Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg googlet en del og det jeg finner er motstridende. Den ene siden sier man skal spise visse matvarer, og neste sier man ikke skal spise slike ting.

Kan de av dere som har gått på lavkarbo og har lyktes med det komme med en rask innføring? F.eks:

Hvordan fungerer lavkarbo.

Hva skal man eller ikke skal man spise.

Det står at man skal spise mye fett, men hva slags fett. Hvor mye.

Hva slags mat eller middag.

Hva skal man unngå.

Og andre ting jeg ikke kommer på.

Anonymkode: 784b6...99d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sannsynligvis gjøre det veldig enkelt: kutt ganske enkelt ut eller ned på karborik mat. For de fleste betyr det at de godt kan unne seg mye fet mat. Men hvis du henger det for mye opp i kalorier og næringsstoffer kan du fort miste følelsen med hvordan du egentlig har det, hvor sulten du er, hva du er sulten på, osv, og alt kan bli stress.

Egentlig kan du gjøre det så enkelt som å bestemme deg for å spise ren, naturlig mat. Det er allerede lavkarbo sammenlignet med hva folk flest spiser. Ordentlige råvarer, mindre brød, pasta og sukker.

Anonymkode: fe398...769

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan si hva jeg spiser og hva som funger.

Rødt kjøtt, fjærkre, hvit og fet fisk, yoghurt (allergisk mot egg dessverre). Er generøs med proteinnntak, dvs det er hovedtyngden av f.eks middag. Bær, nøtter, salalt/grønnsaker, avokado, tomat, olivenolje, meierismør. 

Jeg er nødt til å drikke elektrolytter på lavkarbo. 

Noen ganger havner jeg i ketose hvis karbohydratene blir for få, men ofte ligger jeg litt for høyt (60-80 gram). 

Lavkarbo kan være så mangt,TS. Man kan fint spise 1 pk kikerter eller 100 gram havre på lavkarbo også, det kommer helt an på hva målet ditt er og hva som fungerer for deg. 

Anonymkode: f3102...5d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nå har jeg googlet en del og det jeg finner er motstridende. Den ene siden sier man skal spise visse matvarer, og neste sier man ikke skal spise slike ting.

Kan de av dere som har gått på lavkarbo og har lyktes med det komme med en rask innføring? F.eks:

Hvordan fungerer lavkarbo.

Hva skal man eller ikke skal man spise.

Det står at man skal spise mye fett, men hva slags fett. Hvor mye.

Hva slags mat eller middag.

Hva skal man unngå.

Og andre ting jeg ikke kommer på.

Det finnes ulike varianter av lavkarbo avhengig av hvor "streng" man er i forhold til hvor mye karbohydrater man tillater. Som hovedregel er et kosthold som inneholder mindre enn 130 g karbohydrater pr. dag, ansett som lavkarbo.

Det man typisk kutter ut, er alt av sukkervarer, alt av kornvarer og det meste av frukt og fruktjuice. Mange kutter også ut stivelsesrike grønnsaker som poteter, mais, erterl, inser/bønner, og rotgrønnsaker. Et unntak er edamamebønner, som er lave på karbohydrater.

Andre grønnsaker kan inngå i et lavkarbokosthold, i tillegg til bær, nøtter, og frø samt rent kjøtt, fugl og fisk. Karbonadedeig og kjøttdeig er ok. Grove "slakterpølser" av god kvalitet og uten en masse tilsetningsstoffer er det mange som spiser. Egg er nærmest obligatorisk :) Gode og sunne fettkilder ellers er Extra Virgin Olivenolje, kokosolje, avokadoolje, smør (meierismør, ikke margarin), fullfet kokosmelk, avokado og ghee. Fullfete meieriprodukter, selv om disse bør begrenses da meieriprodukter inneholder en del karbohydrater.

Jeg synes bloggen "Fett & Forstand" har mange gode oppskrifter og god informasjon. 

Anonymkode: bbac9...3c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Glemte forresten å nevne at denne nettbutikken har lavkarbo pasta, ris, tortillalefser, brød, rundstykker og snop, i tillegg til ulike typer lavkarbomel, bakemikser, sukkererstatninger osv. Men det så klart best å lage mesteparten av maten selv, og begrense bruken av ferdigmat. Også lavkarbo ferdigmat er ultraprosessert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Glemte forresten å nevne at denne nettbutikken har lavkarbo pasta, ris, tortillalefser, brød, rundstykker og snop, i tillegg til ulike typer lavkarbomel, bakemikser, sukkererstatninger osv. Men det så klart best å lage mesteparten av maten selv, og begrense bruken av ferdigmat. Også lavkarbo ferdigmat er ultraprosessert.

Jeg ser man ofte nevner meierismør. Antall kalorier er såvidt jeg kan se samme som margarin. Er det fordi det er sunnere eller har den andre fordeler.

Er chorizzo pølse ok?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spiser man disse ferdigproduktene så er det plutselig ikke sundt med lavkarbo lengre. Det er ultraprossesert, har ofte lite næring, og inneholder ingredienser som ikke er lavkarbo (er bare den totale karbomengden som gjør det "lavkarbo"). 

Best å fokusere på ren mat med lite ingredienser og masse grønnsaker 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ser man ofte nevner meierismør. Antall kalorier er såvidt jeg kan se samme som margarin. Er det fordi det er sunnere eller har den andre fordeler.

Er chorizzo pølse ok?

Mtp karbs så er chorizo pølse ok i små mengder. Men er du opptatt av helse så spiser du ikke bearbeidet kjøtt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på lavkarbo spiste jeg ikke så mye fett. Fettet jeg fikk i meg var fra laks, avokado, rødt kjøtt, ost og slike varer. Spiste endel egg, kylling, rein og grønnsaker.

Kuttet ut brød, pasta, potet, ris og slike varer. Bakte proteinrundstykker. 

Gikk ned 20 kilo på noen måneder og har holdt vekten siden da. Det er 10 år siden. 

Anonymkode: 5e001...29f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kuttet ut sukker, mel, poteter, ris, pasta og øl, og gikk ned 30 kg. For øvrig spiste jeg det jeg hadde lyst på. 

Anonymkode: 56086...b7a

AnonymBruker
Skrevet
Eilis skrev (14 timer siden):

Spiser man disse ferdigproduktene så er det plutselig ikke sundt med lavkarbo lengre. Det er ultraprossesert, har ofte lite næring, og inneholder ingredienser som ikke er lavkarbo (er bare den totale karbomengden som gjør det "lavkarbo"). 

Best å fokusere på ren mat med lite ingredienser og masse grønnsaker 

Ja, som du ser, så skriver jeg følgende i slutten av innlegget: "Men det så klart best å lage mesteparten av maten selv, og begrense bruken av ferdigmat. Også lavkarbo ferdigmat er ultraprosessert."

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er chorizzo pølse ok?

Kalorier eller karbohydrater? 

Anonymkode: 84adf...514

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er chorizzo pølse ok?

Margarin inneholder plante/frøoljer med høyt innhold av Omega-6, som kan være betennelsesfremmende. I tillegg er disse oljene i noen margarintyper fullherdet for å få fast konsistens, denne prosessen gjør at det umettede fettet, som anses å være sunnere enn mettet fett, omdannes til mettet fett. Margarin er et ultraprosessert produkt som er tilsatt aroma (smak), farge, konsistensregulerende midler og vitaminer, mens smør i hovedsak består av (syrnet) fløte, vann og salt. 

Smør er dermed betraktet som en renere fettkilde enn margarin. Det er uansett ikke slik at man skal spise ubegrenset med fett på lavkarbo, og spesielt melkefett anbefales man ofte å begrense på lavkarbo til fordel for olivenolje, kokosolje og avokadoolje, og naturlige fettkilder som egg, fet fisk, nøtter og avokado.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke matvarer sier noen du kan spise, og andre ikke? &nbsp
sannsynligvis er du på en keto side , og så på moderat/ smartkarbo side. Lavkarbo har nå blitt et paraplybegrep som brukes på det som tidligere var keto ( under 10 g karbo ) lavkarbo ( under 20 g karbo ) og moderatkarbo ( opptil 120 g karbo hvor litt av mat som er no go på de andre diettene er lov ) det er superforvirrende , i « gamle dager» var dette ulike karboreduserte dietter. 

hva er målet ditt? Er det helseeffekt, vektnedgang, stabilt blodsukker.. ? 

generelt er rent kjøtt, egg, ost, avokado, nøtter, bær , grønnsaker som vokser over bakken, smør, fløte sikre matvarer. På høyere karboinntak er frukt og mer grønnsaker vanlig. Noen synes også melk er innafor. Så har man moderat karbo/ alt er lov i visse mengder. For meg vil det alltid høres feil ut og kalle « litt ris « og « litt banan « for lavkarbomat, men ved og redusere til « litt» av karborik mat vil gi helsefordeler. 

Anonymkode: 84adf...514

• Nyttig 1
Skrevet

Her er min "oppskrift". 

Undertegnede har gått ned 20 kg. på et år.
Jeg er ikke en frokostperson så det blir kaffe og vitaminer før jeg må stresse av sted til Oslo og jobb. Jeg spiser salat i kantina til lunsj, og jeg har lagt middag så langt opp mot det normale som mulig.

Her er min "oppskrift" på Lavkarbo light som er enkel å følge. (Tommelfingerregel er 5 karb pr. 100)

-Legg måltider så langt opp mot normalen som mulig da man går lei dietter
-Kutt ut poteter, pasta, ris og brød, (Godt alternativ til brød er eks. Coop Frøknekkebrød)
-Kjøtt, fugl, fisk som vanlig, men stort sett grønnsaksblanding i form eller salat som tilbehør

-tommelfingerregel er uansett hva du skal spise, legg deg på rundt 5 karb pr 100
-Toro sjysaus er god erstatning til brun saus 
-Når man har salat bruker jeg ofte lettrømme 
-Alkohol - Tørr hvitvin eller brunt brennevin. 
-Helgekos - Peanøtter og Nutrilettbarer (Atkins hadde vært førstevalget, men vanselig å få tak i i Norge)
-Lettbrus

Om man legger seg så langt opp mot normalen kan man lage vanlig middag til familien, men kjøre "lavkarbo light" selv. 

Når jeg startet kjøpte jeg ferdigblandet brød og pizzamixer fra Tights dot no. Disse fungerer bra. (Jeg hadde også med fryst lavkarbobrød på ferie. Tips, ha de ferdig oppskjært. Om du bor på et hotell med frokost ta de med i en liten pose. Selvfølgelig lurt å ha et hotellrom med frysemulighet. Har også med nutrilettbarer når vi skal på ferie)

(Kan jo også si at jeg for en 20 år siden også gikk ned 20 kg. men da på rein lavkarbo, og det ble utrolig kjedelig på slutten)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er chorizzo pølse ok?

Det er da allmennkunnskap at ekte smør er sunnere enn ultraprosessert margarin... ? Kaloriinnholdet sier ingenting om hvor bra eller skadelig det er for kroppen.

Hvis kunnskapsnivået er såpass lavt, må du lese deg opp på egen hånd. Du kan ikke være så lat at du skal vente på at andre skal mate deg med kunnskap... Du høres tafatt ut.

Anonymkode: 484cb...efc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da allmennkunnskap at ekte smør er sunnere enn ultraprosessert margarin... ? Kaloriinnholdet sier ingenting om hvor bra eller skadelig det er for kroppen.

Hvis kunnskapsnivået er såpass lavt, må du lese deg opp på egen hånd. Du kan ikke være så lat at du skal vente på at andre skal mate deg med kunnskap... Du høres tafatt ut.

Nei det er ikke allmennkunnskap, for "vi" er foret med hvor farlig meierismør er og hvor "sunt" margarin er av "eksperter" i årevis.

Å kalle noen kunnskapsløse og tafatte fordi de ikke forstå det du forstår, er bare arrogant og lite hjelpsomt. Det går så fint å svarepå en hyggelig og ikke nedlatende måte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er kvinneguiden om du ikke har fått med deg hvor du er, der man stiller spørsmål og ber om råd og blir GUIDET.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...