AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #1 Skrevet 27. mai 2025 Slitt av og på med prolaps i mange år. Har nok brukt 200 000+++ på kiropraktor, PT, trening etc. er småbarnsmor med baby og toåring, så det er litt dårlig holdning her og der. Med engang jeg ikke passer på (trener, går til kiropraktor eller sovner på magen) går ryggen så til helvette at jeg må på sterke smertestillende og får hjelp da jeg blir små invalid. Er operasjon eneste utvei? Føler jeg bare kan trene prolaps fin der og da og så glir det med engang jeg stopper. Anonymkode: 613bf...307
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #2 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Føler jeg bare kan trene prolaps fin der og da og så glir det med engang jeg stopper. Synes du det er rart? Anonymkode: 73fc9...233
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #3 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Synes du det er rart? Anonymkode: 73fc9...233 Nei, forsåvidt ikke. Det er bare slitsomt. Slitsomt å måtte være på hele tiden for å ikke få enorme smerter, og så er det jo lett å sammenligne, når ingen av mine venner eller familiemedlemmer sliter med vond rygg. Føles da slitsomt og håpløst ut, vertfall i den livssituasjonen jeg er i nå med ekstremt travelt familieliv hvor det ikke alltid er like lett med rom for gode øvelser, ta meg tid til kiropraktor og trening og å tenke over holdninger. Da blir vertfall jeg veldig mentalt utslitt og smådeprimert. Anonymkode: 613bf...307
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #4 Skrevet 27. mai 2025 Jeg har levd med prolapser i over 30 år, startet med en, så kom en til - nå har jeg fem fra nakken og ned og ja, man kan ikke slutte å trene, man kan ikke slæcke og glemme ta vare på kroppen sin og nei, operasjon er ikke alltid en god og varig løsning.. De jeg har, spesielt de i nakken har aktive og inaktive perioder - noen perioder merker jeg de nesten ikke og andre er det en konstant vond sirkel men en ting jeg aldi gjør er å slutte å fokusere på min helse, min trening, mitt ansvar for min helse for det kan jeg rett og slett ikke tillate meg om jeg vil leve et best mulig liv.. Anonymkode: 43637...bba 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #5 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, forsåvidt ikke. Det er bare slitsomt. Slitsomt å måtte være på hele tiden for å ikke få enorme smerter, og så er det jo lett å sammenligne, når ingen av mine venner eller familiemedlemmer sliter med vond rygg. Føles da slitsomt og håpløst ut, vertfall i den livssituasjonen jeg er i nå med ekstremt travelt familieliv hvor det ikke alltid er like lett med rom for gode øvelser, ta meg tid til kiropraktor og trening og å tenke over holdninger. Da blir vertfall jeg veldig mentalt utslitt og smådeprimert. Anonymkode: 613bf...307 Jeg har prolaps selv så jeg skjønner deg, men trening og eventuelt vektnedgang hvis vi har noe ekstra er det viktigste vi kan gjøre for ryggen vår, og det er noe vi kommer til å måtte gjøre resten av livet. Det finnes masse øvelser du kan gjøre hjemme som ikke tar mange minuttene . Anonymkode: 73fc9...233 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #6 Skrevet 27. mai 2025 Riktig trening slik at kjernemuskulatur styrkes uten at ryggen belastes. Statiske øvelser. Minimalt med gåturer, mest fokus på styrke og stabilitet. GOD MADRASS. Jeg kan ikke få sagt nok hvor viktig riktig madrass og hodepute er. Anonymkode: 62a7b...d2b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #7 Skrevet 27. mai 2025 Helvetes mye trening (føles det som) hele uken. En kan ikke ta fri fra dette. Jeg føler sykt med deg. Min prolaps grodde ikke før jeg sluttet å løfte, kunne ikke løfte noe tyngre enn 2-4 kg i flere uker. Trodde jeg skulle bli gal og det ble mye kreative løsninger... du kan vel ikke akkurat ikke løfte barna dine Anonymkode: b4efb...73e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #8 Skrevet 27. mai 2025 Ts, ikke alle kiropraktorer er gode på prolaps, noen ganger er fysioterapeut et mye bedre valg. Gjør research på hvem som er dyktige der du bor. Anonymkode: 62a7b...d2b 1 1
Rotemor Skrevet 27. mai 2025 #9 Skrevet 27. mai 2025 Prolaps og skjev rygg må trenes. Solskinnshistorien min er at jeg trener og holder prolapsene unna. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #10 Skrevet 27. mai 2025 Tusen takk for alle svar! Det setter jeg stor pris på. Med solskinnshistorier mente jeg ikke en mirakelkur, men noe som faktisk fungerer og som kan gjøre en smertefri. Det er så grusomt på så mange måter å gå rundt med sterke smerter. En ting er den fysiske smerten, men alt det andre; dårlig samvittighet, strekker ikke til, økende belastning for samboer, sykemelding fra jobb osv. jeg er veldig motivert for å trene, og så får det bare være litt dritt at det er urettferdig. Men håper at smerten faktisk kan gi seg, og at jeg slipper mange episoder med ekstreme smerter og invalidisering. Anonymkode: 613bf...307 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #11 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Riktig trening slik at kjernemuskulatur styrkes uten at ryggen belastes. Statiske øvelser. Minimalt med gåturer, mest fokus på styrke og stabilitet. GOD MADRASS. Jeg kan ikke få sagt nok hvor viktig riktig madrass og hodepute er. Anonymkode: 62a7b...d2b God madrass har jeg og jeg er så enig. Vi invisterte i en ny dyr og veldig god seng for to år siden. Ryggen ble bedre bare av det tiltaket. Hadde en helt grei seng som var god å ligge i, men som var litt for myk (uten å være særlig myk) for min rygg. Anonymkode: 613bf...307
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #12 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): God madrass har jeg og jeg er så enig. Vi invisterte i en ny dyr og veldig god seng for to år siden. Ryggen ble bedre bare av det tiltaket. Hadde en helt grei seng som var god å ligge i, men som var litt for myk (uten å være særlig myk) for min rygg. Anonymkode: 613bf...307 Hva slags type trening/øvelser gjør du? Anonymkode: 62a7b...d2b
Kvinne48 Skrevet 14. juli 2025 #13 Skrevet 14. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 17.56): Riktig trening slik at kjernemuskulatur styrkes uten at ryggen belastes. Statiske øvelser. Minimalt med gåturer, mest fokus på styrke og stabilitet. GOD MADRASS. Jeg kan ikke få sagt nok hvor viktig riktig madrass og hodepute er. Anonymkode: 62a7b...d2b
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #14 Skrevet 14. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 15.40): Nei, forsåvidt ikke. Det er bare slitsomt. Slitsomt å måtte være på hele tiden for å ikke få enorme smerter, og så er det jo lett å sammenligne, når ingen av mine venner eller familiemedlemmer sliter med vond rygg. Føles da slitsomt og håpløst ut, vertfall i den livssituasjonen jeg er i nå med ekstremt travelt familieliv hvor det ikke alltid er like lett med rom for gode øvelser, ta meg tid til kiropraktor og trening og å tenke over holdninger. Da blir vertfall jeg veldig mentalt utslitt og smådeprimert. Anonymkode: 613bf...307 Jeg blir litt forvirret når jeg leser innlegg som dine, ts. Du har et mangeårig alvorlig problem med store ryggsmerter... og så går du likevel hen og får ikke bare en, men to unger? Det er jo ikke helt forenlig med din helsesituasjon? Du har flere år med små barn som krever mye bøying og løfting og styr. Tenkte du ikke over dette da du bestemte deg for å få barn, særlig nummer to, når du hadde erfart hvordan det var med vond rygg og baby/småbarn med nummer en? Anonymkode: d6183...14e 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #15 Skrevet 14. juli 2025 Det at du er så fortvilet over dette gjør deg mye verre. Been there, done that. Nå får jeg kun vondt i ryggen i perioder med mye stress, spesielt økonomisk stress. Denne boka reddet livet mitt, anbefales på lydbok! Den er faktisk underholdende, selv om den handler om forskning, så ikke gru deg til en tørr snorkebok: The Way Out av Alan Gordon Det er skrevet en norsk bok om samme tema for ikke lenge siden og husker ikke hva den heter, men forfatter er Ellen Flo Skagen. Tipper den amerikanske er morsommere😎 Anonymkode: 6b084...9ad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå