Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datter som fyller 14 år ønsker seg sommerjobb og jobb etter skolen. Hun ser på nettet og har søkt fler jobber(ryddhjelp i kafé og butikker for der meste). Er sted skulle hun laste opp bilde og cv-mwn hun har jo ingen cv i en alder av snart 14 år. Stiller hun  bakerst i køen om hun ikke har cv? I såfall kan det bli lenge til hun får jobb,  siden hun ikke er ferdig med grunnskolen en gang. 

Anonymkode: cdca6...5fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hver person skriver CVen sin selv. Har hun ikke en CV, så kan hun lage en.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanskelig å få jobb når man er under 16, dessverre. Har og en tenåring som har lyst på sommerjobb men det er ingenting og vi bor i stor by. Til og med denne jobbsentralen for unge sier nei til de yngste

Anonymkode: 0fd23...c53

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har hun gått et år på ungdomsskolen? 

Lag en helt enkelt CV med oversikt over hvilke skole hun går på, og vis til Feks ordenskarakter og fraværsdager(om det er få) og feks karakterer i matte (mtp bemanning av kasse), norsk og engelsk (mtp turister i en kafé). 

har hun vært barnevakt? Gått et kurs av noe slag? Be en lærer være referanse som dere kan sette på cv. 

Anonymkode: 72072...2ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen steder er det alt for seint å søke

Der vi bor og nabo kommunen tar inn hver sommer 10 tul 25 ungdommer til jobber i kommunen, men ser ble navnene alt trekt 15 mai

Så og avløserlaget som setter opp der ungdom fra 13 år så gikk de ut med hvem som fikk sommerjobb i midt mai

Vet at enkelte steder så tar viken skog inn ungdom og lærer opp til ungskogpleie og planting, da aldersgrense 14

Anonymkode: 31a78...ca4

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å få jobb når man er under 16 år. Ser her at de som har sommerjobb har fått fordi foreldrene har ordnet det for dem. 
Min datter på 16 skal jobbe i sommer. Det er første betalte jobben hun har. Hun har skaffet seg erfaring gjennom valgfaget innsats for andre og arbeidslivsfag på ungdomsskolen. Her måtte de gå rundt og prøve å skaffe seg jobb selv. Hun har vært på sfo og på cafe.  Det er veldig nyttig erfaring å sette på en CV. Også det at hun har skaffet seg jobbene på egen hånd og ikke fått det opp i hendene fra oss synes jeg er viktig læring. 

Anonymkode: 76360...52a

Skrevet

hvor bor dere ? sommerstengt sfo og barnehager gir behov for barnepass. Heng opp lapp på butikken ? is-salg på ei strand ? hjelpe folk med hagearbeid, maling mm. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan lage en cv, der hun fyller ut kurs og aktiviteter hun driver med. Hva hun gjør og kan, kan hjelpe på iht å få jobb. 

Tips,  hun kan spørre på butikker om å kunne få noen timer å rydde inn varer. 

Vi hadde elever  på ca 15år som gjorde det for oss i travle tider. Det var gull hjelp å få.  Men dette var ofte elever som vi hadde hatt på utplassering. 

Å gå med aviser , da kan man søke  på nettet.  

Anonymkode: f827f...600

AnonymBruker
Skrevet

Hun stiller uansett bakerst i køen. Som 14-ring er eneste håp å få jobb gjennom kjente eller familie, ingen ansetter en på 14 fordi de synes den personen høres best ut.

Anonymkode: bd9e3...3fc

• Liker 3
Skrevet

Dere kan sjekke om lokale idrettslag arrangerer sommerskoler, som fotballskole, håndballskole etc. Der kan det være mulig å få sommerjobb for de veldig unge også, men mulig dere er litt sent ute. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt det før, og gjentar det nå: det er altfor seint å søke sommerjobb i mai. Alle steder jeg har jobbet har vi hatt opplæring av sommerhjelp/sommervikarer i vinter- og påskeferien. Spør i januar/februar, så er det mulig å få napp. Sommervikarene må være inne i systemet før ferielistene settes opp.

Det er selvsagt mulig å være heldig hvis noen som har takket ja til jobb trekker seg, men det er sjelden hos oss, i hvert fall.

Angående cv: skole, klasse, språk, fritidsaktiviteter. Gjerne litt om nivået i fremmedspråk, det er forskjell på en som har hatt et år med spansk på skolen og en som har en spansktalende forelder.

Anonymkode: 43646...bd3

AnonymBruker
Skrevet

Som 14 åring skrev jeg litt om meg selv, både sterke og svake sider. Hvilken erfaring jeg hadde som å vaske, klippe plenen osv... 

En 14 åring får ikke lett for tiden, hvertfall når man søker i slutten av mai. Da er alle jobber så og si tatt. 

Anonymkode: 7dfc5...b45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skriv CVen selv, søk på nettet og lag et oppsett. Få med alt hun har gjort som er relevant: Elevråd, OD-dager, arbeidsuke, frivillige verv, barnepass osv. Få med hva slags fritidsinteresser hun har.

Jeg har en på 15 som har fått tilbud om 2 sommerjobber i år, men han var også tidlig ute med søknader. Vi begynte i fjor høst og han har sendt mange. Han hadde referanse fra OD-dagen og arbeidsuka. 

Hjelp henne å sette opp en god cv og tilpass hver søknad til stillingsutlysningen og stedet hun søker. Hun kan også skrive på nabolagets facebookside (hvis dere har noe sånn) og tilby seg å være dyrepasser, klippe plen osv. Da får hun i det minste litt å fylle på til neste år. Men da må dere være mye tidligere ute ;) 

Anonymkode: 3e626...f4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Veldig vanskelig å få jobb når man er under 16, dessverre. Har og en tenåring som har lyst på sommerjobb men det er ingenting og vi bor i stor by. Til og med denne jobbsentralen for unge sier nei til de yngste

Anonymkode: 0fd23...c53

Dette er ikke jeg enig i. Her i huset startet barna med å selge VG på søndager og så begynte den ene og jobbe på Burger King mens den andre fikk jobb på pizzabakeren når de var 14 og året de fylte 16 begynte de å jobbe på Tusenfryd. Og flere av vennene deres har jobbet på forskjellige butikker/bakerier etc. Vi bor i nærheten av Oslo, men det var ikke i Oslo de fikk de første jobbene sine.

Anonymkode: e8cc2...035

AnonymBruker
Skrevet

Min på seksten har hatt jobb de tre siste årene, men ikke fått noen av dem ved ordinær søknad. Bekjentskap som gjelder (og at hun har tatt jobb på et mindre sted og tilbringer sommeren boende hos besteforeldre, i byen er det nesten umulig i den alderen). 

Men om dere skal lage en CV, er det å putte på ting som fritidsaktiviteter, ansvarsroller der, barnevaktsitting og hundelufting...

Anonymkode: 7b6c7...f7e

AnonymBruker
Skrevet

Ikke sittet barnevakt (har ingen omgsngsvenner med små barn), har aldri hatt hund, så vet ikke om hun vil klare ansvaret med å lufte hunden. Bør vel ha litt kunnskap om hund for å gjøre det.  Har hjulpet til med ulikt arbeid på gården(steinplukking, har vært med pappan når han har sådd e.l er aktiv i idrett. Har søkt vg bud flere ganger, men ingen ledig ruter sålangt.  Kjenner Inge  som jobber i butikk,  på Cafe el, og der hun spurte i vinter hadde de ikke bruk for flere folk eller de hadde flere som hadde søkt jobb og venter på en tilbakemelding.  Tusenfryd er populært har jeg skjønt, mange tusen søkere til få jobber. Hun.prøver sikkert når hun blir gammel nok. 

Anonymkode: cdca6...5fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...