlig prosedyre. Heilnorsk kan man si.

Jeg trengte vandelsattest da jeg søkte jobb i barnehage.

Dro på politistasjonen og ba om en.

De kunne ikke gi meg en før jeg eventuelt hadde fått jobben. ? :klø: ?

Dro og snakket med styrer i barnehagen som :klø: og sa; jammen jeg trenger jo vandelsattest før jeg kan ansette deg. ?

Vel damen tok sjansen og ansatte meg.

Jeg husker faktisk ikke om jeg da måtte dra tilbake og få attesten eller om det bare kokte bort. Det er noen år siden.

Men er ikke dette et regelverk som biter seg selv i halen da?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tok med kontrakten fra skolen og leverte på politikammeret. Husker ikke om jeg fikk attesten selv eller om de sendte den til skolen.

Ettersom man søker en jobb hvor et av kriteriene er at man skal kunne levere en plettfri vandelsattest, så vet man jo det på forhånd, man vet jo om man har misbrukt en unge eller ikke. Tviler på at en pedofil mann f.eks. ville ha kranglet til seg en jobb han i utgangspunktet aldri hadde ettersom vandelen ikke var i orden

Gjest Gjest
Skrevet

Du får ikke vandelsattest ved å bare gå innom nærmeste politistasjon. Du må ha med bekreftelse på hvorfor du skal ha den.

Skal du f.eks. jobbe i barnehage holder det med en bekreftelse fra styrer på at xx skal jobbe hos oss. signert: yz, styrer.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde ikke med noen bekreftelse da jeg skulle ha vandelsattest for 1 1/2 år siden. :klø: Jeg dro til politistasjonen med gyldig legitimasjon, og etter noen dager kunne jeg hente attesten.

Gjest Gjest
Skrevet
Du får ikke vandelsattest ved å bare gå innom nærmeste politistasjon. Du må ha med bekreftelse på hvorfor du skal ha den.

Skal du f.eks. jobbe i barnehage holder det med en bekreftelse fra styrer på at xx skal jobbe hos oss. signert: yz, styrer.

Så da må man altså ha fått jobben før man kan søke om attesten?

Men i mange annonser står det da at du må kunne vise attesten når du søker jobben.

Jeg synes det er veldig forvirrende jeg. Nesten håpløst.

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Så da må man altså ha fått jobben før man kan søke om attesten?

Men i mange annonser står det da at du må kunne vise attesten når du søker jobben.

Jeg synes det er veldig forvirrende jeg. Nesten håpløst.

Prøv å ta konakt med lensmannskontoret og forklar situasjonene du.

Så håpløst er det da ikke

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde ikke med noen bekreftelse da jeg skulle ha vandelsattest for 1 1/2 år siden. :klø: Jeg dro til politistasjonen med gyldig legitimasjon, og etter noen dager kunne jeg hente attesten.

Det måtte jeg ha. Fikk attest i forrige uke i forbindelse med jobb i barnehage. Da hadde jeg med et "skriv" fra styrer om at jeg skulle jobbe hos dem.

Skrevet

Da høres det vel ut som om jeg bør ta en telefon og forhøre meg om hva de trenger av dokumentasjon. Jeg har fått jobben men har ikke noen arbeidskontrakt el.l.ennå. Burde jeg be om en skriftelig bekreftelse fra arbeidsgiver kanskje?

Skrevet

Jeg måtte også ha vandelsattest for litt over tre år siden. Som førsteårsstudent på lærerskolen måtte jeg ha det for å kunne gå ut i praksis. Jeg gikk på politihuset, ba om en attest og viste legitimasjon. Attesten kom i posten noen dager senere.

Skrevet
Da høres det vel ut som om jeg bør ta en telefon og forhøre meg om hva de trenger av dokumentasjon. Jeg har fått jobben men har ikke noen arbeidskontrakt el.l.ennå. Burde jeg be om en skriftelig bekreftelse fra arbeidsgiver kanskje?

Høres ut som om det er ulik praksis på de ulike politikontorene. Men regelen er at man skal ha en bekreftelese på HVORFOR man skal ha attest og HVORDAN attest, dvs hva den skal inneholde. Det skal holde med at arbeidsgiver skriver et skriv om at du skal ha det i forbindelse med jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...