AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #41 Skrevet 27. mai 2025 Skolevegring er ikke en sak for bv! Anonymkode: 39b59...42c 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #42 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk en automatisk melding fra skolen om at dersom ungen var borte så så mange dager mer fra skolen, ble det sendt melding til bv. Det var en ganske krass tone i det brevet. Men det er ren automatikk og ikke noe skjønn over hodet i det. Bare la det gå sin gang. Anonymkode: 9efff...e87 What!? Jeg trodde vårt brev med trusler om dagbøter etter 8 dager var ille jeg! Dette her er jo enda verre! Skolene må skjerpe seg!! Anonymkode: c72eb...190 2 1 2
Sinsiew Skrevet 27. mai 2025 #43 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, der kan hun ikke ha. Enhver har "lov" til å melde akkurat når de vil. Men som lærer er det greit å holde seg profesjonell. Anonymkode: c72eb...190 Joda, skolen kan ikke bare melde til bv som de vil. 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #44 Skrevet 27. mai 2025 Sinsiew skrev (Akkurat nå): Joda, skolen kan ikke bare melde til bv som de vil. Klart de kan det, og det kan jeg og. Men det er absolutt en uting at bv må forholde seg til mange sånne meldinger når vi har familier med grov vold og svikt. Anonymkode: c72eb...190
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #45 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er bare å gå inn i lovverket det. Anonymkode: a049b...e98 Ja, vil du vise? Jeg tror nemlig at du tar feil, så da ber jeg deg om å vise meg kildene som viser at jeg tar feil. For jeg vet ikke hvilke steder i lovverket dette står, og vet derfor heller ikke hvor jeg skal finne det du sier. Anonymkode: 98d4e...cc3 1 5
Sinsiew Skrevet 27. mai 2025 #46 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg fikk en automatisk melding fra skolen om at dersom ungen var borte så så mange dager mer fra skolen, ble det sendt melding til bv. Det var en ganske krass tone i det brevet. Men det er ren automatikk og ikke noe skjønn over hodet i det. Bare la det gå sin gang. Anonymkode: 9efff...e87 Det her er jo selvfølgelig ikke lov.. Skolen skal melde der det er mistanke om alvorlig mangel på omsorg, mishandling eller annen alvorlig form for omsorgssvikt. Sykdom går ikke under noen av disse,ei heller gjør en håndfull forsentkomminger eller å glemme matpakke to ganger. 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #47 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man får uansett ikke influensa flere ganger på rad i løpet av ett år. Anonymkode: ffee0...79c Nei, men ordet influensa tror mange folk omfavner vanlig forkjølelse og. Tenker det er en vanlig feil. Her har det vært masse forkjølelse, RS, influensa, covid, magevirus osv. Anonymkode: ac810...d7a 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #48 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man får uansett ikke influensa flere ganger på rad i løpet av ett år. Anonymkode: ffee0...79c Legg til omgangssyke og forkjølelse da. Jeg har sikkert tatt et par dager fordi ungen var sliten. Voksne sykemelder seg ut av hamsterhjulet, barn kan ikke det. Barnet ble født nesten to mnd for tidlig, når lungene knapt er ferdig utviklet såklart gjør det noe med en! Men alle skal passe inn i samme skjema ellers blir man meldt til barnevernet! Og til tross for alt dette fraværet, er ungen kjempeflink på skolen og scorer riktig på alt i mattetesten (nasjonale prøver?) de nettopp hadde. ts Anonymkode: 1da14...b91 2 5
Sinsiew Skrevet 27. mai 2025 #49 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Klart de kan det, og det kan jeg og. Men det er absolutt en uting at bv må forholde seg til mange sånne meldinger når vi har familier med grov vold og svikt. Anonymkode: c72eb...190 Nei, skolen kan ikke det. Forskjellen på deg og skolen er at skolen har streng taushetsplikt, det har ikke du. Skolen kan derfor kun melde(uten andre tiltak først, her har det ikke vært verken samtaler eller annen oppfølging etter hva ts skriver) dersom det er mistanke om mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt. 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #50 Skrevet 27. mai 2025 Sinsiew skrev (1 minutt siden): Det her er jo selvfølgelig ikke lov.. Skolen skal melde der det er mistanke om alvorlig mangel på omsorg, mishandling eller annen alvorlig form for omsorgssvikt. Sykdom går ikke under noen av disse,ei heller gjør en håndfull forsentkomminger eller å glemme matpakke to ganger. Poenget er at skolen ikke kan vite om det faktisk er sykdom eller noe annet. Om barnet blir mishandlet hjemme og trenger litt tid til å komme seg, feks. Anonymkode: 78119...d7d 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #51 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, vil du vise? Jeg tror nemlig at du tar feil, så da ber jeg deg om å vise meg kildene som viser at jeg tar feil. For jeg vet ikke hvilke steder i lovverket dette står, og vet derfor heller ikke hvor jeg skal finne det du sier. Anonymkode: 98d4e...cc3 Opplæringslova 24-3 viser når skolen kan se bort fra taushetsplikt og melde fra til barnevernet. Anonymkode: a049b...e98 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #52 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Poenget er at skolen ikke kan vite om det faktisk er sykdom eller noe annet. Om barnet blir mishandlet hjemme og trenger litt tid til å komme seg, feks. Anonymkode: 78119...d7d Fortsatt ikke god nok grunn ettersom det krever bedre mistanker enn at barnet er hjemme noen dager. Anonymkode: a049b...e98 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #53 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Poenget er at skolen ikke kan vite om det faktisk er sykdom eller noe annet. Om barnet blir mishandlet hjemme og trenger litt tid til å komme seg, feks. Anonymkode: 78119...d7d Det kan de ikke mistenke bare barnet er hjemme 10 dager. Omgangssyke er fort 3 dager, kraftig forkjølelse er fort 3 dager, forkjølelse får man fort et par ganger i året, noen får ørebetennelse, halsbetennelse osv. Man har ikke lov å melde til bc pga det. Anonymkode: ac810...d7a 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #54 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Poenget er at skolen ikke kan vite om det faktisk er sykdom eller noe annet. Om barnet blir mishandlet hjemme og trenger litt tid til å komme seg, feks. Anonymkode: 78119...d7d Jeg hadde en åpen dialog med kontaktlæreren. Brevet kom derimot fra administrasjonen på skolen, som har null innsikt i kommunikasjonen mellom lærer og meg. Ungen har kronisk sykdom og hadde fravær pga det. Anonymkode: 9efff...e87 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #55 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fortsatt ikke god nok grunn ettersom det krever bedre mistanker enn at barnet er hjemme noen dager. Anonymkode: a049b...e98 25 dager er mye. Enkelte foreldre holder barna hjemme av andre grunner enn sykdom, så det er nok det de har i tankene når de melder. Sår/blåmerker Foreldre som ikke kommer seg opp om morgenen, og lar være å levere barn pga det Foreldre som ikke skjønner viktigheten av at barnet skal på skolen Foreldre som ikke klarer å følge opp lekser og div barnet skal ha med seg på skolen av utstyr (mangler utstyr til gym, svømming, turdag osv) Foreldre som ikke har rutiner på søvn for seg selv og barnet (snur døgnet) Anonymkode: 7a8fb...490 9 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #56 Skrevet 27. mai 2025 Sinsiew skrev (11 minutter siden): Nei, skolen kan ikke det. Forskjellen på deg og skolen er at skolen har streng taushetsplikt, det har ikke du. Skolen kan derfor kun melde(uten andre tiltak først, her har det ikke vært verken samtaler eller annen oppfølging etter hva ts skriver) dersom det er mistanke om mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt. Forskjellen på meg og skolen, er at skolen har meldeplikt, kunne du også skrevet. Taushetsplikt og melde til bv har ingenting med hverandre å gjøre. Allikevel gir man ikke melding uten grunn så klart. Så er det greit å tenke på at man vet ikke hvem man diskuterer med her inne, hva slags erfaring folk har og hva de jobber med, før man prøver å opplære noen i lovverket uten rot i virkeligheten. Anonymkode: c72eb...190
