Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nåh, skjønner. Ungen min er ganske mye prematur og det vet de, så jeg har tenkt at hyppig influensa er normalt da. 

Anonymkode: 1da14...b91

Har han virkelig hatt influensa flere ganger i år? Eller har han vært forkjøla? 

25 sykedager er mye på et knapt skoleår.  Så, synes ikke det er rart at skolen reagerer. Når dere i tillegg kommer for sent flere ganger og glemmer mat. Høres ut som om du er litt sløv. Men, de burde ha snakket med deg først om det, før de melder til bv. Har ikke dette vært et tema på utviklingssamtalene? 

Anonymkode: 35a73...eeb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du lest barnevernsmeldingen?

Jeg tenker at det er dråper som fyller glasset som gjør at de er usikre på om du omsorgen du gir barnet ditt er tilstrekkelig. Du har selvfølgelig lov til å være uenig i det. Det er neppe fraværet alene, men summen av totalen. 

Anonymkode: 0b2d7...588

Det er ikke nok grunn til å melde, etter loven.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi hadde kosedager. Vi snakket en del om at det var noe helt spesielt, vi var ikke syke. Vi trengte bare en pustepause.

Om man lærer barn å kjenne sine egne grenser, så unngår man at de blir utbrente. Om man tar en falsk sykedag iblant (mental health day), så er det ok. Det trenger ikke bety at de får problemer i arbeidslivet, men at de klarer å håndtere jobb/hverdagsliv bedre.

Anonymkode: e2348...c13

Det synes jeg ikke er greit. 

Anonymkode: 62568...5d8

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi hadde kosedager. Vi snakket en del om at det var noe helt spesielt, vi var ikke syke. Vi trengte bare en pustepause.

Om man lærer barn å kjenne sine egne grenser, så unngår man at de blir utbrente. Om man tar en falsk sykedag iblant (mental health day), så er det ok. Det trenger ikke bety at de får problemer i arbeidslivet, men at de klarer å håndtere jobb/hverdagsliv bedre.

Så du skulket jobb, og barna skulket skolen? Er det rart at arbeidsgivere er lite fornøyd med ansatte fra generasjon Z? Har faktisk aldri hørt om foreldre som oppfordrer barna sine til å skulke. 

Friske barn blir ikke utslitte av skole. Det er ikke mange timer daglig, og de har lange ferier. Da er det nok heller fritiden som sliter dem ut. For mange fritidsaktiviteter kanskje?

Har full forståelse for at skolen kan være tøff for barn med diagnoser og fysiske eller psykiske sykdommer. Men da er jo gjerne skole informert, fastlege koblet på osv. Et frisk barn trenger ikke å lære at det er greit å skulke.

Anonymkode: 7a8fb...490

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«Vi», var det dine barn? Etter at de allerede hadde vært borte minst fire uker over tid , og du distré nok ikke hadde oversikten over hvor stort fravær h*n hadde?

Anonymkode: 3aa07...d34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ingen har hyppig influensa. Man blir immun for vinterens influensa etter en runde. Ofte immun for influensa mange år etterpå. Kroppen danner antistoffer for det viruset, og de varer ganske lenge.

Man er immun mot DEN influensaen. Det er en grunn til at man tar en oppdatert vaksine hvert år. Fordi den endrer seg...

Anonymkode: 1f8b0...e7d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
MariaIsabel skrev (21 minutter siden):

Det er ikke nok grunn til å melde, etter loven.

Omsorgssvikt er grunn nok til å melde. Går ut i fra det er det de har mistanke om. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Legg til omgangssyke og forkjølelse da. Jeg har sikkert tatt et par dager fordi ungen var sliten. Voksne sykemelder seg ut av hamsterhjulet, barn kan ikke det. Barnet ble født nesten to mnd for tidlig, når lungene knapt er ferdig utviklet såklart gjør det noe med en! Men alle skal passe inn i samme skjema ellers blir man meldt til barnevernet! Og til tross for alt dette fraværet, er ungen kjempeflink på skolen og scorer riktig på alt i mattetesten (nasjonale prøver?) de nettopp hadde. 

ts

Nei. Min er også nesten født 2 mnd for tidlig, men har da ikke dårlig immunforsvar for resten av livet pga det? Hvor har du fått den infoen fra? Det er bare i begynnelsen av livet at de er så sårbar. 

Anonymkode: a5ce3...34d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så du skulket jobb, og barna skulket skolen? Er det rart at arbeidsgivere er lite fornøyd med ansatte fra generasjon Z? Har faktisk aldri hørt om foreldre som oppfordrer barna sine til å skulke. 

Friske barn blir ikke utslitte av skole. Det er ikke mange timer daglig, og de har lange ferier. Da er det nok heller fritiden som sliter dem ut. For mange fritidsaktiviteter kanskje?

Har full forståelse for at skolen kan være tøff for barn med diagnoser og fysiske eller psykiske sykdommer. Men da er jo gjerne skole informert, fastlege koblet på osv. Et frisk barn trenger ikke å lære at det er greit å skulke.

Jeg er faktisk uenig. Jeg støtter tanken om at man ikke lar medarbeidere i stikken. Om man er lavt i hierarkiet så vil ditt fravær påvirke kollegene. Det betyr ikke at du ikke skal ta vare på deg selv iblant.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

«Vi», var det dine barn? Etter at de allerede hadde vært borte minst fire uker over tid , og du distré nok ikke hadde oversikten over hvor stort fravær h*n hadde?

Anonymkode: 3aa07...d34

Det var mine barn, og jeg var student. Jeg er ikke TS.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, dette var en utviklingssamtale med barnet til stede. Så nei, de har ikke snakket med meg om fravær i 2025 og 2024. Høst 2023 var det et møte om fravær, husker ikke antall dager. Da var ungen helt ny på skolen og i retrospekt burde jeg kanskje holdt ungen i barnehagen et år til, den er født sist på året og prematur i tillegg, så det er hardt for de små å passe inn i de rigide rammene til skoleverket når de er så små. Barnehagen begynte hen i kvart på ni og jeg var på jobb til kl 09 og det var ikke snakk om noen bekymringsmelding av den grunn.

Men den hadde gode venner fra barnehagen som begynte på skolen og jeg ville ikke ta den bort fra å gå i klasse med de. 

Men rektor var med på utviklkngssamtalen? Det er jo ikke vanlig, da hadde rektorne knapt hatt tid til annet. Er du sikker på at det var en vanlig utviklingsamtale, og ikke en samtale om uheldig utvikling eller skolefravær?

Hvor mye fravær var det barnet hadde forrige skoleår? Syntes du sdlv det var mye fravær i år og i fjor? Melder du til skolen når barnet er borte, eller må skolen etterspørre info? 

Anonymkode: c6397...84c

• Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Man er immun mot DEN influensaen. Det er en grunn til at man tar en oppdatert vaksine hvert år. Fordi den endrer seg...

Anonymkode: 1f8b0...e7d

Ja, men TS sier ungen har hatt influensa 3 ganger samme år... Nei. Det har han ikke. Forkjølelse ja. 

Anonymkode: 78119...d7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forutsatt at det du beskriver er hele grunnlaget for meldingen, er jeg enig med den andre barnevernansatte som svarte tidligere i tråden i at meldingen fremstår ulovlig. 

Det er en utbredt misforståelse at skoler kan kontakte barnevernet uten samtykke bare de "er bekymret." Lovterskelen er mye høyere.

Anonymkode: b2599...b42

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sykedager, melatonin og 2 glemte matpakker er ikke en barnevernssak.

Anonymkode: 74d3a...a8f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, hoppet over legemidlene. Har selv medisinkompetanse og tenkte pytt pytt ang melatonin da jeg har bodd i land hvor det er svært vanlig å gi som gummies til barn. Men dette kan nok virke veldig skremmende på skolen. MEN vet du, skolen har ikke medisinkompetanse, de vet ikke, men melatonin er endelig reseptfritt I Norge og selges nå som gummies på coop. Uansett er du ikke pliktig å opplyse skolen om du gir ungen melatonin men nå lurer nok skolen fælt hva du gir til ungen. Bare at de har ikke noe med det. Du har ikke gjort noe ulovlig. 

Anonymkode: c72eb...190

Du har medisin kompetanse. Men vet ikke at melatonin ikke virker ordentlig med en gang. At det virker  når man har tatt det noen dager. Samt at legemidler som gis barn, som er på resept bør gis av lege. 

Anonymkode: 98c88...24f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Omsorgssvikt er grunn nok til å melde. Går ut i fra det er det de har mistanke om. 

Faktisk ikke, med mindre det er alvorlig omsorgssvikt. 

I andre tilfeller skal TS ikke så fallsantykke til meldingen og se meldingen på forhånd under møte ned skolens ledelse(det er rektor, eventuelt inspektør som skal settes opp som melder.)

Anonymkode: a049b...e98

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har medisin kompetanse. Men vet ikke at melatonin ikke virker ordentlig med en gang. At det virker  når man har tatt det noen dager. Samt at legemidler som gis barn, som er på resept bør gis av lege. 

Anonymkode: 98c88...24f

Melatonin virker etter 30 min til 2 timer...

Melatonin er ikke nødvendigvis på resept lenger. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forutsatt at det du beskriver er hele grunnlaget for meldingen, er jeg enig med den andre barnevernansatte som svarte tidligere i tråden i at meldingen fremstår ulovlig. 

Det er en utbredt misforståelse at skoler kan kontakte barnevernet uten samtykke bare de "er bekymret." Lovterskelen er mye høyere.

Anonymkode: b2599...b42

Veldig skummelt å lese her inne, hvor lite folk kan om dette. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skolen meldte meg/ barnet mitt til barnevernet - årsaken var 25 dager fravær på et skoleår og at jeg har gitt barnet melatonin uten resept ved to anledninger i vinter (1 tablett delt i fire, altså har barnet fått en halv tablett melatonin i hele sitt liv). Det er også noen forsentkomminger men skolen sa dette ikke var hovedårsaken til meldingen, men fraværet på 25 dager. Hvor jeg forklarte at barnet har vært syk. Og man har da 20 sykt barndager hos arbeidsgiver så det er jo ikke fryktelig unormalt da?

Så jeg leste vilkårene for å melde til bv og det står at vilkåret er mistanke om alvorlig omsorgssvikt (vold, mishandling er ikke et tema, heller ingen adferdsvansker hos barnet). Barnet er glad i å gå på skolen, jeg er selv svært høyt utdannet og liker skolen selv. Er dette innafor av skolen? 

M65: Du burde nok adoptert bort det barnet. 
Mvh adoptert. 

Endret av Gentleman59
AnonymBruker
Skrevet

Man får uansett ikke influensa flere ganger på rad i løpet av ett år.

Anonymkode: ffee0...79c

Det er mange som sier de har influensa hver gang de er forkjølet....

Anonymkode: d1f12...5c0

• Liker 1
Skrevet

ser at du unngår å svare på spm angående rektor på utviklingssamtale. 

det kommer også frem etterhvert at skolen tok kontakt angående fravær allerede høsten 2023. allikevel har du ikke "fått med deg" at det ble så mye fravær som 25 dager ila ett skoleår.... Det skurrer mer enn bare litt her. 

Hvordan møtte du skolen da de tok kontakt ang fravær første gang? Har due tt godt samarbeid med de generelt? 

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...