AnonymBruker Skrevet 27. mai #61 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Legg til omgangssyke og forkjølelse da. Jeg har sikkert tatt et par dager fordi ungen var sliten. Voksne sykemelder seg ut av hamsterhjulet, barn kan ikke det. Barnet ble født nesten to mnd for tidlig, når lungene knapt er ferdig utviklet såklart gjør det noe med en! Men alle skal passe inn i samme skjema ellers blir man meldt til barnevernet! Og til tross for alt dette fraværet, er ungen kjempeflink på skolen og scorer riktig på alt i mattetesten (nasjonale prøver?) de nettopp hadde. ts Anonymkode: 1da14...b91 Om barnet ditt er så preget av å være prematur, så blir vel barnet tett fulgt opp av fastlegen og helsesøster på skolen? Kan ikke de som følger opp barnet ditt dokumentere dette til barnevernet? Anonymkode: ffee0...79c 12
AnonymBruker Skrevet 27. mai #62 Skrevet 27. mai 25 fraværsdager på ett år er mye og langt over det som er vanlig. Når det er snakk om såpass mange dager, så vil det nok være fornuftig å sørge for å ha en form for dokumentasjon fra lege. Høyt fravær er ikke meldegrunn i seg selv. Skolen skal ikke melde sånn uten videre, uten å ha snakket med dere. Lenge før barnet får så mye fravær, så skal skolen ta kontakt med foreldrene og høre hvordan det går. Skolen må kunne knytte fraværet til omsorgssvikt/ at foreldre hindrer barnet i å få opplæringen sin. Melatonin kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har erfaring med dette. Å glemme matpakken to ganger, kan skje alle, og er selvfølgelig ikke meldegrunn. Jeg ville ha spurt skolen om hvordan de knytter fraværet til vilkårene for meldeplikt. Har de grunn til å tro at det handler om annet enn sykdom? Og så ville jeg ha spurt om hvorfor de ikke har kontaktet dere tidligere for å lufte sin bekymring. Det synes jeg er rart at ikke ble gjort. Anonymkode: 62568...5d8 7 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai #63 Skrevet 27. mai En kommentar til melatoninen: Er det sånn å forstå at dette er reseptbelagt? Hvis det er sånn at du gir barnet din reseptbelagte medisin, uansett hvor liten dose, så forstår jeg at de reagerer ja. Anonymkode: 62568...5d8 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #64 Skrevet 27. mai Helt ærlig, det er noe som skurrer her og du er nok sløvere enn hva du gir uttrykk for her. Du forsover deg. Du glemmer matpakke. Du gir melatonin 2 ganger? Hvorfor? Enten har barnet et søvnproblem og får det på fast basis etter samråd med lege, du gir ikke 2 random doser og det var det. Barnet har vært mye sykt, og så kommer det fram at joda noen dager er også fordi barnet har vært sliten. Det er sikkert flere ting også. Anonymkode: 78119...d7d 9 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai #65 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk en automatisk melding fra skolen om at dersom ungen var borte så så mange dager mer fra skolen, ble det sendt melding til bv. Det var en ganske krass tone i det brevet. Men det er ren automatikk og ikke noe skjønn over hodet i det. Bare la det gå sin gang. Anonymkode: 9efff...e87 Det bør du ta opp med Statsforvalter. Skolen kan ikke melde på automatikk. Vet det er blitt gjort, men skolene skal ha fått info om dette nå. Anonymkode: 62568...5d8 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #66 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Forskjellen på meg og skolen, er at skolen har meldeplikt, kunne du også skrevet. Taushetsplikt og melde til bv har ingenting med hverandre å gjøre. Allikevel gir man ikke melding uten grunn så klart. Så er det greit å tenke på at man vet ikke hvem man diskuterer med her inne, hva slags erfaring folk har og hva de jobber med, før man prøver å opplære noen i lovverket uten rot i virkeligheten. Anonymkode: c72eb...190 Taushetsplikt og opplysningsplikt (populært kalt meldeplikt), har en hel del med hverandre å gjøre. Ettersom taushetsplikten gjelder inntil melder vurderer det til at vilkårene for opplysningsplikt er oppfylt. Det skal altså en viss alvorlighetsgrad til før personer med taushetsplikt kan melde. Anonymkode: 62568...5d8 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #67 Skrevet 27. mai Hvis du er så høyt utdannet, TS, burde du vel se at å sende eget barn til dagens skoler er meget uintelligent? At en bitter lærer uten egne barn kontakter BV er en kvist i forhold til alt det skadende barnet vil 'lære'. Anonymkode: 6ac99...272 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #68 Skrevet 27. mai 25 dager er 5 uker fravær. Det synes jeg er kjempemye. Har dere hatt en lang sykeperiode som forklarer mengden? Anonymkode: 4c0df...b0a 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #69 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skolen meldte meg/ barnet mitt til barnevernet - årsaken var 25 dager fravær på et skoleår og at jeg har gitt barnet melatonin uten resept ved to anledninger i vinter (1 tablett delt i fire, altså har barnet fått en halv tablett melatonin i hele sitt liv). Det er også noen forsentkomminger men skolen sa dette ikke var hovedårsaken til meldingen, men fraværet på 25 dager. Hvor jeg forklarte at barnet har vært syk. Og man har da 20 sykt barndager hos arbeidsgiver så det er jo ikke fryktelig unormalt da? Så jeg leste vilkårene for å melde til bv og det står at vilkåret er mistanke om alvorlig omsorgssvikt (vold, mishandling er ikke et tema, heller ingen adferdsvansker hos barnet). Barnet er glad i å gå på skolen, jeg er selv svært høyt utdannet og liker skolen selv. Er dette innafor av skolen? Anonymkode: 1da14...b91 Man kan meldes til bv ved fravær over ti dager , det står det på vår skole. Helt greit tenker jeg. Anonymkode: 0c2f9...d4d 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #70 Skrevet 27. mai Jeg er veldig glad for at barnevernet finnes, og for at skolene melder fra ved minste mistanke om uheldige forhold i hjemmene,❤️ systemer er der for å beskytte barna, ikke de voksne. Så får heller noen forurettede voksne tåle at de blir undersøkt litt, kanskje kan dere få veiledning, osv. Barnevernet er trent i å behandle bekymringsmeldinger og er «alt på stell» gjør ikke barnevernet noe. Anonymkode: 518ff...edd 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #71 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis du er så høyt utdannet, TS, burde du vel se at å sende eget barn til dagens skoler er meget uintelligent? At en bitter lærer uten egne barn kontakter BV er en kvist i forhold til alt det skadende barnet vil 'lære'. Anonymkode: 6ac99...272 🤮 Anonymkode: 518ff...edd 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #72 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan meldes til bv ved fravær over ti dager , det står det på vår skole. Helt greit tenker jeg. Anonymkode: 0c2f9...d4d Nei, det er ikke greit. Det er ikke barnevernsak at barn får en uke vannkopper + tre dager spysjuke samme år! Tenk for en sløsing med ressurser... Hvis det meldes rutinemessig, som skolene nå har fått streng beskjed om at ikke er riktig forståelse av loven, så er det grunn til å ta det opp med Statsforvalter. Hvis skolen, ved fravær på ti dager, har en ordning der de tar kontakt med foreldrene, så er det så klart greit og bra. Men å true med barnevern uten en konkret grunn, er uhørt. Anonymkode: 62568...5d8 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #73 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er veldig glad for at barnevernet finnes, og for at skolene melder fra ved minste mistanke om uheldige forhold i hjemmene,❤️ systemer er der for å beskytte barna, ikke de voksne. Så får heller noen forurettede voksne tåle at de blir undersøkt litt, kanskje kan dere få veiledning, osv. Barnevernet er trent i å behandle bekymringsmeldinger og er «alt på stell» gjør ikke barnevernet noe. Anonymkode: 518ff...edd Skolen må ha grunn til å mistenke forhold tilsvarende alvorlig omsorgssvikt. Anonymkode: 62568...5d8 5 2
Sinsiew Skrevet 27. mai #74 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man kan meldes til bv ved fravær over ti dager , det står det på vår skole. Helt greit tenker jeg. Anonymkode: 0c2f9...d4d Det er selvfølgelig ikke greit at barnevernet misbrukes på den måten. 6 2
Sinsiew Skrevet 27. mai #75 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er veldig glad for at barnevernet finnes, og for at skolene melder fra ved minste mistanke om uheldige forhold i hjemmene,❤️ systemer er der for å beskytte barna, ikke de voksne. Så får heller noen forurettede voksne tåle at de blir undersøkt litt, kanskje kan dere få veiledning, osv. Barnevernet er trent i å behandle bekymringsmeldinger og er «alt på stell» gjør ikke barnevernet noe. Anonymkode: 518ff...edd Det her er så langt bak mål å synes. Selvfølgelig skal man ikke melde om den minste mistanke.. Der det er mistanke om vold er en ting... 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #76 Skrevet 27. mai Å bli meldt viser kun at de bryr seg og er bekymret. Hvis barnevernet kommer på sjekk og ser at alt fungerer som det skal så blir saken henlagt. Du har ingenting å bekymre deg fordi hvis du faktisk er en god foreldre og dette kun er misforståelser. Anonymkode: 8441c...3e0 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #77 Skrevet 27. mai De sendte ut varsel på vår skole også om at unormalt sykefravær over 10 dager kom til å bli igangsatt undersøkelser på (gjelder ikke diagnoser, sykehus og slikt). Vi har en unge som allerede har en diagnose og så poppet det opp en til. Ungen har hatt vært inn og ut av sykehus i en årrekke og har hatt alt fra omgangssyke til influensa, forkjølelser hit og dit, korona og mye mer. Det er faktisk ikke så uvanlig med mye sykdom med resmitte, at barn og voksne går på skolen syke, manglende hygiene eller rett og slett uheldig immunforsvar. Greit å ha en legeerklæring HI. Når det gjelder matpakkene var det litt uheldig, men den kan bli stående igjen på kjøkkenbenken en gang i blant. Melantonin er reseptfritt nå, men bør tas med samråd med lege når det gjelder barn. Alle som har barn vet at man kan komme for sent. Sokken var feil, ungen ville ikke stå opp, man forsov seg, det var ikke ønsket tøy, det å gå sakte var mer interessant enn å gå fort etc. Noen skriver fravær etter 5 min etter tida (slik som vår skole gjør nå) og da er det ikke særlig gøy å få anmerkninger. Bare snakk med barnevernet og forklar. Mitt klare tips til deg allikevel er å ha skjult lydopptak på mobilen slik at du får med deg samtalene. Jeg brente meg på det en gang hvorav de ansatte henla saken MEN at de både sa at de måtte skrive noe for å rettferdiggjøre saken og henleggelse og det kom noe oppgulp etterpå som ikke stemte i saksnotatene. Jeg orket ikke mer av dem, men kunne ønske at noen hadde gitt meg rådet om opptak på daværende tidspunkt for mange mange år siden. Det var også en ikke-sak og en diagnose som ikke hadde blitt oppdaget enda hvor skolen meldte sin bekymring til barnevernet i stedet for å få hjelp via ppt og bup. Anonymkode: 080d7...179 4 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #78 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): 25 dager er 5 uker fravær. Det synes jeg er kjempemye. Har dere hatt en lang sykeperiode som forklarer mengden? Anonymkode: 4c0df...b0a Syns også det er veldig mye. Og rart om ikke lege har vært involvert i noen av disse 5 ukene. I såfall kan jo TS vise til legebesøk. Anonymkode: 7a8fb...490 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #79 Skrevet 27. mai Kjenner til barn som ikke har vært på skolen på 1 til 3 år, ikke meldt av den grunn. Og blir en meldt av på det grunnlaget så klag videre til statsforvaltningen. Anonymkode: 39b59...42c 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #80 Skrevet 27. mai Av dette er det jo bekymringsfullt at hvis barnet har mye fravær pga sykdom, mer enn 15-20 dager som er veldig mye, så lar du ham være hjemme av og til pga slitenhet? Det er ikke ok. Anonymkode: 3aa07...d34 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå