AnonymBruker Skrevet 27. mai #1 Skrevet 27. mai Jeg er i starten av 30 årene og har søkt barnehagelærerstudiet. Jeg har utdannelse innen økonomi og jobber som saksbehandler, men mistrives og ønsker å gjøre noe mer givende enn å sitte på et kontor. Jeg har jobbet med barn før og det siste året har jeg tenkt mye på å skifte beite. Søkte samlingsbasert barnehagelærer og har vært veldig giret og spent frem til nylig. De siste ukene har jeg blitt usikker grunnet all negativiteten i sosiale medier og medier generelt, men det toppet seg i dag når barnehagen til niesen min sendte ut infoskrin om høsten og det mangler så mye personale. Niesa mi er så lei seg for at flere av de faste ansatte på avdelingen forsvinner og per dags dato er det bare fire ansatte (på 13 småbarn) og det er vel ikke lovlig engang. Jeg begynner å bli mer og mer usikker på om jeg faktisk skal gjøre dette. Noen som jobber i barnehage og vil dele fine og positive ting om hverdagen og yrket? Trenger ikke dere som bare har negativt å komme med.. Anonymkode: b71ed...716
solsikka Skrevet 27. mai #2 Skrevet 27. mai Du får bevegd deg i yrket, får frisk luft hver dag, fri alle kvelder (med unntak av personalmøte en gang i blant), fri alle helger og helligdager. Du blir møtt av små mennesker som møter deg med klemmer, og er glad for at akkurat DU kommer på jobb. Du har varierte arbeidsdager. Det er også travelt, men jeg synes det er utrolig givende å få jobbe med barn, og er glad jeg valgte å gå i den retningen. ❤️ 3 4
Mojjom Skrevet 27. mai #3 Skrevet 27. mai Har ikke jobbet som barnehagelærer, men som ung voksen jobbet jeg noen år som assistent i barnehage. Selv om det er slitsomt, så er det utrolig givende å jobbe i barnehage! Man blir møtt av barn som er glade for å se deg hver dag - du betyr oppriktig mye for disse barna. Arbeidshverdagen er hektisk, ja, men variert, aktiv, leken og gøy! Man får utfordret seg på flere områder, og i ennå større grad når man er barnehagelærer. Da har man større ansvar, som sikkert gir en ekstra dimensjon til arbeidshverdagen. Jeg fikk faktisk litt lyst til å bli barnehagelærer etter at jeg jobbet som assistent, men hadde andre planer. Har flere venninner som startet som assistenter, og endte opp som barnehagelærere. I tillegg er det et samfunnsnyttig yrke som virkelig gir mening! ❤️ Du kan søke på vikarstillinger i barnehager, for å teste ut om dette er noe for deg først (men vil bare legge til at det er noe helt spesielt å være «fast» kontra utskiftende vikar. Jeg trivdes best som fast, for da får man stabiliteten, for det er en fordel å være godt kjent med barnegruppa man jobber i). 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #4 Skrevet 27. mai Tusen takk for svar! Var redd for at ingen skulle svare fordi ingen har noe godt å si om å arbeide i barnehage 🥺 Det er det jeg holder fast på: det er en viktig jobb å ta vare på de små, en betydningsfull jobb. Det er vanskelig å holde seg positivt når det kun snakkes om nedgang i søkere, lav bemanning, lav lønn, stort sykefravær ++ Misforstå meg rett: det er viktig at disse tingene snakkes om og gjøres noe med, men man blir jo litt i tvil om man skal ta studiet. Anonymkode: b71ed...716
AnonymBruker Skrevet 27. mai #5 Skrevet 27. mai Nei. Ingen gode ord. Du jobber "ræva" av deg. Du har lav lønn. Du skal alltid ofre deg, uten å få noe igjen, for barnas skyld. Det er heller ikke så farlig med deg eller ditt liv og helse under pandemier. Og du har lav verdi på arbeidsmarkedet. Det er for mange barnehagelærere i de aller fleste byer. Så du blir gående som vikar på timebasis i årevis mange steder. Styr unna! Anonymkode: 29320...ca1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #6 Skrevet 27. mai Det er mye positivt med å jobbe i barnehage, det er altså ikke selve jobben det er noe galt med. Utfordringen er ressurser, lønn, bemanning og alt av arbeidsoppgaver som tar tiden og bemanningen vekk fra barnegruppa. Å jobbe i barnehage er givende, på mange måter. Ingen dag er lik den forrige, masse frisk luft og uteliv, du får være en viktig brikke i barns utvikling, det er masse klemmer, glede og lek, mye latter og kos. Det er (når alt ligger til rette for det og vi har tid og er nok folk tilstede på avdeling) verdens beste jobb. Hilsen fagarbeider som også har søkt på samlingsbasert barnehagelærer til høsten. Anonymkode: 5daf0...a8b 2
Tauriela Skrevet 27. mai #7 Skrevet 27. mai Du får brukt deg selv på så mange måter! Ting man selv er glad i å drive med kan man gjøre mye av på jobb: være i naturen, synge/holde på med musikk og dans, teater og kunst, være kreativ, jobbe med språk, personalsamarbeid/ledelse osv. Arbeidsdagene er varierte, faget er spennende og man har mulighet til å utvikle seg SÅ mye som menneske. Og man blir så glad i barna! Det er veldig givende! Alle de negative sidene har du nok hørt om, så det skal jeg ikke ramse opp🙈 1
AuroraB Skrevet 27. mai #8 Skrevet 27. mai Det er et stort, stort privilegium å få jobbe med små mennesker. Jeg har jobba mest på småbarnsavdeling, og der starter de så små at mange hverken går eller snakker og når du sender dem videre til storebarn så kan de nesten hinke, de kan ta på dressen selv, smøre brødskiver og de kan alle versene på "Lille måltrost". I denne tida får du være med fem dager i uka, åtte timer om dagen. Du får selvsagt din porsjon med sidelengs sludd, snørr, leverpostei i håret og urimelige foreldre, men det er ikke mange jobber der du blir vist så stor tillitt eller blir satt så pris på som i barnehagen. Foreldre overleverer ansvaret for det mest dyrebare de har til deg. Du får spille en avgjørende rolle i mange barn og familiers liv. Du får hjelpe til med å mestre et nytt språk, du får en rolle i å avdekke avvik i utviklingen eller sette maskineriet i gang rundt barn som ikke har det tilfredsstillende hjemme. Blir du rik? Nei. Får du høy status? Nei. Blir du glad i barn og foreldre? JA! Ja, det er problemer med budsjetter, bemanning og forventninger fra foreldre som ikke harmonerer med de ressursene som finnes, men i det store og hele er det en fantastisk jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #9 Skrevet 27. mai Holdt på i 23 år og holder nesten ikke ut. Bare mas, krav, sure foreldre som klager på alt (at vi ikke finner flasken feks), lite folk, dårlig lønn. Kun barna som holder meg så vidt oppe. Anonymkode: 6014c...e47 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #10 Skrevet 27. mai Ps 13 småbarn og 4 voksne er 1 småbarn for mye, løses med 33 % ekstra ressurs en eller annen dag. Helt lov Anonymkode: 40fe8...344
AnonymBruker Skrevet 28. mai #11 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ps 13 småbarn og 4 voksne er 1 småbarn for mye, løses med 33 % ekstra ressurs en eller annen dag. Helt lov Anonymkode: 40fe8...344 Virkelig? 😮 Takk til alle som har svart (selv de negative enda jeg spesifikt skrev at jeg ikke ønsket det). Føler meg bedre og tryggere på valget i dag 😊 Jeg har trua på at dette kan bli bra. Jeg blir å melde meg som vikar å jobbe når det ikke er studieuker, og om det kjennes helt feil ut så kan jeg avslutte. Anonymkode: b71ed...716 1 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå