Gå til innhold

Blir det panikkkjøp av klær når barna har vokst ut av de, eller har du et bra system for innkjøp?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere for å være i forkant med innkjøp av sko og klær til barn? Hvordan forutser dere at barnet ikke bare hopper over en størrelse? Føler alltid at vi er på etterskudd med handlingen. Og der vi har kjøpt ting for neste sesong, passer det ikke fordi barnet har vokst mer enn vi forutså 🙈

Anonymkode: e951c...437

Fortsetter under...

Vi arvet mye klær så bare tok fram etter som de vokste   og kjøpte noe nytt for å supplere på det som var arvet.

Sko kjøpte vi etter som vi merket de var små 

• Liker 3

Sko og sånt som man ikke aner når man trenger, kjøper jeg ikke i forkant. Da blir det nye sko ved ny sesong, om de gamle er for små. Men klær skal de jo bruke alle størrelser, og har alltid truffet med yttertøy kjøpt på salg. 
Men har aldri hatt så mye hverken klær eller sko, så lett å holde oversikt over hva som passer, snart vil passe og hva jeg har liggende. 

Anonymkode: 8db24...b37

• Liker 2
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva gjør dere for å være i forkant med innkjøp av sko og klær til barn? Hvordan forutser dere at barnet ikke bare hopper over en størrelse? Føler alltid at vi er på etterskudd med handlingen. Og der vi har kjøpt ting for neste sesong, passer det ikke fordi barnet har vokst mer enn vi forutså 🙈

Har alltid neste str liggende klar

Anonymkode: 153cf...779

• Liker 3

Arver eller kjøper klespakker på finn eller tise, gjerne neste aktuelle størrelse eller i riktig størrelse hvis de plutselig har for lite av noe. Ungene går titt og ofte i klær som er litt små eller litt store også uten at noen syns det er dumt. Prøver å unngå nye klær fra butikk og klarer det med noen få unntak.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Jeg handler mye klær på tilbud. Spesielt dyrere plagg. Da kjøper jeg både 1 og 2 størrelser opp. Har 1 til 2 bokser jeg oppbevarer for stort tøy som jeg da tar frem når barnet vokser også supplerer jeg på med det som trengs. 

Rydder opp i skapet til barnet 2 ganger årlig. Vår/sommer og høst/vinter. Da forsvinner for små klær, får barnet til å prøve plagg jeg er usikker på og nye klær tas fra for stort boksen og inn i skapet ettervært som barnet har vokst.

Sko må prøves så det kjøper jeg når behovet først melder seg.

Anonymkode: dbbc4...871

• Liker 1
  • Nyttig 2

Annonse

Jeg har alltid neste str liggende klar, oppbevarer det i klare plastboks som jeg merker med størrelse. Jeg kjøper mye brukt, arver der jeg kan og kjøper på tilbud.

Hvordan jeg sørger for at de ikke hopper over? Det gjør jeg ikke. Minsten har flere ganger hatt noen voldsomme voksesmerter og ting har blitt solgt eller gitt videre. Eneste forsikring er å prøve tøyet med jevne mellomrom, men det er han ikke så glad i så det går litt på "gefülen".

Storesøster vokste etter skjema, kunne planlegge årstid og størrelse, men lillebror kan jeg bare gjette.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har innøvd vane for å sjekke ved hvert årstid, både yttertøy og vanlig tøy. Da kjøper jeg ikke på sommeren for høsten, men rett før som f.eks august. August er en fin måned å gå igjennom og å handle for da er det for oss en betalingsfri måned i bhg (etterskuddsvis.) Gummistøvler, regnklær og sko til litt kaldere temperatur. Kjøper da en str større enn hva de nå har. 

I starten av april/slutten av mars kjøper jeg joggesko, ser over tskjorter og shorts. Hender at jeg midt på sommeren må handle et par nye joggesko eller sandaler. 

Til vinteren ordner jeg i starten av oktober. Ser da hva de har økt i str for høstklærne så kjøper inn litt av det samme. Arver en gang i blant, men da legges det som ekstra i bhg og skole. 

Heldigvis er alle tre av samme kjønn så de kan arve hverandre med mindre det har blitt utslitt. Handler klær, sko og yttertøy for ca 6000 i året for disse 3. Sko, bukser, undertøy, votter og luer kjøpes nytt, resten kan jeg kjøpe brukt. 

Sko er vanskelig å forutse, men resten har gått bra. Eldste har vokst utrolig mye det siste året så har blitt ekstra på han. Fra joggesko til vintersko hadde vi brått et hopp fra 29 til 32. Buksene jeg kjøpte i august var for små igjen i januar. 

Anonymkode: 95ab1...431

Jeg skjønner ikke dette med «hope over en størrelse». Det er jo ikke sånn det funker. For å vokse fra 104 til 122 må man jo innom 110, det er jo ikke som om man hopper over de cm. Der når man vokser. 

jeg føler aldri at det er «panikk» og at de «plutselig» ikke passer noe, når noe passer sånn akkurat så begynner jeg å se på neste størrelse. 

Anonymkode: adb90...c1e

• Liker 4
  • Nyttig 1

Vi har litt av de 2-3 neste størrelsene, så det blir ikke panikkjøp. Skulle barnet vokse ut av det raskt, så har vi litt av neste str klar. Så øker vi mengden når vi ser behov for det. Har vel 3-4 plagg i hvert segment. Kjøper også klespakker i større størrelser, så jeg har noe liggende til grei pris. Da gjør det ikke noe om de vokser raskt ut av det.

Når det gjelder sko, så prøver vi høstskoa når våren nærmer seg (i grenseland til å kunne bytte, f.eks i mars her vi bor) og ser om de er brukelige. Hvis ikke, kjøper vi nye der og da. Skulle de vokse raskt ut av de, så er det sommersko neste. Støvler er panikkjøp. Det kjøper jeg ofte, rett og slett fordi de går lekk så fort, selv de som koster 900 kr.

Andremann arver, så det er helt topp. Har to jenter.

Begge barna får bruke enkelte plagg til det ytterste av det ytterste. Av eget ønske, de får nye klær om de trenger og ønsker. Iblant er det litt flaut at de går med små klær, for det hender jo man ser at det er en størrelse eller to for smått, men de får velge selv. Noen kjoler kan gå som overdeler, noen bukser som capri, capri som shorts, enkelte strømpebukser kan klippes over sømmen på tærne og bli tights. Mine barn vokser i lengden, ikke i fylde, så de passer klærne lenge "fyllmessig", og noe passer faktisk bedre med tanke på det. De er veldig slanke. Utrolig nok så passer også undertøy år etter år, men de bruker boxere (for jenter). Eldste liker når de er litt små, da sitter de visst tettere på. Hun har prøvd både hipster og truse, som sitter annerledes, men det ble ikke favoritt.

Anonymkode: fa660...6ba

• Liker 2
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har alltid neste str liggende klar

Har derfor aldri gått i for små klær, det hadde jeg synes var pinlig 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke dette med «hope over en størrelse». Det er jo ikke sånn det funker. For å vokse fra 104 til 122 må man jo innom 110, det er jo ikke som om man hopper over de cm. Der når man vokser. 

jeg føler aldri at det er «panikk» og at de «plutselig» ikke passer noe, når noe passer sånn akkurat så begynner jeg å se på neste størrelse. 

Nei, noen hopper over. Min hoppet fra 110 til 122. Var ikke innom 116, for det var brått så smått at jeg ikke så noen grunn til å handle en str som kan passe et par mnd før neste. Bedre med litt baggy to mnd da. Hadde rett i mitt valg for etter noen mnd med 122 kjøpte jeg 134  

• Liker 1
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mine hoppet over streken. Strakk seg plutselig fryktelig mye, så vi hadde aldri str 116 på unga her i huset

Anonymkode: 89bc5...7f0

• Nyttig 1

Vinterklær kjøper jeg på salg i januar for neste sesong. Vår/sommerklær kjøpes på salg i aug/september for neste år. 
Sko er umulig å forutse størrelse, det kjøpes derfor når Skoringen har barnas dager om våren og høsten Planlegger hvilke sko barna trenger og kjøper deretter. 
vanlige klær kjøpes på salg så langt som mulig, kjøper 1-3 størrelser frem i tid og har liggende. Lar barna bruke Inneklær som er litt for store slik at de varer lengst mulig.  Supplerer underveis om det er behov. Aldri panikkhandlet. Klærne blir jo ikke for små fra en dag til en annen, så har tid nok til å klikke noe hjem i posten om det trengs. 

Anonymkode: a9ec8...afe

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, noen hopper over. Min hoppet fra 110 til 122. Var ikke innom 116, for det var brått så smått at jeg ikke så noen grunn til å handle en str som kan passe et par mnd før neste. Bedre med litt baggy to mnd da. Hadde rett i mitt valg for etter noen mnd med 122 kjøpte jeg 134  

Men da hoppet hen jo ikke over, det var du som bestemte deg for at du ikke gadd å kjøpe den størrelsen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men da hoppet hen jo ikke over, det var du som bestemte deg for at du ikke gadd å kjøpe den størrelsen. 

Vi hoppet over den størrelsen. 

• Liker 1

Arvet noe, men har aldri panikkjøpt og i svært luten grad kjøpt i størrelser opp, ungene har derimot fått klær til jul og bursdag i litt større størrelse. 

Synes ikke det er noe stress å handle klær, syntes klærne varte lenge, yngste kunne hadde mye klær som kjoler/skjørt/skjorts/kortermet i 2-3 år.  Kjolene ble tunika, shorts som passet med bleier varte noen år uten bleier. 

Anonymkode: b874b...e79

• Liker 1

Jeg kjøper klærne store nok og håper at junior vil bruke de. 😂 Hverdagen for oss med tenåringer i hus.

Anonymkode: 6a47f...4c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...