Gå til innhold

Nabokatten klorer opp utemøblene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sofagruppe i kunstrotting ute, og nabokatten har nå nesten klort den i stykker. Det ligger biter rundt på hele verandaen og det er tydelige kloremerker på armlene, rygg og stolbena. 

Naboen er ikke en sånn person man kan snakke med, hun kjører sitt løp, for å si det slik. 

Hva kan jeg gjøre for å hindre katten i å ødelegge møblene mine?

Jeg ønsker den egentlig ikke på eiendommen min i det hele tatt, men vi bor i rekkehus og har lavt gjerde mellom (naboen vil ikke ha høyere). 

Anonymkode: 2d32e...7ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp cat off spray

Anonymkode: b6f71...6c3

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt kjempesur og forlangt nye møbler av naboen.For F ikke ditt problem at den sørens katta klorer opp møblene.

Anonymkode: 75467...24e

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp keep off spray. 

Anonymkode: bb282...feb

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg hadde blitt kjempesur og forlangt nye møbler av naboen.For F ikke ditt problem at den sørens katta klorer opp møblene.

Anonymkode: 75467...24e

Jo, det er nettopp ts sitt problem at møblene går i stykker da det er hennes møbler!!  Eier av katten bryr seg ikke stort ser det ut til og kan heller ikke gjøre så mye med det.

Prøv spray, ts!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp kattesikre møbler. Hardplast

Ute i naturen lever det dyr. Mange sliter med hjort. Selv kan jeg ikke ha grønnsaker og fine blomster, på grunn av brunsnegler. 

Anonymkode: ecc15...b48

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Anti-katt spray og i tillegg kan du sprute vann på katte hver gang den går inn i hagen din.

Anonymkode: d34e1...292

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøp kattesikre møbler. Hardplast

Ute i naturen lever det dyr. Mange sliter med hjort. Selv kan jeg ikke ha grønnsaker og fine blomster, på grunn av brunsnegler. 

Dette er så fraskriver av ansvar at jeg blir irritert. Hvorfor katteeierne får friplass og det forventes at alle rundt dem skal bare akseptere at "de har katt" og leve med konsekvensene uten at eier selv har noen ansvar, det er for meg ubegripelig. Katter MÅ ikke bare slippes ut, du er ikke fritatt ansvar bare fordi "katten gjør som den vil" og du bør være erstatningspliktig.

Ts: du må ha bevis at det er hennes katt før du konfrontere henne. Om hun ikke vil snakkes med, skriver du brev der du viser til loven og sier at du er villig til å ta det videre. Så må dere inn til mekling (det er gratis). Ikke gi deg.

PS. Katter liker ikke lukten av karri. Just sayin'

Anonymkode: cc878...c9d

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Finn frem vannslangen hver gang du ser katten... 

Anonymkode: d59fe...46d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en katt som gikk på bilen til naboen. Naboen kom for å snakke med meg. For det kunne ikke katten gjøre. Belager. jeg skal snakke med katten sa jeg. 

Det er noen ting kan ikke kan få sagt til dyr, tenker jeg. desverre. Men forstår jo det godt om du ved et uhell spyler vann om du ser katten klorer. Selv pleier jeg å si. høy neineinei !! og så løper han. 

Anonymkode: a41f4...a21

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, tulleinnlegg og oppfordring til brudd på norsk lov.

Rhodiola, adm.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er så fraskriver av ansvar at jeg blir irritert. Hvorfor katteeierne får friplass og det forventes at alle rundt dem skal bare akseptere at "de har katt" og leve med konsekvensene uten at eier selv har noen ansvar, det er for meg ubegripelig. Katter MÅ ikke bare slippes ut, du er ikke fritatt ansvar bare fordi "katten gjør som den vil" og du bør være erstatningspliktig.

Ts: du må ha bevis at det er hennes katt før du konfrontere henne. Om hun ikke vil snakkes med, skriver du brev der du viser til loven og sier at du er villig til å ta det videre. Så må dere inn til mekling (det er gratis). Ikke gi deg.

PS. Katter liker ikke lukten av karri. Just sayin'

Anonymkode: cc878...c9d

Det finnes villkatter og streifere også. 

Det er du som har ansvar for å sikre dine eiendeler. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor dere i borettslag? Hva sier husordensreglene eller vedtektene deres om husdyrhold?

Hos oss er det innført båndtvang på alle husdyr som oppholder seg utendørs pga. katter som tisser på verandaene til naboene osv.

Anonymkode: 771ea...8be

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en katt som gikk på bilen til naboen. Naboen kom for å snakke med meg. For det kunne ikke katten gjøre. Belager. jeg skal snakke med katten sa jeg. 

Det er noen ting kan ikke kan få sagt til dyr, tenker jeg. desverre. Men forstår jo det godt om du ved et uhell spyler vann om du ser katten klorer. Selv pleier jeg å si. høy neineinei !! og så løper han. 

Snakke med katten. Du må jo betale!

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som du ser i hi ønsker ikke den samme katteeieren å ha gjerde mellom eiendommene som kan begrense kattens inngang. Jeg har hønsenetting rundt alle frukttrærne mine, for de klorte den også opp. Hva tenker du jeg skal gjøre, surre netting overalt? Droppe utemøbler?

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Bor dere i borettslag? Hva sier husordensreglene eller vedtektene deres om husdyrhold?

Hos oss er det innført båndtvang på alle husdyr som oppholder seg utendørs pga. katter som tisser på verandaene til naboene osv.

Anonymkode: 771ea...8be

Nei, ikke borettslag. Vi har ikke noen sånne vedtekter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt blaffen i at naboen ikke ønsker høyre gjerde. Han hadde fått beskjed om at det var kun for å holde katten hans unna, så da kunne han velge å holde styr på katten eller høyre gjerde. Utenom det hadde jeg stått klar med hageslangen og spylt katten noe inni hampen slik at den aldri kom tilbake.

At katteeiere er fritatt for erstatning er helt utrolig. Nei man kan ikke styre hvor katten går, men man kan derimot styre om man slipper en katt løs når det er naboer tatt på eller om man skaffer husdyr som er til plage for naboer.

Anonymkode: b4811...0c6

• Nyttig 2
Skrevet

Ryddet for innlegg med oppfordring til brudd på norsk lov.

Chantielle mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn elektronisk katteskremmer

sitrus lukt

appelsinskall i møblene

rottweiler i hagen er og lurt 

Anonymkode: 9cac7...4de

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

«Snakke med katten»? Herlighet 🙄🤦‍♀️ Katten er lovmessig DIN eiendel, og DU er ansvarlig for evt. skade DIN katt gjør på andres eiendeler eller eiendom. 

Basert på dette fullstendig ansvarsfraskrivende innlegget så bør DU IKKE ha dyr. Punktum. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nettopp. 
I henhold til lovverket er husdyr eiendeler på lik linje med en stol. Og DU er ansvarlig for å sikre DINE eiendeler, og sørge for at de ikke påfører skade på andres eiendeler eller eiendom. 

Så enkelt, og vanskelig, er det faktisk. 

TS: Krev erstatning av naboen. Skadeserstatningsloven § 1-5 gir dyreeieren et objektivt ansvar for skader som dyret forvolder. Dersom naboen ikke betaler bringer du saken inn for forliksrådet. 

Anonymkode: d95d2...7c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som du ser i hi ønsker ikke den samme katteeieren å ha gjerde mellom eiendommene som kan begrense kattens inngang. Jeg har hønsenetting rundt alle frukttrærne mine, for de klorte den også opp. Hva tenker du jeg skal gjøre, surre netting overalt? Droppe utemøbler?

Jeg har 2,5 meter levegg mot naboene på ene siden. Kattene tar gjerne en spasertur på toppen (øver balansen) før de hopper ned i vår hage.

jeg anbefaler som nevnt hardplast. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har 2,5 meter levegg mot naboene på ene siden. Kattene tar gjerne en spasertur på toppen (øver balansen) før de hopper ned i vår hage.

jeg anbefaler som nevnt hardplast. 

Tåpelig at alle må ha hardplast pga et dumt dyr!

Anonymkode: 9cac7...4de

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...