Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen spør f.eks, om jeg er opptatt i ettermiddag, skal noe i helga osv. Er det litt uhøflig?  Er det ikke bedre å spørre direkte, kan du hjelpe meg medbor i kveld? Etc?  Synes det er litt hersketeknikk?

Anonymkode: 5cb78...8fc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ, hersketeknikk? Her vi bor er det helt vanlig å slenge ut spørsmålet "har du noen planer i kveld/til helga" 😅 

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er et helt vanlig spørsmål. Hverken frekt eller hersketeknikk.

Anonymkode: b7b74...56e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Å si at du ikke har planer er ikke å automatisk si ja til det de måtte foreslå. Det er jo ikke verre enn å vende spørsmålet tilbake og spørre hvorfor de lurer, hvis du er avhengig av å ha en åpning for å lyve for å si nei til et eventuelt forslag. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så svar Ja, da, hvis du er så redd for å bli spurt om å hjelpe til med noe. 

Anonymkode: 8b0d3...993

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Gipetto skrev (Akkurat nå):

Hæ, hersketeknikk? Her vi bor er det helt vanlig å slenge ut spørsmålet "har du noen planer i kveld/til helga" 😅 

Det du refererer til er smalltalk.

Det TS mener, er når folk først spør om du skal noe til tirsdag kveld f eks.

Sier du da nei, så kommer: "å så bra, da kan du bli med meg/hjelpe meg med" osv

Og så står du der og må svare enten ja eller jeg vil ikke....

Anonymkode: 775c7...802

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På ingen måte, det er helt vanlig. 

Anonymkode: 2f3ac...c74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, du har kanskje rett, men føler at om jeg svarer, f.eks «nei har ingen planer» og så i neste omgang blir spurt om å hjelpe til med flyttelass, blir litt bondefanget.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du refererer til er smalltalk.

Det TS mener, er når folk først spør om du skal noe til tirsdag kveld f eks.

Sier du da nei, så kommer: "å så bra, da kan du bli med meg/hjelpe meg med" osv

Og så står du der og må svare enten ja eller jeg vil ikke....

Anonymkode: 775c7...802

Jeg kan på ingen måte se at dette er to forskjellige ting. 

• Liker 2
Skrevet

Ok, du har kanskje rett, men føler at om jeg svarer, f.eks «nei har ingen planer» og så i neste omgang blir spurt om å hjelpe til med flyttelass, blir litt bondefanget.

Det er lov å si nei, vet du. Kanskje er du sliten, vondt i ryggen etc. Man trenger ikke si ja kun fordi man blir spurt direkte. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Det kommer helt ann på", pleier jeg å svare til det.

Anonymkode: a3429...0f4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noen spør f.eks, om jeg er opptatt i ettermiddag, skal noe i helga osv. Er det litt uhøflig?  Er det ikke bedre å spørre direkte, kan du hjelpe meg medbor i kveld? Etc?  Synes det er litt hersketeknikk?

Det kommer an på, pleier jeg svare. Så har jeg ryggdekning til å si ja hvis de vil på kino, eller nei hvis de vil ha hjelp til rundvask. Hvis de sier kan du hjelpe meg medbor, sier jeg hæ? - og leter forgjeves i ordlista.

Anonymkode: 21baa...054

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er et HELT normalt spørsmål. 

Ikke rart nordmenn sliter med å komme i kontakt med folk... Jordas dårligste på smalltalk og høflighet. 😂  Snakk om å tolke alt i verste mening, herregud...

Anonymkode: 0b0ff...622

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er en generasjons-ting. Eldre mennesker synes (uklart hvorfor) direkte spørsmål er ufine. Yngre mennesker har lært seg å spørre om det de vil ha, og finner slik manipulerende «hinting» ufint.

Ingen av partene har rett - dette er bare ulike valg av kommunikasjon. Jeg synes det er ryddig og rasjonelt å si ting rett ut, men mange kulturer og familier har likevel valgt seg en form for kommunikasjon som er veldig snirklete. Og det må de få lov til.

Men husk: andre mennesker bestemmer ikke over din kommunikasjon. Så du står fritt til å avvise forsøk på å være snirklete. Det er helt innafor normal høflighet.

Anonymkode: fce2f...28e

Skrevet

Det kommer an på, pleier jeg svare. Så har jeg ryggdekning til å si ja hvis de vil på kino, eller nei hvis de vil ha hjelp til rundvask. Hvis de sier kan du hjelpe meg medbor, sier jeg hæ? - og leter forgjeves i ordlista.

Anonymkode: 21baa...054

Nå lo jeg 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gipetto skrev (1 minutt siden):

Det er lov å si nei, vet du. Kanskje er du sliten, vondt i ryggen etc. Man trenger ikke si ja kun fordi man blir spurt direkte. 

Det er lov, men hvorfor kan ikke da vedkommende spørre om jeg har muligheten til å hjelpe til på lørdag?  Hvorfor spørre om hva slags planer jeg har til lørdag? Har personen tenkt å invitere meg på grillfest eller skal jeg jobbe?

AnonymBruker
Skrevet

I alle dager.

Det er da normal og høflig kommunikasjon. 

Man presser ikke den andre inn i et hjørne, men stiller et åpent spørsmål, og lodder stemningen litt. Sier man "nei" så kan man si"så heldig du her, jeg må jobbe med prosjekt xxx hele helgen". Og så vente og se om den andre tilbyr seg hjelp. 

Er sosiale kodekser litt vanskelig for deg? 

Anonymkode: 0713b...839

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er lov, men hvorfor kan ikke da vedkommende spørre om jeg har muligheten til å hjelpe til på lørdag?  Hvorfor spørre om hva slags planer jeg har til lørdag? Har personen tenkt å invitere meg på grillfest eller skal jeg jobbe?

På lørdag*.

Hvorfor kan ikke vedkommende få lov å spørre på sin måte? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener TS! Jeg har aldri tenkt på det før, for jeg er vant til at når jeg får slike spørsmål så er det fordi folk vil tilbringe tid med meg og ha det hyggelig. Men det er ganske frekt å lodde tilstanden først, før man spør om hjelp til noe. Da kan man spørre rett ut først som sist. 

Anonymkode: 4a96b...ad6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener TS! Jeg har aldri tenkt på det før, for jeg er vant til at når jeg får slike spørsmål så er det fordi folk vil tilbringe tid med meg og ha det hyggelig. Men det er ganske frekt å lodde tilstanden først, før man spør om hjelp til noe. Da kan man spørre rett ut først som sist. 

Anonymkode: 4a96b...ad6

Ja, det er sånn jeg føler. Om jeg har sagt at jeg ikke har planer på lørdag, så blir invitert til flyttelass og ikke grillfest. En slags form for «verbal bondefangeri» 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...