AnonymBruker Skrevet 28. mai #201 Skrevet 28. mai Skolen har ikke meldt deg til barnevernet, de har meldt sin bekymring for barnet. Og det bør du faktisk være glad for. Det viser at de følger med og bryr seg. Barnevernet har plikt til å sjekke ut bekymringsmeldinger, har du ditt på det tørre har du ingenting å frykte. Men det virker ikke som du har full kontroll når du f eks ikke vet hvor høyt fravær barnet har, og holder barnet hjemme uten sykdom, i tillegg til høyt sykefravær Se på dette som en vekker, og en sjanse til å gjøre det bedre. Anonymkode: 743ec...f52 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai #202 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, da misforstod jeg deg. Det er jo greit nok at privatpersoner tror "hva som helst" kan meldes, de står jo fritt. Det er skremmende om noen av disse insisterende også jobber i instanser som kan ha meldeplikt. Anonymkode: b2599...b42 Usikker på hvor godt skoleansatte kurses i forholdet mellom opplysningsplikt og taushetsplikt nå. Håper det er bedre enn det var. Det var hvert fall en god del forvirring i Facebook-gruppa Status lærer for noen år tilbake, i forbindelse med at boka til Ohnstad og Gudheim kom ut. Det var flere lærere som påstod at "en bekymring er nok", at "taushetsplikten bortfaller når man vurderer å melde, selv om det ikke er alvorlig bekymring", og at man som lærer "kan melde som privatperson om elever"! Enkelte var ikke til å snu. Når de ble presentert for lovtekst, så kortsluttet de helt og sa "Jammen det står jo ikke i loven at man ikke har lov å melde ved mindre bekymring, så det kommer jeg til å fortsette med". Og så kalte de de som prøvde å forklare de loven, for barnevernmotstandere. Anonymkode: 62568...5d8 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #203 Skrevet 28. mai Her foreligger det jo en bekymring for omsorgen, summen av dette: Mor har ikke oversikt over omfanget av fravær og visste ikke at det var så høyt, hun syns over 20 dager er normalt/vanlig, holder av og til barnet hjemme uten sykdomsgrunn ("har sikkert gjort det", vet ikke helt?), det er noen forsentkomminger. Alt dette begrunnes av mor med at hun er distre, og det ikke er så farlig, hun har ikke oversikt, "alle passer ikke inn i skjemaet", barnet er for tidlig født og derfor mer sykt enn andre tror hun, samtidig som hun tror andre er like mye syke, og barnehagen eller arbeidsplass har ikke reagert (som om det er relevant?). Skolen har rigide rammer, barnet gjør det bra faglig (2.klasse!) uansett, hun er sliten. Det kan være noe med søvn, rutiner og stress om morgenen her, mtp melatoninbruk, forsovninger og manglende matpakke, om enn sjeldent, vet jo ikke skolen det. Tilsammen kan vel en samtale angående å prioritere tilstedeværelse på skolen høyere og være i dialog med lærer ved sykdom være på sin plass? Det blir neppe noen stor sak av dette, men det som skal til for å få en endring tidlig i skoleløpet? Anonymkode: 3aa07...d34 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #204 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei Anonymkode: 0c2f9...d4d Informasjon vi har mottatt over tid tyder på at ansatte i skolene i Oslo og Viken ikke har tilstrekkelig kjennskap til reglene om, og grensedragningen mellom, taushetsplikt og opplysningsplikt til barneverntjenesten. Høyt skolefravær alene er ikke et tilstrekkelig grunnlag for å sende bekymringsmelding til barneverntjenesten, jf. opplæringsloven § 15-3 bokstav a-d. Statsforvalteren har på bakgrunn av dette bedt kommunedirektørene i Oslo og Viken om å følge opp at rutiner og informasjon i veiledere og på nettsider om meldeplikten til barneverntjenesten er korrekt. Vi ber også kommunedirektørene følge opp at skoleledelsen ivaretar nødvendig opplæring av skolesektorens ansatte når det gjelder opplæringslovens bestemmelser om taushetsplikt og opplysningsplikt til barnevernet. https://www.statsforvalteren.no/ostfold-buskerud-oslo-og-akershus/barn-og-foreldre/nyheter---barn-og-foreldre/2022/11/meldinger-til-barnevernet-ved-hoyt-skolefravar/ Anonymkode: 62568...5d8 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai #205 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her foreligger det jo en bekymring for omsorgen, summen av dette: Mor har ikke oversikt over omfanget av fravær og visste ikke at det var så høyt, hun syns over 20 dager er normalt/vanlig, holder av og til barnet hjemme uten sykdomsgrunn ("har sikkert gjort det", vet ikke helt?), det er noen forsentkomminger. Alt dette begrunnes av mor med at hun er distre, og det ikke er så farlig, hun har ikke oversikt, "alle passer ikke inn i skjemaet", barnet er for tidlig født og derfor mer sykt enn andre tror hun, samtidig som hun tror andre er like mye syke, og barnehagen eller arbeidsplass har ikke reagert (som om det er relevant?). Skolen har rigide rammer, barnet gjør det bra faglig (2.klasse!) uansett, hun er sliten. Det kan være noe med søvn, rutiner og stress om morgenen her, mtp melatoninbruk, forsovninger og manglende matpakke, om enn sjeldent, vet jo ikke skolen det. Tilsammen kan vel en samtale angående å prioritere tilstedeværelse på skolen høyere og være i dialog med lærer ved sykdom være på sin plass? Det blir neppe noen stor sak av dette, men det som skal til for å få en endring tidlig i skoleløpet? Anonymkode: 3aa07...d34 Det er jeg helt enig i. Det som er mer usikkert, er om meldeplikten utløses i dette tilfellet. Det er det vanskelig å svare på, da vi ikke har skolens versjon. Jeg trodde først at skolen meldte uten forsøk på dialog. Men det framkommer at skolen har hatt møter med ts der fravær var tema. Så det kommer an på hvor alvorlig de vurderer totalen ja. Anonymkode: 62568...5d8 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #206 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jeg helt enig i. Det som er mer usikkert, er om meldeplikten utløses i dette tilfellet. Det er det vanskelig å svare på, da vi ikke har skolens versjon. Jeg trodde først at skolen meldte uten forsøk på dialog. Men det framkommer at skolen har hatt møter med ts der fravær var tema. Så det kommer an på hvor alvorlig de vurderer totalen ja. Anonymkode: 62568...5d8 Det finnes flere foreldre der ute uten selvinnsikt, enn det finnes meldeglade lærere. Anonymkode: ffee0...79c 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #207 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes flere foreldre der ute uten selvinnsikt, enn det finnes meldeglade lærere. Anonymkode: ffee0...79c Jo, men det forsvarer ikke at det fortsatt meldes i situasjoner der vilkårene ikke er utløst (påstår ikke bastant at det er tilfelle i denne saken). Anonymkode: 62568...5d8 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai #208 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jo, men det forsvarer ikke at det fortsatt meldes i situasjoner der vilkårene ikke er utløst (påstår ikke bastant at det er tilfelle i denne saken). Anonymkode: 62568...5d8 Kan nok skje feil, men det er nok ikke ofte. Skolene har rutiner på dette. De fleste lærere melder ikke bekymring uten å snakke med rektor. Vi hører somregel bare den ene siden av saken (den uten selvinnsikt), da den andre siden har taushetsplikt. Anonymkode: ffee0...79c
AnonymBruker Skrevet 28. mai #209 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja, vil du vise? Jeg tror nemlig at du tar feil, så da ber jeg deg om å vise meg kildene som viser at jeg tar feil. For jeg vet ikke hvilke steder i lovverket dette står, og vet derfor heller ikke hvor jeg skal finne det du sier. Anonymkode: 98d4e...cc3 Høyt skolefravær alene er ikke et tilstrekkelig grunnlag for å sende bekymringsmelding til barneverntjenesten, jf. opplæringsloven § 15-3 bokstav a-d. Anonymkode: 5eaf4...7be 4
