Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor velger du en så dyr ferie da? Airbnb og restauranter der lokalbefolkningen spiser koster sikkert halvparten av det totale budsjettet her.

• Liker 1
Skrevet

Blir overrasket over nesten alle svarene her.

Hadde jeg reist på all lnclisive, hadde jeg nok ikke gått ut og spist i det hele tatt. Solsenger hadde jeg ikke synes var nødvendig. Bruke penger på tegninger ikke, men kanskje noen suvenirer.

Samtidig tror jeg ikke jeg hadde brydd meg særlig om hva mannen ville bruke penger på. Men forstår Ts. Det må jo ikke gå utover deres felles økonomi til hus og hjem ellers. Om så, bør de ta en diskusjon rundt det, og bli enige om hvor mye penger som kan gå til ferien sammenlagt på forhånd.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (10 timer siden):

Hvorfor velger du en så dyr ferie da? Airbnb og restauranter der lokalbefolkningen spiser koster sikkert halvparten av det totale budsjettet her.

Som skrevet har vi spinket og spart og fant endelig en billig restplass som vi ble enig om å unne oss. 7000 per pers for 14 dager all inclusive.

ts

Anonymkode: 0db7f...487

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Takk for svar alle sammen! Jeg mener ikke at man ikke skal unne seg litt altså, ingenting av det jeg nevner er veldig gale å bruke penger på i seg selv om man har veldig lyst til det. Men når man skal bruke penger på «alt» så reagerer jeg. Og til de som sier 3000 hver så blir det også veldig feil. Jeg brukte vel rundt 1500 (på restaurant og solseng siden jeg måtte jo da også kjøpe mat og ble for dumt å legge seg på håndduk mellom alle solsengene når han ville ha solseng), mens han brukte da 4500 kr på veldig mye som jeg mener var helt unødvendig. Hadde vi dratt på aktiviteter som Safari, båttur, paragliding osv hadde jeg hatt null problemer med å bruke penger på det altså, man skal kunne finne på ting, men når det ikke passet seg slik og man bare var på hotellet, stranden og kikket litt i byen og pengene gikk til helt unødvendige ting som man legger i skapet og aldri ser på igjen så er 6000 ganske mye spør du meg.

ts

Hva hadde dere gjort da om det hadde skjedd noe uforutsett? Noe som hadde gjort at dere måtte lagt ut noen tusen for ekstra overnatting og hjemreise? For slikt kan skje.

Anonymkode: 08b80...a0a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å ligge i sanden er no go for meg. Å få sand langt inni musa og sand overalt på kroppen gnisset inn i solkrem er bare ufyselig. Uansett hvor stort håndkle man har. Også enig med andre her, 6000,- på to uker er da "ingenting". 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei!:)

Mannen og jeg har vært sammen i mange år. Vi er begge ganske sparsommelige av oss og tenker over hva vil vil prioritere hele tiden. Vel, utenom når det kommer til ferie for mannen sin del. Det er gjerne jeg som planlegger ferien vår for å få mest mulig ut av pengene (han hater å sitte å lete etter billige og bra reiser), men når vi først er på ferie så bruker han penger som en full sjømann. Da tenker han ikke økonomi i det hele tatt og tenker bare at «nå skal jeg kose meg og ikke tenke på penger». Vi kom hjem fra en 2 ukers ferie sist uke. Vi hadde all inclusive og alt av mat, drikke og is fikk vi så mye vi ville av. Men mannen ville ikke tenke på penger så vi var ute å spiste på restaurant 4 ganger, han kjøpte masse unødvendig skapfyll og suvenirer, ville betale dyre dommer for solsenger fremfor å ligge på sanden, kjøpte masse brus som vi har gratis på hotellet, ville bli tegnet osv. Han skal ha det beste hele tiden, koste hva det koste vil bare fordi «vi er jo på ferie»… Regnet på det og vi har brukt nesten 6000 kr på alt utenom (på bare oss 2), som i praksis ikke trengte å koste en krone. 

Gjør oppriktig vondt i min økonomiske sjel å dra på ferie med han når han kaster rundt seg med penger hele tiden. Noen som kjenner seg igjen?

Jeg synes 6000 kr på alt annet på en to ukers ferie er helt greit. Slik du fortalte trodde jeg det skulle ende på 20-30 tusen kroner...

Og jeg er gnien i utgangspunktet 

Anonymkode: 64d51...06b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (6 minutter siden):

Å ligge i sanden er no go for meg. Å få sand langt inni musa og sand overalt på kroppen gnisset inn i solkrem er bare ufyselig. Uansett hvor stort håndkle man har. Også enig med andre her, 6000,- på to uker er da "ingenting". 

dersom du får sand "langt inni musa" av å ligge på et teppe eller et badehånkle på sanden ligger du GANSKE UROLIG vil jeg påstå og ikke helt som vanlige folk heller vil jeg tro.. 

Anonymkode: 83849...a70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Personlig ville nok jeg kuttet all inclusive å heller reist ut å spist litt. Litt av kosen er å prøve nye steder. Synes ikke 6000 kroner er noe særlig og han han definitivt ikke brukt penger på alt da. Likevel tror jeg dere må komme frem til en mellomting mellom deg og han på ferie. 

Anonymkode: fdaab...3c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Som skrevet har vi spinket og spart og fant endelig en billig restplass som vi ble enig om å unne oss. 7000 per pers for 14 dager all inclusive.

ts

Om du leser startinnlegget ditt på nytt, ser du at det ikke er noen tegn til at dere har "spinket og spart" for den ferien. 

Det er noe du kom med etterpå, og jeg tenker at du kanskje overdriver den dårlige øknomien litt nå i ettertid for å få  mer sympati, ettersom du så at alle først ga sympati til din mann.

I det første innlegget stod det ikke noe om dårlig råd, bare at "begge ganske sparsommelige av oss og tenker over hva vil vil prioritere hele tiden".

Anonymkode: 2eef7...24d

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært helt uaktuelt for meg å betale for andres forbruk (eller kreve at de skal betale for mitt). Eget kort, eget forbruk, egen regning. 

Anonymkode: fad56...96b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om du leser startinnlegget ditt på nytt, ser du at det ikke er noen tegn til at dere har "spinket og spart" for den ferien. 

Det er noe du kom med etterpå, og jeg tenker at du kanskje overdriver den dårlige øknomien litt nå i ettertid for å få  mer sympati, ettersom du så at alle først ga sympati til din mann.

I det første innlegget stod det ikke noe om dårlig råd, bare at "begge ganske sparsommelige av oss og tenker over hva vil vil prioritere hele tiden".

ikke alle, faktisk ganske mange som gav TS sympati og forståelse også, om du orket lese de svarene.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

ikke alle, faktisk ganske mange som gav TS sympati og forståelse også, om du orket lese de svarene.. 

Jeg har lest alle, derfor jeg uttaler meg. De fleste av sympati-meldingene kom etter at TS kom med informasjon om dårlig råd. Før det var det stort sett sympati med mann.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med TS. 
Sist tok vi drosje til en annen strand, for å kjøre vannscooter, tube, betale for solsenger is og pils. 
Han og ungene storkoste seg, jeg mente vi hadde betalt nok. 

Vi hadde jo unt oss noe, vi dro 4 stykker på ferie. Det som er kjipt med sånn tur er at ungdommen ville gå på byen, og det kan jeg jo forstå. Hotell underholdning er ikke kult for dem. Så der må de jo få penger til. 

Anonymkode: cd432...d01

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er enig med TS. 
Sist tok vi drosje til en annen strand, for å kjøre vannscooter, tube, betale for solsenger is og pils. 
Han og ungene storkoste seg, jeg mente vi hadde betalt nok. 

Vi hadde jo unt oss noe, vi dro 4 stykker på ferie. Det som er kjipt med sånn tur er at ungdommen ville gå på byen, og det kan jeg jo forstå. Hotell underholdning er ikke kult for dem. Så der må de jo få penger til. 

Anonymkode: cd432...d01

Det billigste er nok å bli hjemme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 15.45):

Nå får det være nok! Dette er stigmatisering av en hel yrkesgruppe!

https://www.dagbladet.no/nyheter/slaktes-for-fulle-sjomenn/76951116

Anonymkode: c6e6a...270

Ikke for å være fæl...jeg kommer fra et sted hvor fiske er hovednæringen. Ingen mangel på fulle sjømenn der😂

Anonymkode: dee55...74b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

6000kr utenom synes jeg ikke er så mye. Men hvorfor gidder du all inclusive? Hvorfor ikke benytte ferie til å oppleve mer? Spise ulike steder, finne restaurantperler, nyte noen behagelige dager på stranden?

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri firet på det med solsenger. Men hvorfor leide dere solsenger? Var ikke det inkludert på hotellet? 6000 er ikke mye på 14 dager da, men si fra til han at neste gang bruker dere egne penger på tur i stedet for fra felleskassa. Problem solved. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 16.50):

Vi har ganske dårlig råd. Vi har spart opp for å unne oss en ferie, og fant en billig restplass til et all inclusive hotell i 2 uker til 7000 per pers og tenkte da at vi kunne ta oss råd til det i år. I teorien kunne vi brukt 14k på ferien, men endte opp med å bruke 20k. Altså sprakk budsjettet med 43% som er ganske mye.

ts

Så du hadde tenkt at dere ikke skulle bruke noe som helst? Kun være på hotellet i 2 uker, og kun ha mat og drikke derfra? Det høres nitrist ut. 

6000 kr på 2 uker på ferie anser jeg som et nært umulig lavt budsjett for én person, og du mener det var mye for to? 

Om dere ikke har så god råd, så er det kanskje bedre med 1 uke, ikke all-inclusive, og litt mer i lommepenger?

Endret av MariaIsabel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha 6000 kroner? Det er jo lommerusk når man ser på det i feriebudsjett-sammenheng

Anonymkode: 1620d...a40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere begge hadde blitt enige om å bruke 0 kroner i løpet av turen så skjønner jeg at du reagerer på pengebruken hans. Men jeg synes det høres fryktelig stusselig ut med all inklusive hvor man ikke unner seg noe eller opplever noe utenfor hotellet. Da ser jeg nesten ikke poenget med å reise. 

Anonymkode: cc777...f47

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...