Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

6000kr er virkelig ingenting, men så klart idiotisk å bruke penger på suvenirer og karikaturtegninger. Uansett:  hvis sparing er så utrolig viktig for deg hadde det kanskje vært bedre å bare bli hjemme?? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke være særlig trivelig å dra på ferie med deg. Hvis du ikke klarer å bruke penger på ferie, så bli heller hjemme.

6000 kroner brukt er jo ingenting. De fleste bruker langt mer uten å bekymre seg, så du høres bare smålig og gjerrig ut.

Anonymkode: 8a4d9...03f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

All inclusive som par uten barn er ikke ferie i mine øyne da...

Anonymkode: 64337...fd9

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei!:)

Mannen og jeg har vært sammen i mange år. Vi er begge ganske sparsommelige av oss og tenker over hva vil vil prioritere hele tiden. Vel, utenom når det kommer til ferie for mannen sin del. Det er gjerne jeg som planlegger ferien vår for å få mest mulig ut av pengene (han hater å sitte å lete etter billige og bra reiser), men når vi først er på ferie så bruker han penger som en full sjømann. Da tenker han ikke økonomi i det hele tatt og tenker bare at «nå skal jeg kose meg og ikke tenke på penger». Vi kom hjem fra en 2 ukers ferie sist uke. Vi hadde all inclusive og alt av mat, drikke og is fikk vi så mye vi ville av. Men mannen ville ikke tenke på penger så vi var ute å spiste på restaurant 4 ganger, han kjøpte masse unødvendig skapfyll og suvenirer, ville betale dyre dommer for solsenger fremfor å ligge på sanden, kjøpte masse brus som vi har gratis på hotellet, ville bli tegnet osv. Han skal ha det beste hele tiden, koste hva det koste vil bare fordi «vi er jo på ferie»… Regnet på det og vi har brukt nesten 6000 kr på alt utenom (på bare oss 2), som i praksis ikke trengte å koste en krone. 

Gjør oppriktig vondt i min økonomiske sjel å dra på ferie med han når han kaster rundt seg med penger hele tiden. Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 0db7f...487

Høres ut som dere hadde passet best til å bo uten all inclusive.... KOmmunikasjon og forventningsavklaringer er viktig. 
Og det kjipeste er å kjipe seg på ferier, så der støtter jeg mannen

Anonymkode: 952ef...2e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

To voksne mennesker på all-inclusive? Hvorfor i all verden velger to voksne mennesker noe så kjedelig? Det passer vel best til familier med barn, tenker jeg. 

Anonymkode: c8fa4...9b5

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig delt her.

Jeg synes det er helt i orden å dra ut å spise fire middager på to uker når man er på all inclusive. Jeg hadde definitivt betalt for solseng fremfor ligge på sand...

Men å betale for suvenirer og karikaturtegninger er så blodharry at jeg ville blitt flau... Det er slik jeg tenker er chaterfeber deluxe!

Men du fremstiller det som om dere er ruinert... 6000,- i lommepenger på 2 voksne på 2 uker er virkelig ikke mye.

Anonymkode: 7ca69...edf

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som de fleste andre i tråden synes ikke 60000kr på to personer på to uker er mye penger.

Fire middager ute, litt brus og solsenger spesielt er ikke ut over hva jeg mener er helt innafor å betale for på all inclusive. Jeg ville aldri valgt all inclusive selv fordi jeg foretrekker mer valgfrihet på ferie men om jeg nå hadde hatt alt dekt ville jeg regna med utgifter for å ikke bare være låst til hotellet.

En ferie med meg ville kosta noen tusenlapper i aktiviteter som museum, inngangspenger til feks historiske bygninger, botanisk hage, turer til ulike severdigheter, mat og drikke fordi vi da ville vært borte fra hotellet over flere timer. Normalt går vi til det meste om det tar under to timer å gå men noen turer i bil blir det også alltids på tur. Jeg regner rundt 1000kr pr person pr dag på ferie til sammenligning. Stort sett slipper vi billigere unna men det er tommelfingerregelen min.

Anonymkode: bcbea...18a

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg som de fleste andre i tråden synes ikke 60000kr på to personer på to uker er mye penger.

Fire middager ute, litt brus og solsenger spesielt er ikke ut over hva jeg mener er helt innafor å betale for på all inclusive. Jeg ville aldri valgt all inclusive selv fordi jeg foretrekker mer valgfrihet på ferie men om jeg nå hadde hatt alt dekt ville jeg regna med utgifter for å ikke bare være låst til hotellet.

En ferie med meg ville kosta noen tusenlapper i aktiviteter som museum, inngangspenger til feks historiske bygninger, botanisk hage, turer til ulike severdigheter, mat og drikke fordi vi da ville vært borte fra hotellet over flere timer. Normalt går vi til det meste om det tar under to timer å gå men noen turer i bil blir det også alltids på tur. Jeg regner rundt 1000kr pr person pr dag på ferie til sammenligning. Stort sett slipper vi billigere unna men det er tommelfingerregelen min.

6000, 60000 var litt i overkant😂

• Liker 1
Skrevet

6000 er ikke mye i en sånn sammenheng. Alle spiser litt ute selv om de har all inclusive og grunnen er at man blir lei, vil ha noe annet, er på tur osv. Det er og en måte å gi noe tilbake til de lokale som ikke får noe igjen for all inclusive. 

Og solsenger det må dere vel kunne unne dere på ferie😅 Ferie handler for mange om å kose seg, slå seg litt løs og ikke telle kroner 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med din mann her, men bruker ikke penger på suvenirer og tegninger. Vi spiser alltid ute. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Jeg mener ikke at man ikke skal unne seg litt altså, ingenting av det jeg nevner er veldig gale å bruke penger på i seg selv om man har veldig lyst til det. Men når man skal bruke penger på «alt» så reagerer jeg. Og til de som sier 3000 hver så blir det også veldig feil. Jeg brukte vel rundt 1500 (på restaurant og solseng siden jeg måtte jo da også kjøpe mat og ble for dumt å legge seg på håndduk mellom alle solsengene når han ville ha solseng), mens han brukte da 4500 kr på veldig mye som jeg mener var helt unødvendig. Hadde vi dratt på aktiviteter som Safari, båttur, paragliding osv hadde jeg hatt null problemer med å bruke penger på det altså, man skal kunne finne på ting, men når det ikke passet seg slik og man bare var på hotellet, stranden og kikket litt i byen og pengene gikk til helt unødvendige ting som man legger i skapet og aldri ser på igjen så er 6000 ganske mye spør du meg.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være tull. Når jeg startet å lese posten trodde dere hadde brukt 50-80 tusen kroner. Men 6000 kr for to? Du må være veldig kjipt. 

Anonymkode: f816f...017

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!:)

Mannen og jeg har vært sammen i mange år. Vi er begge ganske sparsommelige av oss og tenker over hva vil vil prioritere hele tiden. Vel, utenom når det kommer til ferie for mannen sin del. Det er gjerne jeg som planlegger ferien vår for å få mest mulig ut av pengene (han hater å sitte å lete etter billige og bra reiser), men når vi først er på ferie så bruker han penger som en full sjømann. Da tenker han ikke økonomi i det hele tatt og tenker bare at «nå skal jeg kose meg og ikke tenke på penger». Vi kom hjem fra en 2 ukers ferie sist uke. Vi hadde all inclusive og alt av mat, drikke og is fikk vi så mye vi ville av. Men mannen ville ikke tenke på penger så vi var ute å spiste på restaurant 4 ganger, han kjøpte masse unødvendig skapfyll og suvenirer, ville betale dyre dommer for solsenger fremfor å ligge på sanden, kjøpte masse brus som vi har gratis på hotellet, ville bli tegnet osv. Han skal ha det beste hele tiden, koste hva det koste vil bare fordi «vi er jo på ferie»… Regnet på det og vi har brukt nesten 6000 kr på alt utenom (på bare oss 2), som i praksis ikke trengte å koste en krone. 

Gjør oppriktig vondt i min økonomiske sjel å dra på ferie med han når han kaster rundt seg med penger hele tiden. Noen som kjenner seg igjen?

Om det er bare dere to og økonomien er god og dere ellers forvalter økonomien bra, så ser jeg ikke problemet. Dere lever bare en gang. Hva skal dere spinkel og spare til? Pensjonisttilværelsen dere ikke har noen garanti for å gå oppleve? Og 6000 på to stk på hele ferien syns jeg ikke var ille

Endret av Maleficenta
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar alle sammen! Jeg mener ikke at man ikke skal unne seg litt altså, ingenting av det jeg nevner er veldig gale å bruke penger på i seg selv om man har veldig lyst til det. Men når man skal bruke penger på «alt» så reagerer jeg. Og til de som sier 3000 hver så blir det også veldig feil. Jeg brukte vel rundt 1500 (på restaurant og solseng siden jeg måtte jo da også kjøpe mat og ble for dumt å legge seg på håndduk mellom alle solsengene når han ville ha solseng), mens han brukte da 4500 kr på veldig mye som jeg mener var helt unødvendig. Hadde vi dratt på aktiviteter som Safari, båttur, paragliding osv hadde jeg hatt null problemer med å bruke penger på det altså, man skal kunne finne på ting, men når det ikke passet seg slik og man bare var på hotellet, stranden og kikket litt i byen og pengene gikk til helt unødvendige ting som man legger i skapet og aldri ser på igjen så er 6000 ganske mye spør du meg.

ts

Da foreslår jeg dere dropper stygge suvenirer neste gang, men unner dere mat, komfort og aktiviteter. 

Anonymkode: c0707...380

• Liker 5
Annonse
Skrevet (endret)

Tjener ikke mannen egne penger? 

Endret av Mariss@68
  • Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lagde litt kvalm etter ferien i fjor da et romslig budsjett sprakk med 25 000 kr. Det var bare så på trynet at jeg orker ikke å tenke på det. Så skjønner følelsen TS. 

Anonymkode: 84955...c14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere generelt litt dårlig råd? Jeg kan veldig godt forstå begges perspektiv, men er 6000kr (delt på to voksne mennesker) over ett år, på å kose seg maksimalt når man er på ferie, virkelig så mye? Hvis dere er sparsommelige til vanlig må det jo være helt utrolig deilig å slippe å være sparsommelig i to av 52 uker i året. Jeg er nok litt mer sløsete enn det dere er, så mitt perspektiv er at det godt kan være verdt det, å sløse litt på ferie. Men hvis det plager deg mye burde dere prate om det å finne en felles løsning, som begge syns er ok.

Anonymkode: 927bd...944

Dette. 6000/2 er ikke så ille, med mindre dere har dårlig råd. 

Anonymkode: cf934...545

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lagde litt kvalm etter ferien i fjor da et romslig budsjett sprakk med 25 000 kr. Det var bare så på trynet at jeg orker ikke å tenke på det. Så skjønner følelsen TS. 

Anonymkode: 84955...c14

Men stor forskjell på romslig budsjett som sprekker med 25 000 - og inget budsjett, og brukte 6000 kroner på 2 uker.

Anonymkode: 2eef7...24d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette. 6000/2 er ikke så ille, med mindre dere har dårlig råd. 

Anonymkode: cf934...545

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men stor forskjell på romslig budsjett som sprekker med 25 000 - og inget budsjett, og brukte 6000 kroner på 2 uker.

Anonymkode: 2eef7...24d

Vi har ganske dårlig råd. Vi har spart opp for å unne oss en ferie, og fant en billig restplass til et all inclusive hotell i 2 uker til 7000 per pers og tenkte da at vi kunne ta oss råd til det i år. I teorien kunne vi brukt 14k på ferien, men endte opp med å bruke 20k. Altså sprakk budsjettet med 43% som er ganske mye.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...