Gå til innhold

Hvordan kan jeg bli proff på rengjøring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt flaut. Jeg kommer fra et hjem hvor det med hygiene og vasking har vært så som så. Foreldrene mine har vasket og støvsugd gulvet, men ikke noe mer enn det. 

Nå planlegger jeg å flytte sammen med noen og bør jo bli litt flinkere til å vaske bad, do og kjøkken, og finne gode rengjøringsrutiner. 

Noen tips til meg? Finnes det noen slags "husmorskole" jeg kan delta på?

Anonymkode: fbc7d...21b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en fin konto på Instagram som heter Vaskmedmeg. Følger du den så får du sikkert opp mer renholdsrelatert innhold. 

Anonymkode: a66f0...6f4

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag deg noen ukentog årlige lister.  Og tilpass dem til livet ditt. 

Noen regler er greit å ha. Begynn gjerne med noen få ting, og øk medmestring. 

Jeg syntes  det er greit å ha noen regler, feks gå inn i helgen med rent hus, er digg. En liten rundvask i november  før jul og litt større en ved påsketider. Med vasking av hvinduer etc. 

Selv syntes jeg bokser type blanke så jeg ser innholdet og har merket de med navn fungerer best for min del. Har det litt travelt,  så jeg trenger å slengefra meg litt raskt. Uten bokser, ble det nok litt mye rot å fikse til helgen. Og med mange i hus, ble det mye kaos inni skapene bla. 

Noen oppgaver har jeg kuttet ut, som feks å stryke masse klær og sengetøy. , det  ble for tidkrevende med full jobb og barn. Så kjøper klær og sengetøy som ikke krøller så mye, feks høie sengetøy.  Og stryker i hovedsak kun pentøy før bruk. 

Få litt oversikt på hvor mye du har plass til. Da unngår du å kjøpe mer enn du forbruker også. Samt lettere å se hva du mangler. 

Er du ikke vant til  fuln orden, så begynn i det små, finn ut hva som fungerer og ikke  fungerer for deg. Magic svamp er et must hos meg.

Anonymkode: 97fd8...a0d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er litt flaut. Jeg kommer fra et hjem hvor det med hygiene og vasking har vært så som så. Foreldrene mine har vasket og støvsugd gulvet, men ikke noe mer enn det. 

Nå planlegger jeg å flytte sammen med noen og bør jo bli litt flinkere til å vaske bad, do og kjøkken, og finne gode rengjøringsrutiner. 

Noen tips til meg? Finnes det noen slags "husmorskole" jeg kan delta på?

De må ha vasket mer enn det vil jeg tro, vinduer bl.a.?

Man trenger jo ikke være like nøye som enkelte med bakteriefobi her inne på KG, men litt er jo greit å lære seg. 

Jeg har vaskejobb, med hovedsakelig vask av gulv og doer.

På badet er det greit å tørke over speilet med en glassklut som ikke loer. Vaske med klut i vann tilsatt litt rengjøringsmiddel eller sånn såkalt magisk hvit svamp (sistnevnte er veldig effektiv) på vasken og i dusjen/badekaret. Tar doen tilslutt og bruker toalettrens nede i doen og bruker dobørsten.

På kjøkkenet er det stort sett oppvask og gulvvask + rengjøring av komfyr og benker. Jeg bruker en skurekrem (Pink stuff) oppå komfyren og på fronten. Ellers vasker jeg med klut på benker samtidig som jeg vasker opp.

I stua er det å tørke støv mest.

Støvsuging og gulvvask overalt.

Vasker vinduer når de er skitne. Jeg har Kärcher vindusvasker, men går helt fint med vaskemiddel til vinduer utblandet i varmt vann (f.eks. Nylonvask), svamp og nal (+håndkle til å tørke av nalen med)

Anonymkode: 89257...530

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker på vasking som litt "tredelt".

Det daglige; tørker over servant, holder kjøkkenet passe rent, rydder raskt over overflater, tørker eventuelt søl. Har som rutine å plugge i en god podcast, og bruke ca 15 minutter i huset hver dag (sånn ca, i alle fall 😅)

Det ukentlige; vask av bad, støvsuging (er bare to voksne), støvtørk, gjennomgang kjøleskap, gulvvask kjøkken og gang. Vår rutine er at alt dette skal være på stell før vi går inn i helgen. 

De litt større rundene (halvårlig/årlig); vask av alle vinduer, nedvask kjøkken,nedvask bad, rensing og rydding skap og skuffer. 

Synes dampvasker er et fantastisk verktøy. Det tar alt av fett og smuss på kjøkken. Og er veldig effektivt og hygienisk på bad. 

Når det gjelder hvordan; ta det stegvis. Det finnes mange måter å gjøre ting på. Mange midler og redskap. Du må finne det som passer ditt hus og deg. Jeg kan fortsatt nå, i godt voksen alder, søke på youtube eller spørre ChatGPT om tips for noe, og lære noe nytt. Har gått fra Jif til Zalo+eddik, bruker en del natron, silikonvask + maskin til vinduer og speil, men det har kommet gradvis etterhvert som jeg har funnet ting jeg synes fungerer. 

Anonymkode: 4e565...2ba

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er en fin konto på Instagram som heter Vaskmedmeg. Følger du den så får du sikkert opp mer renholdsrelatert innhold. 

Anonymkode: a66f0...6f4

takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...