BeeKind Skrevet 27. mai #1 Skrevet 27. mai Jeg har en bachelor i nordisk litteratur fra Universitetet i Oslo. Det var et utrolig inspirerende fagmiljø å være i, og jeg følte at jeg virkelig vokste og utviklet meg faglig. Noe av pensum måtte jeg lese flere ganger for å forstå alt, og det ble ganske teknisk etterhvert. Det føltes som om arbeidet vårt ikke bare var testing av vår kunnskap, men faktiske bidrag til fagområdet. Nå bor jeg i Kristiansand, og skal begynne på en master i nordisk ved Universitetet i Agder. Til forskjell fra UiO har de ikke flere ulike mastere innen litteratur, men 1 master for både språk og litteratur. Jeg har sett på fagene og det er vanskelig å forstå at det skal være på universitets-nivå, og i tillegg på master-nivå? Jeg drømmer om å jobbe innenfor akademia, men er redd for at mulighetene blir mindre ved å studere ved UiA, hvor fagmiljøet er mindre og holder et lavere nivå. Har noen erfaring med å arbeide eller studere ved ulike universiteter? Har det mye å si? 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #2 Skrevet 27. mai BeeKind skrev (1 minutt siden): Jeg har en bachelor i nordisk litteratur fra Universitetet i Oslo. Det var et utrolig inspirerende fagmiljø å være i, og jeg følte at jeg virkelig vokste og utviklet meg faglig. Noe av pensum måtte jeg lese flere ganger for å forstå alt, og det ble ganske teknisk etterhvert. Det føltes som om arbeidet vårt ikke bare var testing av vår kunnskap, men faktiske bidrag til fagområdet. Nå bor jeg i Kristiansand, og skal begynne på en master i nordisk ved Universitetet i Agder. Til forskjell fra UiO har de ikke flere ulike mastere innen litteratur, men 1 master for både språk og litteratur. Jeg har sett på fagene og det er vanskelig å forstå at det skal være på universitets-nivå, og i tillegg på master-nivå? Jeg drømmer om å jobbe innenfor akademia, men er redd for at mulighetene blir mindre ved å studere ved UiA, hvor fagmiljøet er mindre og holder et lavere nivå. Har noen erfaring med å arbeide eller studere ved ulike universiteter? Har det mye å si? Du har sett på emnene - hvordan da? Har du sett på emnebeskrivelsene? Har du faktisk tatt emnene? Det er jo spesifikke krav som stilles, og de er de samme uansett hvilket universitet det er snakk om. Anonymkode: 0d1a3...60a 1
BeeKind Skrevet 27. mai Forfatter #3 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har sett på emnene - hvordan da? Har du sett på emnebeskrivelsene? Har du faktisk tatt emnene? Det er jo spesifikke krav som stilles, og de er de samme uansett hvilket universitet det er snakk om. Anonymkode: 0d1a3...60a Ja, jeg har sett på emnebeskrivelsene og pensum. Tematikken er bred og tverrfaglig. Blant annet et emne om hvordan helsevesenet og opplevelsen av å være pårørende fremstår i ulike bøker. For meg høres det litt mer ut som et særemne på videregående, enn spisset litteraturteoretisk kompetanse. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #4 Skrevet 27. mai Selv om mange av høyskolene nå får lov til å kalle seg for universiteter, så er kvaliteten fremdeles på høyskolenivå mange steder. Anonymkode: 0e604...7b9 15 1 8
BeeKind Skrevet 27. mai Forfatter #5 Skrevet 27. mai (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selv om mange av høyskolene nå får lov til å kalle seg for universiteter, så er kvaliteten fremdeles på høyskolenivå mange steder. Anonymkode: 0e604...7b9 Ja, det er mitt inntrykk også. Og naturligvis et mindre etablert og utviklet fagmiljø med færre forskningsgrupper. Bare lurer på hvordan det vi forme veien videre i akademia. Endret 27. mai av BeeKind 4
BeeKind Skrevet 27. mai Forfatter #6 Skrevet 27. mai Jeg sjekket ut master i nordisk litteratur på UiO nå, for jeg ble plutselig usikker på om jeg bare er en snobb eller noe haha. Og det er jo noe helt annet. Høres sikkert dumt ut, men får nesten litt lyst til å gråte når jeg ser hvor ufattelig mye mer spennende og inspirerende det ser ut. Håper jeg blir positivt overrasket.
AnonymBruker Skrevet 27. mai #7 Skrevet 27. mai BeeKind skrev (14 minutter siden): Jeg sjekket ut master i nordisk litteratur på UiO nå, for jeg ble plutselig usikker på om jeg bare er en snobb eller noe haha. Og det er jo noe helt annet. Høres sikkert dumt ut, men får nesten litt lyst til å gråte når jeg ser hvor ufattelig mye mer spennende og inspirerende det ser ut. Håper jeg blir positivt overrasket. Ikke bry deg om at noen eventuelt misforstår og tror dette dreier seg om snobberi. Husker ikke hvor mange universiteter vi har i dette lille landet nå, men jeg har ingen problemer med å tro på at UiO som er over 200 år gammelt har et høyere akademisk nivå enn en tidligere distriktshøgskole som har karret seg til universitetsstatus i løpet av de siste 10-20 årene. Anonymkode: 8f92e...7f4 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #8 Skrevet 27. mai Det er stor forskjell på kvaliteten mellom de gamle universitene UiO, UiB og NTNU og de nye, som tidligere var høyskoler, særlig når det gjelder filologiske fag. De nye er sikkert gode på mer praktiske utdanninger som sykepleie, men på mer akademiske retninger er de ikke særlig gode. Anonymkode: e3cda...2cf 3 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai #9 Skrevet 27. mai Jeg gikk på HiA når det ble UiA. Jeg er utdannet statsviter der, og er fornøyd med utdannelsen min. Jeg kan likevel si at jeg faktisk ikke støttet at det ble universitet. Jeg syntes ikke de hadde orden på nok, eller var gode nok. UiA har veldig mye som er bra, og jeg skal ikke uttale meg om nordisk, men jeg var inne og så på studieplanen for de to ulike masterne ved UiA og UiO og jeg ser jo det er forskjeller. Jeg har hørt folk er fornøyde med nordisk på UiA også da. Min personlige erfaring er at det er lurt å se godt over studieplaner og om det er spisset mot det en liker før en søker på det. Statsvitenskap er heller ikke likt, men jeg foretrakk løpet på HiA/UiA over UiO når jeg søkte. Hva er grunnen til at du ikke fortsatte på UiO? Om en kan snu det på hodet så kan det gjerne være lettere å få en stipendiatstilling et sted hvor en har studert, og gjerne er færre om beinet, så mulig det er et fortrinn. Det er jeg usikker på, men prøver å gi et lyspunkt. Anonymkode: 51bbb...5a8 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #10 Skrevet 27. mai BeeKind skrev (1 time siden): Ja, jeg har sett på emnebeskrivelsene og pensum. Tematikken er bred og tverrfaglig. Blant annet et emne om hvordan helsevesenet og opplevelsen av å være pårørende fremstår i ulike bøker. For meg høres det litt mer ut som et særemne på videregående, enn spisset litteraturteoretisk kompetanse. Jeg kan overhode ikke noe om det fagområdet, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg ville nok faktisk fulgt undervisningen før jeg var bastant ang om dette er på masternivå eller ikke. Men hvorfor går du ikke på UiO, da? Anonymkode: 0d1a3...60a 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #11 Skrevet 27. mai Selvfølgelig er det forskjell. Staten har tillatt hver en distriktshøgskule å kalle seg universitet. Den statusen er dermed tømt for betydning. Anonymkode: dc756...7cb 1 1
Mojjom Skrevet 27. mai #12 Skrevet 27. mai Ja, det er en forskjell, blant annet er master i nordiske studier ved UiO delt opp i flere forskjellige studieretninger, som gjør det mulig å spisse masteren faglig på en helt annen måte. Den ved UiA er mer generell. Det er fordi de ikke har de samme ressursene eller store fagmiljøet som ved UiO, som er et veletablert universitet med sterkt fagmiljø. Hvis det er mest praktisk for deg å gjennomføre masteren ved UiA, så ville jeg anbefalt deg å prøve. 60 stp er masteroppgave, som vil si at fagene kun er 50 prosent. På masteroppgaven får du mulighet til å fordype deg i det du syns er mest interessant, og det blir det du gjør det til - uavhengig om det er på UiO eller UiA. Eller er du redd for at du får dårligere veiledning ved UiA? Jeg vil anta de har faglig sterke professorer der, selv om miljøet ikke er like stort som i Oslo. Du kan jo prøve å få ordnet studieplass ved UiO i stedet, Kanskje det er en ledig plass? Jeg har for øvrig en master i nordiske studier fra UiO (annen studieretning enn litteratur) og er kjempefornøyd med utdanningen min! Muligheten for å få stipendiatstilling var god etter endt utdanning, selv om jeg ikke søkte selv. Vil tro det er ennå større sjanse ved et mindre universitet, hvis det er karriere i akademia du ønsker. Lykke til! Håper du finner ut av det, og at du blir fornøyd til slutt ☺️ 3
BeeKind Skrevet 27. mai Forfatter #13 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gikk på HiA når det ble UiA. Jeg er utdannet statsviter der, og er fornøyd med utdannelsen min. Jeg kan likevel si at jeg faktisk ikke støttet at det ble universitet. Jeg syntes ikke de hadde orden på nok, eller var gode nok. UiA har veldig mye som er bra, og jeg skal ikke uttale meg om nordisk, men jeg var inne og så på studieplanen for de to ulike masterne ved UiA og UiO og jeg ser jo det er forskjeller. Jeg har hørt folk er fornøyde med nordisk på UiA også da. Min personlige erfaring er at det er lurt å se godt over studieplaner og om det er spisset mot det en liker før en søker på det. Statsvitenskap er heller ikke likt, men jeg foretrakk løpet på HiA/UiA over UiO når jeg søkte. Hva er grunnen til at du ikke fortsatte på UiO? Om en kan snu det på hodet så kan det gjerne være lettere å få en stipendiatstilling et sted hvor en har studert, og gjerne er færre om beinet, så mulig det er et fortrinn. Det er jeg usikker på, men prøver å gi et lyspunkt. Anonymkode: 51bbb...5a8 Takk for gode perspektiver! Jeg har hatt et opphold etter bachelor, og bor i Kristiansand nå sammen med mannen min. Jeg er ganske etablert her, så da ble det naturlig å søke på UiA. Jeg skjønte at det var mer generelt enn på UiO siden de kun har én nordisk-master og ikke flere ulike løp med mer spissede tilnærminger, men jeg var kanskje ikke klar over hvor stor forskjellen kan være. Jeg visste ikke at UiA såpass nylig fikk universitetsstatus. Heldigvis kan jeg skrive master om hva jeg vil! Jeg er mest bekymret for å ikke få den faglige tyngden jeg trenger videre, eller at det ikke skal være et faglig miljø som er mangfoldig nok her til at jeg kan få jobbe videre med mine interesser. Men kanskje små forhold kan være en fordel og at det kan være mindre konkurranse her ja! 1
BeeKind Skrevet 27. mai Forfatter #14 Skrevet 27. mai Mojjom skrev (36 minutter siden): Ja, det er en forskjell, blant annet er master i nordiske studier ved UiO delt opp i flere forskjellige studieretninger, som gjør det mulig å spisse masteren faglig på en helt annen måte. Den ved UiA er mer generell. Det er fordi de ikke har de samme ressursene eller store fagmiljøet som ved UiO, som er et veletablert universitet med sterkt fagmiljø. Hvis det er mest praktisk for deg å gjennomføre masteren ved UiA, så ville jeg anbefalt deg å prøve. 60 stp er masteroppgave, som vil si at fagene kun er 50 prosent. På masteroppgaven får du mulighet til å fordype deg i det du syns er mest interessant, og det blir det du gjør det til - uavhengig om det er på UiO eller UiA. Eller er du redd for at du får dårligere veiledning ved UiA? Jeg vil anta de har faglig sterke professorer der, selv om miljøet ikke er like stort som i Oslo. Du kan jo prøve å få ordnet studieplass ved UiO i stedet, Kanskje det er en ledig plass? Jeg har for øvrig en master i nordiske studier fra UiO (annen studieretning enn litteratur) og er kjempefornøyd med utdanningen min! Muligheten for å få stipendiatstilling var god etter endt utdanning, selv om jeg ikke søkte selv. Vil tro det er ennå større sjanse ved et mindre universitet, hvis det er karriere i akademia du ønsker. Lykke til! Håper du finner ut av det, og at du blir fornøyd til slutt ☺️ Ja, jeg er litt redd for å ikke ha ressursene og veiledningen tilgjengelig som skal til for å gjøre den jobben jeg ønsker med master og evnt ph.d. Men det kan være jeg bekymrer meg litt mer enn jeg trenger! ☺️ Takk for perspektiver!
AnonymBruker Skrevet 27. mai #15 Skrevet 27. mai Nordiskmiljøet ved UiA er solid, og de har flere forskere som er kjente navn i litteraturmiljøet nasjonalt og internasjonalt. En dyktig student vil få mye utav UiA. Anonymkode: 4df3f...bf3 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #16 Skrevet 27. mai Det er jo naturlig at de har flere emner i Oslo, det er jo et stort og etablert fagmiljø. Så skjønner deg når det gjelder motivasjonen for studiet, men tror ikke det trenger å si for muligheten din til å jobbe i akademia seinere. Kompetansen er jo formelt den samme, uansett hvor du tar masteren din. Anonymkode: ad9c5...4a5 1 2
BeeKind Skrevet 27. mai Forfatter #17 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nordiskmiljøet ved UiA er solid, og de har flere forskere som er kjente navn i litteraturmiljøet nasjonalt og internasjonalt. En dyktig student vil få mye utav UiA. Anonymkode: 4df3f...bf3 Så godt å høre, tusen takk for at du deler det!!
AnonymBruker Skrevet 27. mai #18 Skrevet 27. mai BeeKind skrev (32 minutter siden): Ja, jeg er litt redd for å ikke ha ressursene og veiledningen tilgjengelig som skal til for å gjøre den jobben jeg ønsker med master og evnt ph.d. Men det kan være jeg bekymrer meg litt mer enn jeg trenger! ☺️ Takk for perspektiver! De hadde ikke fått lov til å ha master hvis de ikke hadde veilederkompetansen tilgjengelig. Jeg synes helt ærlig at du er litt urettferdig/forutinntatt mot UiA - du virker veldig negativ, uten engang å ha gått der. Det er ikke sånn at UiO er Oxford eller Harvard heller. Du får den samme formelle kompetansen uansett, og utdanningene ER kvalitetssikret. Til syvende og sist er det DU som gjør utdanningen din til din egen. Utdanningssted er mye mindre viktigere enn dine egne personlige egenskaper. Jeg jobber i akademia selv, og jeg har ansatt folk. For meg hadde det vært ett fett om søkeren hadde master fra UiA eller UiO. En søker fra Oxford eller Harvard eller lignende hadde jeg sett ekstra på (har dog aldri fått en), men ikke UiO. Jeg hadde sett på masteroppgaven, emnene, resultatene, motivasjonen, intervjuet +++. De eneste universitetene som får minus i margen hos meg, er perifere universiteter i andre verdensdeler hvor jeg absolutt ikke kan kvalitetssikre utdanningen (eller at de i det hele tatt HAR utdanningen). Type universitetet i Indre Mongolia (ja… har faktisk vært borte i det), eller hvor jeg tror utdanningen er fake. Det kan dessuten være noen fordeler med å ta master på et mindre studiested også. Du drukner ikke så lett i mengden. Du kan få nære forhold med forelesere. Om du får mer frihet til å velge tema for masteroppgaven er vanskelig å si - noen ganger ja, andre ganger nei. Anonymkode: 0d1a3...60a 2 1
BeeKind Skrevet 27. mai Forfatter #19 Skrevet 27. mai (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De hadde ikke fått lov til å ha master hvis de ikke hadde veilederkompetansen tilgjengelig. Jeg synes helt ærlig at du er litt urettferdig/forutinntatt mot UiA - du virker veldig negativ, uten engang å ha gått der. Det er ikke sånn at UiO er Oxford eller Harvard heller. Du får den samme formelle kompetansen uansett, og utdanningene ER kvalitetssikret. Til syvende og sist er det DU som gjør utdanningen din til din egen. Utdanningssted er mye mindre viktigere enn dine egne personlige egenskaper. Jeg jobber i akademia selv, og jeg har ansatt folk. For meg hadde det vært ett fett om søkeren hadde master fra UiA eller UiO. En søker fra Oxford eller Harvard eller lignende hadde jeg sett ekstra på (har dog aldri fått en), men ikke UiO. Jeg hadde sett på masteroppgaven, emnene, resultatene, motivasjonen, intervjuet +++. De eneste universitetene som får minus i margen hos meg, er perifere universiteter i andre verdensdeler hvor jeg absolutt ikke kan kvalitetssikre utdanningen (eller at de i det hele tatt HAR utdanningen). Type universitetet i Indre Mongolia (ja… har faktisk vært borte i det), eller hvor jeg tror utdanningen er fake. Det kan dessuten være noen fordeler med å ta master på et mindre studiested også. Du drukner ikke så lett i mengden. Du kan få nære forhold med forelesere. Om du får mer frihet til å velge tema for masteroppgaven er vanskelig å si - noen ganger ja, andre ganger nei. Anonymkode: 0d1a3...60a Det kan godt være at jeg er litt forutinntatt og legger litt for mye i hva som står på nettsidene. Veldig betryggende å høre din erfaring når det gjelder søkere med bakgrunn fra ulike universiteter i Norge! Jeg sier ikke at det er sånn at UiA gir et dårligere utgangspunkt, bare at jeg er redd for at det skal gjøre det. Så jeg er veldig glad for å høre det du forteller ☺️ Inntrykket jeg har fått er litt skuffende. Jeg begynte på en master ved UiA for et par år siden som jeg måtte avbryte på grunn av sykdom, men det var et annet fagområde, så den erfaringen trenger ikke å bety noe. Endret 27. mai av BeeKind 1
BeeKind Skrevet 27. mai Forfatter #20 Skrevet 27. mai Kan også legge til at jeg bodde sammen med noen som studerte ved OsloMet da jeg var i Oslo, og det var en slående forskjell. Ble nesten sjokkert over at de fikk kalle seg universitet ut ifra det min venninne fortalte. Så da jeg hørte at UiA også er tidligere høgskole ble jeg litt skremt 😅 Men igjen, det var jo kun ett studieprogram 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå