AnonymBruker Skrevet 27. mai #101 Skrevet 27. mai Skolen har ikke lov til å melde pga fravær. Anonymkode: 11fa1...bc1 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #102 Skrevet 27. mai Fem uker er helt sinnsykt høyt fravær da! Anonymkode: 53847...4aa 6
MariaIsabel Skrevet 27. mai #103 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ingen har hyppig influensa. Man blir immun for vinterens influensa etter en runde. Ofte immun for influensa mange år etterpå. Kroppen danner antistoffer for det viruset, og de varer ganske lenge. Anonymkode: 7a8fb...490 Jo, noen har det. Man blir kun immun mot akkurat den influensaen, så neste års influensa er man ikke beskyttet mot. Får det som regel hvert år jeg, og det gjør sønnen min også (vi har ingen underliggende sykdommer som tilsier at vi lettere blir syke). Man kan også bli smittet med ulike influensavirus samme år. Har fått det 3 ganger på et år på det meste (men vanligvis bare én). 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #104 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, der kan hun ikke ha. Enhver har "lov" til å melde akkurat når de vil. Men som lærer er det greit å holde seg profesjonell. Anonymkode: c72eb...190 Nei, offentlige instanser har ikke «lov til» å melde akkurat når de vil. Vilkårene for at meldeplikten inntreffer, som da betyr at taushetsplikten oppheves, er: når det er grunn til å tru at eit barn blir eller vil bli mishandla, utsett for alvorlege manglar ved den daglege omsorga eller utsett for annan alvorleg omsorgssvikt når det er grunn til å tru at eit barn har ein livstruande eller annan alvorleg sjukdom eller skade og ikkje kjem til undersøking eller behandling når det er grunn til å tru at eit barn med nedsett funksjonsevne eller eit spesielt hjelpetrengande barn ikkje får dekt det særlege behovet sitt for behandling eller opplæring når eit barn har vist alvorlege åtferdsvanskar ved å gjere seg skuldig i alvorlege eller gjentekne lovbrot, ved problematisk bruk av rusmiddel, eller ved å ha vist anna form for utprega normlaus åtferd når det er grunn til å tru at eit barn blir eller vil bli utnytta til menneskehandel Du treng ikkje å vere sikker på at barnet er i ein situasjon som beskrive i barnevernslova § 13-2 første ledd, men det må liggje føre noko konkret som indikerer alvorlege manglar ved omsorgssituasjonen til barnet eller som tilseier at barnet har alvorlege åtferdsvanskar. (Bufdir) Dersom det ikke er noen konkrete forhold som indikerer at det er alvorlige mangler ved omsorgssituasjonen til barnet, er dette å regne som brudd på skolens taushetsplikt. Fravær alene er ikke grunnlag nok, dette har Bufdir og Statsforvalter vært klinkende klare på. Etter mitt syn er heller ikke fravær/ forsentkomming pluss manglende matpakker tilstrekkelig. Skolen skulle uansett hatt en samtale med TS om sine bekymringer og drøftet vedrørende melde til barneverntjenesten. Dessverre skjer dette ofte, og bidrar til mistillit til barnevernet. For ikke å snakke om merarbeid for barnevernet som allerede drukner i alvorlige saker. Hilsen barnevernsansatt Anonymkode: 7cedd...107 9 3 8
MariaIsabel Skrevet 27. mai #105 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det var det du tok ut av det? Poenget var at det er en mer normal fraværsmengde for skolebarn. Anonymkode: 78119...d7d 5 dager på et skoleår? Omgangssyke gir ofte 3-4 sykedager, influensa opp til 2 uker, så har man kanskje en fraværsdag eller to ila året pga begravelser eller slikt, og muligens andre sykdomsrunder. 4 1
MizzVic Skrevet 27. mai #106 Skrevet 27. mai Så du klarer ikke stå opp såpass ofte at skolen reagerer på at barnet kommer for sent. Skolen ser at barnet ofte ikke har med matpakke (de "par gangene" TS nevner tror jeg ingenting på, det er oftere) Ett lite barn har fått sovemedisin (selvfølgelig "bare få ganger") Barnet har mistet over 5 uker skolegang fordi hun/han er syk veldig ofte, mye mer enn andre barn. Dette mener TS er pga tidlig født, og det virker ikke som om det er ekstra oppfølging. Jeg tenker lista er lenger, og selv om TS er "høyt utdannet", mangler det nok litt kunnskap og normal oppfølging, og da kan barnevernet hjelpe til med veiledning. 11 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #107 Skrevet 27. mai Skolen får høre om tilfeldig bruk av medisiner, ser høyt fravær, at mor glemmer å ta med mat og stadig forsovet. Jeg hadde jo tenkt problemer med rus og/eller psykisk helse. Godt de ser forbi gode karakterer for det kan man ha selv om foreldre sliter Anonymkode: 6db77...3b3 10 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #108 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det var jo litt merkelig, men du må jo ha hatt en formening om at fraværet var høyt? Hvorfor har du ikke hatt dialog med lærer underveis? Trodde det var vanlig både fra skolens side, og foreldre Anonymkode: 7a923...2d8 Var på foreldremøte i vår i år og da fikk jeg kun vite at barnet er flink i alle fag og at utviklingsmålet til barnet er å høre etter første gangen når beskjeder blir gitt. Jeg har ikke oversikt selv over alle dager barnet har vært borte, men på møtet spurte rektor om det var et mønster i fraværet, og det er det jo ikke. En-to dager her og der. Og jeg er distre, så jeg har ikke hatt noen formening om fravær. Ungen er verken skolevegrer eller har diagnoser annet enn prematur, og jeg er konform til samfunnets krav ved at jeg jobber 100% 9-1630, eier egen bolig, bil og hytte, verken vaksinemotstander og whatever samfunnet krever av et a4 menneske. MEN jeg er alene om omsorgen og kan være sliten ja! Ungen min får alt det beste jeg har, men nå blir det brukt mot meg at jeg som alene har mye å stå i. Jeg klagde i møtet med rektor på at jeg feks også har mye snømåking og det skrev de ned. Jeg ringte barnevernet nå for å snakke med dem, og de leste opp bekymringsmeldingen. Skolen hadde tatt med i bekymringsmeldingen at jeg ønsket hjelp til snømåking...😅 Men samma det, barnevernet virket hyggelig og for alt jeg vet kan de kanskje hjelpe til med noe, for alt jeg vet snømåking Anonymkode: 1da14...b91 3 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #109 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, offentlige instanser har ikke «lov til» å melde akkurat når de vil. Vilkårene for at meldeplikten inntreffer, som da betyr at taushetsplikten oppheves, er: når det er grunn til å tru at eit barn blir eller vil bli mishandla, utsett for alvorlege manglar ved den daglege omsorga eller utsett for annan alvorleg omsorgssvikt når det er grunn til å tru at eit barn har ein livstruande eller annan alvorleg sjukdom eller skade og ikkje kjem til undersøking eller behandling når det er grunn til å tru at eit barn med nedsett funksjonsevne eller eit spesielt hjelpetrengande barn ikkje får dekt det særlege behovet sitt for behandling eller opplæring når eit barn har vist alvorlege åtferdsvanskar ved å gjere seg skuldig i alvorlege eller gjentekne lovbrot, ved problematisk bruk av rusmiddel, eller ved å ha vist anna form for utprega normlaus åtferd når det er grunn til å tru at eit barn blir eller vil bli utnytta til menneskehandel Du treng ikkje å vere sikker på at barnet er i ein situasjon som beskrive i barnevernslova § 13-2 første ledd, men det må liggje føre noko konkret som indikerer alvorlege manglar ved omsorgssituasjonen til barnet eller som tilseier at barnet har alvorlege åtferdsvanskar. (Bufdir) Dersom det ikke er noen konkrete forhold som indikerer at det er alvorlige mangler ved omsorgssituasjonen til barnet, er dette å regne som brudd på skolens taushetsplikt. Fravær alene er ikke grunnlag nok, dette har Bufdir og Statsforvalter vært klinkende klare på. Etter mitt syn er heller ikke fravær/ forsentkomming pluss manglende matpakker tilstrekkelig. Skolen skulle uansett hatt en samtale med TS om sine bekymringer og drøftet vedrørende melde til barneverntjenesten. Dessverre skjer dette ofte, og bidrar til mistillit til barnevernet. For ikke å snakke om merarbeid for barnevernet som allerede drukner i alvorlige saker. Hilsen barnevernsansatt Anonymkode: 7cedd...107 Det er bra at du skriver "lov" I hermetegn her, for det var litt av poenget mitt. Anonymkode: c72eb...190 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #110 Skrevet 27. mai MariaIsabel skrev (5 minutter siden): 5 dager på et skoleår? Omgangssyke gir ofte 3-4 sykedager, influensa opp til 2 uker, så har man kanskje en fraværsdag eller to ila året pga begravelser eller slikt, og muligens andre sykdomsrunder. Vi har ikke omgangssyke årlig etter skolestart. Kan vel telle på èn hånd antall ganger vi har hatt omgangssyke siden vi fikk barn, eldste går i 3. klasse. Dessuten er det en god del helger og ferier, ofte bryter sykdom ut sånn at vi har noen ekstra dager til å bli frisk på. Sjelden sykdommen bryter ut mandag morgen og varer til fredag kveld liksom. Anonymkode: 78119...d7d 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #111 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skolen får høre om tilfeldig bruk av medisiner, ser høyt fravær, at mor glemmer å ta med mat og stadig forsovet. Jeg hadde jo tenkt problemer med rus og/eller psykisk helse. Godt de ser forbi gode karakterer for det kan man ha selv om foreldre sliter Anonymkode: 6db77...3b3 Ja nettopp. Så jeg vet ikke helt hvor diskusjonen rundt retningslinjer for å melde for bare fravær kommer fra. Her var det flere ting. Når jeg skriver at en lærer melder som ham vil, mener jeg altså ikke grunnløse meldinger. Det må jo være en grunn, og lærerene har meldt såpass ofte og feiltolket retningslinjene at dette må skrives utførlig inn. Men en plikt til å melde har de. Bare synd at folk melder i hytt og gevær og mistolker plikten sin. Er interessert i å høre mer fra ts, hva lærere sa. Anonymkode: c72eb...190 2
IrisIrene Skrevet 27. mai #112 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Var på foreldremøte i vår i år og da fikk jeg kun vite at barnet er flink i alle fag og at utviklingsmålet til barnet er å høre etter første gangen når beskjeder blir gitt. Jeg har ikke oversikt selv over alle dager barnet har vært borte, men på møtet spurte rektor om det var et mønster i fraværet, og det er det jo ikke. En-to dager her og der. Og jeg er distre, så jeg har ikke hatt noen formening om fravær. Ungen er verken skolevegrer eller har diagnoser annet enn prematur, og jeg er konform til samfunnets krav ved at jeg jobber 100% 9-1630, eier egen bolig, bil og hytte, verken vaksinemotstander og whatever samfunnet krever av et a4 menneske. MEN jeg er alene om omsorgen og kan være sliten ja! Ungen min får alt det beste jeg har, men nå blir det brukt mot meg at jeg som alene har mye å stå i. Jeg klagde i møtet med rektor på at jeg feks også har mye snømåking og det skrev de ned. Jeg ringte barnevernet nå for å snakke med dem, og de leste opp bekymringsmeldingen. Skolen hadde tatt med i bekymringsmeldingen at jeg ønsket hjelp til snømåking...😅 Men samma det, barnevernet virket hyggelig og for alt jeg vet kan de kanskje hjelpe til med noe, for alt jeg vet snømåking Anonymkode: 1da14...b91 Utviklingssamtale med rektor? Tenker som flere har sagt, 25 dager er veldig mye! og at man er distre er ikke en naturlig grunn til at man ikke har oversikt over så mange dager? Det er rundt 40 uker i ett skoleår, og vi har 4 uker igjen, så på 36 uker har barnet ditt vært borte 25 dager, og du har ikke tenkt over det/registrert at det er veldig mye? 10 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai #113 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Var på foreldremøte i vår i år og da fikk jeg kun vite at barnet er flink i alle fag og at utviklingsmålet til barnet er å høre etter første gangen når beskjeder blir gitt. Jeg har ikke oversikt selv over alle dager barnet har vært borte, men på møtet spurte rektor om det var et mønster i fraværet, og det er det jo ikke. En-to dager her og der. Og jeg er distre, så jeg har ikke hatt noen formening om fravær. Ungen er verken skolevegrer eller har diagnoser annet enn prematur, og jeg er konform til samfunnets krav ved at jeg jobber 100% 9-1630, eier egen bolig, bil og hytte, verken vaksinemotstander og whatever samfunnet krever av et a4 menneske. MEN jeg er alene om omsorgen og kan være sliten ja! Ungen min får alt det beste jeg har, men nå blir det brukt mot meg at jeg som alene har mye å stå i. Jeg klagde i møtet med rektor på at jeg feks også har mye snømåking og det skrev de ned. Jeg ringte barnevernet nå for å snakke med dem, og de leste opp bekymringsmeldingen. Skolen hadde tatt med i bekymringsmeldingen at jeg ønsket hjelp til snømåking...😅 Men samma det, barnevernet virket hyggelig og for alt jeg vet kan de kanskje hjelpe til med noe, for alt jeg vet snømåking Anonymkode: 1da14...b91 Hvilken sykdom er det som gir fravær en eller to dager? Er det i forbindelse med en helg? Verken influensa, magesjau, halsbetennelse eller barnesykdommer varer så kort. Kanskje det er derfor skolen reagerer? Hva har snømåking med fravær å gjøre? Skjønte ikke den. Om værvarselet sier at det skal snø mye om natta, så setter de fleste på vekkerklokka litt tidligere for å rekke jobb og skole. Anonymkode: 7a8fb...490 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #114 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja for læreren har jo opplæring i medisin og smitte 🤣 Anonymkode: c72eb...190 Det der er jo allmennkunnskap.. Anonymkode: 0682d...fdf 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai #115 Skrevet 27. mai Mine barn hadde en uke fravær med influensa og så rett etterpå var de vekke 3 dager med spysyken, og har vært syk kanskje 2-3 dager på tidlig høst, men det er vel ikke så lett å fake så ingen har sagt noe om barnevern til meg! Anonymkode: 78758...164 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #116 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er bra at du skriver "lov" I hermetegn her, for det var litt av poenget mitt. Anonymkode: c72eb...190 Hva var poenget ditt egentlig, når du skrev «lov»? Mente du egentlig «ikke lov»? Mener du de later som om de har lov? For de har ikke lov. En lærer som melder uten grunnlag og riktig prosedyre, bryter taushetsplikten og det er alvorlig. Akkurat hva som er tilfellet i denne saken kan ikke jeg uttale meg om, TS forteller om flere ting som er tatt med i meldingen. Men jeg undrer meg over hvordan skolen har begrunnet bekymringsmelding uten mors samtykke dersom de forholdene TS beskriver er korrekt. Jeg har dessverre sett altfor mange saker hvor familier blir meldt grunnløst, fordi skolen ikke har satt seg inn i regelverket eller fordi skolen og foresatte er i konflikt grunnet helt andre ting. Det er helt reelt at familier i Norge opplever å bli meldt uten grunn og dermed må gjennom en enorm belastning (for uansett hvor redelige og hyggelige barnevernet er, er det like mye en belastning). At det er tilsvarende mange saker hvor det ikke blir meldt, til tross for alvorlig bekymring, får være en annen debatt. Anonymkode: 7cedd...107 4 1 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai #117 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo det er greit og står på skolen , Anonymkode: 0c2f9...d4d Anbefaler deg å ta det opp med Statsforvalter, da det er ulovlig praksis. Anonymkode: 62568...5d8 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #118 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, de tok ikke kontakt. Jeg visste ikke at det var 25 dager før jeg plutselig ble innkalt til møte, og neste dag var jeg meldt til barnevernet. Anonymkode: 1da14...b91 Har du referatet fra dette møtet med skolen? Ellers bør du be om å få det. Veldig spesielt at de ventet til barnet hadde 25 dager fravær. Dette skulle de ha tatt opp med deg lenge før. Anonymkode: 62568...5d8 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #119 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva som er liten grunn hos deg. , betyr ikke liten grunn hos andre Anonymkode: 0c2f9...d4d At skolen ikke kan melde på rutine ved høyt fravær, er noe skolene har fått klar tilbakemelding om. Selvfølgelig kan ikke alle med 10 dagers fravær meldes. Da ville jo ikke barnevernet hatt tid til annet! Anonymkode: 62568...5d8 5 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #120 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvilken sykdom er det som gir fravær en eller to dager? Er det i forbindelse med en helg? Verken influensa, magesjau, halsbetennelse eller barnesykdommer varer så kort. Kanskje det er derfor skolen reagerer? Hva har snømåking med fravær å gjøre? Skjønte ikke den. Om værvarselet sier at det skal snø mye om natta, så setter de fleste på vekkerklokka litt tidligere for å rekke jobb og skole. Anonymkode: 7a8fb...490 Eksempel type sykdom; Siste fraværet var på to dager. Kjempehøy feber, nattevåk, trodde hen måtte kaste opp ila natten men gjorde det ikke. Ikke feber neste morgen, men den steg utover dagen og sank igjen. Sendte ungen på skolen onsdag. Anonymkode: 1da14...b91 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå