Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Du skal holde barnet hjemme 1 døgn etter feber

Jeg tør jo ikke det etter dette! Får gjøre som noen over her sier, sende hen på skolen som syk så får skolen sende hen hjem igjen.

Anonymkode: 1da14...b91

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden):

Det er innafor normalen når barnet er vekke så mye.

Har du hatt barnet til lege?

Det er ikke innafor normalen å melde til bv ved skolefravær. Faktisk så er det ikke lov, da skolefravær i seg selv ikke går under meldeplikten. 

Anonymkode: a049b...e98

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Stort fravær skal ikke meldes til barnevern uten at det er bekymring for barnet. 

Men her er det jo ikke bare fravær er jo masse småting som samlet de har reagert på.

På skolene har det jo vært mye fravær de siste årene, spesielt etter korona. Kjenner til flere tilfeller som har mer enn 20 dager og de blir ikke meldt til barnevernet av den grunn, Men man har jo dialog hvis barnet er mye sykt. Man går til lege bare for å ha det registrert og med tanke på at de allerede har hatt samtale med deg om fravær før så burde jo du og vært mer på for de har jo vist bekymring.

Anonymkode: cd184...044

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja den ser jeg, men da må jo skolen informere meg om at det er et problem!

Jeg har alltid tenkt at det er min jobb å kontakte skolen ikke omvendt når det gjelder fravær og ferier. 

Feks sist jeg skulle ha ut noen av de skulle jeg være vekke i en mnd, noe som er langt over hva som er tillatt, spurte om det var ok flere mnd før.

Når jeg sendte inn forespørsel fikk jeg en tlf om at de pga lengden måtte gi avslag men ønsket meg god tur og at de fremdeles hadde skoleplass når de kom tilbake 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja den ser jeg, men da må jo skolen informere meg om at det er et problem!

Nei, du burde vite at det er et problem. Skolen er ikke barnehagen. Man kan ikke bare ta barna ut av skolen når man føler for det. De skal jo gjennom en læreplan. 

Anonymkode: ffee0...79c

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du kilder på dette? 

Anonymkode: 98d4e...cc3

skoler og barnehager har kun lov til å melde ved 3 grunner som er: mistanke om seksuelle overgrep, mistanke om vold, mistanke om alvorlig omsorgsvikt. Alt annet er ulovlig å melde om. Gjelder da offentlige instanser, ikke privatpersoner

Anonymkode: 25bfc...648

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler deg å ta det opp med Statsforvalter, da det er ulovlig praksis. 

Anonymkode: 62568...5d8

Nei det kommer jeg aldri til å gjøre, fint de følger med

Anonymkode: 0c2f9...d4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, du burde vite at det er et problem. Skolen er ikke barnehagen. Man kan ikke bare ta barna ut av skolen når man føler for det. De skal jo gjennom en læreplan. 

Selvfølgelig må skolen informere om det hvis det er et problem.  Noe annet er jo veldig uprofesjonelt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er barnet? De bryr seg litt mindre om sykdom i småskolen, det er mer faking og juks/skulk blandt store barn

Anonymkode: 78758...164

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (17 minutter siden):

Mine har slike kosedager og de har hatt ferier over 2 uker som egentlig er max grensen (turer alltid bestilt etter dialog med skolen) så tror TS hadde vunnet mye på å ha en bedre dialog 

Jeg er enig i at TS må opprette dialog med skolen. Da kan hun fortelle hvorfor hun gav melatonin (som jeg personlig synes er merkelig), og hvofor barnet er mye syk.

Det er utrolig viktig å forstå at nettverket rundt barnet er der for å ta vare på hen. Å knytte kontakt med skole, fastlege, osv er utrolig nyttig, det gir dem informasjon som de kanskje ikke allerede har. Bonus er at du blir oppfattet som en forelder som vil det beste for sitt barn. Jeg sier ikke at TS ikke vil dette, men jeg var selv veldig usikker i min kontakt med skolen, jeg forstod ikke at de var der for å samarbeide. Ikke for å motarbeide.

Anonymkode: e2348...c13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gammel er barnet? De bryr seg litt mindre om sykdom i småskolen, det er mer faking og juks/skulk blandt store barn

Barnet går visst i 2.klasse ifølge HI.

Anonymkode: 276f3...51d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnet går visst i 2.klasse ifølge HI.

Anonymkode: 276f3...51d

Stemmer, leste det jo først, men glemte det etter kommentarfeltet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er uheldig å gi skolebarn "kosedager" hjemme fordi de er "slitne". Det er bare tull at skolebarn er for slitne til å følge skoleplanen. Med mindre de er syke eller ikke sover nok eller så. 
Det kan godt hende TS er blitt meldt på litt tynt grunnlag, men kan se at skolen reagerer på totalpakken. De skulle uansett snakket med deg først. Og det kan du si ifra om til dem. 
Jeg synes at du fremfor å skrive om dette på KG skal snakke med dem som har meldt og få klarhet i hvorfor. 
Er det ingen bekymring så er det ikke det. 

Anonymkode: ed788...41d

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selvfølgelig må skolen informere om det hvis det er et problem.  Noe annet er jo veldig uprofesjonelt.

Alle skoler i hele landet har informert om det. Det er ikke lov å ta barna ut av skolen bare fordi vi vil ha kosedag hjemme. Måtte bare slappe av litt i dag.

Om alle skulle bare la være å komme når det passet dem, så hadde det vært helt umulig å følge læreplanen. 

Ønsker man å legge opp skolehverdagen selv, så er det fullt lovlig med hjemmeskole. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke en perfekt mor, om mine barn er slitne, kanskje? Så kommer det alltid mas når vi finner skolesekken om morgenen at da kommer mas om vondt i hodet, vondt i magen, og dette er rett etter de har slukt coco pops og hadde helt fin allmen form, da ber jeg de gå på skolen og prøve, og så sender jeg melding til lærer om hva de har sagt, det har bare skjedd 1 av 10 ganger at barnet ble sendt hjem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker at det er uheldig å gi skolebarn "kosedager" hjemme fordi de er "slitne". Det er bare tull at skolebarn er for slitne til å følge skoleplanen. Med mindre de er syke eller ikke sover nok eller så. 
Det kan godt hende TS er blitt meldt på litt tynt grunnlag, men kan se at skolen reagerer på totalpakken. De skulle uansett snakket med deg først. Og det kan du si ifra om til dem. 
Jeg synes at du fremfor å skrive om dette på KG skal snakke med dem som har meldt og få klarhet i hvorfor. 
Er det ingen bekymring så er det ikke det. 

Anonymkode: ed788...41d

Eller har ADHD, autisme, OCD, sosial angst, generalisert angst, annen funksjonshindrende diagnose eller er prematur. 

Voksne har mulighet for å sykemeldes dersom de møter veggen, unger som kan være utmattet av akkurat samme årsaker skal jages på skolen for å bli flinke voksne og lære å drive rovdrift på seg selv inntil de møter veggen. 

Anonymkode: 80716...dec

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Eller har ADHD, autisme, OCD, sosial angst, generalisert angst, annen funksjonshindrende diagnose eller er prematur. 

Voksne har mulighet for å sykemeldes dersom de møter veggen, unger som kan være utmattet av akkurat samme årsaker skal jages på skolen for å bli flinke voksne og lære å drive rovdrift på seg selv inntil de møter veggen. 

Barn har og muligheter for å få legeerklæring på at det samme som voksne 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ca 13% fravær, hvordan har du ikke registrert at han er mye borte?

Du trengte antagelig denne wake-up callen til å skjerpe skoleoppfølging mens han fortsatt er liten.

Anonymkode: 4c0df...b0a

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alt i orden. Det er helt normalt å få influensa flere ganger på rad i løpet av ett år. Du har rett.

Det har vært år der vi hadde influensa, korona og forkjølelse. Så er det år der immunforsvaret har fungert ypperlig.

Barnehagen var grusom...da kan du legge til omgangssyke. 

Anonymkode: 6e125...1a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi hadde kosedager. Vi snakket en del om at det var noe helt spesielt, vi var ikke syke. Vi trengte bare en pustepause.

Om man lærer barn å kjenne sine egne grenser, så unngår man at de blir utbrente. Om man tar en falsk sykedag iblant (mental health day), så er det ok. Det trenger ikke bety at de får problemer i arbeidslivet, men at de klarer å håndtere jobb/hverdagsliv bedre.

Anonymkode: e2348...c13

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...