Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Jeg og samboer er ganske ulike når det kommer til økonomi. Han liker å unne seg ting i hverdagen (konserter, kaffe på café, mat i kantina osv) og det går en del penger på det. I tillegg tjener jeg rundt 200 000 kr mer i året enn det han gjør. Vi valgte å kjøpe et hus som han også hadde råd til slik at vi kunne dele det 50/50. Han er mer opptatt av å ha en fin bil enn meg og betaler 2000 kr ekstra for sin bil i mnd. Slik ting er nå så går det greit. Vi får begge spart penger hver mnd (jeg mye mer enn han), men jeg blir bekymret for fremtiden vår nå når vi har begynt å snakke om barn. Jeg ser for meg at når vi får 2 barn og skal betale 50% av kostnadene til barnet hver så vil han ikke klare å spare noe som helst. Resultatet blir da at jeg sitter med mye penger på bok, mens han lever mer fra måned til måned. 

Jeg har jobbet så hardt for å komme dit jeg er i dag med tanke på utdanning, karriere og sparing, og har alltid hatt et mål om å ha god råd. Derfor er det siste jeg har lyst til å sette meg i en posisjon der jeg i praksis må «donere» bort halvparten av overskuddet mitt for at vi skal stille likt. Når jeg har snakket med venninner om problemstillingen så sier de at «det er jo bare å ha separat økonomi», men jeg føler egentlig ikke at det løser noe. Jeg vil jo ikke bare ha penger for å ha penger, men for å bruke det på det som er viktigst i livet for meg og det som gjør meg lykkelig. Hadde det vært dyre vesker og sko til meg selv så hadde separat økonomi funket helt supert, men jeg er veldig lite materialistisk for ting gjør meg ikke lykkelig. Jeg har lyst til å prioritere å finne på mye kjekt med fremtidige barn, ta de med på aktiviteter, dra på fine ferieturer, skape gode minner med hele familien og gjerne også unne oss noen kjæresteturer uten barn. Jeg vil reise og oppleve verden, samtidig som jeg prioriterer tid sammen med de viktigste personene i livet mitt. Da er det veldig problematisk om det bare er jeg som har penger å bruke på slike ting…vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men noen tanker? Hva hadde du gjort i min situasjon?

Anonymkode: 4ca7c...2fb

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du ikke er klar for å starte en familie sammen med noen - om de ikke har på kronen det samme som deg.

• Liker 26
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Men har du så mye valg da? 

Enten må du godta at det er du som sitter på mest penger, og "spandere" på mannen din, eller så får du bytte ut mannen. 

Slik jeg ser det så går man inn i et AS når man får barn og da blir separat økonomi helt tullete. Da har man en familie som må gå rundt. Det betyr også, for mannen din, at han må senke kravene for biler, kanskje kun spise i kantina på fredager osv. Dere må begge gå med på kompromisser. 

Anonymkode: 5480a...1ab

• Liker 17
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Man bør vel velge en partner som har omtrent samme syn på økonomi som seg selv. Man sparer seg for mange vanskeligheter da. Vær oppmerksom på at om dere giftere dere vil han automatisk ha krav på alle penger du eventuelt har spart av egen inntekt under ekteskapet, ved en eventuell skilsmisse. 

Anonymkode: 16003...4bf

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men har du så mye valg da? 

Enten må du godta at det er du som sitter på mest penger, og "spandere" på mannen din, eller så får du bytte ut mannen. 

Slik jeg ser det så går man inn i et AS når man får barn og da blir separat økonomi helt tullete. Da har man en familie som må gå rundt. Det betyr også, for mannen din, at han må senke kravene for biler, kanskje kun spise i kantina på fredager osv. Dere må begge gå med på kompromisser. 

Ja det er jo det som er de 2 valgene da, enten «spandere» på han resten av livet eller å forhåpentligvis finne en som er mer likestilt med meg og som har samme visjoner for livet. Er usikker på om det er verdt å satse på han dersom det betyr at jeg må spandere halvparten av mitt overskudd hvis vi skal prioritere tid og opplevelser sammen som en familie som er mitt største ønske, samtidig som han skal bruke masse penger på bil, konserter med kompiser og kaffe på café fremfor å lage hjemme til 1/10 del av prisen…

ts 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja det er jo det som er de 2 valgene da, enten «spandere» på han resten av livet eller å forhåpentligvis finne en som er mer likestilt med meg og som har samme visjoner for livet. Er usikker på om det er verdt å satse på han dersom det betyr at jeg må spandere halvparten av mitt overskudd hvis vi skal prioritere tid og opplevelser sammen som en familie som er mitt største ønske, samtidig som han skal bruke masse penger på bil, konserter med kompiser og kaffe på café fremfor å lage hjemme til 1/10 del av prisen…

ts 

Så du synes det er greit å bare bytte han ut hvis det dukker opp en tilsvarende fyr som er mer sparsommelig og sterkere økonomisk? Er han en bruksgjenstand? Eller et menneske du er glad i og ønsker som familie? 

Noe praktisk tankegang er viktig, men er ikke mennesker mer?

Anonymkode: 90fb1...37d

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ts 

Hvis pengene er viktigere for deg, enn mannen og potensielt familien som du vil få, så sier det seg selv. 

• Liker 8
  • Nyttig 11
Skrevet

Opprett felleskontoer begge sparer på til å dekke alle utgifter 50/50. Avtal eventuelt også felles sparing, og hvor mye.
Fra mitt eget liv har vi: Lån, Regninger, Ferie og Diverse. Her setter vi inn like mye hver måned når lønn er på konto.
Alt du sitter igjen med etter dette er ditt. Lommepenger, egen sparing etc. Samme gjelder partner. Da ser partner kanskje at han må forvalte de pengen han sitter igjen med. Dette fungerer kjempebra for meg og kona i hvert fall

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

ts 

Ja, hvis du tenker på det som å «spandere», så er ikke dette forholdet liv laga. Er man en familie, spesielt når man har barn, så er det VI som gjelder, ikke «jeg» og «han».

Har man levd noen år så vet man også at sånne ting kan svinge utrolig mye gjennom livet. Hans karriere kan plutselig ta av, han er heldig med et aksjekjøp, du blir syk eller mister jobben, dere får et sykt barn eller pleietrengende foreldre, en av dere arver osv.  Har man valgt hverandre for livet så er det ikke så sjarmerende å tenke mine/dine penger.

Men hvis dere ser veldig ulikt på økonomi og det blir en kilde til konflikt så er jo ikke det bra heller. Du får lete videre til du finner en mann med samme syn på penger som deg. Men da kan det så klart fort være andre ting som skurrer.

Anonymkode: 6ee10...21f

• Liker 5
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke kompatible, og bør ikke velge livet sammen, år man er så ulike. 

Anonymkode: f43af...b8c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan han få en bedre jobb? Kan han kutte ned på forbruket? Tenker dere må prate om dette. Du må også vurdere om du vil bruke mer penger på forholdet og fellesen om han ikke har like mye.

Ellers er jeg selv i et slikt forhold der jeg tjener mest og jeg spanderer da reiser siden dette er en luksus gode. Men ellers deler vi alt 50/50 i hverdagen. Vi har ikke felles konto.

Anonymkode: a3e9d...5dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dette koker ned til et verdispørsmål. Mange av disse tingene med å unne seg ting i hverdagen osv. kan løses med et budsjett, men det krever at man har en felles visjon. Jeg personlig syns det er vanskelig uten felles økonomi. Dessuten vil en felles økonomi framtvinge en del samtaler om dette, fordi man nødvendigvis må bli enige om hvordan VI skal bruke VÅRE penger. Jeg opplever at det har latt meg og min kone ha veldig mange konstruktive samtaler om vår økonomi og fremtid.
Men det forutsetter jo selvfølgelig at man har nogenlunde like verdier når det kommer til penger. Har man ikke det, blir det vanskelig å bygge et liv sammen. Sånn er det jo også om man har mismatchende verdier som ikke handler om økonomi også. 

Anonymkode: 58dca...7c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg giftet meg og vi hadde helt felles økonomi (felles kontoer) også da jeg tjente mer… det jevner seg ut i et liv med barn og opp og nedturer. Så lenge fyren er ærlig og bra ellers😊

Anonymkode: 2ed2f...ac0

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så du synes det er greit å bare bytte han ut hvis det dukker opp en tilsvarende fyr som er mer sparsommelig og sterkere økonomisk? Er han en bruksgjenstand? Eller et menneske du er glad i og ønsker som familie? 

Noe praktisk tankegang er viktig, men er ikke mennesker mer?

Anonymkode: 90fb1...37d

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis pengene er viktigere for deg, enn mannen og potensielt familien som du vil få, så sier det seg selv. 

Ærlig talt… nei jeg skal ikke bytte han ut dersom jeg finner noe bedre. Jeg må vurdere om dette er en person jeg vil dele resten av livet mitt med eller om vi ikke passer sammen og jeg må finne meg en jeg er mer kompatibel med, som vil det samme som meg. 

Det er ikke «pengene» direkte som er viktig for meg, men livsstilen. Vil jeg ha en som ikke «har penger» til å ta med barna på reiser og opplevelser, men som kjører rundt i en dyr bil og bruker mye penger på seg selv?

ts

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så du ser for deg at han skal betale 50/50 på alt med hus og barn, selv om du tjener ganske mye mer, og at han i tillegg skal spare like mye som deg til ting som du anser som viktige. Ja, du - og han - burde revurdere om dette er noe å satse på...

Anonymkode: 3e381...90e

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du ser for deg at han skal betale 50/50 på alt med hus og barn, selv om du tjener ganske mye mer, og at han i tillegg skal spare like mye som deg til ting som du anser som viktige. Ja, du - og han - burde revurdere om dette er noe å satse på...

Har du lest i det hele tatt? Absolutt ikke, men vi har veldig ulike verdier når det kommer til pengebruk og hva vi har lyst til å bruke penger på…

ts

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Man bør vel velge en partner som har omtrent samme syn på økonomi som seg selv. Man sparer seg for mange vanskeligheter da. Vær oppmerksom på at om dere giftere dere vil han automatisk ha krav på alle penger du eventuelt har spart av egen inntekt under ekteskapet, ved en eventuell skilsmisse. 

Anonymkode: 16003...4bf

Vil han automatisk ha krav på alle penger du har spart av egen inntekt under ekteskapet hvis d blir skilsmisse?? Eller vil sparepengene bli delt i to?

Anonymkode: 944d9...096

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener ca 1,5 millioner mer enn min mann. Vi har vært sammen siden studietiden, han har politioverbetjent lønn så tjener ikke sånn veldig dårlig . Men jeg tjener en god del mere. Dette viste vi ville være vår situasjon når vi ble ferdig utdannet og begynte å jobbe i årene etter studiene. 

Vi har vært gift i mange år, har 2 tenåringsbarn og har hele veien hatt felles økonomi. Vi valgte hverandre og valgte stifte familie sammen, da kunne det ikke være sånn at mine penger var mine og jeg skulle sitte med mye bedre økonomi. Her er alt felles, vi har nedbetalt hus og biler. Stor økonomisk frihet og den kommer oss like mye tilgode alle sammen. 

Han sløser ikke og jeg bruker mere penger enn han på klær etc. Men vi må ikke stå til regnskap for hverandre,vi regner aldri på hva den andre bruker så lenge det ikke er store investeringer så står vi veldig fritt

Anonymkode: 02033...083

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du lest i det hele tatt? Absolutt ikke, men vi har veldig ulike verdier når det kommer til pengebruk og hva vi har lyst til å bruke penger på…

ts

Du "ser for deg" at dere skal betale 50% hver på utgifter for barna, du er bekymret for at bare du skal ha penger til felles opplevelser som er viktige for deg, det bekymrer deg at han ikke sparer like mye som deg og har andre gleder i livet enn deg, som dessuten ikke er direkte relatert til din framtidige kjernefamilie. Hva er det jeg ikke har fått med meg?

Du er veldig fokusert på hva du vil og ønsker og hva som er viktig for deg, du gir litt inntrykk av at hans viktigste funksjon er å passe inn i dine framtidsvisjoner. Newsflash: Den perfekte mannen finnes ikke...

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil han automatisk ha krav på alle penger du har spart av egen inntekt under ekteskapet hvis d blir skilsmisse?? Eller vil sparepengene bli delt i to?

Anonymkode: 944d9...096

Nei, de kan ha særeie på parekontoer, akskjer etc. 

Anonymkode: 02033...083

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...