Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal flytte i løpet av de neste månedene, men aner ikke hvor lang tid det tar å finne noe nytt. Venter for øyeblikket på svar på søknad om startlån, og håpet er å kunne kjøpe en liten leilighet til meg og barnet mitt. Om ikke, må jeg lete etter noe nytt å leie. Kan forvente svar på søknaden min om 2-3 uker, og lurer derfor på om det lureste er å vente enda en måned med å si opp nåværende leiekontrakt.

Utfordringen er at jeg til jeg finner noe nytt, må fortsette å bo med barnefar, og det merker jeg begynner å tære på. 

Når/hvordan tørre å si opp når det føles så risikabelt? Jeg trenger råd om hvordan det er lurest å gå frem med dette, uten å ende opp gærn mentalt.

Anonymkode: 24323...19b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det er ganske vanlig med 2-3 måneder før overtakelse når du kjøper bolig. Jeg kjøpte min i starten av november og overtok i midten av januar. Jeg solgte min gamle i midten av november, og satt 1 februar som tidligste mulig overtakelse.

Startlån gir deg også kun mulighet for å kjøpe en rimelig bolig, det vil si at du ikke kan velge og vrake i boliger. Spesielt ikke hvis du ønsker holde deg innenfor en skolekrets med tanke på barnet.

Anonymkode: 4cb1d...f66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husk at det er ganske vanlig med 2-3 måneder før overtakelse når du kjøper bolig. Jeg kjøpte min i starten av november og overtok i midten av januar. Jeg solgte min gamle i midten av november, og satt 1 februar som tidligste mulig overtakelse.

Startlån gir deg også kun mulighet for å kjøpe en rimelig bolig, det vil si at du ikke kan velge og vrake i boliger. Spesielt ikke hvis du ønsker holde deg innenfor en skolekrets med tanke på barnet.

Det er noe med det og, ja. Huff, jeg blir helt stressa av disse greiene… 

Er ganske åpen i forhold til område, men er selvfølgelig avhengig av å finne noe relativt rimelig.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er noe med det og, ja. Huff, jeg blir helt stressa av disse greiene… 

Er ganske åpen i forhold til område, men er selvfølgelig avhengig av å finne noe relativt rimelig.

ts

Det ville nok vært mest fornuftig å finne noe nytt å leie nå.

Da får du kommet deg bort fra eksen, og du kan lete uten å måtte stresse og takke ja til det første som dukker opp. Noen finner drømmeboligen raskt, andre bruker lang tid.

Boligmarkedet stilner også vanligvis på sommeren, så det er færre boliger tilgjengelig. Det både begrenser hva du kan se på, men øker også trykket på de boligene som er ute.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det ville nok vært mest fornuftig å finne noe nytt å leie nå.

Da får du kommet deg bort fra eksen, og du kan lete uten å måtte stresse og takke ja til det første som dukker opp. Noen finner drømmeboligen raskt, andre bruker lang tid.

Boligmarkedet stilner også vanligvis på sommeren, så det er færre boliger tilgjengelig. Det både begrenser hva du kan se på, men øker også trykket på de boligene som er ute.

Har oppsigelsestid her på 3 mnd, så vil måtte bo her til tidligst ut august uansett. Og søknaden får jeg som sagt svar på om 2-3 uker. Da mener jeg man har 6 mnd på å finne noe, så da blir det fort en del flytting på kort tid. Dyrt blir det jo fort også, med flyttebil og det som følger med.

Men jeg skjønner hva du mener, og har vært innom tanken selv. Det virker bare veldig mye mer «styrete». Også for barnet, da det jo ikke er sånn at vi krangler eller bråker med hverandre. Men man ønsker jo å gå videre når ting først har blitt som de har blitt.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har oppsigelsestid her på 3 mnd, så vil måtte bo her til tidligst ut august uansett. Og søknaden får jeg som sagt svar på om 2-3 uker. Da mener jeg man har 6 mnd på å finne noe, så da blir det fort en del flytting på kort tid. Dyrt blir det jo fort også, med flyttebil og det som følger med.

Men jeg skjønner hva du mener, og har vært innom tanken selv. Det virker bare veldig mye mer «styrete». Også for barnet, da det jo ikke er sånn at vi krangler eller bråker med hverandre. Men man ønsker jo å gå videre når ting først har blitt som de har blitt.

ts

Du har ikke seks måneder på deg å finne noe, finansieringen er gyldig i seks måneder før den eventuelt må forlenges. 
Hva om det tar seks måneder før du finner noe å kjøpe da? Så skal du si opp først da? tre måneders oppsigelsestid. Det blir 9 måneder. 
Vil du heller bo med eksen i potensielt ni måneder, enn å betale en ekstra gang for flyttebil? 
Vil han  bo med deg så lenge? 
Og hva er egentlig hans plan i dette? Skal han vente til du finner deg noe å kjøpe før han også flytter? Er han villig til å bo med deg og dele husleien, uansett om det tar to måneder eller ni måneder før du har kjøpt noe? 

Ja, det er styrete å leie noe nytt midlertidig, men samtidig er det ofte mye mindre stressende. Fordi du får ro. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har ikke seks måneder på deg å finne noe, finansieringen er gyldig i seks måneder før den eventuelt må forlenges. 
Hva om det tar seks måneder før du finner noe å kjøpe da? Så skal du si opp først da? tre måneders oppsigelsestid. Det blir 9 måneder. 
Vil du heller bo med eksen i potensielt ni måneder, enn å betale en ekstra gang for flyttebil? 
Vil han  bo med deg så lenge? 
Og hva er egentlig hans plan i dette? Skal han vente til du finner deg noe å kjøpe før han også flytter? Er han villig til å bo med deg og dele husleien, uansett om det tar to måneder eller ni måneder før du har kjøpt noe? 

Ja, det er styrete å leie noe nytt midlertidig, men samtidig er det ofte mye mindre stressende. Fordi du får ro. 

Jeg kommer nok til å si opp enten innen 1. juni eller 1. juli, og håpe på at det ordner seg med boligkjøp innen oppsigelsestiden. Om ikke må jeg jo finne noe nytt å leie i mellomtiden.

Om jeg i det hele tatt får lån da. Får jeg ikke lån, må jeg jo leie uansett.

Men det er en kabal som skal gå opp, og det stresser meg. Jeg har heller ikke mye penger til overs til å for eksempel betale for flyttebil x2 osv.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...