Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!:)

Mannen og jeg har vært sammen i mange år. Vi er begge ganske sparsommelige av oss og tenker over hva vil vil prioritere hele tiden. Vel, utenom når det kommer til ferie for mannen sin del. Det er gjerne jeg som planlegger ferien vår for å få mest mulig ut av pengene (han hater å sitte å lete etter billige og bra reiser), men når vi først er på ferie så bruker han penger som en full sjømann. Da tenker han ikke økonomi i det hele tatt og tenker bare at «nå skal jeg kose meg og ikke tenke på penger». Vi kom hjem fra en 2 ukers ferie sist uke. Vi hadde all inclusive og alt av mat, drikke og is fikk vi så mye vi ville av. Men mannen ville ikke tenke på penger så vi var ute å spiste på restaurant 4 ganger, han kjøpte masse unødvendig skapfyll og suvenirer, ville betale dyre dommer for solsenger fremfor å ligge på sanden, kjøpte masse brus som vi har gratis på hotellet, ville bli tegnet osv. Han skal ha det beste hele tiden, koste hva det koste vil bare fordi «vi er jo på ferie»… Regnet på det og vi har brukt nesten 6000 kr på alt utenom (på bare oss 2), som i praksis ikke trengte å koste en krone. 

Gjør oppriktig vondt i min økonomiske sjel å dra på ferie med han når han kaster rundt seg med penger hele tiden. Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 0db7f...487

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jeg forstå. 

Et tips er å snakke sammen om hvor mye penger dere skal sette av til ferien, og at denne summen oppretter dere en ny konto på som heter feriekontoen. Kun av denne kan det da taes når dere er på ferien.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er mannen din som høres normal ut her. Helt vanlig å ønske avbrekk fra all-inclusive, og en god stranstol i stedet for sand, når man først er på ferie.

kan dere ikke snakke sammen, og i alle fall bli enige om å kutte suvernirshopping, gateselgere og slikt? 

Anonymkode: cc282...66a

• Liker 44
Skrevet

Kanskje han ikke synes dere skal dra på all inclusive, - snakk om det og evt. kjøp reise uten det neste gang. Skjønner at man kan gå lei av buffemat i to uker.

• Liker 28
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke kjenne meg igjen i din opplevelse, men i din manns.

Jeg vil også gjøre det jeg har lyst til og ikke tenke økonomi når jeg er på ferie. Med mindre dere har dårlig økonomi, synes jeg 6 000 kroner ekstra på en 14 dagers ferie er veldig rart å henge seg opp i.

Dere får rett og slett snakke om det og finne en løsning som ligger et sted mellom dere?

Men om dere fint har råd til de 6 000, synes jeg faktisk han burde få kose seg ❤️

Anonymkode: 2eef7...24d

• Liker 32
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Syns mannen din gjorde rett, bortsett fra skapfyll og suvenirer. Å gå ut og spise når man bor på all inclusive som kun et par er viktig for meg, for jeg trenger å se andre mennesker og få andre impulser - og mat. Og å velge solsenger i stedet for strand forventer jeg. 

Men selvfølgelig, dersom dere gikk personlig konkurs på hele greia så var det jo ikke lurt. 

Anonymkode: 3bcc5...59f

Veldig godt oppsummert 🙂

Anonymkode: 2eef7...24d

Skrevet

Her synes jeg du er den kjipe ts. Kunne droppet å bli tegnet (hvilke voksne mennesker gjør slikt) og dill, men ellers må man kose seg på ferie.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mannen og jeg har vært sammen i mange år. Vi er begge ganske sparsommelige av oss og tenker over hva vil vil prioritere hele tiden. Vel, utenom når det kommer til ferie for mannen sin del. Det er gjerne jeg som planlegger ferien vår for å få mest mulig ut av pengene (han hater å sitte å lete etter billige og bra reiser), men når vi først er på ferie så bruker han penger som en full sjømann. Da tenker han ikke økonomi i det hele tatt og tenker bare at «nå skal jeg kose meg og ikke tenke på penger». Vi kom hjem fra en 2 ukers ferie sist uke. Vi hadde all inclusive og alt av mat, drikke og is fikk vi så mye vi ville av. Men mannen ville ikke tenke på penger så vi var ute å spiste på restaurant 4 ganger, han kjøpte masse unødvendig skapfyll og suvenirer, ville betale dyre dommer for solsenger fremfor å ligge på sanden, kjøpte masse brus som vi har gratis på hotellet, ville bli tegnet osv. Han skal ha det beste hele tiden, koste hva det koste vil bare fordi «vi er jo på ferie»… Regnet på det og vi har brukt nesten 6000 kr på alt utenom (på bare oss 2), som i praksis ikke trengte å koste en krone. 

Gjør oppriktig vondt i min økonomiske sjel å dra på ferie med han når han kaster rundt seg med penger hele tiden. Noen som kjenner seg igjen?

Her støtter jeg mannen din. Skal man sitte å spinke å spare på ferieturen, kan man like godt bli hjemme. 6000 kr er ikke mye i denne sammenheng. Å bare sitte inne på all inclusive, blir det ikke mye opplevelser av. 

Endret av Traktor
  • Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk lov til å slappe av og kose seg litt i blant uten å tenke på pengene. Spesielt om dere faktisk har råd til å ligge på solseng framfor rett på sanden. 

Å dra på ferie for å kun være innenfor hotellets fire vegger er jo dødskjedelig. Ikke fra på all inclusive neste gang er mitt tips. Dere tjener ikke noe på det siden dere allikevel er såpass mye utenfor. Dra på ferie, nyt stedet og se dere rundt og opplevd plassen og skap dere minner sammen. Det er jo hele poenget med ferie. Slapp av. jeg tror dere har råd til det og vell så det! 

Av suvenirer, da kjøper jeg kun kjøleskapmagnet. Det holder. Utenom det kjøper jeg ofte klær og andre ting jeg måtte faktisk trenge. 

Anonymkode: 08b80...a0a

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

6000 kr var jo ikke mye. Når jeg leste forventet jeg en helt annen sum en dette.

Enig med mannen din :)

Anonymkode: 47d32...6e5

• Liker 29
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det var mye. Ville også gått ut å spist, selv om vi hadde all inclusive. 6000 er jo bare rett over 200 kr pr pers pr dag. Det er jo ingenting når man er på ferie. Med mindre dere sliter økonomisk, da. I så fall er jeg enig i at det er en dårlig prioritering 

Anonymkode: 7fca4...e2d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Anbefalingen er å ikke dra på all inclusive hvis det bare er to voksne mennesker. Det er jo gørr kjedelig, bedre å kunne velge hvor man vil spise/drikke i ferien. Og jeg liker også strandseng bedre enn sandete håndkle.

Anonymkode: d555a...650

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

214 kr dagen per person i spennepenger er jo ikke mye, selv om man har all inclusive. Du høre uvanlig gnien ut om dette plager deg, og det ikke går hardt utover annet enn ubehaget du føler. Vanskelig å løse når dere har så forskjellig syn. Kanskje bestemme et beløp i forkant dere kan bruke på annet når dere er på ferie. 

Anonymkode: c0707...380

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Her må du snakke fornuft til din økonomiske sjel. For hva er vitsen med å spare penger om man ikke skal bruke dem til godt liv ved noen anledning? Det er jo akkurat hensikten ved å spare, for å kunne bruke de på noe bra. Opplevelse med familien er bra! Liksjorta har ikke lommer.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Eureka! skrev (1 minutt siden):

Her må du snakke fornuft til din økonomiske sjel. For hva er vitsen med å spare penger om man ikke skal bruke dem til godt liv ved noen anledning? Det er jo akkurat hensikten ved å spare, for å kunne bruke de på noe bra. Opplevelse med familien er bra! Liksjorta har ikke lommer.

Isteden for å bli tegnet kunne det beløpet bli satt av til lommer 😆

Anonymkode: c0707...380

AnonymBruker
Skrevet

Kona mi er som deg og det er ufattelig irriterende. Skal krangle om helt absurd små beløp. Vi er på ferie, for faen!

Anonymkode: 9b6dd...dba

• Liker 23
  • Hjerte 7
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

6000 kr på 14 dager? Det er jo ingenting. Du har sikkert spart dette beløpet om ikke mer på reise og hotel.

Du kunne ha spart mer på å velge hotelleilighet meg eget kjøkken og lage maten selv. Altså uten all inclusive, alkohol og overspising.

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiste ute 4 ganger på to UKER?

3000 ekstra på hver?

Har dere så utrolig dårlig råd, er vel ikke ferie noe for dere da. Leve som studenter er ikke for alle.

Men har dere råd, er du sykt gnien og virkelig ufattelig kjedelig.

Du kan dø neste uke liksom.

Anonymkode: fcd63...eb7

• Liker 13
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...