Gå til innhold

Engstelig hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en aldrende hund på 10 år. Den er frisk og fin unntatt litt pollenallergi, men den har alltid hatt en engstelig natur. Ikke redd folk eller aktiviteter, men mer som i grenser til separasjonsangst og stresser veldig hvis den tror jeg skal gå fra den. Den har aldri vært mye alene pga vi jobber ulike skift, så det er i snitt kanskje 2 dager i uken den er alene en arbeidsdag. Kan gå uker uten mer enn bare et par timer alene. 

Den har alltid vært en prioritet, jeg tar den med alle steder det er mulig så lenge den kan ha det bra der vi kommer. Den blir aktivisert på ulike måter hver dag og får alltid nok mosjon. Den har hatt "myk" oppdragelse fordi den tar så veldig til seg det den tolker som misnøye. Selv om den aldri har fått kjeft for å velte noe inne f.eks, så skammer den seg liksom om den er uheldig med noe og forventer kjeft. Jeg må trøste og være rolig, bare si alt går fint. Den gjør ingenting galt i livet sitt og har dermed aldri noen grunn til å få kjeft heller, så jeg skjønner ikke hvor det kommer fra.  Hvis jeg hadde fått denne via omplassering ville jeg tolket det som en hund som har vært mishandlet, men jeg har har hatt den fra dag 1 (fått som valp av familie og var mye på besøk før jeg overtok) og vet jo da alt den har opplevd. 

Til vanlig er den lykkelig altså. Det er ikke sånn at den kryper skjelvende rundt hjemme, men den bruker mye krefter på å analysere alt jeg gjør. Bobler over av glede når jeg kommer hjem, følger meg hakk i hæl til alle plikter, tur og middag er unnagjort. Hvis jeg da gjør tegn til å reise meg igjen så setter den seg skjelvende ved døren og ser ut som Tussi i Ole Brum 😢 Det er vondt å se. Den ligger liksom ett skritt foran hele tiden, bekymrer seg for hva som skal skje videre. Har en hund til som kunne hvilt gjennom bombeangrep, og unner dem begge så å føle den roen den andre har 💗

I fjor ble den akutt syk (infeksjon) og det ble 4 ganger til dyrlege over en periode på to uker. Siste gangen ble det tatt noen vonde tester og jeg fikk ikke være med inn som støtte. Etter det er det blitt enda verre, og nå er den f.eks så stresset når den må klippes at den puster sånn at det fremkaller brekninger. Den ble jo barbert stedvis hos dyrlegen og forbinder det nok med det. Jeg er HELT rolig mens jeg klipper, jeg tar pause med godbiter, jeg unngår for en periode de områdene den liker minst bare for å venne den til igjen, men det blir altså verre for hver gang. Føler ikke jeg kan presse den lengre enn jeg gjør, så det blir noen artige frisyrer 🤯

Laaangt ble dette, men det jeg lurer på er egentlig om noen har prøvd noe som hjelper for eldre hunder som i økende grad er stresset? Hun er jo godt opplært og har både et rolig og godt liv egentlig, men dessverre medfødt mer nervøs enn de fleste. Føler trening ikke hjelper, og har jo hørt om "antidepressiva" til hunder. Er det noen som har gode erfaringer med det, eller andre ting som har virket? Kan ikke se for meg at den skal ha det på denne måten i økende grad i kanskje 4-6 år til stakkar 💗

Anonymkode: 348a9...f45

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at fordi dette er en 10 år gammel hund, så er det muligens best for den å få medisiner til å få angsten under kontroll, i tillegg til tilvennende trening. Jeg vet ikke hvordan man kan avvenne slik uro i hverdagslige situasjoner (f.eks at du reiser deg).
Jeg vet ikke hva dyrlegen kan tilby, og om det er noe som kan gås på fast eller tas ved ekstra behov (det finnes beroligende i hvert fall, f.eks så får vi det før flyturer). Kan du ta en prat med dyrlegen om alternativer? Ville forsøkt flere dyrleger om du har mulighet, så du får flere synspunkter, og kan velge utfra hva du føler er best til din hund.

Anonymkode: 94022...32d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tenker at fordi dette er en 10 år gammel hund, så er det muligens best for den å få medisiner til å få angsten under kontroll, i tillegg til tilvennende trening. Jeg vet ikke hvordan man kan avvenne slik uro i hverdagslige situasjoner (f.eks at du reiser deg).
Jeg vet ikke hva dyrlegen kan tilby, og om det er noe som kan gås på fast eller tas ved ekstra behov (det finnes beroligende i hvert fall, f.eks så får vi det før flyturer). Kan du ta en prat med dyrlegen om alternativer? Ville forsøkt flere dyrleger om du har mulighet, så du får flere synspunkter, og kan velge utfra hva du føler er best til din hund.

Anonymkode: 94022...32d

Ja, det er akkurat det. Vi gjorde alt for å gi en trygg oppdragelse til den i utgangspunktet, og den er jo lært opp til både tannpuss, klipping, kloklipp og generell håndtering liksom. Når alt likevel blir et økende problem og den er så redd at sunn fornuft og gammel lærdom ikke når inn, da ser jeg ikke at mer trening gir mer enn stress akkurat nå. 

Men hører veldig gjerne fra andre mer stressede hunder, gjerne litt eldre- har dere funnet noe som hjelper?

Skrevet

Økt stress og engstelse når de blir eldre kan komme av fysiske plager, evt at sansene svekkes.

Støtter de som sier medisinering kan være et alternativ, hør med en dyrlege som har god kjennskap til dette. Men ta gjerne seniorhunden inn for en litt mer omfattende sjekk for å se om den kan ha noen plager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (23 timer siden):

Økt stress og engstelse når de blir eldre kan komme av fysiske plager, evt at sansene svekkes.

Støtter de som sier medisinering kan være et alternativ, hør med en dyrlege som har god kjennskap til dette. Men ta gjerne seniorhunden inn for en litt mer omfattende sjekk for å se om den kan ha noen plager.

Den fikk "seniorsjekk" i fjor, alle eventuelle plager blir tatt fortløpende, og etter infeksjonen i fjor ble hun også sjekket ekstra grundig innvendig da de ville utelukke kreft.  Tror ikke hun har noen vondter, kan klemme/ massere alle steder, hun løper i skogen, spiser godt osv. Ingen tegn til misnøye, bare disse nervene som ødelegger så mye for den 💗

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Den fikk "seniorsjekk" i fjor, alle eventuelle plager blir tatt fortløpende, og etter infeksjonen i fjor ble hun også sjekket ekstra grundig innvendig da de ville utelukke kreft.  Tror ikke hun har noen vondter, kan klemme/ massere alle steder, hun løper i skogen, spiser godt osv. Ingen tegn til misnøye, bare disse nervene som ødelegger så mye for den 💗

Har dere sjekket ting som syn, hørsel og tenner? Det er ting som ofte kan bli redusert på eldre hunder. Men høres ut som om dere følger henne godt opp. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (På 28.5.2025 den 15.07):

Har dere sjekket ting som syn, hørsel og tenner? Det er ting som ofte kan bli redusert på eldre hunder. Men høres ut som om dere følger henne godt opp. :) 

Ja, nå var det faktisk vaksine og tannsjekk på fredag, og dyrlegen tok da en generell test utenom (klemte, lyttet på osv) uten blodprøver. Alt er fint, hun er liksom bare blitt helt nevrotisk 😢Vanskelig å trene på ting den har kunnet og vært trygg på i 10 år liksom. Nå er den redd regn, fordi den forbinder det med torden. Skjelver fra morgen til kveld i lange perioder om gangen for hun tror jeg skal gå fra henne- noe jeg gjør så lite jeg overhodet kan. Spiser dårligere, for hun ligger nede ved døren på vakt tilfelle jeg skal gå. Helt ille. Og de er omtrent ikke alene altså. Denne uken blir det kun noen timer onsdag formiddag, sist uke var det onsdag og noen timer søndag formiddag. Sånn er de fleste uker.

Aktiviserer mye, har snuselek/ gjemsel, går gode turer, leker med ball, tar henne med på ærend da hun er glad i å kjøre bil. Ser likevel at hun har mindre konsentrasjon i alt nå, og det er nok fordi hun er stresset da også. Blir vanskeligere og vanskeligere å glede henne stakkar 💗

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, nå var det faktisk vaksine og tannsjekk på fredag, og dyrlegen tok da en generell test utenom (klemte, lyttet på osv) uten blodprøver. Alt er fint, hun er liksom bare blitt helt nevrotisk 😢Vanskelig å trene på ting den har kunnet og vært trygg på i 10 år liksom. Nå er den redd regn, fordi den forbinder det med torden. Skjelver fra morgen til kveld i lange perioder om gangen for hun tror jeg skal gå fra henne- noe jeg gjør så lite jeg overhodet kan. Spiser dårligere, for hun ligger nede ved døren på vakt tilfelle jeg skal gå. Helt ille. Og de er omtrent ikke alene altså. Denne uken blir det kun noen timer onsdag formiddag, sist uke var det onsdag og noen timer søndag formiddag. Sånn er de fleste uker.

Aktiviserer mye, har snuselek/ gjemsel, går gode turer, leker med ball, tar henne med på ærend da hun er glad i å kjøre bil. Ser likevel at hun har mindre konsentrasjon i alt nå, og det er nok fordi hun er stresset da også. Blir vanskeligere og vanskeligere å glede henne stakkar 💗

Ble syn, hørsel og tenner også sjekket? Hørte du med dyrlegen om evt medisinering?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde helt klart ønsket å prøve angstdempende på denne hunden. Hun har det jo ikke greit nå og hvis medisinering kan gjøre de siste årene hennes bedre hadde jeg gått for det. Som flere andre her sier, snakk med dyrlegen. 

(Bare forsikre deg om at hun blir satt på angstdempende og ikke beroligende, beroligende hindrer henne egentlig bare i å reagere på angsten, men virker ikke på selve angsten.)

Når hun har gått på angstdempende en periode og hun har kommet seg gjennom ting som normalt trigger angsten, så kan du jo forsøke å ta henne av medisinene igjen for å se om bedre erfaringer har gjort at hun mestrer disse tingene bedre, men igjen; rådfør deg med dyrlege. 

Anonymkode: 65efa...322

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (7 minutter siden):

Ble syn, hørsel og tenner også sjekket? Hørte du med dyrlegen om evt medisinering?

Ja, det var hovedsakelig tennene som skulle tas, men ordnet det sånn at en generell sjekk og vaksine ble tatt samtidig. "klart og fint blikk, fine ører". Viser heller ingen tegn til at noe av dette svikter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde helt klart ønsket å prøve angstdempende på denne hunden. Hun har det jo ikke greit nå og hvis medisinering kan gjøre de siste årene hennes bedre hadde jeg gått for det. Som flere andre her sier, snakk med dyrlegen. 

(Bare forsikre deg om at hun blir satt på angstdempende og ikke beroligende, beroligende hindrer henne egentlig bare i å reagere på angsten, men virker ikke på selve angsten.)

Når hun har gått på angstdempende en periode og hun har kommet seg gjennom ting som normalt trigger angsten, så kan du jo forsøke å ta henne av medisinene igjen for å se om bedre erfaringer har gjort at hun mestrer disse tingene bedre, men igjen; rådfør deg med dyrlege. 

Anonymkode: 65efa...322

Hun er så hinsides vettskremt på nyttår at det er helsefarlig. Prøvde da høyest mulig dose  beroligende et år, helt uten effekt, så det skal hun ikke settes på nei 💗 Det må være "lykkepiller" i så fall. Jeg har en dyrlege her med litt sårbar hund selv, så jeg skal høre der. Den hun var hos nå er flink på tenner og generell helse, men ikke helt like omtenksom ( i mangel av bedre ord) på det psykiske hos hundene. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår hund, som ikke fantes nervøs eller engstelig i utgangspunktet, ble også sånn når han ble eldre. Han ble dessverre dement. 

Anonymkode: ce447...770

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være demens? Er hun rastløs på kveld/natt?

Anonymkode: 3d7f2...8ca

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan det være demens? Er hun rastløs på kveld/natt?

Glemte å legge til at du bør lese litt om demens i hund. Forvirring kan føre til økt stress/angst. Har hunden noen symptomer som kan passe? I så fall:

Skriv daglig logg om atferd som du tror er relevant, og gjerne når på dagen/hvilke situasjoner/miljø atferden viser seg. Skriv også ned hvilke ting hun reagerer på nå, som hun ikke reagerte på tidligere.

Ta med logg og liste til veterinæren. Det kan være litt vanskelig å huske på alt/samle tankene nok til å gi et klart bilde når man står der i klinikken og er bekymret.

Hvor grundig har hundens tenner blitt sjekket? Hunden min måtte nettopp trekke en jeksel hvor røttene hadde begynt å smuldre opp. Den ble ikke oppdaget ved vanlig tannsjekk, og heller ikke når hun lå bedøvd og fikk tannrens. Først på slutten av tannrensen, når jeg nevnte de bakerste jekslene fordi jeg hadde en følelse av at noe ikke var helt som det skulle, ble det oppdaget at tannen rørte litt på seg når den ble proddet litt fra én spesifikk vinkel. Annet enn litt blødning under tannpuss, var det ikke noe tegn på problemer. 

Det høres jo ut som om hunden er veldig nervøst anlagt i utgangspunktet, men når det forverres såpass mye på relativt kort tid, er det jo lurt å vurdere om det er noe som ligger bak det. Ser at dere har fått utelukket mesteparten av fysiske smerter, som er bra.

En annen tanke: er hun kastrert? Hunder kan også få cyster på eggstokkene. Dette kan være smertefullt, og det kan også føre til ubalanse i hormonproduksjonen- som vil ha en effekt på hundens humør. For høyt eller lavt stoffskifte i hund kan også ha en stor effekt på humøret.

Jeg ville ha dratt til den forståelsesfulle veterinæren. Skriv ned alle endringene du har sett i hunden og ca når/hvor fort endringene har kommet. Skriv også ned når hun sist hadde løpetid, om løpetiden var normal eller ikke (blødde hun like mye/lenge som hun har gjort tidligere? Oppførte hun seg som hun alltid har gjort under tidligere løpetider?). Spør om cyster på eggstokker, om stoffskifte, og om angstdempende medisiner. Blir det til at dere prøver ut angstdempende medisiner, så kan det være lurt å alliere seg med en atferdskonsulent i perioden hun går på lykkepillene. Lykkepiller er ikke noe de kan gå på evig, så det er viktig å få jobbet aktivt med å øke selvtilliten til hunden i den perioden.

Her er en liste over noen atferdskonsulenter i Norge.

https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

Håper alt ordner seg

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Glemte å legge til at du bør lese litt om demens i hund. Forvirring kan føre til økt stress/angst. Har hunden noen symptomer som kan passe? I så fall:

Skriv daglig logg om atferd som du tror er relevant, og gjerne når på dagen/hvilke situasjoner/miljø atferden viser seg. Skriv også ned hvilke ting hun reagerer på nå, som hun ikke reagerte på tidligere.

Ta med logg og liste til veterinæren. Det kan være litt vanskelig å huske på alt/samle tankene nok til å gi et klart bilde når man står der i klinikken og er bekymret.

Hvor grundig har hundens tenner blitt sjekket? Hunden min måtte nettopp trekke en jeksel hvor røttene hadde begynt å smuldre opp. Den ble ikke oppdaget ved vanlig tannsjekk, og heller ikke når hun lå bedøvd og fikk tannrens. Først på slutten av tannrensen, når jeg nevnte de bakerste jekslene fordi jeg hadde en følelse av at noe ikke var helt som det skulle, ble det oppdaget at tannen rørte litt på seg når den ble proddet litt fra én spesifikk vinkel. Annet enn litt blødning under tannpuss, var det ikke noe tegn på problemer. 

Det høres jo ut som om hunden er veldig nervøst anlagt i utgangspunktet, men når det forverres såpass mye på relativt kort tid, er det jo lurt å vurdere om det er noe som ligger bak det. Ser at dere har fått utelukket mesteparten av fysiske smerter, som er bra.

En annen tanke: er hun kastrert? Hunder kan også få cyster på eggstokkene. Dette kan være smertefullt, og det kan også føre til ubalanse i hormonproduksjonen- som vil ha en effekt på hundens humør. For høyt eller lavt stoffskifte i hund kan også ha en stor effekt på humøret.

Jeg ville ha dratt til den forståelsesfulle veterinæren. Skriv ned alle endringene du har sett i hunden og ca når/hvor fort endringene har kommet. Skriv også ned når hun sist hadde løpetid, om løpetiden var normal eller ikke (blødde hun like mye/lenge som hun har gjort tidligere? Oppførte hun seg som hun alltid har gjort under tidligere løpetider?). Spør om cyster på eggstokker, om stoffskifte, og om angstdempende medisiner. Blir det til at dere prøver ut angstdempende medisiner, så kan det være lurt å alliere seg med en atferdskonsulent i perioden hun går på lykkepillene. Lykkepiller er ikke noe de kan gå på evig, så det er viktig å få jobbet aktivt med å øke selvtilliten til hunden i den perioden.

Her er en liste over noen atferdskonsulenter i Norge.

https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

Håper alt ordner seg

Hun ble kastrert når hun var 5, nettopp pga store plager rundt løpetid. Jeg føler hun er fysisk utredet omtrent topp til tå det siste året her, og tennene ble sjekket godt både i fjor og i år. Trakk en litt løs tann i fjor, ellers alt helt fint.

Den andre hunden har dessverre tegn til demens 😅 Den styrer litt på nettene og kan ha litt rare påfunn, men den er lykkelig, frisk ellers og skal få ha sine påfunn til vi ser den ikke har det bra. 

Denne stakkars fruen min har alltid vært en veldig sensitiv hund, og ekstremt fokusert på meg. Vært deppet når jeg måtte gå osv, men ikke hatt direkte separasjonsangst. Aldri bråket eller gjort noe i huset når hun er alene, men går liksom bare "offline" til jeg kommer tilbake. Nå er hun jo åpenbart helt stresset over muligheten at jeg kan gå, selv om jeg gjør alt som jeg pleier og hun ser tydelig at jeg har satt meg for kvelden f.eks. Også dette med tordnevær har blitt gradvis verre, jeg kan se på henne nesten når det er fare for torden for hun kjenner det på kroppen og blir rar. Nå er det altså blitt så galt at det forbindes med regn og hun er redd store deler av tiden. Det er mer at alle hennes svakheter har blitt så markant forverret enn at hun direkte har endret seg, men den siste tiden har det skjedd fortere enn før. Jeg tenker jo litt at den ene angsten drar den andre med seg sånn at en som allerede har tendensen, fort vil være engstelig store deler av tiden når vi ikke klarer å endre fokuset dens.

Jeg skal ordne med en time til henne ja, det er ikke livskvalitet dette her 💗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...