AnonymBruker Skrevet 27. mai #1 Skrevet 27. mai Vi har et godt solid forhold, men ønsker og bo hver for oss. Jeg trenger mye alenetid og det samme gjør han. Vi trives veldig godt med denne ordningen og ønsker og ha det sånn. Men er det da mulig og gifte seg? Eller må man bo på samme adresse? Anonymkode: 143d6...56a
AnonymBruker Skrevet 27. mai #2 Skrevet 27. mai Hvorfor gifte seg når dere uansett ikke ønsker å være så tette? Anonymkode: d5f02...dfe 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #3 Skrevet 27. mai Så vidt jeg vet må ektefeller være folkeregistrert på samme adresse. Men dere kan jo bo på hver deres adresse likevel. Anonymkode: 7f240...0d1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #4 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så vidt jeg vet må ektefeller være folkeregistrert på samme adresse. Men dere kan jo bo på hver deres adresse likevel. Anonymkode: 7f240...0d1 Da må de skatte på den ene boligen som sekundærbolig. Anonymkode: a4e01...275 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #5 Skrevet 27. mai Ganske sikker ja på at man må bo sammen som gift. Finnes unntak men det skal visst veldig mye til for å oppfylle de kriteriene. Har hørt om folk som måtte skille seg for å kunne bo to forskjellige steder. Anonymkode: 91fe9...e49 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #6 Skrevet 27. mai Må ha samme folkeregistrerte adresse ja, men foruten at det blir noen dyrere kostnader, så kan dere jo ha to boliger, ingen som hindrer dere i det. Anonymkode: 5fb8f...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #7 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Vi har et godt solid forhold, men ønsker og bo hver for oss. Jeg trenger mye alenetid og det samme gjør han. Vi trives veldig godt med denne ordningen og ønsker og ha det sånn. Men er det da mulig og gifte seg? Eller må man bo på samme adresse? Anonymkode: 143d6...56a Hvorfor i all verden vil dere gifte dere når dere egentlig ikke vil forplikte dere til et samliv ? Dette er sånne rare greier som dukker opp når disse Gen-Z folka blir voksne. Skal ha full frihet i ett og alt, null ansvar. Anonymkode: c5fe2...cc2 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #8 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Må ha samme folkeregistrerte adresse ja, men foruten at det blir noen dyrere kostnader, så kan dere jo ha to boliger, ingen som hindrer dere i det. Anonymkode: 5fb8f...3ed Vi eier et hus og leier en leilighet. Hvordan blir det da? Ts Anonymkode: 143d6...56a
AnonymBruker Skrevet 27. mai #9 Skrevet 27. mai Det er en teit regel, men gifte skal visst bo sammen. Imidlertid er det ingen som kan tvinge dere til å melde flytting om dere er folkeregistrert hver sitt sted og gifter dere. Problemet oppstår når en vil flytte, da vil flyttemelding trolig ikke godtas om det ikke er søkt separasjon. Når den ene leier, har det ingenting å si skattemessig. Da kan begge være folkeregistrert i den eide boligen. Anonymkode: 0c97f...495 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #10 Skrevet 27. mai Man kan bo hver for seg fordi om man er gift Og til folk som spør: man kan være like forpliktet og like forelsket og glad i hverandre fordi om man ikke bor sammen. Man trenger bare mer alenetid for å nyte kvalitetstid sammen etterpå. Anonymkode: c4c06...97e 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #11 Skrevet 27. mai 2.4 Ektefeller som lever atskilt (ikke samlivsbrudd) 2.4.1 Generelt 2.4.2 Opphold i institusjon mv. 2.4.1 Generelt Ektefeller skal skattlegges hver for seg (atskilt) selv om ekteskapet består både formelt og reelt når de etter ekteskapsinngåelsen fortsetter å bo hver for seg. Tilsvarende gjelder også dersom de etter å ha etablert felles hjem går over til å leve varig atskilt uten at det foreligger samlivsbrudd. Ektefeller som har inngått ekteskap før inntektsårets begynnelse anses ikke å leve varig atskilt, selv om de har hver sin bolig når de har felles hjemmeboende barn, eller den ene ektefellen anses å være forsørget av den andre Ektefellene skal i slike tilfeller skattlegges som ektefeller, jf. sktl. § 2-10 og § 2-11. Bor barna sammen med en av ektefellene, skal begge ektefellene skattlegges i den kommunen hvor barna bor. Blir den ene ektefellen forsørget av den andre, skal begge skattlegges i forsørgerens bostedskommune. Ektefeller som har en felles bolig skal skattlegges som ektefeller, selv om de for det meste oppholder seg i forskjellige kommuner på grunn av arbeidet. Dette gjelder også om de hver for seg har tilstrekkelig inntekt til å forsørge seg selv. https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2021/ektefeller-registrerte-partnere-og-meldepliktige-samboere/E-2.014/E-2.020/ Anonymkode: 06a78...312 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #12 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 2.4 Ektefeller som lever atskilt (ikke samlivsbrudd) 2.4.1 Generelt 2.4.2 Opphold i institusjon mv. 2.4.1 Generelt Ektefeller skal skattlegges hver for seg (atskilt) selv om ekteskapet består både formelt og reelt når de etter ekteskapsinngåelsen fortsetter å bo hver for seg. Tilsvarende gjelder også dersom de etter å ha etablert felles hjem går over til å leve varig atskilt uten at det foreligger samlivsbrudd. Ektefeller som har inngått ekteskap før inntektsårets begynnelse anses ikke å leve varig atskilt, selv om de har hver sin bolig når de har felles hjemmeboende barn, eller den ene ektefellen anses å være forsørget av den andre Ektefellene skal i slike tilfeller skattlegges som ektefeller, jf. sktl. § 2-10 og § 2-11. Bor barna sammen med en av ektefellene, skal begge ektefellene skattlegges i den kommunen hvor barna bor. Blir den ene ektefellen forsørget av den andre, skal begge skattlegges i forsørgerens bostedskommune. Ektefeller som har en felles bolig skal skattlegges som ektefeller, selv om de for det meste oppholder seg i forskjellige kommuner på grunn av arbeidet. Dette gjelder også om de hver for seg har tilstrekkelig inntekt til å forsørge seg selv. https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2021/ektefeller-registrerte-partnere-og-meldepliktige-samboere/E-2.014/E-2.020/ Anonymkode: 06a78...312 Slutt å legg fram linker dere ikke forstår! Anonymkode: c4c06...97e 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #13 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor i all verden vil dere gifte dere når dere egentlig ikke vil forplikte dere til et samliv ? Dette er sånne rare greier som dukker opp når disse Gen-Z folka blir voksne. Skal ha full frihet i ett og alt, null ansvar. Anonymkode: c5fe2...cc2 Ingen ting med null ansvar å gjøre. Vi lever faktisk ikke i 1840 lenger, og kvinner tilhører ikke lenger menn, som eide hus og hjem også. Man burde få være gift med hvem man vil, når man vil og BO DER MAN VIL. Ingen burde bli tvunget inn i den ene boksen eller den andre. Dette er utrolig sort-hvitt og firkantet og helt bak mål. Hilsen ei som aldri vil gifte seg eller bli eid av en mann. Anonymkode: 1e218...375
AnonymBruker Skrevet 27. mai #14 Skrevet 27. mai Man kan være gift uten å bo sammen 😊👍 Folk som svarer på alt annet og begynner å mene ting om hvordan andre vil leve, kan fint overses. 😊 Anonymkode: 73efa...a92 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #15 Skrevet 27. mai Man kan fint være gift og være folkeregistrert med ulike adresser, i to forskjellige kommuner tilogmed. Anonymkode: 3e970...b87 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #16 Skrevet 28. mai Vinn-vinn å ikke bo sammen, spør du meg. Skulle gjerne gjort det selv. Slipper å krangle om alt man krangler om: Husarbeid, økonomi... Dessverre uaktuelt for de fleste. Anonymkode: afdeb...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #17 Skrevet 28. mai At veldig motstander av dette før, tenkte, hva er vitsen? Men nå høres det ut som en drøm Tenk å ha et eget sted, men også en partner som man kan ha en avtale med om å overnatte x antall ganger hos. Høres perfekt ut, og så kan man justere besøksbehovet ut i fra tingenes tilstand. Dette er det jeg ønsker meg Anonymkode: ba299...aca
AnonymBruker Skrevet 28. mai #18 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): At veldig motstander av dette før, tenkte, hva er vitsen? Men nå høres det ut som en drøm Tenk å ha et eget sted, men også en partner som man kan ha en avtale med om å overnatte x antall ganger hos. Høres perfekt ut, og så kan man justere besøksbehovet ut i fra tingenes tilstand. Dette er det jeg ønsker meg Anonymkode: ba299...aca Ja vårt forhold har blitt kjempe bra etter vi tok dette valget. Vi er aldri lei av hverandre lenger. Vi får tid til og virkelig savne hverandre. Vi har aldri hatt det så bra som nå. Ts Anonymkode: 143d6...56a
AnonymBruker Skrevet 28. mai #19 Skrevet 28. mai Høres ut som er drøm her å. Jeg har kødda mye om det etter barna flytta ut. Han har begynt å få flere reise døgn. Og jeg elsker det. Mye egentid. Anonymkode: 26b39...b24 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #20 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): At veldig motstander av dette før, tenkte, hva er vitsen? Men nå høres det ut som en drøm Tenk å ha et eget sted, men også en partner som man kan ha en avtale med om å overnatte x antall ganger hos. Høres perfekt ut, og så kan man justere besøksbehovet ut i fra tingenes tilstand. Dette er det jeg ønsker meg Anonymkode: ba299...aca Slik har jeg det. Jeg har aldri hatt det bedre. Komme og gå når vi vil. Ingen som klager på rot. Ingen som irriterer seg over skitne klær eller oppvask osv. Ingen som plages av andres støy og andres barn og husdyr. Stillhet og frihet. Nærhet ved ønske. Anonymkode: 1e218...375
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå