AnonymBruker Skrevet 27. mai #1 Skrevet 27. mai For det første; er det mulig å kjøpe bolig og flytte inn på 4 måneder? Eier av huset jeg bor i skal selge og jeg må flytte ut av leiligheten jeg leier. Jeg er alene og kan maks få 2,2 mill i lån. Jeg bor ikke i en storby, så regner med jeg kan få noe brukbart for den prisen. Problemet er at jeg er en overtenker og veldig lite handlekraftig. Jeg problematiserer veldig mye og får ikke ting gjort. Frykter at jeg ikke evner å navigere meg gjennom prosessen det er å kjøpe bolig. Skjuler nok for mange at jeg sliter en del mentalt. Har ikke bil og syns det er stressende å måtte flytte så mye saker og ting. Jeg vet heller ikke hva jeg skal se etter på en visning, f.eks. Har ikke peiling på noe. Vet at jeg ikke ønsker andelsleilighet, men selveier. Føler jeg bare må kaste meg rundt og kjøpe "et eller annet" for å komme meg bort. Hvordan skal jeg klare dette? Råd og tips tas imot med takk! Anonymkode: 9948c...a4c 8
VendigoBlå Skrevet 27. mai #2 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For det første; er det mulig å kjøpe bolig og flytte inn på 4 måneder? Eier av huset jeg bor i skal selge og jeg må flytte ut av leiligheten jeg leier. Jeg er alene og kan maks få 2,2 mill i lån. Jeg bor ikke i en storby, så regner med jeg kan få noe brukbart for den prisen. Problemet er at jeg er en overtenker og veldig lite handlekraftig. Jeg problematiserer veldig mye og får ikke ting gjort. Frykter at jeg ikke evner å navigere meg gjennom prosessen det er å kjøpe bolig. Skjuler nok for mange at jeg sliter en del mentalt. Har ikke bil og syns det er stressende å måtte flytte så mye saker og ting. Jeg vet heller ikke hva jeg skal se etter på en visning, f.eks. Har ikke peiling på noe. Vet at jeg ikke ønsker andelsleilighet, men selveier. Føler jeg bare må kaste meg rundt og kjøpe "et eller annet" for å komme meg bort. Hvordan skal jeg klare dette? Råd og tips tas imot med takk! Anonymkode: 9948c...a4c hvis du først skal ha leilighet, hvilken forskjell gjør det å ha selveier kontra andelsleilighet? 8 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #3 Skrevet 27. mai Dumt å stresskjøpe bolig egentlig. Bedre å finne noe å leie i mellomtiden. Om du ikke finner noe du liker på den korte tiden. Det pleier å ta litt tid før man får overtatt nytt hus. Anonymkode: 4184f...62d 15 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #4 Skrevet 27. mai Pust. Ta kontakt med banken og få finansieringsbevis. Les takstrapporter. Se etter TG2 og 3. Tenk etter økonomien om du må utbedre alt. Vurder andel/borettslag på nytt. Jeg tipper du fort kan låse deg til en veldig liten andel boliger. Og selveier har flere utgifter ved kjøp. Sett deg uansett godt inn i hva månedsutgifter blir. Sjekk flyttebyrå der du bor. Sjekk også mulighet for mellomlagring. Pust. Og tenk, snart sitter du i egen bolig 🙂 Anonymkode: b37cf...227 11 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #5 Skrevet 27. mai Har ikke råd til å kjøpe hus og leiligheter er alltid tett på andre mennesker. Orker ikke folk tett innpå meg. Anonymkode: 9948c...a4c 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #6 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har ikke råd til å kjøpe hus og leiligheter er alltid tett på andre mennesker. Orker ikke folk tett innpå meg. Anonymkode: 9948c...a4c Blir vanskelig å finne leilighet som ikke er tett på andre mennesker. Selv om du bor tett på andre så er det jo ikke sagt at du trenger å omgå disse menneskene. Anonymkode: 4c7ba...8ee 9 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #7 Skrevet 27. mai Jeg overtok og flyttet inn 2 måneder etter jeg vant budrunden. Så ja det er fullt mulig kjøpe og overta på 4 måneder. Du må bare hive deg rundt nå, og sjekke muligheten for overtakelse med megler når du er på visning. Det du bør se etter på visning er at ting samsvarer med tilstandsrapport, og gjlre vurdering på hva du kan fikse selv. I tilstandsrapporten er det viktig se på dyre ting, som bad, rør og elektrisk. Og lese svært god igjennom andre dokumenter som vedtekter, og protokoller fra årsmøter/generalforsamling om det er planlagt noe oppgraderinger. Angående andel eller selveier, så har du nok litt feil oppfatning. Både borettslag og sameier kommer i alle størrelser. Jeg bor i ett sameie, med over hundre leiligheter. Det er flere blokker på fire etasjer med leiligheter, i tillegg til en del 4mannsboliger. Venninna mi bor i borettslag, det er 10 andelsleiligheter, fordelt på 5 tomannsboliger. Anonymkode: 84a35...1a4 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #8 Skrevet 27. mai Selveier er akkurat like tett på folk som andel, det har kun med eierform å gjøre. Bor du et sted med greie priser kan du jo faktisk kikke etter et lite hus, selv om det følger en del kostnader med å ha hus man ofte slipper å tenke på i leilighet. Sett deg godt inn i det (må huset plutselig dreneres, eller ha nytt tak, har du en stor ekstrakostnad). Jeg har bodd 90% i leilighet og aldri hatt problemer med naboene. Har du ikke bil blir beliggenhet og kollektiv en en desto viktigere faktor. Selve flyttingen er lett å betale seg ut av, pakk alt og få noen til å komme med stor bil og to mann, flyttebil eller sjekk FB småjobber. Anonymkode: b55b7...14e 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #9 Skrevet 27. mai Fikk innvilget lån i juni, kjøpte i juli og flytta inn i midten av august. Planen var ikke at det skulle gå så fort. Jeg traff bare blink på visning nr.2 og falt pladask for huset, vant budrunden og da ble det slik😀 Så du kan være heldig. Det kan også ta tid før du finner noe du vil investere millioner i. Anonymkode: 6eb9e...196 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #10 Skrevet 27. mai Du kan fint sende en e-post til de meglerne du ser selger i området du vil bo og høre om de kjenner til boliger som oppfyller dine krav og der eierne vil ha rask overtagelse. Det kan hende du får napp. Anonymkode: 7072e...0e0 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #11 Skrevet 28. mai Alt går. Kjøpte hus og flyttet inn knapt 2 mnd etter. Utfordringen er mer å finne rett bolig og så må det jo klaffe med selger at de er fleksible på å flytte ut raskt. Anonymkode: 917d9...53f
AnonymBruker Skrevet 28. mai #12 Skrevet 28. mai For noen år siden tok jeg over en leilighet ti dager etter at budet var akseptert, så det er mulig å flytte fort. Og som noen sier, leiligheter i sameie er like tett på som i borettslag/andelsleiligheter. Fordelen med et siste er at du slipper å betale masse i dokumentavgift som du aldri får tilbake. Anonymkode: 5121a...7ef 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai #13 Skrevet 28. mai Det går helt fint, 4 mnd er lenge. Men om du er så tafatt som du sier så ville jeg heller ordnet meg noe å leie før jeg skulle kjøpe da det er mer å ordne ved kjøp (finansieringsbevis, budrunder ++). Anonymkode: faad2...ab7 2
Chiubi Skrevet 28. mai #14 Skrevet 28. mai 4 mnd er god tid, det normale er 3 mnd oppsigelsestid. Du kan jo begynne med å pakke ned vintertøy og annet du ikke bruker jevnlig. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #15 Skrevet 28. mai Om du bor veldig øde kan det jo kanskje gå å finne et lite hus som ikke er tett på folk. Da jeg ble skilt og plutselig måtte ut på boligmarkedet gikk jeg for borettslagsleilighet. Så det først som en utfordring å skulle bo i en blokk, men det har vært null problem. Har heldigvis rolige naboer og det er ikke lytt mellom leilighetene. Så selvom jeg bor i blokk har jeg ikke følelsen av å bo tett på folk når jeg er hjemme. Jeg valgte borettslag fordi det er mindre for meg å styre med selv og mer forutsigbart mtp økonomi. Jeg har ingen ansvar for vedlikehold av selve bygget, måking, plenklipping eller noe slikt. For en som ikke er nevenyttig er det veldig greit å slippe Anonymkode: 2aa1d...c00 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai #16 Skrevet 28. mai 4 mnd bør være god tid, så lenge du finner noe du ønsker å kjøpe. Søk finansieringsbevis allerede i dag, når dette er i boks er det bare å gå på visninger. Anonymkode: 8e1c1...b52 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #17 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det går helt fint, 4 mnd er lenge. Men om du er så tafatt som du sier så ville jeg heller ordnet meg noe å leie før jeg skulle kjøpe da det er mer å ordne ved kjøp (finansieringsbevis, budrunder ++). Anonymkode: faad2...ab7 Finansieringsbevis har jeg allerede søkt om og innvilget fra banken. Det neste er å gå på visninger. Anonymkode: 9948c...a4c
AnonymBruker Skrevet 28. mai #18 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg overtok og flyttet inn 2 måneder etter jeg vant budrunden. Så ja det er fullt mulig kjøpe og overta på 4 måneder. Du må bare hive deg rundt nå, og sjekke muligheten for overtakelse med megler når du er på visning. Det du bør se etter på visning er at ting samsvarer med tilstandsrapport, og gjlre vurdering på hva du kan fikse selv. I tilstandsrapporten er det viktig se på dyre ting, som bad, rør og elektrisk. Og lese svært god igjennom andre dokumenter som vedtekter, og protokoller fra årsmøter/generalforsamling om det er planlagt noe oppgraderinger. Angående andel eller selveier, så har du nok litt feil oppfatning. Både borettslag og sameier kommer i alle størrelser. Jeg bor i ett sameie, med over hundre leiligheter. Det er flere blokker på fire etasjer med leiligheter, i tillegg til en del 4mannsboliger. Venninna mi bor i borettslag, det er 10 andelsleiligheter, fordelt på 5 tomannsboliger. Anonymkode: 84a35...1a4 Takk for gode råd. Skal kanskje på visning til tirsdag. Anonymkode: 9948c...a4c 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #19 Skrevet 28. mai Et annet spørsmål; hvor lurt er det å bruke så mye egenkapital som mulig? F.eks 25 % av kjøpesummen. La oss si hvis jeg ser for meg å bytte bolig innen et par år. Da er det greit å ha egenkapital til det. Er det lurest å betale de 10 % og ha penger til egenkapital ved senere kjøp, eller betale ned en så stor del av boligen med en gang? Anonymkode: 9948c...a4c
AnonymBruker Skrevet 28. mai #20 Skrevet 28. mai Skaff deg finansieringsbevis hvis du ikke allerede har det Før du melder deg på visninger leser du gjennom tilstandsrapporten til boligen. De er relativt brukervennlige å lese, for nærmest alt vurderes på en skala fra TG0 (topp tilstand) til TG3 (stort avvik). Det er som regel (grovt regnet) oppgitt en sum for hva eventuelle avvik vil koste å utbedre, så du må ikke nødvendigvis kunne alt om bolig for å orientere deg i det. Beregn inn eventuelle avvik i prisen. Er det ting du ser må fikses som f.eks. kan koste opp til 100 000 til sammen så er det et tillegg i prisen du gir for boligen og bør regnes inn i budsjettet ditt. Ta med en venn på visning, eventuelt send annonsen til folk du stoler på og be om innspill. Ingen klarer å tenke ut alle forbehold samtidig, kan hende noen plutselig ser noe veldig upraktisk eller veldig praktisk som du ikke har tenkt på. Du er ikke dust eller tafatt for å be om folks meninger. Hvis du ikke har familie og venner som du kan invitere på flyttedugnad så finnes det mange firma som gjør jobben for deg. Bare pass på å velge noen med gode anmeldelser og pakk inn tingene dine godt. Har du noe du er ekstra redd for bør du flytte det selv. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et annet spørsmål; hvor lurt er det å bruke så mye egenkapital som mulig? F.eks 25 % av kjøpesummen. La oss si hvis jeg ser for meg å bytte bolig innen et par år. Da er det greit å ha egenkapital til det. Er det lurest å betale de 10 % og ha penger til egenkapital ved senere kjøp, eller betale ned en så stor del av boligen med en gang? Anonymkode: 9948c...a4c Dette bør du ta med banken. De fleste får mellomfinansiering når de skal kjøpe noe nytt (låner hele kjøpesummen på ny bolig før de selger gammel bolig), men det kan være greit å forhøre seg litt hvis du har liten/lav inntekt. Du bør jo ha en buffer til boligen din og den bør henge sammen med tilstanden. Er betydelig mer ekstrautgifter på en eldre bolig enn en nyere bolig som har garanti på det meste. Ellers er det billigere å spytte inn mest mulig penger i bolig, siden rentene på lån er høyere enn rentene du får av å ha penger i banken. Anonymkode: b9eb9...caf 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå