AnonymBruker Skrevet 27. mai #21 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jepp. (Og du bare fortsetter å legge ved på bålet.) Anonymkode: 606fb...75e Jeg har rett til å utrykke min misnøye med hans holdning. Anonymkode: 0feb6...743
Tradegy Skrevet 27. mai #22 Skrevet 27. mai Det der er egentlig fryktelig individuelt. Veilederen mener det sikkert godt, men det er ikke alltid det smarteste å være helt åpen om psykiske diagnoser. Det kommer helt an på situasjonen. I mange tilfeller kan det være lurt å fokusere på funksjon/hvordan man fungerer i jobben og hva du gjør for å mestre utfordringer . Fremfor å gå i detaljer om diagnoser. Arbeidsgivere er mest opptatt av om du kan gjøre jobben, ikke nødvendigvis hvilke diagnoser du har. (Balanse mellom fakta og fornuft, kan være lurt å ha tenkt igjennom før intervjuet) 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #23 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har rett til å utrykke min misnøye med hans holdning. Anonymkode: 0feb6...743 Selvfølgelig har du det, det var jo ikke det som var mitt poeng. Mitt poeng var at nettopp ved å velge å uttrykke din misnøye, fremfor å klare å holde det inni deg (for ikke å snakke om at du antar at noen er mann), så forsterkes menneskers fordom om at psykisk syke er ustabile og at de ikke ser dette selv. Anonymkode: 606fb...75e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #24 Skrevet 27. mai Sønnen min er åpen om at han har asperger i søknadene sine til ulike stillinger og det resulterer i at de enten ikke tar han inn til intervju, ikke besvarer søknaden eller at de ghoster han etter intervjuet. Han er ærlig, arbeidssom, har ekstremt lite fravær, har lyst til å jobbe og står på. Han trenger litt ekstra veiledning i begynnelsen, men han er meget lojal. Han har gode karakterer i de aller fleste fag fra videregående, god oppførsel og god orden. På 3 år har han hatt 2 dager og 2 timer fravær (Covid og et møte). Jeg har spurt han om vi skal kutte ut ærligheten i søknadene og i intervjuene slik at han kan få jobb, men han vil være ærlig og synes det er best ovenfor arbeidsgiver. Han har nå gått arbeidsledig i 1.5 år, sendt ut x antall søknader og hatt 2 intervjuer hvor de ikke gadd å svare tilbake etterpå selv om det hadde vært en god tone under intervjuet, men de hadde spurt mer om diagnosen hans. Jeg ville sagt at man heller få se an arbeidsgiver og heller holde det skjult til etter man er ansatt og man ser om man klarer arbeidsoppgavene eller ikke etter erfaringene ovenfor. Er direkte vondt å se på at noen som har lyst og kapasitet til å jobbe blir tilsidesatt av arbeidsgivere slik. Anonymkode: 8d85c...d00 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai #25 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde aldri ansatt noen med en alvorlig psykisk diagnose, slike mennesker er for ustabile. Anonymkode: 23f42...467 Da kan du heller ikke klage på de som sliter psykisk som mottar stønad eller trygd. Anonymkode: 40a2b...500 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #26 Skrevet 27. mai Det er jo forskjell på å si at man har den og den psykiske diagnosen og si at man har vansker som gjør at man kan bli stresset eller veldig følelsesmessig for eksempel. Har man stått utenfor arbeidslivet lenge som følge av psykisk helse kan det være en fordel å være åpen om at ikke alt er lett. De fleste arbeidsgivere setter stor pris på ærlighet og min erfaring er at man ofte bare trenger noen som gir deg en sjanse og tar deg for den du er. Er du under oppfølging av nav, så kan de også gi støtte med lønnstilskudd en periode, det kan være gull verdt. Lykke til og håper du får deg en jobb! Anonymkode: 08d7a...408
BeeKind Skrevet 27. mai #27 Skrevet 27. mai Nei. Du trenger ikke å si noe om diagnoser og helse på jobbintervju. Hvis du trenger tilrettelegging kan du be om dette etter at du har fått jobben 💛 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #28 Skrevet 27. mai Din "Karriereveileder" er like god som en kvinne som gir datingråd til andre kvinner. Anonymkode: 4651d...51f 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #29 Skrevet 27. mai Ikke noe en blr gjøre i en intervjusituasjon før en har fått jobben, nei, men dersom man er i jobb, sliter med payken og trenger tilrettelegging f.eks. i perioder, så er det en fordel at en har åpen kommunikasjon med leder om det. Anonymkode: d0fdb...660
Vinterjenta Skrevet 27. mai #30 Skrevet 27. mai Selvfølgelig sier man ikke noe om diagnoser og psykiske lidelser på jobbintervju. Framstå frisk, rask og klar til å gi alt for firmaet. Du trenger heller ikke å si noe om evt. leddgikt eller graviditet. Jobbmarkedet er kynisk. Dessverre. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #31 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Sønnen min er åpen om at han har asperger i søknadene sine til ulike stillinger og det resulterer i at de enten ikke tar han inn til intervju, ikke besvarer søknaden eller at de ghoster han etter intervjuet. Han er ærlig, arbeidssom, har ekstremt lite fravær, har lyst til å jobbe og står på. Han trenger litt ekstra veiledning i begynnelsen, men han er meget lojal. Han har gode karakterer i de aller fleste fag fra videregående, god oppførsel og god orden. På 3 år har han hatt 2 dager og 2 timer fravær (Covid og et møte). Jeg har spurt han om vi skal kutte ut ærligheten i søknadene og i intervjuene slik at han kan få jobb, men han vil være ærlig og synes det er best ovenfor arbeidsgiver. Han har nå gått arbeidsledig i 1.5 år, sendt ut x antall søknader og hatt 2 intervjuer hvor de ikke gadd å svare tilbake etterpå selv om det hadde vært en god tone under intervjuet, men de hadde spurt mer om diagnosen hans. Jeg ville sagt at man heller få se an arbeidsgiver og heller holde det skjult til etter man er ansatt og man ser om man klarer arbeidsoppgavene eller ikke etter erfaringene ovenfor. Er direkte vondt å se på at noen som har lyst og kapasitet til å jobbe blir tilsidesatt av arbeidsgivere slik. Anonymkode: 8d85c...d00 Har han fått samme råd som i HI? Vi ser jo hvor fruktbart det var. Anonymkode: e4cde...542
AnonymBruker Skrevet 27. mai #32 Skrevet 27. mai Nei nei nei, ikke si det i intervjuet. Jobbmarkedet er veldig kynisk, arbeidsgivere er på utkikk etter arbeidstakere som er effektive og kan gjøre jobben som kreves, for å tjene penger og få ting på jobb til å gå rundt. De har så og si en mal for akkurat hvilken type arbeidstakere de vil ha. En som er utadvendt, byr på seg selv, håndterer stress, tar utfordringer på strak arm, er fleksibel osv osv. Erfaring er alltid bra. Ting som avviker fra denne malen, som for eksempel sykdom - enten det er psykisk eller fysisk - er et potensielt stort rødt flagg. Man konkurrerer med masse andre potensielle arbeidstakere, og dersom valget står mellom to egnede, dyktige kandidater hvor den ene har en psykisk sykdom, så er det mest sannsynlig den ”friske” som får jobben. Mindre pes, mer stabilitet, mindre utfordringer. Ikke nevn sykdommen din i intervjuet. La det heller komme frem etter at du eventuelt har blitt ansatt, i en naturlig setting. Jeg har to diagnoser selv, men ikke søren om jeg nevner det i noe intervju. Jeg vet at jeg håndterer det helt fint, men jeg vet også at arbeidsgivere til syvende og sist er ute etter å tjene penger til bedriften, de gir faen i min psyke og mine diagnoser. Anonymkode: 4669d...285 4
Chantielle Skrevet 27. mai #33 Skrevet 27. mai Ryddet for nedsettende innhold,brukerangrep,brukerdebatt,samt svar til dette. Chantielle mod. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #34 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selvfølgelig har du det, det var jo ikke det som var mitt poeng. Mitt poeng var at nettopp ved å velge å uttrykke din misnøye, fremfor å klare å holde det inni deg (for ikke å snakke om at du antar at noen er mann), så forsterkes menneskers fordom om at psykisk syke er ustabile og at de ikke ser dette selv. Anonymkode: 606fb...75e Diagnoser møter andre diagnoser. På KG trenger jeg ikke holde ting inne. Anonymkode: 0feb6...743
AnonymBruker Skrevet 27. mai #35 Skrevet 27. mai En arbeidsgiver har produksjonskrav, og med mindre du er autist med it-interesse i et it-miljø, så informerer du ikke. Om du har en diagnose som ikke passer inn i stillingsbeskrivelsen, så må du se etter noe som er mer deg. Anonymkode: 2ea07...c5f 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #36 Skrevet 27. mai Nei, du må ikke finne på å si noe. Anonymkode: 00c58...bdf 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #37 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Din "Karriereveileder" er like god som en kvinne som gir datingråd til andre kvinner. Anonymkode: 4651d...51f Eller en mann som gir datingråd til andre menn....? Anonymkode: f851d...e80 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #38 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Da kan du heller ikke klage på de som sliter psykisk som mottar stønad eller trygd. Anonymkode: 40a2b...500 Hvor skrev jeg at jeg klaget på det? Anonymkode: 23f42...467 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #39 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 14.52): Er dette virkelig sant? Kan man få jobben likevel, selv om man opplyser at man har en alvorlig psykisk diagnose? Vil arbeidsgiver da ikke bare velge noen som er frisk eller ikke opplyser om det? Det hun mente var at da er det lett å si at " nå begynner jeg å bli stresset og ikke bli lesset med for mye på en gang". Men jeg har inntrykk at arbeidsgivere ikke bryr seg om sånt, de vil bare ha noen som er stabil og kan utføre alt de kaster på deg. Anonymkode: 0feb6...743 En person som hadde røpet psykiske lidelser på intervju hadde ALDRI blitt ansatt hos oss. Vi jobber veldig tett sammen, og presset er til tider stort. Det er en typisk mannsdominert arbeidsplass, og å si at man sliter med psyken er et svakhetstegn. Anonymkode: 7beda...33a
AnonymBruker Skrevet 28. mai #40 Skrevet 28. mai Jeg har alltid rådet folk og ikke fortelle om psykiske sykdommer. Ble selv rådet og si fra da jeg var i 20 årene til sjefen av jeg slet litt. Vi snakker over 30 år siden. Hadde trodd at folk så annerledes på slike sykdommer nå men det gjør de ikke, tvert imot. Da jeg var i jobb var det ikke måte på etterhvert hvordan sykdommen ble brukt mot meg. det var og baksnakking når jeg var sykmeldt og ble observert i butikken for handle mat. Sånn så arbeidsmarkedet er i dag vil du nok automatisk havne i arkiv 13 som jeg kaller det, det er søppelbøtta med søknaden. Bedriftene tar ikke sjansen på en ansatt som kan ha flere sykmeldinger eller korte avbrekk. Det koster bedriften altfor mye i vikar og mer jobb for de som må ta over. Den siste arbeidsplassen jeg hadde nevnte jeg ikke med et ord om mine problemer til ledelsen men en kollega som jeg var venn med gikk og sladra til sjefen. merka det da arbeidsoppgaver ble tatt fra meg og merka hvordan jeg ble behandla. Sjefen er ikke din venn du er bare en ansatt de ikke bryr seg om, kun inntjening for bedriften. Anonymkode: 8200b...941 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå