Gå til innhold

Gjør vondt i min økonomiske sjel å dra på ferie med mannen

Anbefalte innlegg

Hvis dere ikke hadde råd til å bruke i overkant av 200kr ekstra pr dag, per pers, i sløsing mens dere er på ferie, så hadde dere i utgangspunktet ikke råd til å dra på ferie selv om den var billig. 

Du bør gå i deg selv å se om det er opplevelsen eller pengene som er viktig her. Og at du synes det var unødvendig, så kan det hende det var det som gjorde ferien fin for mannen din. Da er det utrolig dårlig gjort at du skal sitte i ettertid å gnage på det. 

Anonymkode: a43a0...92e

• Liker 6

Fortsetter under...

Hadde ikke orket å være på ferie med en som var gnien på det som skaper hyggen for meg. 
Høres ut som du ønsker en lavbudsjettsferie og det hadde ikke passet for meg, på lik linje med din mann.

Dere får snakke sammen og bli enige! Vær tydelig på hva du mener. Uttrykk som «økonomisk sjel»  gjør det bare useriøst.

• Liker 3

Personlig så ser ikke jeg på all inclusive som ferie. Hva opplever mann av et land når mann kun er innenfor et så lite området? Kanskje velge et vanlig hotell nestegang med kun frokost inkludert?

Synes ikke 6000 kr utenom hotell og fly er en hårreisende sum for 2 voksene. Jeg bruker ofte mer en det. Begrense meg på vanlige suvenirer å velger ofte å kjøpe med meg mer unike ting, gjerne i en høyere prisklasse, da støvsamlere ikke interesserer meg.

Jeg reiser for å oppleve mest mulig så en ferie med kun opphold, spising og drikking på et og samme hotell høres ut som et mareritt. Kanskje praktisk for småbarns foreldre på bade ferie men jeg forventer mer selv.

En avklaring av forventninger på forhånd slik at begges behov blir ivaretatt og kanskje en diskusjon rundt pengebruk på tåpelige suvenirer. Hva med å finne en type suvenirer dere samler på som par som for eksempel kjøleskaps magneter også er det da suvenirer dere kjøper og samler på når dere er på ferie. Jeg liker å finne lokalt håndverk, unge designere eller noe annet spesielt fra stedet jeg er på og oppsøker da slike verksteder eller design kollektivet og kjøper med meg unike gjenstander som passer mitt hjem, stil eller hobby. Aldri angret på slike kjøp.

Anonymkode: ba979...95e

• Liker 3
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

To voksne mennesker på all-inclusive? Hvorfor i all verden velger to voksne mennesker noe så kjedelig? Det passer vel best til familier med barn, tenker jeg. 

Anonymkode: c8fa4...9b5

det trenger da overhode ikke å være kjedelig

vi var på det i fjor og det var kjempe stort utvalg til vært måltid og alltid noe nytt, med is\dessert, pizza pluss en resturante til på andre siden av hotellet

det var også nesten bare voksende der

Anonymkode: 160a1...5f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gjør oppriktig vondt i min økonomiske sjel å dra på ferie med han når han kaster rundt seg med penger hele tiden. Noen som kjenner seg igjen?

Men, 6000,- på litt utskeielser for to i to uker er jo ikke mye.... 

Anonymkode: 010bf...11f

• Liker 2
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er begge ganske sparsommelige av oss og tenker over hva vil vil prioritere hele tiden

Men hva er vitsen med å spare hele tiden hvis man ikke av og til kan bruke pengene? Hva sparer dere til? 

Endret av LeneXCII
  • Liker 3

Annonse

Chiubi skrev (1 time siden):

Jeg vil ikke kalle det budsjettsprekk. Selv om man velger all inclusive, er det normalt å bruke litt lommepenger utenfor hotellet. Man er tross alt ikke i fengsel. Har man ikke regnet med lommepenger, har man satt opp et ufullstendig budsjett med et stort hull i.

6000 kroner på to personer i 14 dager er ikke mye penger. Det er ca 214 kr pr dag pr pers. De ville sannsynligvis brukt mer om de hadde vært hjemme. 

Du vil ikke kalle det det, Men tråden er ikke din og ts kaller det en budsjettsprekk. Det var ts jeg svarte. 
Jeg skriver jo at jeg ikke ser på dette som mye og at jeg selv budsjetterer langt høyere. Det er mitt budsjett, ts kan naturlig nok ikke budsjettere etter andres lommebok enn sin egen og der sprakk det.

Anonymkode: bcbea...18a

• Liker 1

Jeg kan faktisk forstå TS. Disse 6000 er penger de har spinket og spart. Hun skriver at de må leve sparsommelig i hverdagen. Så da er det ekstra surt å sløse bort pengene på brus og andre ting man ikke trenger. De pengene kunne heller vært brukt på en opplevelse hvor de ville sitte igjen med gode minner, f.eks. en båttur eller en konsert.

Anonymkode: bd971...3a6

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar alle sammen! Jeg mener ikke at man ikke skal unne seg litt altså, ingenting av det jeg nevner er veldig gale å bruke penger på i seg selv om man har veldig lyst til det. Men når man skal bruke penger på «alt» så reagerer jeg. Og til de som sier 3000 hver så blir det også veldig feil. Jeg brukte vel rundt 1500 (på restaurant og solseng siden jeg måtte jo da også kjøpe mat og ble for dumt å legge seg på håndduk mellom alle solsengene når han ville ha solseng), mens han brukte da 4500 kr på veldig mye som jeg mener var helt unødvendig. Hadde vi dratt på aktiviteter som Safari, båttur, paragliding osv hadde jeg hatt null problemer med å bruke penger på det altså, man skal kunne finne på ting, men når det ikke passet seg slik og man bare var på hotellet, stranden og kikket litt i byen og pengene gikk til helt unødvendige ting som man legger i skapet og aldri ser på igjen så er 6000 ganske mye spør du meg.

ts

Anonymkode: 0db7f...487

Men dette er jo ting DU synes er unødvendig, men HAN synes jo det er nødvendig! Jeg ville heller også brukt penger på å spise ute enn å dra på båttur.  
At du har andre prioriteringer enn han vil ikke automatisk bety at hans prioriteringer er feil (og som du ser er VELDIG mange enig i mannen din sine prioriteringer).

Jeg synes det virker som om all inclusive-ferien i utgangspunktet var tilpasset deg, og ikke han.
Neste gang kan du involvere han i planleggingen. Hva ønsker han? Ønsker han å kunne spise ute i byen ofte så kan dere dere jo droppe all inclusive. Om det synes å bli mye dyrere kan dere jo diskutere om et godt kompromiss er å finne en leilighet med tilgang til kjøleskap f.eks. Så kan dere lage frokost og kanskje også et par middager der, så har dere mer penger til å spise middag ute? 
Kanskje dere kan ta med i beregningen hva det koster med solstoler? Kanskje mannen din er med på å droppe noen av suvenirene slik at du kan få dra på båttur? 

Forventingsavklaringer og litt bedre planlegging gjør at budsjettet ikke sprekker (for da vet du også at 14.000 ikke er nok, man trenger litt lommepenger)- og dere får en ferie som er bedre tilpasset dere begge to.

Anonymkode: 94267...fa7

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fader så gnien du er. Vi kan lett bruke 10000,- på en helaften når vi er på ferie.

Anonymkode: 7ee34...ea1

Da har ikke du dårlig råd, slik TS skriver at de har.

Anonymkode: 4aadb...e84

• Liker 6
  • Nyttig 1

Personlig så ser ikke jeg på all inclusive som ferie. Hva opplever mann av et land når mann kun er innenfor et så lite området?

Anonymkode: ba979...95e

Sol og varme?

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å gå ut og spise når man bor på all inclusive som kun et par er viktig for meg, for jeg trenger å se andre mennesker og få andre impulser - og mat.

Da bør man jo strengt talt ikke betale 10-15000 kr ekstra for all inclusive i utgangspunktet..

Anonymkode: e46e8...b8b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei!:)

Mannen og jeg har vært sammen i mange år. Vi er begge ganske sparsommelige av oss og tenker over hva vil vil prioritere hele tiden. Vel, utenom når det kommer til ferie for mannen sin del. Det er gjerne jeg som planlegger ferien vår for å få mest mulig ut av pengene (han hater å sitte å lete etter billige og bra reiser), men når vi først er på ferie så bruker han penger som en full sjømann. Da tenker han ikke økonomi i det hele tatt og tenker bare at «nå skal jeg kose meg og ikke tenke på penger». Vi kom hjem fra en 2 ukers ferie sist uke. Vi hadde all inclusive og alt av mat, drikke og is fikk vi så mye vi ville av. Men mannen ville ikke tenke på penger så vi var ute å spiste på restaurant 4 ganger, han kjøpte masse unødvendig skapfyll og suvenirer, ville betale dyre dommer for solsenger fremfor å ligge på sanden, kjøpte masse brus som vi har gratis på hotellet, ville bli tegnet osv. Han skal ha det beste hele tiden, koste hva det koste vil bare fordi «vi er jo på ferie»… Regnet på det og vi har brukt nesten 6000 kr på alt utenom (på bare oss 2), som i praksis ikke trengte å koste en krone. 

Gjør oppriktig vondt i min økonomiske sjel å dra på ferie med han når han kaster rundt seg med penger hele tiden. Noen som kjenner seg igjen?

Det handler vel litt om standard og forventninger.

Om dere tar utgangspunkt i all incusive ferien og ser på andre måter å ha ferie på kan hende dere opplever mer for den samme pengen. 

Kanskje det er bedre økonomi å koste på litt mer for disse ekstra opplevelsene.

Best økonomi har en ofte om en er hjemme i ferien.

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har ikke du dårlig råd, slik TS skriver at de har.

Har man veldig dårlig råd kan man legge seg inn par uker på Montebello-camping.

Endret av Supernaut

det trenger da overhode ikke å være kjedelig

vi var på det i fjor og det var kjempe stort utvalg til vært måltid og alltid noe nytt, med is\dessert, pizza pluss en resturante til på andre siden av hotellet

det var også nesten bare voksende der

Anonymkode: 160a1...5f6

Voksende er vel barn, strengt tatt 😋

• Liker 5

KG er et kjemperart sted. Det hyles titt og ofte over hvor dyrt ting er og hvor mye man skal spare penger, og være fornuftig ift økonomi etc etc. Men i denne tråden er det tydeligvis ikke noe problem å bruke mange tusen kroner over feriebudsjettet. Da er man plutselig gnien og sær.

Jeg er enig med TS at det er unødvendig sløsing om en har et budsjett det er fornuftig å forholde seg til, så jeg skjønner din frustrasjon.

Anonymkode: 56af1...f41

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har ganske dårlig råd. Vi har spart opp for å unne oss en ferie, og fant en billig restplass til et all inclusive hotell i 2 uker til 7000 per pers og tenkte da at vi kunne ta oss råd til det i år. I teorien kunne vi brukt 14k på ferien, men endte opp med å bruke 20k. Altså sprakk budsjettet med 43% som er ganske mye.

ts

1000 pr dag på 2? Ja ja 

Anonymkode: d6860...932

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...