Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skolen meldte meg/ barnet mitt til barnevernet - årsaken var 25 dager fravær på et skoleår og at jeg har gitt barnet melatonin uten resept ved to anledninger i vinter (1 tablett delt i fire, altså har barnet fått en halv tablett melatonin i hele sitt liv). Det er også noen forsentkomminger men skolen sa dette ikke var hovedårsaken til meldingen, men fraværet på 25 dager. Hvor jeg forklarte at barnet har vært syk. Og man har da 20 sykt barndager hos arbeidsgiver så det er jo ikke fryktelig unormalt da?

Så jeg leste vilkårene for å melde til bv og det står at vilkåret er mistanke om alvorlig omsorgssvikt (vold, mishandling er ikke et tema, heller ingen adferdsvansker hos barnet). Barnet er glad i å gå på skolen, jeg er selv svært høyt utdannet og liker skolen selv. Er dette innafor av skolen? 

Anonymkode: 1da14...b91

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at de på telefonen sa at barnet ikke hadde matpakke  "flere ganger", og jeg sa det stemmer det har skjedd to ganger, hvor jeg den ene gangen kjørte hjem og hentet matpakken. Barnet har gått på skolen i to år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

25 fraværsdager er veldig mye, det er nok hovedårsaken. Er er grensen satt til 10 dager før de reagerer. Det er ikke vanlig med så mye sykdom hos skolebarn. De vet ikke om du holder ungen hjemme til blåmerkene har blitt borte for å sette det på spissen. 

Anonymkode: 78119...d7d

• Liker 27
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Her er grensen*

Skrevet (endret)

Hvordan vet skolen om tablettene? Hvorfor klarer han ikke å komme tidsnok på skolen og er de sykedagene egentlig reelle? Har dere vært til legen med han?

Endret av hvaduikkeser
  • Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

25 fraværsdager er veldig mye, det er nok hovedårsaken. Er er grensen satt til 10 dager før de reagerer. Det er ikke vanlig med så mye sykdom hos skolebarn. De vet ikke om du holder ungen hjemme til blåmerkene har blitt borte for å sette det på spissen. 

Nåh, skjønner. Ungen min er ganske mye prematur og det vet de, så jeg har tenkt at hyppig influensa er normalt da. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skolen sendte bekymringsmelding til barnevernet fordi hun ble mobbet av andre elever på skolen, istedenfor å ta det opp med meg. De sender bekymringsmelding fordi de er bekymret for barnet, og du kommer ingen vei med å klage på det.

Barnevernet henla min sak fordi det ikke var en barnevernssak, men samtidig fikk min datter hjelp fra bupa for å takle mobbingen, noe som virkelig hjalp. Jeg er glad for at skolen reagerte, samtidig som jeg helst hadde sett at de kontaktet meg først.

Anonymkode: 426af...9ae

• Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
hvaduikkeser skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet skolen om tablettene? Hvorfor klarer han ikke å komme tidsnok på skolen og er de sykedagene egentlig reelle? Har dere vært til legen med han?

Barnet fortalte det selv, men da som at hen hadde fått fire tabl- men jeg hadde altså delt en i fire. 

Ja de er relle, barnet er prematur. Men jeg vil jo tro at barnet blir lettere sliten enn andre barn og, det er mindre robust enn andre barn rent fysisk. 

Forsentkomminger er mitt ansvar, vi burde stå opp tidligere. Men ikke nok til å melde til bv for

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nåh, skjønner. Ungen min er ganske mye prematur og det vet de, så jeg har tenkt at hyppig influensa er normalt da. 

Min var også prematur men har vel aldri hatt mer enn maks 5 sykedager. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det som er så sykt, er at his oss får vi det jeg kaller et trusselbrev når barnet har vært borte 8 dager hvor det trues med dagbøter hvis man forhindrer barnet å gå på skolen. Brevet er standardisert og hvorfor de har valgt å forfatte det som de gjør er helt hinsides og uten rot i virkeligheten. I Norge er der lov med hjemmekoselig, så at skolen formulerer seg slik når en 6 åring har mer enn 8 dager fravær på ett ÅR er meg helt fantastisk. Mange tror at man blir automatisk meldt til  barnevernet etter 15 dager, men dette alene er ikke nok til bekymring. Møte med sosiallærer må du lell. Tåpelig for de minste. 

Så til saken; at barnet ikke har hatt matpakke ved flere anledninger ser jeg på som det merkeligste her. Å komme forsent syns jeg personlig er merkelig, men halve skolen våres kommer fast for sent. Så høyt fravær hos en så liten er for såvidt ikke uvanlig. Det tar skolen ikke hensyn til selv om du møter med en 5 åring. Å bli meldt er utrolig vondt. 

Anonymkode: c72eb...190

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min var også prematur men har vel aldri hatt mer enn maks 5 sykedager. 

Bra for din unge da.

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet fortalte det selv, men da som at hen hadde fått fire tabl- men jeg hadde altså delt en i fire. 

Ja de er relle, barnet er prematur. Men jeg vil jo tro at barnet blir lettere sliten enn andre barn og, det er mindre robust enn andre barn rent fysisk. 

Forsentkomminger er mitt ansvar, vi burde stå opp tidligere. Men ikke nok til å melde til bv for

Det er vel høyt sykefravær dørst og fremst og så kommer de små tingene opp igjen på (forsentkomminger, manglende matpakke ol). Ofte går de med en bekymring en stund og så bestemmer de seg like før sommer eller jul. Du får bare samarbeide godt med barnevernet. 

Anonymkode: 98d4e...cc3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
hvaduikkeser skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal man gå til legen med ungen for trivielle ting som forkjølelse? 

La oss ta et regnestykke da dette er over to år. 

Ungen får omgangssyke to ganger i året(som kan være helt plausibelt) For hver gang Ungen har omgangssyke, må ungen være hjemme 48 timer ETTER siste oppkast/diaré. La oss si at ungen kaster opp to døgn, som er helt normalt ved omgangssyke. Hver runde med omgangssyke blir derfor 4 dager hjemme. Over to år, blir dermed omgangssyke grunn til 16 fraværsdager. 

Så kommer vinteren, og hver vinter har ungen forkjølelse med påfølgende feber. Ungen har feber i to dager, og på grunn av reglene må ungen være hjemme 24 timer etter at feberen har gitt seg. Det gir tre dager fravær hver vinter. Til sammen har ungen vært borte 6 dager på grunn av feber. 

Smell sammen omgangssyke og feber, og ungen har nå 22 dager fravær. 

Dette er helt reelt for mange småskolebarn. 

Jeg har et av hvert barn; et barn som aldri er syk, og et som ersyk både støtt og stadig.

Som lærer, TS,vil jeg bare informere om at skolen bryter loven ved å melde dette til barnevernet. 

Anonymkode: a049b...e98

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal man gå til legen med ungen for trivielle ting som forkjølelse? 

La oss ta et regnestykke da dette er over to år. 

Ungen får omgangssyke to ganger i året(som kan være helt plausibelt) For hver gang Ungen har omgangssyke, må ungen være hjemme 48 timer ETTER siste oppkast/diaré. La oss si at ungen kaster opp to døgn, som er helt normalt ved omgangssyke. Hver runde med omgangssyke blir derfor 4 dager hjemme. Over to år, blir dermed omgangssyke grunn til 16 fraværsdager. 

Så kommer vinteren, og hver vinter har ungen forkjølelse med påfølgende feber. Ungen har feber i to dager, og på grunn av reglene må ungen være hjemme 24 timer etter at feberen har gitt seg. Det gir tre dager fravær hver vinter. Til sammen har ungen vært borte 6 dager på grunn av feber. 

Smell sammen omgangssyke og feber, og ungen har nå 22 dager fravær. 

Dette er helt reelt for mange småskolebarn. 

Jeg har et av hvert barn; et barn som aldri er syk, og et som ersyk både støtt og stadig.

Som lærer, TS,vil jeg bare informere om at skolen bryter loven ved å melde dette til barnevernet. 

Tenkte hvis han hadde legeerklæring jeg da, så kan hun slå i bordet med det. Et problem mindre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som er så sykt, er at his oss får vi det jeg kaller et trusselbrev når barnet har vært borte 8 dager hvor det trues med dagbøter hvis man forhindrer barnet å gå på skolen. Brevet er standardisert og hvorfor de har valgt å forfatte det som de gjør er helt hinsides og uten rot i virkeligheten. I Norge er der lov med hjemmekoselig, så at skolen formulerer seg slik når en 6 åring har mer enn 8 dager fravær på ett ÅR er meg helt fantastisk. Mange tror at man blir automatisk meldt til  barnevernet etter 15 dager, men dette alene er ikke nok til bekymring. Møte med sosiallærer må du lell. Tåpelig for de minste. 

Så til saken; at barnet ikke har hatt matpakke ved flere anledninger ser jeg på som det merkeligste her. Å komme forsent syns jeg personlig er merkelig, men halve skolen våres kommer fast for sent. Så høyt fravær hos en så liten er for såvidt ikke uvanlig. Det tar skolen ikke hensyn til selv om du møter med en 5 åring. Å bli meldt er utrolig vondt. 

Du kan nekte møte med sosiallærer. Bare å si at du ikke ser noen grunn ettersom du ikke kan styre når ungen er syk.

Hvis eleven faller utenfor i klassen på grunn av 8 dager fravær på et år, ville jeg meldt inn lærer for å få undersøkt hvorfor lærer er så dårlig på klasseledelse. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
hvaduikkeser skrev (1 minutt siden):

Tenkte hvis han hadde legeerklæring jeg da, så kan hun slå i bordet med det. Et problem mindre. 

Sjeldent det funker. 

I følge de vannvittige reglene spiller det ingen rolle hva grunnen til fraværet er, 10 dagers regelen gjelder fortsatt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, hoppet over legemidlene. Har selv medisinkompetanse og tenkte pytt pytt ang melatonin da jeg har bodd i land hvor det er svært vanlig å gi som gummies til barn. Men dette kan nok virke veldig skremmende på skolen. MEN vet du, skolen har ikke medisinkompetanse, de vet ikke, men melatonin er endelig reseptfritt I Norge og selges nå som gummies på coop. Uansett er du ikke pliktig å opplyse skolen om du gir ungen melatonin men nå lurer nok skolen fælt hva du gir til ungen. Bare at de har ikke noe med det. Du har ikke gjort noe ulovlig. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sjeldent det funker. 

I følge de vannvittige reglene spiller det ingen rolle hva grunnen til fraværet er, 10 dagers regelen gjelder fortsatt. 

På barneskolen? Da er det mange i klassen til unga mine som må meldes til bv da. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel høyt sykefravær dørst og fremst og så kommer de små tingene opp igjen på (forsentkomminger, manglende matpakke ol). Ofte går de med en bekymring en stund og så bestemmer de seg like før sommer eller jul. Du får bare samarbeide godt med barnevernet. 

Anonymkode: 98d4e...cc3

Problemet er jo at skolen ikke har lov til å melde dette til BV. 

To glemte matpakker og en håndfull forsentkomminger er ikke grunn til melding. 

Ei heller er 25 fraværsdager over 2 år. 

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...