Gå til innhold

Hvordan planlegge bryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Så min kjære fridde nylig, og vi ønsker å gifte oss om to år. Problemet er at ingen av oss har vært i et bryllup, så vi har null peiling.

Det viktigste for oss er først å fremst å finne et budsjett, da vi må starte å spare asap. Per dags dato ønsker vi å invitere 40 stykker og kjøre koldtbord/tapas (mange ulike intoleranser, allergier etc), og vi tenker vielse på et bestemt sted (ikke kirke eller rådhus altså).

Men hva er alt vi skal tenke på? Føler meg litt overveldet. Har søkt litt rundt på det store nettet, men å sette opp budsjett synes jeg er vanskelig, når jeg ikke vet helt hva som er «normalt».

Noen som kan hjelpe eller komme med råd/tips? 🙈

Anonymkode: b3701...506

AnonymBruker
Skrevet

Ts her! Vi vurderer også opp og ned hvor brullypet skal være. Tar vi det i hjemkommunen er det ingen som trenger overnatting, men tar vi det i en annen kommune, må mulig halve gjestelista ha overnatting.

AnonymBruker
Skrevet

Om dere tar tapes for allergier så sørg for at alle kan spise seg mette. Jeg har ofte opplevd å bare kunne spise melon og litt spekeskinke.

Ellers så må dere planlegge hvordan dere skal gifte dere (kirke/HEf/annet livssyn eller statlig).

Hvilket nivå legger dere dere på? Med tapas regner jeg med det det er en mindre høytidlig feiring, og da følger vel mye av valgene etter det.

Men dere må iallfall ha klær til dere, evt avgift til de som vier, leie av lokale, mat, drikke osv. Skal dere ha fotograf, skal du ha frisør? Skal dere ha transport? Dere bør legge opp en kjøreplan for festen, gjerne sammen med toastmaster og hovmester.

Men ved at dere har funnet ut av mat og gjesteliste har dere egentlig kommet ganske langt.

Vi feirer 10 års bryllupsdag i år og har booket lokale, tenkt på mat og invitert gjester. Resten løser vi 

Anonymkode: 0616b...200

AnonymBruker
Skrevet

Sett opp en liste for å finne ut hva du liker og hva dere vil legge penger i. Her sminket jeg meg selv feks, men valgte å gå til frisør. Hør med forskjellige lokaler på en pakkepris med overnatting, mat og alt. Be om rabatt. Sjekk om det kan være noe å spare på å feks ha det utenom sesong? Og kanskje dere kan ha vielsen der og?

Liker du å pynte og dille med dekorasjon? Eller hater du det? Hva er budsjettet? 

Vi ville ha ett lite og enkelt bryllup. Hadde ikke lyst å bruke sparepenger etc på å gifte oss og kun ett selskap.. Jeg hater i tillegg å dekorere og sånt, føler det aldri blir fint nok.  Her ble valget ett lokalt hotell/overnatting som tilbydde oss mat, og de pyntet lokale. De hadde tilogmed kaker. Vi serverte alkohol til maten, ellers kunne folk kjøpe det de ville ha ekstra. Alle fikk rabatt på oppholdet på hotellet. (Vi er fra forskjellige steder og hans familie måtte overnatte.) Vi var 20 gjester og betalte ca. 20000 kr. Vi giftet oss på høsten, litt utenfor bryllupssesongen. 

Anonymkode: 673a1...2b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her! Vi vurderer også opp og ned hvor brullypet skal være. Tar vi det i hjemkommunen er det ingen som trenger overnatting, men tar vi det i en annen kommune, må mulig halve gjestelista ha overnatting.

man trenger da ikke overnatting bare fordi det ikke er samme komune

det er nesten ingen av våre gjster som skal ha det

Anonymkode: a93bd...6d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! Så min kjære fridde nylig, og vi ønsker å gifte oss om to år. Problemet er at ingen av oss har vært i et bryllup, så vi har null peiling.

Det viktigste for oss er først å fremst å finne et budsjett, da vi må starte å spare asap. Per dags dato ønsker vi å invitere 40 stykker og kjøre koldtbord/tapas (mange ulike intoleranser, allergier etc), og vi tenker vielse på et bestemt sted (ikke kirke eller rådhus altså).

Men hva er alt vi skal tenke på? Føler meg litt overveldet. Har søkt litt rundt på det store nettet, men å sette opp budsjett synes jeg er vanskelig, når jeg ikke vet helt hva som er «normalt».

Noen som kan hjelpe eller komme med råd/tips? 🙈

budsjett er vanskelig når dere ikke vet hvor dere skal ha det. vi er litt over 30 gjester og det kommer mellom hundre og femt til to hundre tusen 

sanger og fotografen vi har er mye billigere enn det vanlig hvis ville koste

dj til 10 000 kr

kake til 4000

middag med drikke 3 000 per person

lokalet nitti tusen

blomster 10 000 pluss

AnonymBruker
Skrevet

kjole må man være veldig tidelig ute for og kjøpe

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

kjole må man være veldig tidelig ute for og kjøpe

Det kommer jo an på hva slags kjole man skal ha. Ikke alle bruker hvit kjole fra salong. 

Jeg ville startet med å finne dato, sjekket om dere kan vies på den dagen og så funnet lokale. Sistnevnte er vel det som varierer mest i pris, om dere skal låne et klubbhus eller ha en speilsal. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...