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #57 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Opplæringslova 24-3 viser når skolen kan se bort fra taushetsplikt og melde fra til barnevernet. Anonymkode: a049b...e98 Men står det der at det er ulovlig å melde om de forholdene som denne skolen har meldt om? Der står det bare om plikten til å melde. Og den gjelder hvis skolen er bekymret for noe av de alternativene som står i den bestemmelsen. Og det er skolen, og da har de plikt til å sende bekymringsmelding. At din skole opererer med andre terskler for når dere sender bekymringsmelding betyr ikke at denne skolen gjør noe ulovlig. For å sette det på spissen: Kanskje det er dere som gjort noe ulovlig ved å ha for høy terskel og ikke sender bekymringsmelding der dere etter loven burde ha gjort det? At man har ulike retningslinjer og terskler på ulike skoler er uheldig, men ikke ulovlig. Og er de bekymret så er de bekymret. Det er en helhetsvurdering. Men det er klart, rene sjikanemeldinger er jo ikke greit. Anonymkode: 98d4e...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2025 #58 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Legg til omgangssyke og forkjølelse da. Jeg har sikkert tatt et par dager fordi ungen var sliten. Voksne sykemelder seg ut av hamsterhjulet, barn kan ikke det. Barnet ble født nesten to mnd for tidlig, når lungene knapt er ferdig utviklet såklart gjør det noe med en! Men alle skal passe inn i samme skjema ellers blir man meldt til barnevernet! Og til tross for alt dette fraværet, er ungen kjempeflink på skolen og scorer riktig på alt i mattetesten (nasjonale prøver?) de nettopp hadde. ts Anonymkode: 1da14...b91 Så alt fraværet til barnet har ikke bare vært på grunn av sykdom? Anonymkode: ffee0...79c 9 1
Sinsiew Skrevet 27. mai 2025 #59 Skrevet 27. mai 2025 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Forskjellen på meg og skolen, er at skolen har meldeplikt, kunne du også skrevet. Taushetsplikt og melde til bv har ingenting med hverandre å gjøre. Allikevel gir man ikke melding uten grunn så klart. Så er det greit å tenke på at man vet ikke hvem man diskuterer med her inne, hva slags erfaring folk har og hva de jobber med, før man prøver å opplære noen i lovverket uten rot i virkeligheten. Anonymkode: c72eb...190 Taushetsplikt og melding til BV har nettopp noe med hverandre å gjøre, jo. Meldeplikten setter taushetsplikten til side, men det skal en del til før den setter til side. 25 dager fravær alene er ikke nok. Kanskje du skal ta det siste rådet selv også 😉 https://www.statsforvalteren.no/portal/nyhende/2022/04/melding-til-barnevernet-ved-hoyt-skolefravar/ Står ganske tydelig her også at melding ved høyt skolefravær ikke er meldegrunn alene, men at det er en helhetsvurdering som må være godt dokumentert med mindre det er mistanke om vold. Endret 27. mai 2025 av Sinsiew 4
Sinsiew Skrevet 27. mai 2025 #60 Skrevet 27. mai 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): 25 dager er mye. Enkelte foreldre holder barna hjemme av andre grunner enn sykdom, så det er nok det de har i tankene når de melder. Sår/blåmerker Foreldre som ikke kommer seg opp om morgenen, og lar være å levere barn pga det Foreldre som ikke skjønner viktigheten av at barnet skal på skolen Foreldre som ikke klarer å følge opp lekser og div barnet skal ha med seg på skolen av utstyr (mangler utstyr til gym, svømming, turdag osv) Foreldre som ikke har rutiner på søvn for seg selv og barnet (snur døgnet) Anonymkode: 7a8fb...490 Selvfølgelig, men her sier du det jo selv at fravær alene ikke er nok. Dessuten; ved mistanke om vold skal ikke foreldrene få beskjed om at det meldes. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå