Gå til innhold

Bør eldre ha time med kjørelærer i tillegg til synstest?

Anbefalte innlegg

Min far på 85 år tar synstestest hvert andre år for å beholde sertifikatet som han er helt avhengig av, og synet er bra nok men ikke reaksjonsevnen.

Jeg er hjemme ca to ganger i året og da henter han meg på flyplassen og vi kjører gjennom byen, og det blir oftere og oftere bråstopp fordi han ikke alltid ser biler som kommer mot oss,så han bryter av og til vikeplikten.

Andre ganger suser han inn i en rundkjøring uten å legge merke til alle bilene, og det hender da at biler tuter på han eller han må bråstoppe.

Når jeg påpeker at han ikke får med seg alt som skjer i trafikkbildet, blåser han bare av det og mener at det er de andres feil.

Jeg har ikke sertifikat men likevel så ser jeg at han ikke får med seg alt som skjer når han kjører, og jeg er så lei av disse bråstoppene der jeg nesten slenger på meg en whiplash skade.

Tenker at eldre ikke bare trenger synstest, men også en time hos kjørelærer.

Hva synes dere?

Anonymkode: 82aa1...36b

• Liker 5
  • Nyttig 2

Fortsetter under...

Jeg tenker at alle burde ha en time med en kjøreturer innimellom.

Før 60 burde man ha en time minst hvert tiende år. Etter 60, hvert femte år. Etter 80, hvert år.

Anonymkode: 9ff8f...8a9

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at alle burde ha en time med en kjøreturer innimellom.

Før 60 burde man ha en time minst hvert tiende år. Etter 60, hvert femte år. Etter 80, hvert år.

*kjørelærer 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Njæ.

Hva tenker du én time med kjørelærer ville endre? 

Det er et dyrt tiltak som neppe hadde gitt mye effekt. 

Anonymkode: cc486...6e7

De kunne gitt dem godkjent eller ikke godkjent. Eventuelt kunne det vært en oppkjøringstime hos vegvesenet. 

• Liker 5
  • Nyttig 3

Annonse

Din far høres ut som han er en fare for andres liv og helse. Så her burde du tatt ansvar og ringt fastlegen og delt din bekymring. Jeg gjorde det, da min far nesten kjørte på meg. Han ble ikke akkurat blid på meg, men jeg er ganske sikker på at jeg forhindret både en og flere ulykker.

Anonymkode: 652eb...c17

• Liker 8
  • Nyttig 4

Min bestefar er lik. Han har sterkt redusert syn på begge øynene. Grensen for hvor dårslig syn du kan ha og fortsatt beholde lappen er skremmende. Vi var sikre på at han kom til å miste den ved sist synstest, for på ene øyet har han bare 30%syn. Men neida, er bare å kjøre videre. Bestemor er med, og sier hva som står på skiltene. 

Lurer på om folk flest er klar over at nesten blinde mennesker kjører blandt oss i trafikken. Kanskje dette burde tas opp i media? Kanskje vi trenger nye lover?

Anonymkode: b26b4...de9

• Liker 3
  • Nyttig 2

Kanskje.

Men da burde også de som blir tatt for trafikkforseelser gjennom det samme opplegget.

For hva er hensikten? Det må være å luke ut utrygge trafikanter. Det gjelder ikke bare bestefar, men også de som kjører alt for fort og ikke følger skilting.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Det synes jeg ja. Min mor er 71 og en fare i trafikken i mine øyne. Hun reagerer enormt mye tregere nå enn for bare få år siden, sliter med å se seg til sidene grunnet stiv nakke, har elendig mørkesyn og er uoppmerksom på en helt ny måte. Jeg satt på med henne for første gang på mange år i forrige uke og ble helt sjokkert over at hun er i trafikken. 

Anonymkode: fbe31...63a

Jeg mener de eldre heler burde hatt test i kjøre simulator hvor en sensor/kjørelærer tester ting som: ku ut i veien om personen reagerer raskt nok,  regulerer lys i kryss osv. Evnt kjøretime med kjørelærer for å se hvordan de leser trafikk bildet 

For den testen som tas hos lege er ikke sikkert vi som sitter her en gang hadde klart  far min fikk eks telle fra 100 til 0, so alfabetet på tid, finne hvem bokser som passet sammen, klokke , hvilke ting som ikke passet inn i sammenheng.

Så burde flere leger være åpne for lokale kjørekort noe de kan, men de sjeldent gjør. At en eks kun får kjøre hjemme til legekontoret og nærmeste butikk. 

Anonymkode: 2f9f8...5a6

De fleste kommentarene her går på glemsomhet og dårlig syn. Det bør være oppgaven til fastlegen å vurdere sånt. Det er i dag krav til legeattest etter at du fyller 80 år. Dersom legen svikter sin oppgave er det feil å sparke ballen videre til en eventuell kjørelærer eller sensor. 

Jeg måtte avlegge kognitiv test, fysisk test (balanse) og synstest hos fastlegen da jeg fylte 80. Det gikk bra med meg hver gang. Jeg har fått fornyet for 3 år av gangen. Men jeg kjenner relativt oppegående folk som ble forvirret av den kognitive testen og strøk hos fastlegen . . . Det er ikke så enkelt som mange later til å tro . . . 

Endret av senior
  • Hjerte 2

Annonse

I prinsippet synes jeg egentlig det ja. 

Mine foreldre ser godt og er ikke glemsomme men var jo livsfarlige sjåfører. Ble helt sjokkert da jeg satt på med mamma sist. Aner ikke hvor lenge hun har kjørt sånn, hun har ikke fylt 80. 

Begge har heldigvis frivillig sluttet å kjøre, men det er jo garantert maaange farlige sjåfører der ute som ikke blir varslet om. Pappa kunne knapt nok gå og måtte bruke armen for å løfte beinet mellom clutch og gass uten at fastlegen reagerte i det hele tatt. Han hadde fått utlevert rullestol, men jada, selvfølgelig mente legen at han kunne kjøre! 

Det har vært løftet i media osv før, men det er vel ingen politikere som tør å røre dette. Eldre er snart i flertall, så en politiker som vil begrense de eldre begår jo politisk selvmord. 

Burde i det minste vært enklere å melde fra til riktig instans, for eksempel med en anonym bekymringsmelding. Jeg aner ikke hvem foreldrene mine har som lege. 

Anonymkode: e147d...5ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
senior skrev (13 minutter siden):

De fleste kommentarene her går på glemsomhet og dårlig syn. Det bør være oppgaven til fastlegen å vurdere sånt. Det er i dag krav til legeattest etter at du fyller 80 år. Dersom legen svikter sin oppgave er det feil å sparke ballen videre til en eventuell kjørelærer eller sensor. 

Jeg måtte avlegge kognitiv test, fysisk test (balanse) og synstest hos fastlegen da jeg fylte 80. Det gikk bra med meg hver gang. Jeg har fått fornyet for 3 år av gangen. Men jeg kjenner relativt oppegående folk som ble forvirret av den kognitive testen og strøk hos fastlegen . . . Det er ikke så enkelt som mange later til å tro . . . 

Det er det med kognitiv test flere kjørelærere sier blir feil.

Flere kjøreskole mener der heler burde innføres at en må i en kjøresimolator som kan bli stilt inn på kryss, dyr krysser vei, barn som kommer løpende ut fra en hage osv. Slik test må en del med epilepsi igjenom før de evnt får klar signal til å kjøre. En får testet reaksjon osv i trygge rammer, og etter den er gjennomført en tur ut i bil med litt gjenomfriskning på kjøring i vei

Anonymkode: 2f9f8...5a6

Synest det burde vært en typ oppkjøringstime hvert år etter en viss alder. Itillegg til syns og kognitiv test. Har ringt til politiet og gitt bilnummer til mange biler oppigjennom årene. Det er mangel på selvinnsikt hos mange... særlig menn etter en viss alder! Jeg er nå 47,men merker jo stor forskjell på reaksjonsevnen min iforhold til min 17 årige sønn. Han er jo lynrask i forhold til meg. 

Anonymkode: e7a65...dc1

• Nyttig 1
Annonse

Hvorfor kjørelærer? Det er jo ikke slik at han ikke kan trafikkreglene.

Det blir som å si at folk som drikker alkohol og kjører bil må ha flere timer hos kjørelærer. Men problemet er vel at de drikker alkohol og utgjør en fare, ikke at de sjangler?

Det er fastlegene som skal vurdere evnr, først og fremst.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min far på 85 år tar synstestest hvert andre år for å beholde sertifikatet som han er helt avhengig av, og synet er bra nok men ikke reaksjonsevnen.

Jeg er hjemme ca to ganger i året og da henter han meg på flyplassen og vi kjører gjennom byen, og det blir oftere og oftere bråstopp fordi han ikke alltid ser biler som kommer mot oss,så han bryter av og til vikeplikten.

Andre ganger suser han inn i en rundkjøring uten å legge merke til alle bilene, og det hender da at biler tuter på han eller han må bråstoppe.

Når jeg påpeker at han ikke får med seg alt som skjer i trafikkbildet, blåser han bare av det og mener at det er de andres feil.

Jeg har ikke sertifikat men likevel så ser jeg at han ikke får med seg alt som skjer når han kjører, og jeg er så lei av disse bråstoppene der jeg nesten slenger på meg en whiplash skade.

Tenker at eldre ikke bare trenger synstest, men også en time hos kjørelærer.

Hva synes dere?

Anonymkode: 82aa1...36b

Tenker at man må benytte muligheten til å sende inn bekymringsmelding ang kjøreferdighetene til kommunelegen. Ellers så burde man tenke: burde alle som kjører og er inkludert i en ulykke ta ny kjøretest? 

• Liker 1

Fastlegene drøyer leeenge med å nekte eldre å beholde førerkortet, de tør liksom ikke å si nei. Hørt av flere, og sett mange eldre som ikke burde hatt førerkort. 

Anonymkode: a3126...af3

• Liker 1
  • Nyttig 1

faren min burde virkelig ikke hatt lappen lenger han har vært i flere bil ulikke en gang når jeg satt på også så etter det tør jeg ikke sitte på med han lenger

Anonymkode: ea518...2ad

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...