Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvilken sykdom er det som gir fravær en eller to dager? Er det i forbindelse med en helg? Verken influensa, magesjau, halsbetennelse eller barnesykdommer varer så kort. Kanskje det er derfor skolen reagerer? 

Hva har snømåking med fravær å gjøre? Skjønte ikke den. Om værvarselet sier at det skal snø mye om natta, så setter de fleste på vekkerklokka litt tidligere for å rekke jobb og skole.

Anonymkode: 7a8fb...490

Eksempel type sykdom; Siste fraværet var på to dager. Kjempehøy feber, nattevåk, trodde hen måtte kaste opp ila natten men gjorde det ikke. Ikke feber neste morgen, men den steg utover dagen og sank igjen. Sendte ungen på skolen onsdag. 

Anonymkode: 1da14...b91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eksempel type sykdom; Siste fraværet var på to dager. Kjempehøy feber, nattevåk, trodde hen måtte kaste opp ila natten men gjorde det ikke. Ikke feber neste morgen, men den steg utover dagen og sank igjen. Sendte ungen på skolen onsdag. 

Typer sykdom og hvor mye fravær andre har erfaring vel ikke temaet her, hva skolen ser i sin helhet er temaet. 

Anonymkode: 6db77...3b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Typer sykdom og hvor mye fravær andre har erfaring vel ikke temaet her, hva skolen ser i sin helhet er temaet. 

Hvis skolen ser at mange av de 25 fraværsdagene er en- og todagers fravær, så vil jeg tro at det kan være en grunn til at de reagerer. Svært få sykdommer hos barn varer en dag.

• Liker 2
Skrevet

Du får sende ungen syk på skolen, så får skolen sende han hjem når de ser han er syk. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest barnevernsmeldingen?

Jeg tenker at det er dråper som fyller glasset som gjør at de er usikre på om du omsorgen du gir barnet ditt er tilstrekkelig. Du har selvfølgelig lov til å være uenig i det. Det er neppe fraværet alene, men summen av totalen. 

Anonymkode: 0b2d7...588

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Var på foreldremøte i vår i år og da fikk jeg kun vite at barnet er flink i alle fag og at utviklingsmålet til barnet er å høre etter første gangen når beskjeder blir gitt. Jeg har ikke oversikt selv over alle dager barnet har vært borte, men på møtet spurte rektor om det var et mønster i fraværet, og det er det jo ikke. En-to dager her og der. Og jeg er distre, så jeg har ikke hatt noen formening om fravær. Ungen er verken skolevegrer eller har diagnoser annet enn prematur, og jeg er konform til samfunnets krav ved at jeg jobber 100% 9-1630, eier egen bolig, bil og hytte, verken vaksinemotstander og whatever samfunnet krever av et a4 menneske.

MEN jeg er alene om omsorgen og kan være sliten ja! Ungen min får alt det beste jeg har, men nå blir det brukt mot meg at jeg som alene har mye å stå i. Jeg klagde i møtet med rektor på at jeg feks også har mye snømåking og det skrev de ned. Jeg ringte barnevernet nå for å snakke med dem, og de leste opp bekymringsmeldingen. Skolen hadde tatt med i bekymringsmeldingen at jeg ønsket hjelp til snømåking...😅

Men samma det, barnevernet virket hyggelig og for alt jeg vet kan de kanskje hjelpe til med noe, for alt jeg vet snømåking 

Nysgjerrig på dette møtet i våres. Du hadde møte med rektor der fravær var grunnen til at de kalte deg inn, eller var det satt opp møte av en annen grunn? 

Da har jo skolen i det minste vært i dialog med deg om fraværet... 

Anonymkode: 62568...5d8

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Et tips, spes hvis du har mulighet for hjemmekontor. Send på skolen ved slik sykdom men ikke sfo. Med andre ord hent tidligere. Prat gjerne med arbeidsgiver hvis det kan være et problem at du bruker 30 min for henting.

Eller

Send på skolen og gi beskjed at barnet ikke er helt i form og det er bare å ringe hvis han må hentes. Noen ganger går slikt av seg selv. 

Du har litt for lav terskel til å holde hjemme virker det ut som. Skole er helt andre saker enn barnehagen og det stilles litt andre krav der

Anonymkode: 6d343...bb6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvilken sykdom er det som gir fravær en eller to dager? Er det i forbindelse med en helg? Verken influensa, magesjau, halsbetennelse eller barnesykdommer varer så kort. Kanskje det er derfor skolen reagerer? 

Hva har snømåking med fravær å gjøre? Skjønte ikke den. Om værvarselet sier at det skal snø mye om natta, så setter de fleste på vekkerklokka litt tidligere for å rekke jobb og skole.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis skolen ser at mange av de 25 fraværsdagene er en- og todagers fravær, så vil jeg tro at det kan være en grunn til at de reagerer. Svært få sykdommer hos barn varer en dag.

Ts har jo skrevet at barnet også er hjemme innimellom, når h*n er sliten. Barnet blir sliten ofte fordi h*n er prematur. Hamsterhjulet.

Anonymkode: ffee0...79c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts fremhever hvordan A4 liv hun lever, mens jeg bare er glad for at noen kan se forbi slikt. Mine foreldre ble aldri meldt, for de hadde gode jobber som var vanskelig å få, flott hus, fine biler, utdanning, barn kledd i fine klær som oppførte seg stille og rolig, gjorde det bra på skolen, etc. Volden hjemme var altså godt skjult, men jeg hadde mye fravær på barneskolen pga mageproblemer. Sikkert som følge av stresset jeg levde under. 

• Liker 5
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Totalt antall dager er mye. Men dette med at barnet er borte en dag her, og to dager der, synes jeg er rart at folk henger seg opp i. Eksempel: Min har fått feber på kveld/natt, vært slapp dagen etter og ble hjemme. Grei form neste dag og gikk på skolen igjen.  Eksempel 2: Skikkelig forkjøla i helga med feber, ble hjemme mandag, ok form igjen og gikk på skolen tirsdag. (Min har under ti dager totalt på to år, så en annen situasjon da.)

Det er jo ikke bra å holde barnet hjemme når han er sliten. Det blir jo regnet som skulk, beklager å si det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er noen av fraværsdagene pga annet enn sykdom? Ferie uten å søke fri, eller etter å ha fått avslag på søknad? Mener du skrev over her at du noen ganger holdt barnet hjemme hvis han var sliten og lei (eller var det ikke TS?). Det er ikke gyldig fraværsgrunn. Kanskje derfor det blir mye en- og todagers?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er noen av fraværsdagene pga annet enn sykdom? Ferie uten å søke fri, eller etter å ha fått avslag på søknad? Mener du skrev over her at du noen ganger holdt barnet hjemme hvis han var sliten og lei (eller var det ikke TS?). Det er ikke gyldig fraværsgrunn. Kanskje derfor det blir mye en- og todagers?

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Legg til omgangssyke og forkjølelse da. Jeg har sikkert tatt et par dager fordi ungen var sliten. Voksne sykemelder seg ut av hamsterhjulet, barn kan ikke det. Barnet ble født nesten to mnd for tidlig, når lungene knapt er ferdig utviklet såklart gjør det noe med en! Men alle skal passe inn i samme skjema ellers blir man meldt til barnevernet! Og til tross for alt dette fraværet, er ungen kjempeflink på skolen og scorer riktig på alt i mattetesten (nasjonale prøver?) de nettopp hadde. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nysgjerrig på dette møtet i våres. Du hadde møte med rektor der fravær var grunnen til at de kalte deg inn, eller var det satt opp møte av en annen grunn? 

Da har jo skolen i det minste vært i dialog med deg om fraværet... 

Nei, dette var en utviklingssamtale med barnet til stede. Så nei, de har ikke snakket med meg om fravær i 2025 og 2024. Høst 2023 var det et møte om fravær, husker ikke antall dager. Da var ungen helt ny på skolen og i retrospekt burde jeg kanskje holdt ungen i barnehagen et år til, den er født sist på året og prematur i tillegg, så det er hardt for de små å passe inn i de rigide rammene til skoleverket når de er så små. Barnehagen begynte hen i kvart på ni og jeg var på jobb til kl 09 og det var ikke snakk om noen bekymringsmelding av den grunn.

Men den hadde gode venner fra barnehagen som begynte på skolen og jeg ville ikke ta den bort fra å gå i klasse med de. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skolen meldte meg/ barnet mitt til barnevernet - årsaken var 25 dager fravær på et skoleår og at jeg har gitt barnet melatonin uten resept ved to anledninger i vinter (1 tablett delt i fire, altså har barnet fått en halv tablett melatonin i hele sitt liv). Det er også noen forsentkomminger men skolen sa dette ikke var hovedårsaken til meldingen, men fraværet på 25 dager. Hvor jeg forklarte at barnet har vært syk. Og man har da 20 sykt barndager hos arbeidsgiver så det er jo ikke fryktelig unormalt da?

Så jeg leste vilkårene for å melde til bv og det står at vilkåret er mistanke om alvorlig omsorgssvikt (vold, mishandling er ikke et tema, heller ingen adferdsvansker hos barnet). Barnet er glad i å gå på skolen, jeg er selv svært høyt utdannet og liker skolen selv. Er dette innafor av skolen? 

Det er innafor normalen når barnet er vekke så mye.

Har du hatt barnet til lege?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja og det står jeg for. Jeg er helt sikker på at mitt barn blir en god og produktiv samfunnsborger fordeom

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, dette var en utviklingssamtale med barnet til stede. Så nei, de har ikke snakket med meg om fravær i 2025 og 2024. Høst 2023 var det et møte om fravær, husker ikke antall dager. Da var ungen helt ny på skolen og i retrospekt burde jeg kanskje holdt ungen i barnehagen et år til, den er født sist på året og prematur i tillegg, så det er hardt for de små å passe inn i de rigide rammene til skoleverket når de er så små. Barnehagen begynte hen i kvart på ni og jeg var på jobb til kl 09 og det var ikke snakk om noen bekymringsmelding av den grunn.

Men den hadde gode venner fra barnehagen som begynte på skolen og jeg ville ikke ta den bort fra å gå i klasse med de. 

Barn kan ha så mye fri fra barnehagen som foreldrene har mulighet til. Det er ingen oppmøteplikt i barnehagene. Det er 100% frivillig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mine har slike kosedager og de har hatt ferier over 2 uker som egentlig er max grensen (turer alltid bestilt etter dialog med skolen) så tror TS hadde vunnet mye på å ha en bedre dialog 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Det er innafor normalen når barnet er vekke så mye.

Har du hatt barnet til lege?

Ja flere ganger etter at det har skadet seg på sfo. Slått ut tenner og fått en benk over fingrene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du skal holde barnet hjemme 1 døgn etter feber

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Mine har slike kosedager og de har hatt ferier over 2 uker som egentlig er max grensen (turer alltid bestilt etter dialog med skolen) så tror TS hadde vunnet mye på å ha en bedre dialog 

Ja den ser jeg, men da må jo skolen informere meg om at det er et problem!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...