Gå til innhold

Må flytte innen 4 måneder. Stress og bekymringer knyttet til boligkjøp/flytting.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):
  1. Skaff deg finansieringsbevis hvis du ikke allerede har det
  2. Før du melder deg på visninger leser du gjennom tilstandsrapporten til boligen. De er relativt brukervennlige å lese, for nærmest alt vurderes på en skala fra TG0 (topp tilstand) til TG3 (stort avvik). Det er som regel (grovt regnet) oppgitt en sum for hva eventuelle avvik vil koste å utbedre, så du må ikke nødvendigvis kunne alt om bolig for å orientere deg i det. 
  3. Beregn inn eventuelle avvik i prisen. Er det ting du ser må fikses som f.eks. kan koste opp til 100 000 til sammen så er det et tillegg i prisen du gir for boligen og bør regnes inn i budsjettet ditt. 
  4. Ta med en venn på visning, eventuelt send annonsen til folk du stoler på og be om innspill. Ingen klarer å tenke ut alle forbehold samtidig, kan hende noen plutselig ser noe veldig upraktisk eller veldig praktisk som du ikke har tenkt på. Du er ikke dust eller tafatt for å be om folks meninger. 
  5. Hvis du ikke har familie og venner som du kan invitere på flyttedugnad så finnes det mange firma som gjør jobben for deg. Bare pass på å velge noen med gode anmeldelser og pakk inn tingene dine godt. Har du noe du er ekstra redd for bør du flytte det selv. 

Dette bør du ta med banken. De fleste får mellomfinansiering når de skal kjøpe noe nytt (låner hele kjøpesummen på ny bolig før de selger gammel bolig), men det kan være greit å forhøre seg litt hvis du har liten/lav inntekt. Du bør jo ha en buffer til boligen din og den bør henge sammen med tilstanden. Er betydelig mer ekstrautgifter på en eldre bolig enn en nyere bolig som har garanti på det meste. Ellers er det billigere å spytte inn mest mulig penger i bolig, siden rentene på lån er høyere enn rentene du får av å ha penger i banken. 

Anonymkode: b9eb9...caf

Takk. Det var nyttig. Har sett på en leilighet og vurderte visning, men så leste jeg salgsoppgaven og det var mange TG3 og TG2- avvik med kostnader på flere hundre tusen. Da er det jo ikke vits.

Anonymkode: 9948c...a4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk. Det var nyttig. Har sett på en leilighet og vurderte visning, men så leste jeg salgsoppgaven og det var mange TG3 og TG2- avvik med kostnader på flere hundre tusen. Da er det jo ikke vits.

De skriver ett anslag på priser, men du må se litt hva som står. Er det noe som krever tiltak, eller er det noe man bør vurdere tiltak på? Er det noe du kan leve med? Er det noe du kan ordne selv?

F.eks ett kjøkken med tg2 eller tg3 kan man klare seg med i lang tid.

Anonymkode: 84a35...1a4

• Liker 1
Skrevet

Det er jo kjempetungvint at alle visninger starter før jeg er ferdig på jobb!

Er det visninger i fellesferien? Det er de eneste mulighetene jeg har til å gå på visninger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo kjempetungvint at alle visninger starter før jeg er ferdig på jobb!

Er det visninger i fellesferien? Det er de eneste mulighetene jeg har til å gå på visninger.

Da ber du om privatvisning

Anonymkode: a0bf1...646

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da ber du om privatvisning

Anonymkode: a0bf1...646

Kan man gjør det med alle boliger som er til salgs? Eller er det bare enkelte som tilbyr det?

Skrevet

Hei der! 

Jeg er i litt samme situasjon som deg, må plutselig ut herfra jeg bor om knappe 3 måneder. Det første jeg vil si til deg er at jeg tror på at du kan. Jeg hører at du har en del angst og negative tanker om deg selv, men vet du, noe en aldri har gjort før er det jo ikke rart at en får en del uro rundt. Og hvis ting går dårlig første gang du kjøper så takler du det også. Det er det jeg forteller meg selv i alle fall. Først fikk jeg helt panikk jeg også, overtenkte masse og fikk ikke sove om natta. Men så bestemte jeg meg for at dette gjør folk stadig vekk, og kan andre så kan jeg. Og jeg sier ikke at folk ikke kan ha ulike utfordringer, men jeg sier at jeg tror at inni deg finnes det masse styrke som du ikke helt ser når overtenkingen tar over. 

Det første jeg gjorde var å lage meg et dokument der jeg spurte meg selv "Hva er en ting som vil gjøre denne flytteprosessen enklere?" og det første jeg skrev inn var "lever søppel på gjenvinningsstasjon", bare en random ting som var den første jeg kom på. Og så har det fylt seg opp med ulike ting der. 

Og en av de viktigste tingene er å stoppe meg selv når jeg begynner overtenke, fordi da klarer en ikke å holde hodet klart. Jeg har vært inne i flere omganger og sett på boliger, sett hva som finnes, lest på salgsoppgaver og forsøkt å lære meg hva de ulike ordene betyr. Tenke over at dette med fellesutgifter er vesentlig, for selv om jeg kan betjene et lån kan jeg ikke betjene det + 10 000 kr i fellesutgifter liksom! 

Når det gjelder visning så vet jeg ikke så mye jeg heller, men dette er det jeg vet jeg skal spør om

• hvor mye pleier det være i strøm/oppvarming om vinteren
  • har det vært mugg eller vannlekkasje tidligere
  • har det vært skjeggkre eller andre skadedyr

Eller er jeg veldig sensitiv for luftkvalitet og vil aldri bo i kjeller igjen pga erfaringer med leie. 

Jeg følger tråden din siden jeg står i en del samme situasjon som deg, og kanskje sitter vi her begge i oktober og at det har gått skikkelig, skikkelig bra. Lykke til! 

Anonymkode: f4fc2...ebf

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan man gjør det med alle boliger som er til salgs? Eller er det bare enkelte som tilbyr det?

Det er bare å spørre det.

Ikke si noe om at du MÅ ha bolig.......

Anonymkode: 4efb2...d8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...