AnonymBruker Skrevet 27. mai #1 Skrevet 27. mai Skal betale en million kr i restskatt. Jeg vet at fristen er 31. mai, men dette er en lørdag, altså ikke en bankdag. Jeg antar at banken er åpen på fredag (selv om dette er en inneklemt dag), men spørsmålet er om betalingen faktisk effektueres på fredag? Jeg har spurt banken, og de sier de har åpent på fredag, men de klarte ikke å svare på om betalingen effektueres hvis jeg har den på forfall fredag 30. Skatteetaten har stengt kundeservice, og chatboten deres klarer ikke svare. Telefonlinjen deres er også stengt. Noen som vet? Jeg vil helst unngå rentene, siden det dreier seg om et stort beløp. Og ja, jeg har selv lagt opp til å få mye restskatt, siden restskatt lønner seg. Anonymkode: c4d0c...709 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #2 Skrevet 27. mai Jeg skal betale 30 000 i restskatt og lurer på det samme Anonymkode: b901b...02a
AnonymBruker Skrevet 27. mai #3 Skrevet 27. mai Kan du ikke bare betale i morgen, så slipper du hele problemstillinga? Anonymkode: ea669...c8e
AnonymBruker Skrevet 27. mai #4 Skrevet 27. mai Jeg skal betale 300 000 og velger å betale 30. mai. Anonymkode: 3fc94...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #5 Skrevet 27. mai 30. mai er en helt vanlig hverdag og alle banktjenester går helt som normalt da. Anonymkode: 3fc94...aa8 1
VendigoBlå Skrevet 27. mai #6 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Skal betale en million kr i restskatt. Jeg vet at fristen er 31. mai, men dette er en lørdag, altså ikke en bankdag. Jeg antar at banken er åpen på fredag (selv om dette er en inneklemt dag), men spørsmålet er om betalingen faktisk effektueres på fredag? Jeg har spurt banken, og de sier de har åpent på fredag, men de klarte ikke å svare på om betalingen effektueres hvis jeg har den på forfall fredag 30. Skatteetaten har stengt kundeservice, og chatboten deres klarer ikke svare. Telefonlinjen deres er også stengt. Noen som vet? Jeg vil helst unngå rentene, siden det dreier seg om et stort beløp. Og ja, jeg har selv lagt opp til å få mye restskatt, siden restskatt lønner seg. Anonymkode: c4d0c...709 Jeg vet ikke om fristen 31 mai utvides til påfølgende bank dag. alle andre frister fra skatteetaten utvides på denne måten, men denne fristen er veldig ulik de andre fristene, og det kan godt hende at det faktisk er senest 31 mai som er det den gjeldende fristen. (du har tross alt ikke betalt for sent hvis du betaler 01.juni, betalingen blir bare ikke med ved beregningen av rentene) så lenge du legger betalingen til betaling senest fredag morgen så burde det gå bra. (altså du legger inn betalingen i nettbanken f.eks idag med forfall på fredag). f.eks sparebank skriver at betalingen må være godkjent i nettbanken senest klokken 14:00 for at betalingen skal gå samme dag. Med 1 million i restskatt så ville jeg ikke tatt noen sjanser og isteden betalt på onsdag. Ps. hvis du har lagt opp til å betale en million i restskatt ved å gi uriktig informasjon til skatteetaten ved bestilling av skattekort så er dette ikke lov, (men det å ikke rette opp skattekort du har fått fra skatteetaten er greit, så f.eks. hvis du har hatt stor engangs gevinst av aksjesalg, og du ikke har opplyst om dette så er det helt greit, men hvis du f.eks er personlig næringsdrivende så kan du ikke gå inn og sette forventet inntekt ned til 300 000 når du vet at du sannsynligvis kommer til å tjene godt over 2 000 000) (pss 2. vet ikke om at noen har blitt straffet for dette, men mener å ha hørt om at folk har fått rettet skattekortet sitt/tilsnakk) 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #7 Skrevet 27. mai VendigoBlå skrev (27 minutter siden): Ps. hvis du har lagt opp til å betale en million i restskatt ved å gi uriktig informasjon til skatteetaten ved bestilling av skattekort så er dette ikke lov, (men det å ikke rette opp skattekort du har fått fra skatteetaten er greit, så f.eks. hvis du har hatt stor engangs gevinst av aksjesalg, og du ikke har opplyst om dette så er det helt greit, men hvis du f.eks er personlig næringsdrivende så kan du ikke gå inn og sette forventet inntekt ned til 300 000 når du vet at du sannsynligvis kommer til å tjene godt over 2 000 000) (pss 2. vet ikke om at noen har blitt straffet for dette, men mener å ha hørt om at folk har fått rettet skattekortet sitt/tilsnakk) Det dreier seg om kryptogevinst. Anonymkode: c4d0c...709 1
VendigoBlå Skrevet 27. mai #8 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det dreier seg om kryptogevinst. Anonymkode: c4d0c...709 Ett av de tilfellene hvor det er helt greit å ende opp med stor restskatt. Kommenterte bare fordi jeg ser så mange som sier at de "alltid prøver å få stor restskatt", og hvis man vært eneste år får en veldig stor restskatt, så er dette som regel resultat av at man leverer uriktig informasjon, (og som regel ikke tenker over at det ikke er greit engang)
AnonymBruker Skrevet 27. mai #9 Skrevet 27. mai Betal de i morgen så risikerer du ikke noe. Et par dager for «tidlig» betaling gjør da ingenting. Mye verre å gå på en smell pga for sen innbetaling. Jeg gjør det samme. Har riktignok bare 20000 i smell Anonymkode: 02310...9b1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå