Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leier en kjellerleilighet, huseier solgt huset med meg med på kjøpet.  Har kontrakt til juli, og i juli overtar nye eiere huset.. fått beskjed jeg kan bli. 

Nå har det vært vannlekkasje i huset fra badet hos meg, rørlegger visste ikke årsaken. Men jeg har klaget på tett sluk lenge og toalettet osv. Vaskemaskin ble ødelagt, vannet rant ut i gangen gjorde gulv skade. Ga beskjed med engang når oppdaget det, fikk beskjed vaske sluk men hjalp ikke.  De fikk inn rørlegger, måtte fjerne gulv og venter på takstmann. Er uten vaskemaskin og fikk beskjed må kjøpe nytt selv, og da sier husleier at de ikke hadde forsikring hele veien jeg bodde her. Delvis pga leiligheten ikke var helt etter plantegningen. Jeg har vært veldig samarbeidsvillige og de har sagt fine ting om meg til nye huseiere, men han sa som spøk at kanskje etter dette vil de ikke anbefale meg?

Jeg sa han må ikke si sånnt, da sa han det var bare spøk. Jeg har 1 måneds oppsigelsestid og redd de bare sier meg opp helt ut av det blå?  Stresser jeg i unøden? 

Anonymkode: fbeb7...8ed

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som krisemaksimering/katastrofetenking for å være ærlig… uhell kan skje.

Hvis du fikk svar om at det var en spøk har du allerede god grunn til å si til deg selv at du ikke bør stresse med å overanalysere. Ta han på ordet, er mitt råd.

Du får ikke stoppet en sånn beskjed om den så kommer, så det stresset kan du isåfall vente med til det kommer.

Anonymkode: 94132...e79

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje opprette kontakt med huseier, så ser de at du er samarbeidsvillig og ordentlig? Mangler ved huset kan du ikke klandres for, om du er en leieboer som behandler boligen som din egen ifht til normalt vedlikehold (rense sluk f.eks) har nok de nye eierene problemer med deg.

Hva står det om vaskemaskin i kontrakten?

Anonymkode: 91112...0e8

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

har nok de nye eierene problemer med deg

Det skulle selvsagt stå har nok de nye eierene ingen problemer med deg.

Anonymkode: 91112...0e8

AnonymBruker
Skrevet

De må ha saklig grunn til å si deg opp. Men hvis du ikke har det skriftlig at kontrakten forlenges, så må du kontakte ny huseier for å få det.

Men ikke forsikring pga planløsning? Altså ulovlig utleie? Er ny eier opplyst om at planløsning ikke er godkjent?

Har du varslet skriftlig om tett sluk? For hvis du har varslet skriftlig, og eier har unnlat fikse dette, og det nå er blitt skader, så er det uaktsomt av utleier. At det er trøbbel med sluk er også noe som er pliktig opplyses om i salgsoppgaver. Har de gjort det?

Jeg skjønner at de ber deg gå stille i dørene her, for hvis det stemmer at det har oppstått skader pga selgers manglende vedlikehold mellom budaksept og overtakelse, så kan kjøper kreve avslag eller utbedring. Hvis det ikke er opplyst om problemer med sluk, så er det noe kjøper kan reklamere på. Hvis det ikke er opplyst at kjellerleilighet ikke er godkjent for utleie/ikke byggegodkjent, så kan det være grunnlag for reklamasjon. Altså kan selger tape MYE penger på at du sier i fra til kjøper.

Anonymkode: 916a3...19e

• Liker 3
Skrevet

Å,tømme sluk er da virkelig leietaker sitt ansvar. Så hvorfor har du ikke gjort det? Det er jo en normal ting å gjøre enten man leier eller eier der man bor.

Anonymkode: 23c18...a54

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg var kjøper, så hadde jeg nok ikke fornyet kontrakten. Ikke fordi du er en dårlig leieboer, men bare for å få ordnet opp i alle skadene, og det er lettest når ingen bor der. 

Leiligheten ikke forsikret pga planløsningen? Det høres utrolig rart ut. Så lenge der er rømningsveier, god nok takhøyde og nok lys inn «varig opphold», så kan man leie ut en del av boligen sin. 

Anonymkode: 44845...e2f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å,tømme sluk er da virkelig leietaker sitt ansvar. Så hvorfor har du ikke gjort det? Det er jo en normal ting å gjøre enten man leier eller eier der man bor.

Anonymkode: 23c18...a54

Når både sluk og toalett er tett, og rørlegger ikke finner årsaken, så er det neppe snakk om litt hår i sluket... 

Da jeg bodde i kollektiv var det ofte sluket ble tett fordi folk var sløv med å rense sluket, men jeg opplevde aldri at toalett gikk tett fordi det var hår i sluket... Hvor ofte har du opplevd det? 

Anonymkode: 916a3...19e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...