Gå til innhold

Nordmenn verdensmestere i bruk og kast, og sløseri !

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er på verdenstoppen i bruk og kast  og er på verdenstoppen  av sløseri når det gjelder matrialforbruk, og  hele  70 % over det europeiske  igjennomnsittet. Dette  vitner vel  om at det står ikkje så dårleg til økonomisk med folk flest i Norge, og de  fleste   har god råd, og igjennbruk ligg på eit lavt nivå.   

Nå skal Norge  liksom vera eit utstillingsvindu for klima-og miljøvennlighet,, og Nordmenn har bl.a  den høyest andel av m.a el. biler. Det er ingen som kjøper el. biler  "snytebiler" av omsyn til miljøet, men på grunn av avgiftene.  El-sparkesykler ligg idag strødd utover, og robot- klipperne finnes i eit hoptall merker, og sår tvil om oppfølgning av servicenettet. 

Selvsagt har sløseriet , og "bruk og kast" mentaliteten innflytelse på klima-og miljøet, og nordmenn  er verstinger, og de bør  i større grad tenke igjennbruk. 

Anonymkode: 7d382...a67

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Bryr meg ikke. Kaster det jeg trenger å kaste og tenker ikke mer over det.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå skal Norge  liksom vera eit utstillingsvindu for klima-og miljøvennlighet,,

Dette bildet irriterer også meg noe voldsomt. Det motsatte er sannheten! Vi er menger oss med verdenstoppen i forurensning, utslipp, og forbruk. Svært få land er verre enn Norge, justert for innbyggertall.

Anonymkode: 556f1...a66

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du en link som kan bekrefte denne påstanden? Jeg tror nemlig USA slår oss ganske grundig.

Anonymkode: 72e45...a3a

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har du en link som kan bekrefte denne påstanden? Jeg tror nemlig USA slår oss ganske grundig.

Anonymkode: 72e45...a3a

Både ja og nei. En (ganske) stor andel av befolkningen er så fattige at alt de har går til bokostnad og kjøpe mat. En annen stor gruppe er så narkotika-avhengige at de heller ikke har råd til stort annet. Men så har vi de som vasser i dollar, og de er nok enda verre en oss Nordmenn.

Anonymkode: fbea3...246

• Liker 2
Skrevet

Norge produserer også mye færre barn enn de ikke-sløsende (les: fattige) landene, så jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet. 

Skjønner ikke helt hvorfor jeg i følge artikkelen over skal ha dårlig samvittighet for å ha en bil stående i garasjen. Blir det mindre forurensning av at jeg kjører den 10 timer om dagen?:klo:

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en fin ting med slike påminnelser (i hovedsak til myndighetene og produsenter) om at de bør oppfordre til reparasjoner og gjenbruk fremfor å kjøpe nytt.

Vi forbrukere trenger også påminnelser om at vi trenger ikke bytte mobil hvert år, bytte ut klærne i garderoben fordi de ikke er på moten lenger, bytte møbler fordi stilen er "feil",  og at vi blir mer bevisste på forbruk.

Anonymkode: 9ad38...349

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg synes det er en fin ting med slike påminnelser (i hovedsak til myndighetene og produsenter) om at de bør oppfordre til reparasjoner og gjenbruk fremfor å kjøpe nytt.

Vi forbrukere trenger også påminnelser om at vi trenger ikke bytte mobil hvert år, bytte ut klærne i garderoben fordi de ikke er på moten lenger, bytte møbler fordi stilen er "feil",  og at vi blir mer bevisste på forbruk.

Må man være flau for å si at man har hatt samme telefon i 12 år, bruker klærne til de er utslitt eller ikke passer lenger (alderstillegg), samme møbler i 15-20 år? Ja, ja, folk får kalle meg hva de vil.

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Årsaken til sløseriet ligger i en "trendkultur " som har vokts seg  gradvis i større  takt med velstandsøkningen. 

Tar ein seg en tur innom en miljøstasjon så vil ein raskt oppdaget "sløseriet og  bruk og kast".  Idag blir postkassen fylt  opp med reklamer, og hver dag blir dei fleste påpvirket av eit kjøpepress  igjennom sosiale medier, venner, naboer etc.  Idag er dei fleste avhengi av 2 inntekter for å få det til å gå rundt økonomisk, og det handler mer om livsstil problem. 

Mange skal ha hytte, båt, leillighet i syden,  og hus /leiligheter skal oppgraderes annenhvert år,og  kjøpesenterene er blitt en sosial samlingsplass der klesbutikkene er i fleirtall.  

Også det offentlige forbruket er blitt altfor høyt, og politikerne har idag eit luksusproblem, og  det er altfor mange som inneffektive, og er paragrafryttere. Forsikringselskapene betaler idag ut mange milliarder som følge av sløseri, og en holdnings endring  som går igjenn "er ikkje så nøye med" 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Må man være flau for å si at man har hatt samme telefon i 12 år, bruker klærne til de er utslitt eller ikke passer lenger (alderstillegg), samme møbler i 15-20 år? Ja, ja, folk får kalle meg hva de vil.

Jeg har inntrykk av at det er stikk motsatt. Jeg kjenner ihvertfall ingen som kjøper ny telefon hvert år, eller som fornyer møbler bare fordi de er gamle. 

Her på KG skal du helst ha all elektronikk i minst 10 år, og lappe sammen klær frem til de faller fra hverandre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Årsaken til sløseriet ligger i en "trendkultur " som har vokts seg  gradvis i større  takt med velstandsøkningen. 

Tar ein seg en tur innom en miljøstasjon så vil ein raskt oppdaget "sløseriet og  bruk og kast".  Idag blir postkassen fylt  opp med reklamer, og hver dag blir dei fleste påpvirket av eit kjøpepress  igjennom sosiale medier, venner, naboer etc.  Idag er dei fleste avhengi av 2 inntekter for å få det til å gå rundt økonomisk, og det handler mer om livsstil problem. 

Mange skal ha hytte, båt, leillighet i syden,  og hus /leiligheter skal oppgraderes annenhvert år,og  kjøpesenterene er blitt en sosial samlingsplass der klesbutikkene er i fleirtall.  

Også det offentlige forbruket er blitt altfor høyt, og politikerne har idag eit luksusproblem, og  det er altfor mange som inneffektive, og er paragrafryttere. Forsikringselskapene betaler idag ut mange milliarder som følge av sløseri, og en holdnings endring  som går igjenn "er ikkje så nøye med" 

Hvem er disse sløserne? Har du eksempler? 

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (5 timer siden):

Hvem er disse sløserne? Har du eksempler? 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg er en "sløser" i den betydningen som kommer frem i artikkelen som det henvises til over.

Jeg bytter ikke bare for å bytte, men...

Hvis det for eksempel koster meg 8000 kr å reparere den 8 år gamle vaskemaskinen min,  kjøper jeg heller en ny til tilsvarende pris eller enn å reparere.

Det samme gjelder også annen elektronikk, møbler, eller andre ting der det koster like mye eller mer å reparere.

Eller klær.  Jeg har minimalt med klær, og jeg bruker dem helt til de er filler, men når jeg må kjøpe klær kjøper jeg heller nytt enn brukt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye av problemet her ser ut til å være at Nordmenn flest ikke vet at de er storbrukere. Mange trur helt seriøst det ikke gjelder dem selv. Vi har et selvinnsiktsproblem.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mye av problemet her ser ut til å være at Nordmenn flest ikke vet at de er storbrukere. Mange trur helt seriøst det ikke gjelder dem selv. Vi har et selvinnsiktsproblem.

Helt riktig at nordmenn flest skjønner ikkje at de er storforbrukere av matrielle  "ting og tang " som blir oppfatta som "kjekt å ha " men  som etter kort tid havner anten som husefyll eller på en miljøstasjon.  Tonnevis med   klær har i mange år havnet på "dynga" og ikkje fordi dei er utslitte, men fordi det handler om moter, og trend. 

Nordmenn har m.a.  vert på europatoppen i renovering boliger i mange år  da renta var historisk lav.

Mine foreldre /besteforeldre hadde same kjøkkeninnredning, møblene   hele sitt voksne liv. Min mor /bestemor bøtte klær, ,sko, sykler. leker  etc gikk i arv.  

Innføring av DAB -radio og  (slukking  FM-nettet) førte til at tonnevis med el.produkter havnet på miljøstasjonen, og Norge det eneste landet i Europa som ikkje har FM -nett, og en  miljøkatastrofe

https://www.nrk.no/kultur/norge-i-europatoppen-i-boligoppussing-1.15128870

Det er m.a blitt en trend med el.sparkesykler som ligg slengt  rundt omkring  og eit miljøproblem. 

De senere årene har m.a.  ølbokser, og søppel  tatt livet av mange husdyr som har lidd en smerteleg død, men har ikkje "hørt eit pip fra dyrevernaktivistene" 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ærlig innrømme at jeg er en "sløser" i den betydningen som kommer frem i artikkelen som det henvises til over.

Jeg bytter ikke bare for å bytte, men...

Hvis det for eksempel koster meg 8000 kr å reparere den 8 år gamle vaskemaskinen min,  kjøper jeg heller en ny til tilsvarende pris eller enn å reparere.

Det samme gjelder også annen elektronikk, møbler, eller andre ting der det koster like mye eller mer å reparere.

Eller klær.  Jeg har minimalt med klær, og jeg bruker dem helt til de er filler, men når jeg må kjøpe klær kjøper jeg heller nytt enn brukt.

Holdebarhetsdatoen på   mange el. produkter vi omgir oss med idag  er av langt dårlige kvalitet er for noen tiår sidan.  Dette selvsagt med det for øya at noen skal tjene penger på  penger på "kjøp og salg".

i 1976 kjøpte vi vår første AEG -halvautmatisk vaskemaskin, og i vårt eie i 30 år.  Vel å merke  byttet av sentrifuge, men ellers en praktisk og vedlikeholdsvennlig maskin. Det er de senere årene  er det blitt en trend med el.sykler,/ el. sparkesykler, men høye reprasjonkostnader fører  utvilsamt til "bruk og kast". Tar ein seg ein tur innom  hittegodsavdelingen v/oslo lufthavn finner ein mange kostbare pc-er , mobiler, klær som aldri blir avhentet.  

Tærskelen for m.a.  å vrake en el. bil er lavere en hos fossilbiler som følge av høye reprasjonskostnader.  Det er blitt en trend m/robotklippere, de senere årene  og eit dusin antall merker. De  ferreste reiser nok  spørsmål om servisenett, og reprasjonskostnader..  

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forbrukssamfunnet vokste vel frem utover 60- og 70-tallet da det ble bygd masse nye blokker i byene. På 80-t var det viktig å være oppdatert materielt!

Anonymkode: 7ea38...360

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Forbrukssamfunnet vokste vel frem utover 60- og 70-tallet da det ble bygd masse nye blokker i byene. På 80-t var det viktig å være oppdatert materielt!

Hva med motehysteriet da, spesielt blant jenter/kvinner? Klesindustrien forurenser mer en fly og båttrafikk til sammen. På tide at man begynner å bruke tøy til det er utslitt, da trenger man ikke så uhorvelig mange plagg heller.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Helt feil  påstand ! 😃 Usikker hvilken tidshorisont du forholder deg , og  din  kommentar vitner om at du  er lite historisk oppdatert ? 

På 60 -70 talet var  det  ingen som  hadde mobiltelefon, datamaskin, el. sykler, og 5-6 uker ferie, og det var   en sosialrettet boligpolitikk. i Norge, Myndighetene la tilrette for at flest muleg skulle få bygge seg en nøktern boliger på husbanken sine vilkår, og la til grunn  en betydeleg egen innsats for å holde kostnadene nede, 

På slutten av 80 talet fekk ein regjeringskifte, og det ble frislepp på både  standard, boareal, og  renta falt, og lånegjelden økte  i takt  med økt  selvbestemmelse over  boareal, standard m.m. 

Norges utenlandsgjeld var høy  før oljealderen, og oljeinntektene begynte å strøyme innover landet. på begynnelsen av 90 talet. 

I Norge kan ein skrive om en  tidsalder  "Før " og "Etter" oljeinntektene.  

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...