Anonymbruker778 Skrevet 27. mai 2025 #1 Skrevet 27. mai 2025 Hei! Jeg har det siste året ish vært til lege flere ganger og tatt masse blodprøver for å finne ut av hva dom kan være galt med meg. Har mye smerter i kroppen. Sto på venteliste til manuellterapeut en liten stund, og endelig fikk jeg time. Nå etter to sessions med manuellterapeut så kan det se ut til at jeg faller innenfor kategorien fibromyalgi. Fått dette smerteskjemaet jeg skulle fylle ut, og fikk da en FS på 24. Manuellterapeuten sa at han kunne ikke stille en offisiell diagnose da han ikke er en revmatolog, men at det kunne se tydelig ut som at fibromyalgi kunne være svaret på alle smertene og ubehaget jeg føler på. Nå har jeg ikke fått en 100% diagnose, men uansett så var det litt vondt å få høre at det kan se ut som at jeg har fibro i en alder av 24. Mange tanker som svirrer rundt i hodet nå; hvordan vil fremtiden se ut, vil jeg kunne være i 100% jobb til pensjonsalder, hvordan vil familielivet se ut osvosv. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje høre litt erfaringer fra noen som er i samme båt. Takk for at dere leste hilsen en skuffet/redd/frustrert 24-åring 3
Rotemor Skrevet 27. mai 2025 #2 Skrevet 27. mai 2025 Man kan ha myalgiske smerter uten at det betyr livsvarig diagnose. Jeg håper det er tilfelle for deg. Ellers har jeg få ord til trøst!
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #3 Skrevet 27. mai 2025 Ofte blir denne diagnosen gitt midlertidig, som en forklaring, og rett og slett for at du skal få videre helsehjelp. Jeg tror du er for ung til denne diagnosen, og at det vil endre seg. Men det er nødvendig med en diagnose nå, for at du skal få hjelp. Håper du får hjelpen du trenger, og at du blir frisk! ❤️ Anonymkode: 9e8ec...e08 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #4 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ofte blir denne diagnosen gitt midlertidig, som en forklaring, og rett og slett for at du skal få videre helsehjelp. Jeg tror du er for ung til denne diagnosen, og at det vil endre seg. Men det er nødvendig med en diagnose nå, for at du skal få hjelp. Håper du får hjelpen du trenger, og at du blir frisk! ❤️ Anonymkode: 9e8ec...e08 Jeg har hatt det siden jeg var 17 år. Tok 20 år før jeg endelig fikk diagnosen er nå 37. Nå er kroppen så herpa fysisk og psykisk fordi jeg ikke alle år har trudd jeg har hvert hypokonder og tvunget meg gjennom jobb og uendelig med leger som mente det bare var sånn. Jeg er syk TS. Jobbet meg mer syk. Psykomotorisk fysioterapi og varmebehandling som badstue redder meg. Går på app, men går mot uføretrygd etterhvert. Anonymkode: b9d3f...fbc 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #5 Skrevet 27. mai 2025 Hei. Jeg fikk fibrodiagnosen for 1 år siden. Var på rehabiliteringsopphold i 3 uker, og lærte enormt mye. Det viktigste: Å trene. Selv om det gjør vondt. Så jeg trener annenhver dag og har myye mindre smerter. Jeg får mye større smerter med en gang jeg ikke trener på noen dager. Man må få sirkulasjon i kroppen. Det har ikke så mye å si hva man trener, bare det er noe man trives med❤️ masse lykke til, det går an å bli bedre. Anonymkode: aba98...31b 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #6 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har hatt det siden jeg var 17 år. Tok 20 år før jeg endelig fikk diagnosen er nå 37. Nå er kroppen så herpa fysisk og psykisk fordi jeg ikke alle år har trudd jeg har hvert hypokonder og tvunget meg gjennom jobb og uendelig med leger som mente det bare var sånn. Jeg er syk TS. Jobbet meg mer syk. Psykomotorisk fysioterapi og varmebehandling som badstue redder meg. Går på app, men går mot uføretrygd etterhvert. Anonymkode: b9d3f...fbc Jeg fikk den da jeg var over 50. Som Anonymkode: aba98...31b fikk jeg hjelp via et rehabiliteringsopplegg. Diagnosen kom før dette, De var usikre på diagnosen, men den måtte settes for å få hjelp. Jeg kan ikke trene på vanlig måte, men må trene hver dag. Og jeg får behandlinger. I tillegg går jeg i terapi. Kroppen holder på traumer ved å spenne seg, og har gjort det i mange år. Jeg håper på å komme tilbake i jobb, men det ser ikke lyst ut. Jeg tar ingen smertestillende, det hjelper ikke. Håper at TS kan bli frisk, hvis hun får behandling tidlig. Dessverre opplever mange av oss med fibromyalgi utfordringer i møte med NAV. Mange blir ikke trodd på sitt sykdomsbilde og hvordan det påvirker arbeidsevnen. Dette kan bli en stor tilleggsbyrde. Anonymkode: 9e8ec...e08