MariaIsabel Skrevet 28. mai #210 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kan nok skje feil, men det er nok ikke ofte. Skolene har rutiner på dette. De fleste lærere melder ikke bekymring uten å snakke med rektor. Vi hører somregel bare den ene siden av saken (den uten selvinnsikt), da den andre siden har taushetsplikt. Anonymkode: ffee0...79c Jo, det er faktisk ganske ofte. Det finnes haugevis av artikler om denne problemstillingen, og både statsforvaltningen, barne- og familieministeren, og flere advokater og andre fagfolk som jobber innenfor feltet har uttrykt bekymring gjentatte ganger for at spesielt skoler, men også andre som har taushetsplikt, ofte melder på for tynt grunnlag, og dermed bryter taushetsplikten. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #211 Skrevet 28. mai Foreldre kan risikere bøter om de tar barna ut av skolen utenom ferier og ved sykdom. Det er ikke lov å bare la barnet ha en/to/tre kosedager med mamma, uten å søke skolen om gyldig permisjon. § 2-7.Straffansvar for brot på opplæringsplikta Foreldre og andre som har dagleg omsorg for eit barn, kan straffast med bot dersom dei forsettleg eller aktlaust handlar slik at barnet er borte frå den pliktige grunnskoleopplæringa utan å ha rett til det. 🔗Del paragraf https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2023-06-09-30/KAPITTEL_2-1#KAPITTEL_2-1 Anonymkode: ffee0...79c
AnonymBruker Skrevet 28. mai #212 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan nok skje feil, men det er nok ikke ofte. Skolene har rutiner på dette. De fleste lærere melder ikke bekymring uten å snakke med rektor. Vi hører somregel bare den ene siden av saken (den uten selvinnsikt), da den andre siden har taushetsplikt. Anonymkode: ffee0...79c Jeg skulle ha skrevet at jeg baserer meg ikke på uttalelser fra ts eller andre som føler seg urettmessig, eller er urettmessig meldt. Jeg tenker på at folk i tråden skriver at enkelte skoler fortsatt påstår at de kan melde rutinemessig til barnevernet etter ti dager fravær. Det har de jo ikke anledning til, og da skal de heller ikke "true" med dette. Anonymkode: 62568...5d8 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #213 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan nok skje feil, men det er nok ikke ofte. Skolene har rutiner på dette. De fleste lærere melder ikke bekymring uten å snakke med rektor. Vi hører somregel bare den ene siden av saken (den uten selvinnsikt), da den andre siden har taushetsplikt. Anonymkode: ffee0...79c Det skjer forholdsvis ofte, altså. Til tross for at mange barneverntjenester driver ganske aktiv voksenopplæring av skoler og barnehager på dette. Det har dog blitt mye bedre de siste fem-seks årene. Min erfaring fra jobb i barneverntjenesten, er at fastleger melder alt for sjelden, spesialisthelsetjenesten kanskje litt sjelden, politiet alt for ofte (men det er lovlig som oftest, de har en mye videre adgang til melding enn utdanning og helse har), helsestasjon omtrent som de bør, barnehager og skoler en god del for ofte. Med sjelden og ofte mener jeg da opp mot lovvilkårene, ikke hvorvidt det er "en bekymring." Lovverket barnevernstjenesten må følge ved vurdering av meldinger, tar utgangspunkt i at offentlige meldere gjør riktige vurderinger og har lav terskel for å åpne undersøkelse på grunnlag av melding. Dermed skjer det ganske hyppig at man ser at meldingen ikke er lovlig, men likevel er forpliktet til å åpne en undersøkelse. Det er selvsagt problematisk. Anonymkode: b2599...b42 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå