Gå til innhold

Engstelig hund

Anbefalte innlegg

Jeg har en aldrende hund på 10 år. Den er frisk og fin unntatt litt pollenallergi, men den har alltid hatt en engstelig natur. Ikke redd folk eller aktiviteter, men mer som i grenser til separasjonsangst og stresser veldig hvis den tror jeg skal gå fra den. Den har aldri vært mye alene pga vi jobber ulike skift, så det er i snitt kanskje 2 dager i uken den er alene en arbeidsdag. Kan gå uker uten mer enn bare et par timer alene. 

Den har alltid vært en prioritet, jeg tar den med alle steder det er mulig så lenge den kan ha det bra der vi kommer. Den blir aktivisert på ulike måter hver dag og får alltid nok mosjon. Den har hatt "myk" oppdragelse fordi den tar så veldig til seg det den tolker som misnøye. Selv om den aldri har fått kjeft for å velte noe inne f.eks, så skammer den seg liksom om den er uheldig med noe og forventer kjeft. Jeg må trøste og være rolig, bare si alt går fint. Den gjør ingenting galt i livet sitt og har dermed aldri noen grunn til å få kjeft heller, så jeg skjønner ikke hvor det kommer fra.  Hvis jeg hadde fått denne via omplassering ville jeg tolket det som en hund som har vært mishandlet, men jeg har har hatt den fra dag 1 (fått som valp av familie og var mye på besøk før jeg overtok) og vet jo da alt den har opplevd. 

Til vanlig er den lykkelig altså. Det er ikke sånn at den kryper skjelvende rundt hjemme, men den bruker mye krefter på å analysere alt jeg gjør. Bobler over av glede når jeg kommer hjem, følger meg hakk i hæl til alle plikter, tur og middag er unnagjort. Hvis jeg da gjør tegn til å reise meg igjen så setter den seg skjelvende ved døren og ser ut som Tussi i Ole Brum 😢 Det er vondt å se. Den ligger liksom ett skritt foran hele tiden, bekymrer seg for hva som skal skje videre. Har en hund til som kunne hvilt gjennom bombeangrep, og unner dem begge så å føle den roen den andre har 💗

I fjor ble den akutt syk (infeksjon) og det ble 4 ganger til dyrlege over en periode på to uker. Siste gangen ble det tatt noen vonde tester og jeg fikk ikke være med inn som støtte. Etter det er det blitt enda verre, og nå er den f.eks så stresset når den må klippes at den puster sånn at det fremkaller brekninger. Den ble jo barbert stedvis hos dyrlegen og forbinder det nok med det. Jeg er HELT rolig mens jeg klipper, jeg tar pause med godbiter, jeg unngår for en periode de områdene den liker minst bare for å venne den til igjen, men det blir altså verre for hver gang. Føler ikke jeg kan presse den lengre enn jeg gjør, så det blir noen artige frisyrer 🤯

Laaangt ble dette, men det jeg lurer på er egentlig om noen har prøvd noe som hjelper for eldre hunder som i økende grad er stresset? Hun er jo godt opplært og har både et rolig og godt liv egentlig, men dessverre medfødt mer nervøs enn de fleste. Føler trening ikke hjelper, og har jo hørt om "antidepressiva" til hunder. Er det noen som har gode erfaringer med det, eller andre ting som har virket? Kan ikke se for meg at den skal ha det på denne måten i økende grad i kanskje 4-6 år til stakkar 💗

Anonymkode: 348a9...f45

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1843291-engstelig-hund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at fordi dette er en 10 år gammel hund, så er det muligens best for den å få medisiner til å få angsten under kontroll, i tillegg til tilvennende trening. Jeg vet ikke hvordan man kan avvenne slik uro i hverdagslige situasjoner (f.eks at du reiser deg).
Jeg vet ikke hva dyrlegen kan tilby, og om det er noe som kan gås på fast eller tas ved ekstra behov (det finnes beroligende i hvert fall, f.eks så får vi det før flyturer). Kan du ta en prat med dyrlegen om alternativer? Ville forsøkt flere dyrleger om du har mulighet, så du får flere synspunkter, og kan velge utfra hva du føler er best til din hund.

Anonymkode: 94022...32d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1843291-engstelig-hund/#findComment-36095917
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tenker at fordi dette er en 10 år gammel hund, så er det muligens best for den å få medisiner til å få angsten under kontroll, i tillegg til tilvennende trening. Jeg vet ikke hvordan man kan avvenne slik uro i hverdagslige situasjoner (f.eks at du reiser deg).
Jeg vet ikke hva dyrlegen kan tilby, og om det er noe som kan gås på fast eller tas ved ekstra behov (det finnes beroligende i hvert fall, f.eks så får vi det før flyturer). Kan du ta en prat med dyrlegen om alternativer? Ville forsøkt flere dyrleger om du har mulighet, så du får flere synspunkter, og kan velge utfra hva du føler er best til din hund.

Anonymkode: 94022...32d

Ja, det er akkurat det. Vi gjorde alt for å gi en trygg oppdragelse til den i utgangspunktet, og den er jo lært opp til både tannpuss, klipping, kloklipp og generell håndtering liksom. Når alt likevel blir et økende problem og den er så redd at sunn fornuft og gammel lærdom ikke når inn, da ser jeg ikke at mer trening gir mer enn stress akkurat nå. 

Men hører veldig gjerne fra andre mer stressede hunder, gjerne litt eldre- har dere funnet noe som hjelper?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1843291-engstelig-hund/#findComment-36096085
Del på andre sider

Økt stress og engstelse når de blir eldre kan komme av fysiske plager, evt at sansene svekkes.

Støtter de som sier medisinering kan være et alternativ, hør med en dyrlege som har god kjennskap til dette. Men ta gjerne seniorhunden inn for en litt mer omfattende sjekk for å se om den kan ha noen plager.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1843291-engstelig-hund/#findComment-36096570
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (23 timer siden):

Økt stress og engstelse når de blir eldre kan komme av fysiske plager, evt at sansene svekkes.

Støtter de som sier medisinering kan være et alternativ, hør med en dyrlege som har god kjennskap til dette. Men ta gjerne seniorhunden inn for en litt mer omfattende sjekk for å se om den kan ha noen plager.

Den fikk "seniorsjekk" i fjor, alle eventuelle plager blir tatt fortløpende, og etter infeksjonen i fjor ble hun også sjekket ekstra grundig innvendig da de ville utelukke kreft.  Tror ikke hun har noen vondter, kan klemme/ massere alle steder, hun løper i skogen, spiser godt osv. Ingen tegn til misnøye, bare disse nervene som ødelegger så mye for den 💗

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1843291-engstelig-hund/#findComment-36100953
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Den fikk "seniorsjekk" i fjor, alle eventuelle plager blir tatt fortløpende, og etter infeksjonen i fjor ble hun også sjekket ekstra grundig innvendig da de ville utelukke kreft.  Tror ikke hun har noen vondter, kan klemme/ massere alle steder, hun løper i skogen, spiser godt osv. Ingen tegn til misnøye, bare disse nervene som ødelegger så mye for den 💗

Har dere sjekket ting som syn, hørsel og tenner? Det er ting som ofte kan bli redusert på eldre hunder. Men høres ut som om dere følger henne godt opp. :) 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1843291-engstelig-hund/#findComment-36101108
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...