AnonymBruker Skrevet 27. mai #1 Skrevet 27. mai Må ordne med pass til barnet før det skal på tur med bestemoren i sommer. Far har null samvær og slik har det vært i litt over ett år, etter hans ønske. Siste melding jeg sendte fikk jeg ikke svar på, da det var samværshelg og han ikke dukket opp som avtalt. Mottok heller brev fra advokat at han ville avvente samværshelgene. Ikke hørt et pip etter dette brevet. Hvilke alternativer har jeg for å skaffe pass til barnet? Ingen hensikt å kontakte far direkte, tenker advokat eller politet, finnes det flere alternativer? Er det frekt å evt. nevne i et brev fra advokat at det «beste/enkleste» hadde vært om far fraskriver seg foreldreansvaret? Det blir meget vanskelig å ordne ting til barnet når far ikke er samarbeidsvillig og i tillegg bor mange timer unna meg og barnet. Anonymkode: df5af...0b4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #2 Skrevet 27. mai Bare snakk med politiet så hjelper de deg. Anonymkode: 00f5c...380 3
Brunello Skrevet 27. mai #3 Skrevet 27. mai Det er mulig å få. Kontakt passkontoret. Men prøv først å informer faren om at dere ikke må møtes. Han kan bare stikke innom et hvilke som helst passkontor og godkjenne. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #4 Skrevet 27. mai Brunello skrev (Akkurat nå): Det er mulig å få. Kontakt passkontoret. Men prøv først å informer faren om at dere ikke må møtes. Han kan bare stikke innom et hvilke som helst passkontor og godkjenne. Jeg vil helst slippe å kontakte faren selv, alt tolkes feil fra far sin side. Uansett hvordan man skriver eller sier det. Tenker han har mer respekt for de litt høyere opp i systemet. Ts Anonymkode: df5af...0b4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #5 Skrevet 27. mai Ville absolutt bedt far si fra seg foreldreansvaret når han uansett ikke ønsker å være involvert, ting er mye enklere da. Her passet jeg på at det ikke ble krysset av på foreldreansvar da far signerte for farskap. Han bor i utlandet så det ville vært veldig upraktisk å måtte ha hans signatur/godkjenning på alt mulig. Ta det via advokat. Det skal være mulig å få pass nå også, bare mer omstendelig. Systemet er dessverre ikke lagt opp for situasjoner der den ene forelderen ikke ønsker å samarbeide. Anonymkode: aca32...6dd 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #6 Skrevet 27. mai Far må spørres. Om han nekter, vil politiet kontakte ham og be om begrunnelse. Gir han ingen eller den ikke er god nok, vil pass utstedes. Det hele tar tid og dere er sent ute med tanke på reise i sommer. Anonymkode: 680f3...d52 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #7 Skrevet 27. mai Få politet til å kontakte han asap. Du er sent ute om du skal ha passet i sommer allerede. Anonymkode: 7f446...e15 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #8 Skrevet 27. mai Ikke krise hvis vi ikke rekker å skaffe pass i sommer, er bare bestemoren som er nødt til å stille opp de ukene jeg jobber og det ikke er sfo i sommer (ettersom far ikke stiller opp) og da ønsket å ta med barnebarnet til syden for første gang. Han har nok ingen gode grunner for å skulle nekte det, så får håpe han bare godtar det. Ts Anonymkode: df5af...0b4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #9 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ville absolutt bedt far si fra seg foreldreansvaret når han uansett ikke ønsker å være involvert, ting er mye enklere da. Her passet jeg på at det ikke ble krysset av på foreldreansvar da far signerte for farskap. Han bor i utlandet så det ville vært veldig upraktisk å måtte ha hans signatur/godkjenning på alt mulig. Ta det via advokat. Det skal være mulig å få pass nå også, bare mer omstendelig. Systemet er dessverre ikke lagt opp for situasjoner der den ene forelderen ikke ønsker å samarbeide. Anonymkode: aca32...6dd Angrer litt på at jeg ikke svarte på brevet jeg fikk. Jeg burde bedt han si fra seg foreldreansvaret allerede da. Må nok prøve å få han til å si det fra seg, er fryktelig tungvint nå. Ts Anonymkode: df5af...0b4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #10 Skrevet 27. mai Har noen gjort dette? Ser det står at man må be den andre logge inn og signere, får ikke motparten bare et varsel om at det er dokumenter å signere? Hadde vært mye bedre. Ts Anonymkode: df5af...0b4
Passè Skrevet 7. juni #11 Skrevet 7. juni Hei. Dette har jeg opplevd selv, og jeg vet det er en vanskelig situasjon å stå i. Du går til passkontoret, fortell at barnet ditt trenger pass men far nekter. Damen vi møtte på passkontoret ble skikkelig irritert, og ringte straks til far. Hun åpnet samtalen med hvem hun var, og lurte på hva grunnen var til at han ikke synes gutten skulle få pass. Sønnen min var 15 år og ønsket å åpne egen bankkonto. Far fikk så hatten passet da han ikke kunne gi en fornuftig begrunnelse, og samtalen endte med en striks beskjed om å møte opp på passkontoret senest dagen etter for å signere. Lykke til 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #12 Skrevet 7. juni Du er litt seint ute synes jeg. Men kanskje kan det gå. Når jeg hadde samme utfordringer startet jeg med pass i mars. Prosedyren er å bestille pass time. Møte opp på pass kontoret med bestillte flybilletter. Utreise og hjemreise. Be politiet om hjelp. Det kan utsette et midlertidig pass for 1 reise. Pass på lang nok gyldighet i forhold til reglene til det landet som skal besøkes. Politiet tar imot søknaden de sender offisielt brev til far om at han har så så mange uker å nekte barnet denne reisen ved å ta saken til retten. Svarer ikke far innen fristen får barnet et midlertidig pass. Må fysisk møte opp på kontoret igjen for bilde osv. Tar far saken til retten så er det dommer som bestemmer. Passet tar 1 til 2 uker å få i stand og må personlig leveres inn igjen til politiet etter reisen. Beste alternativ etter flere slike runder er å ta far til retten for å slippe dette tullet på sikt. Anonymkode: a583a...507
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå