Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er relativt ny på en arbeidsplass, men i en lignende stilling jeg har hatt i mange år og som jeg behersker godt. På samme arbeidsplass er tre gamle travere, samt en kollega som har vært her i ett års tid. Denne kollegaen har åpenbart ikke tilegnet seg noe videre kunnskap om jobben sin, og spør allerede meg om råd, selv om jeg har vært her i kortest periode. Kollegaen er utrolig treig, klarer ikke å gjøre noe på eget initiativ eller evner å tenke utenfor boksen for å finne løsninger. Jeg kjenner jeg holder på å bli gal av dette, men som ny kan jeg jo egentlig ikke være den som sier noe. Jeg sliter også med å forstå at de gamle traverne ikke har presset mer på i opplæringen av denne personen. 

Er det noe man kan gjøre i en slik situasjon, eller må jeg bare sitte stille i båten og se kaoset utspille seg?

Anonymkode: c823e...e22

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor irriterer det deg? Hvis dere har hver deres arbeidsoppgaver så er det bare vedkommendes problem at ting går treigt. 

Anonymkode: 37e99...7b4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta opp med sjefen din at du ikke kan tre inn i en veilederrolle for denne kollegaen når du selv er nyansatt. Men stillingsvernet er ganske sterkt i dette landet. Det er mye som skal til før du får sparken for å være udugelig.

Anonymkode: 4cb67...da3

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare fortelle vedkommede at du er ny da, og at du ikke vet svaret på spørsmålet, evt, ikke har kapasitet til å hjelpe akkurat nå? Utover det, er det jo ikke ditt ansvar. Dette er arbeidsgivers problem, ikke ditt.

Anonymkode: 9719e...b15

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kan godt være at den nye nettopp ikke har fått særlig hjelp av traverne, men så kom du med erfaring og faktisk hjelper og lærer bort. Vær raus, og så får vi håpe på at det ordner seg når den nye endelig har noen av lære av (deg). 

Anonymkode: 048fd...3b2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er det noe man kan gjøre i en slik situasjon, eller må jeg bare sitte stille i båten og se kaoset utspille seg?

Ja, det å sitte stille er det riktige å gjøre.

Svar ‘jeg vet ikke’ eller ‘dette skal jeg komme tilbake til’ når vedkommende spør, og vent en uke før du kommer tilbake til svaret.

Det som kommer til å skje når ikke du blander deg, er at noen andre ser det. Det kan ta mange år. 

De gamle traverne har nok en grunn for at de ikke har presset på, hilsen en annen gammel traver :) 

Anonymkode: eb1be...0d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du kan ta opp med sjefen din at du ikke kan tre inn i en veilederrolle for denne kollegaen når du selv er nyansatt. 

Anonymkode: 4cb67...da3

Det kan du slett ikke. Du kan i beste fall spørre om det er meningen at du skal gjøre det. Men å troppe opp hos leder og si at du ikke kan et-eller-annet, vil bare smelle tilbake på deg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at denne kollegaens treighet går ut over alle oss andre, det blir mer arbeid på alle fordi vedkommende ikke klarer å ta unna det som forventes. Traverne svarer mer enn villig på spørsmål, men det er som om ikke noe fester seg. Ts. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Problemet er at denne kollegaens treighet går ut over alle oss andre, det blir mer arbeid på alle fordi vedkommende ikke klarer å ta unna det som forventes. Traverne svarer mer enn villig på spørsmål, men det er som om ikke noe fester seg. Ts. 

Men de har lært å overse ting, det er derfor de er der enda.

Du kan ikke gjøre mer arbeid enn du skal. Det som blir til overs vil eventuelt leder reagere på, og så kommer det kanskje frem for en dag. Men kanskje det ikke skjer.

Ikke bli en av disse tøttene som gjør andres jobb og så blir utslitt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste av oss har en sånnen, om man ikke er en sånn selv

Anonymkode: 6fe44...451

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsplasser er som livet forøvrig, ikke alle er like raske på alle områder, man alle har faktisk likevel livets rett. Gjør din jobb så godt du kan og la din kollega gjøre sin jobb så godt hun kan ut fra sine forutsetninger, og overlat til ledelsen å vurdere hva som er godt nok. Å respektere og akseptere at andre ikke nødvendigvis lever opp til dine standarder er også en god og nyttig lærdom å ta med seg.

AnonymBruker
Skrevet

Ubrukelig.  Sterkt ord fra deg.

Mulig dine kolleger er rausere med henne. Alle er ikke like raske. Mulig hun bidrar med andre ting.

Jeg er ny på min arbeidsplass og veileder allerede noen fordi jeg er erfaren i mitt felt. Jeg tenker det er viktig at det skal være lov å spørre om hjelp om man så har jobbet 7 måneder eller 17 år. Hvis man blir stemplet som Ubrukelig ved å spørre om hjelp, da har man garantert et dårlig arbeidsmiljø 

Anonymkode: b49b5...5c5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på ubrukelighet.   Noen ting er verre enn annet og skyldes noe annet enn bare manglende erfaring. Synes det er helt greit å spørre kollegaer om hjelp, men det er grenser..  Jeg fikk en gang ny kollega som var så grønn på administrasjon - i en administrativ stilling at jeg måtte sitte og tegne mappestruktur på pcen på papir og så lære opp å lage mapper på pcen og så kunne ingenting om excel og knapt word. Jeg måtte ta det med ledelsen om det var meningen at jeg skulle bruke tid på veiledning i office, de ble litt sjokkert over hvor ille det var, men nektet å gi meg lønnsøkning eller anerkjennelse. Heldigvis fikk jeg ny jobb etter for jeg taklet ikke hennes udugelighet for jeg måtte rydde opp etter henne og gjøre ting så hun slapp for det funket jo ikke (som å ta notater på møter, holde i presentasjoner, hente frem delte dokumenter på skjerm osv)

Anonymkode: c2d1a...d84

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ikke bli en av disse tøttene som gjør andres jobb og så blir utslitt. 

Ille nok å være en av de tøttene som skriver innlegg om kolleger og kaller dem ubrukelige. 

Anonymkode: 46329...da8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen folk drar på jobb for å heve lønn, og gjør absolutt minimum. Slike finner du overalt.  

På min forrige arbeidsplass hadde vi én person, la oss kalle henne Kari, som fortsatt jobbe i en "junior" stilling, altså den stillingen folk som regel har i maks 2-3 år før de rykker opp. 

Hvor lenge hadde Kari sittet i den stillingen? 25 år. 

Og Kari var fortsatt ikke helt trygg på flere arbeidsoppgaver. Etter ca. 6 mnd. var de fleste nyansatte gått forbi Kari - men Kari klarte altså å utføre arbeidsoppgaver akkurat godt nok til å fungere i akkurat denne stillingen, men ikke noe utover dette...dersom skiftleder var syk, så kunne ikke sjefen be Kari om å tre inn som skiftleder, for det klarte hun ikke. 

Jeg jobbet et par skift med Kari, og konkluderte bare med at hun hadde null interesse for selve jobben, og bare hadde ramlet i den for mange, mange år siden. Kom seg forbi prøveperioden, og grodde fast der. Pga. totalt fraværende interesse, så klarte hun heller ikke å sette seg inn i nye ting, og ble aldri noen kandidat for mer senior stillinger. 

Anonymkode: e5a52...40d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På min forrige arbeidsplass hadde vi én person, la oss kalle henne Kari, som fortsatt jobbe i en "junior" stilling, altså den stillingen folk som regel har i maks 2-3 år før de rykker opp. 

Hvor lenge hadde Kari sittet i den stillingen? 25 år. 

Og Kari var fortsatt ikke helt trygg på flere arbeidsoppgaver. Etter ca. 6 mnd. var de fleste nyansatte gått forbi Kari - men Kari klarte altså å utføre arbeidsoppgaver akkurat godt nok til å fungere i akkurat denne stillingen, men ikke noe utover dette...dersom skiftleder var syk, så kunne ikke sjefen be Kari om å tre inn som skiftleder, for det klarte hun ikke. 

Anonymkode: e5a52...40d

Mens noen av oss blir sittende i sånne stillinger og forbigått av andre, selv om vi kan jobben til fingerspissene. Og gjerne lærer opp de som fyker forbi oss på karrierestigen. Det lønner seg ikke å være beskjeden i arbeidslivet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ille nok å være en av de tøttene som skriver innlegg om kolleger og kaller dem ubrukelige. 

Nei, det er innafor. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mens noen av oss blir sittende i sånne stillinger og forbigått av andre, selv om vi kan jobben til fingerspissene. Og gjerne lærer opp de som fyker forbi oss på karrierestigen. Det lønner seg ikke å være beskjeden i arbeidslivet. 

Sa hun som ikke en gang tør kalle en spade for en spade..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bruke ordet ubrukelig når man ikke klarer å utføre arbeidet sitt ut fra stillingsbeskrivelsen man har, og når man ikke viser evne til å kunne ta inn mer informasjon enn det absolutt rudimentære. Kritikken burde nok gå til de som har ansatt henne i stillingen vel og merke. Jeg syns ikke man skal dulle med folk og sette pris på de som de er når de ikke gjør jobben de er satt til, da må man faktisk heller finne seg en arbeidsplass som passer bedre til sine evner. Hvis det hadde vært en IA-stilling eller en annen vernet stilling hadde saken selvsagt stilt seg annerledes. Ts. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg vil bruke ordet ubrukelig når man ikke klarer å utføre arbeidet sitt ut fra stillingsbeskrivelsen man har, og når man ikke viser evne til å kunne ta inn mer informasjon enn det absolutt rudimentære. Kritikken burde nok gå til de som har ansatt henne i stillingen vel og merke. Jeg syns ikke man skal dulle med folk og sette pris på de som de er når de ikke gjør jobben de er satt til, da må man faktisk heller finne seg en arbeidsplass som passer bedre til sine evner. Hvis det hadde vært en IA-stilling eller en annen vernet stilling hadde saken selvsagt stilt seg annerledes. Ts. 

Men det er ikke ditt problem, du er ikke hennes sjef. Gjør din jobb og la hun styre med sitt. Ikke overta hennes jobb.

Anonymkode: 37e99...7b4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...