Gå til innhold

Bør eldre ha time med kjørelærer i tillegg til synstest?

Anbefalte innlegg

Statistisk sett forsaker 75-åringer færrest trafikkulykker av alle, deretter stiger ulykkesfrekvensen. Så å sette inn tiltak overfor dem som er 75 eller yngre er både unødvendig og urettferdig. For sjåfører eldre enn 75/80 burde det nok vært mer omfattende tester enn synet.

https://www.tv2.no/broom/75-aringene-er-de-sikreste-i-trafikken/9307437/:

18-19-åringene er verstingene. I forhold til gjennomsnittet, er det 3,5 ganger større risiko for at de vil forårsake en ulykke. Så faller dette tallet jevnt utover i 20-årene. Ved 30-års alderen er risikoen så det dobbelt av gjennomsnittet.

Deretter faller den videre. 75-åringene er altså de som skaper færrest ulykker, de ligger 20 prosent under gjennomsnittet. Men fra den alderen øker tallet igjen.

Anonymkode: 906e1...322

• Nyttig 2

Fortsetter under...

min far tok "lappen på nytt" som 80 åring med null feil på oppkjøringen etter at en vikarierende lege (hans fastlege var i permisjon) ikke ville godkjenne helseattesten - sensor sa han aldri hadde hatt en oppkjøringselev med så gode ferdigheter og at det var en glede å ta oppkjøring med han. Fylkeslegen beklaget skriftlig overfor min far i ettertid 😝 så nei, ikke alle gamle er dårlige sjåfører, det er mange yngre som garantert ville strøket på en oppkjøring i dag, potensielt de fleste.. 

Anonymkode: 66efd...ec2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fastlegene drøyer leeenge med å nekte eldre å beholde førerkortet, de tør liksom ikke å si nei. Hørt av flere, og sett mange eldre som ikke burde hatt førerkort. 

Anonymkode: a3126...af3

Syns du det er rart så bør du vente til du kommer dit selv. Det er en veldig omveltning i folk sitt liv å bli avhengig av andre for å komme seg fra a til b. Jeg hadde blitt desperat og sikkert sjuk. Man blir isolert og kan bli deppa av ikke å treffe folk. 

Anonymkode: adc85...ba5

• Liker 2
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fastlegene drøyer leeenge med å nekte eldre å beholde førerkortet, de tør liksom ikke å si nei. Hørt av flere, og sett mange eldre som ikke burde hatt førerkort. 

Anonymkode: a3126...af3

Familien bør tørre å ta denne diskusjonen med de eldre.

Anonymkode: d1d05...16e

• Nyttig 1

Jeg kan godt synes de skal gjennom en test for reaksjonsevne i ulike miljøer. I travel by, rush, på glatta osv. Min bestemor er livsfarlig i trafikken. Synstesten blåser hun enkelt av sted, men alt annet? Merkelig hun ikke har kjørt ihjel noen eller seg selv...

Anonymkode: cedfd...962

Annonse

Rotemor skrev (2 timer siden):

Hvorfor kjørelærer? Det er jo ikke slik at han ikke kan trafikkreglene.

Det blir som å si at folk som drikker alkohol og kjører bil må ha flere timer hos kjørelærer. Men problemet er vel at de drikker alkohol og utgjør en fare, ikke at de sjangler?

Det er fastlegene som skal vurdere evnr, først og fremst.

Så fastlegen skal ut og kjøre med de eldre? Høres dyrt ut. Man får ikke sjekket reaksjonsevne på et legekontor. 

Og jo, det er mange eldre som ikke lenger kan trafikkreglene når de er ute og kjører. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns du det er rart så bør du vente til du kommer dit selv. Det er en veldig omveltning i folk sitt liv å bli avhengig av andre for å komme seg fra a til b. Jeg hadde blitt desperat og sikkert sjuk. Man blir isolert og kan bli deppa av ikke å treffe folk. 

Man blir ganske deppa av å kjøre på et annet menneske også. 

Anonymkode: e147d...5ed

AnonymBruker skrev (1 time siden):

min far tok "lappen på nytt" som 80 åring med null feil på oppkjøringen etter at en vikarierende lege (hans fastlege var i permisjon) ikke ville godkjenne helseattesten - sensor sa han aldri hadde hatt en oppkjøringselev med så gode ferdigheter og at det var en glede å ta oppkjøring med han. Fylkeslegen beklaget skriftlig overfor min far i ettertid 😝 så nei, ikke alle gamle er dårlige sjåfører, det er mange yngre som garantert ville strøket på en oppkjøring i dag, potensielt de fleste.. 

Anonymkode: 66efd...ec2

Hvem bryr seg? Det er ingen som mener dette gjelder alle, det er helt uinteressant å høre om din flinke far. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så fastlegen skal ut og kjøre med de eldre? Høres dyrt ut. Man får ikke sjekket reaksjonsevne på et legekontor. 

Og jo, det er mange eldre som ikke lenger kan trafikkreglene når de er ute og kjører. 

Så du gidder ikke prøve å forstå? 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fastlegen vurderer kognitive evner og evt henviser til videre vurdering. Du finner det meste du trenger å vite på nettet hvis du evner det.

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så du gidder ikke prøve å forstå? 

Jeg forstår veldig godt, jeg har to foreldre som nå er helt avhengig av oss for å komme seg rundt. Men det er likevel så uendelig mye bedre enn at de kjører på og dreper et barn. Det hadde vært en helt forjævlig måte å ha sine siste år på, vitende at man har drept noen.

Å kjøre bil er ikke en menneskerett. Det er viktig at vi alle har det i bakhodet og forstår at førerkortet faktisk bare er noe vi har en periode av livet, og tilpasser oss deretter. 

Rotemor skrev (18 minutter siden):

Fastlegen vurderer kognitive evner og evt henviser til videre vurdering. Du finner det meste du trenger å vite på nettet hvis du evner det.

Men det er jo overhodet ikke tilstrekkelig, det er jo det denne tråden handler om! Fastlegen evner overhodet ikke å kartlegge hvem som faktisk er i stand til å kjøre og ikke. Det hjelper null at de kan henvise til videre vurdering når de sjelden faktisk henviser videre fordi de tror pasienten er god nok. De har ingen tilstrekkelige verktøy til å kartlegge dette på et kontor. 

• Liker 2
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg forstår veldig godt, jeg har to foreldre som nå er helt avhengig av oss for å komme seg rundt. Men det er likevel så uendelig mye bedre enn at de kjører på og dreper et barn. Det hadde vært en helt forjævlig måte å ha sine siste år på, vitende at man har drept noen.

Å kjøre bil er ikke en menneskerett. Det er viktig at vi alle har det i bakhodet og forstår at førerkortet faktisk bare er noe vi har en periode av livet, og tilpasser oss deretter. 

Men det er jo overhodet ikke tilstrekkelig, det er jo det denne tråden handler om! Fastlegen evner overhodet ikke å kartlegge hvem som faktisk er i stand til å kjøre og ikke. Det hjelper null at de kan henvise til videre vurdering når de sjelden faktisk henviser videre fordi de tror pasienten er god nok. De har ingen tilstrekkelige verktøy til å kartlegge dette på et kontor. 

Men du mener kjørelærere skal vurdere en persons totale evner? Eller hva vil du meg?

Annonse

Rotemor skrev (22 timer siden):

Men du mener kjørelærere skal vurdere en persons totale evner? Eller hva vil du meg?

En kjørelærer skal vurdere sjåførens evne til å kjøre bil. Hva i all verden tror du egentlig? 

Trenger ikke være en kjørelærer en gang, men noen med fagkompetanse på trafikk. 

Må gjerne bruke fastlegen hvis du synes det er god ressursbruk men det synes nå ikke jeg. Men man få faktisk ha en praktisk test for å teste praktiske evner. 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

En kjørelærer skal vurdere sjåførens evne til å kjøre bil. Hva i all verden tror du egentlig? 

Trenger ikke være en kjørelærer en gang, men noen med fagkompetanse på trafikk. 

Må gjerne bruke fastlegen hvis du synes det er god ressursbruk men det synes nå ikke jeg. Men man få faktisk ha en praktisk test for å teste praktiske evner. 

Ressursbruk? Det ER fastlegen som skal vurdere hvorvidt personers sertifikat skal vurderes. De skal så evt kontakte statsforvalteten for vurdering etc etc.

Det er ikke en følelse jeg har, eller noe jeg mener. 
Du er jammen aggressiv til å ha så lite kunnskap!!😅

Annonse

Min far har syn som en ørn. Men han sitter og tenker på sine egne ting mens han kjører, faller i staver, ser på fjellene og husene langs veien. Enser ikke trafikkbildet rundt seg, annet enn baklysene til bilen foran, kanskje. Ser ikke langt nok fram. Og når noe skjer så reagerer han alt for sent, både fordi han ikke oppfatter situasjonen og fordi det tar for lang tid fra øynene ser katten til bremsepedalen er i bånn. Hos voksne friske tar det ca ett sekund, hos eldre tar det lenger tid.

Hittil bare én kollisjon (ingen personskade) men det er en del situasjoner som kunne ha blitt farlige og som bare blir avverget takket være andre oppmerksomme bilister. Og av og til ren flaks.

Så en synstest er liksom bare et minimum. Det er mange andre egenskaper som kreves for å være en trygg sjåfør. Men hvordan det bør løses vet jeg ikke.

Anonymkode: 52de4...28b

AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 11.49):

De kunne gitt dem godkjent eller ikke godkjent. Eventuelt kunne det vært en oppkjøringstime hos vegvesenet. 

Anonymkode: 9ff8f...8a9

Ja, dét er et mer rasjonelt tiltak. 

Men mannlige sjåfører under 25 år forårsaker flere alvorlige ulykker enn gamle sjåfører. Dermed er det antagelig et bedre tiltak å begynne med restriksjoner der. F.eks å begrense førerkortet til tider på døgnet eller kreve fartssperre på bilene. 

Det ene utelukker selvsagt ikke det andre, men alt bør være en kost-nytte-vurdering.

Anonymkode: cc486...6e7

Rotemor skrev (34 minutter siden):

Ressursbruk? Det ER fastlegen som skal vurdere hvorvidt personers sertifikat skal vurderes. De skal så evt kontakte statsforvalteten for vurdering etc etc.

Det er ikke en følelse jeg har, eller noe jeg mener. 
Du er jammen aggressiv til å ha så lite kunnskap!!😅

Hørt om forskjell på teori og praksis?

Ikke sjelden tar fylkeslege eller ansvarlig helsepersonell for testing av en eldre førerkortinnehaver selv kontakt med trafikkskoler. Nettopp for å teste ut i praksis kognitive evner. På Sunnaas rehab på Nesodden gjennomføres dette sammen med en trafikklærer på fast basis. 

Tipper det er en logisk grunn(kanskje kunnskap?) som gjør at slikt som dette gjennomføres.

Det blir også utført kjøretester hos statens vegvesen, som man faktisk risikerer å bli av med kortet for alltid. Dette skjer daglig.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

det er en del situasjoner som kunne ha blitt farlige og som bare blir avverget takket være andre oppmerksomme bilister. Og av og til ren flaks.

Klassikeren. Når 80 åringen skryter av hvor lite ulykker hen har vært borti.

Og korrekt, takket være andres årvåkenhet er ofte svaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...