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #7 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hatt det siden jeg var 17 år. Tok 20 år før jeg endelig fikk diagnosen er nå 37. Nå er kroppen så herpa fysisk og psykisk fordi jeg ikke alle år har trudd jeg har hvert hypokonder og tvunget meg gjennom jobb og uendelig med leger som mente det bare var sånn. Jeg er syk TS. Jobbet meg mer syk. Psykomotorisk fysioterapi og varmebehandling som badstue redder meg. Går på app, men går mot uføretrygd etterhvert. Anonymkode: b9d3f...fbc Jeg og. Det startet på alvor da jeg var 16 og hadde vondt i knærne. Fikk kyssesyken som ingen tok på alvor så jeg kjempet meg på skolen hver dag. Så da jeg var ca 20 kunne jeg ikke lengre holde en ispinne da den bare datt ut av hendene mine. Fikk diagnosen men den gang betydde det "sliter psykisk" og "hypokonder" så der var det ingen hjelp. Oppsøkte fysio som forklarte meg at 1) jeg tålte ikke smertene (var så utrolig følsom for smerte) når jeg prøvde akupunktur så det var ikke vits å fortsette og 2) jeg var hypermobil i leddene noe som gjorde at jeg belastet leddene helt feil, overkompenserte og gjorde mer skade enn hjelp. Fikk tips om å teipe leddene. Fikk meg selvsagt tunge jobber (serviceyrker, servitør, butikk) og jobbet til det sa stopp i 2019. Helt stopp sa det. Fikk ADHD diagnosen i 30 årene, prøvde medisin som 40 åring, gjorde alt NAV sa og slett meg helt ut frem til en ulykke på jobb satte punktum. Takk og pris for ulykken selv om jeg i dag er kognitivt redusert. I dag er jeg ufør og takknemlig for det. Anonymkode: a3be3...d20
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #8 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg fikk fibrodiagnosen for 1 år siden. Var på rehabiliteringsopphold i 3 uker, og lærte enormt mye. Det viktigste: Å trene. Selv om det gjør vondt. Så jeg trener annenhver dag og har myye mindre smerter. Jeg får mye større smerter med en gang jeg ikke trener på noen dager. Man må få sirkulasjon i kroppen. Det har ikke så mye å si hva man trener, bare det er noe man trives med❤️ masse lykke til, det går an å bli bedre. Anonymkode: aba98...31b Så har du de som meg: jeg og ble anbefalt å trene. Jo mer jeg trente jo mer vondt fikk jeg. Mer senebetennelse og mer smerter. Hos meg handler det om BEVEGELSE, ikke trening. Men prøv å si det høyt til legene og dem "som vet". Anonymkode: a3be3...d20 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #9 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så har du de som meg: jeg og ble anbefalt å trene. Jo mer jeg trente jo mer vondt fikk jeg. Mer senebetennelse og mer smerter. Hos meg handler det om BEVEGELSE, ikke trening. Men prøv å si det høyt til legene og dem "som vet". Anonymkode: a3be3...d20 Samme her. Presser meg gjennom trening tre dager i uka og mosjon hver dag, i tillegg til jobb, men blir bare sykere og sykere. Kroppen blir vondere og vondere for hver uke, men ingen som tror på det, møter vel veggen igjen snart. Ikke rart at mange går over til uføretrygd. Anonymkode: 696c5...1e8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #10 Skrevet 27. mai 2025 Usunn diett eller oxalater. Søk det opp og du finner svar Anonymkode: 35106...c0e
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #11 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Så har du de som meg: jeg og ble anbefalt å trene. Jo mer jeg trente jo mer vondt fikk jeg. Mer senebetennelse og mer smerter. Hos meg handler det om BEVEGELSE, ikke trening. Men prøv å si det høyt til legene og dem "som vet". Anonymkode: a3be3...d20 For meg hjelper det veldig å trene. Blir alltid litt dårligere i starten før det bedrer seg. Får smerter om jeg ikke trener. Anonymkode: 6df2d...0cc
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #12 Skrevet 27. mai 2025 Ble diagnostisert i starten av 20-årene. Er nå 40% ufør, men ellers i jobb med både mann og barn Viktig med behandling. Psykolog og psykomotorisk fysio. Anonymkode: 6df2d...0cc
Carrot Skrevet 27. mai 2025 #13 Skrevet 27. mai 2025 Fibrogåten er ikke løst men de som forsker på den finner stadig nye svar TS, det beste du kan gjøre er å lytte til kroppen din og signalene den gir deg ❤️
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #14 Skrevet 27. mai 2025 Jeg har endret kosthold, det hjelper noe. Kan ikke drikke alkohol, ikke spise gjærbakst, spise mindre sukker, drikker aldri brus eller juice, og kan heller ikke spise så mye frukt. Må også ta enzymer fordi fordøyelsen ikke fungerer som den skal. Vanlig trening på helsestudio er bare å glemme. Men yoga, pilates, pusteøvelser, uttøying, gåturer og svømming er bra. Går i terapi, og får behandling for muskel- og skjelettplager. Det er nesten bare kvinner som har dette. Felles for mange er traumer, spiseforstyrrelser i ung alder og diverse diagnoser og andre autoimmune sykdommer. Anonymkode: 9e8ec...e08 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #15 Skrevet 27. mai 2025 Jeg trente meg i så mye bedre form! Er snart 60 nå og de siste 20 årene har jeg trent ganske tung styrketrening, samt turer i skogen. Spiser også mye grønnsaker og rent kjøtt. Dette har gjort underverker for kroppen min, så mye vondt i krippen fra jeg var 16 år til jeg begynte å trene. Hadde jeg visst at det var trening som skulle til (for meg i hvert fall), hadde jeg begynt lenge før jeg ble førti. Står i full jobb med fysisk tunge løft i tillegg og våkner sjelden med vondter i kroppen, i gamle dager sov jeg dårlig, våknet med smerter, sovnet med smerter og levde med daglige smerter. Nå merker jeg knapt til fibroen ❤️ Anonymkode: 87045...88f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå