Gå til innhold

Hva kan dette være? Hudproblem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 12 har begynt å få litt kviser, men den siste uka har huden hennes utviklet seg til å se slik ut. 

Vi var hos legen i går. Hun visste ikke. Jeg spurte om henvisning til hudlege, men fastlegen sa at det er så lang ventetid at det er bedre å få en videokonsultasjon. Så det venter vi på nå.

Datteren min sier at det ikke klør, men hun sliter selvfølgelig med å la det være. 

Det ble tatt diverse blodprøver i går for ulike allergier.

Spoiler

IMG_5772.thumb.jpeg.e17c274fcbde4a830bf5cc20e5db1190.jpeg

IMG_5771.thumb.jpeg.869a147c0b694dfea1a0fb00286b666d.jpeg

Anonymkode: bc141...781

AnonymBruker
Skrevet

Har hun HS?

Anonymkode: cceca...06d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har hun HS?

Hva er HS? Helsesykepleier på skolen? 

AnonymBruker
Skrevet

kan det være brannkopper og ikke kviser? 

Anonymkode: 06d86...1e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

evt betennelse i cellulittene i underhuden (nei de kommer ikke bare på lårene :P

Anonymkode: 06d86...1e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser mest ut som betente kviser, særlig de største der. Hvis de får honninggule kruster blir det fort lignende brennkopper.

Anonymkode: ad050...7af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta en tur til fastlegen? Å spørre KG en dårlig ide. Altfor mange selvlærte "leger" her inne.

Anonymkode: ab8d4...d53

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er HS? Helsesykepleier på skolen? 

Hidradenitis suppurativa.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta en tur til fastlegen? Å spørre KG en dårlig ide. Altfor mange selvlærte "leger" her inne.

Mange her på KG som ikke leser hovedinnlegget før de kommer med kloke svar.

Anonymkode: 09c46...64f

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi var hos fastlegen i går! Leste du ikke hva jeg skrev?

Fastlegen hadde ingen aning. Tok blodprøve (med tanke på allergier) og satt oss på venteliste til en videokonsultasjon. De skulle ta kontakt med oss. Hun synes dette er veldig plagsomt, og jeg tenkte derfor å spørre her om råd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke produkter bruker din datter/familien på hud og hår? For dette ser, helt ærlig, ut som kontaktutslett. Sånn man typisk får i panne, på siden av ansiktet og/eller i nakken man bruker shampoo, balsam eller øvrige hårprodukter man ikke tåler, og som man får i hele ansiktet om man bruker hudprodukter man ikke tåler. Og som man kan få både her og der om man bruker vaskemidler for klær som man ikke tåler.

Ta bort alt av produkter som ikke er uten parfyme (inkludert parfyme og håndsåpe) og fargestoff. Og se om det ikke bedrer seg om 4-8 uker. 

Anonymkode: 14425...e8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi var hos fastlegen i går! Leste du ikke hva jeg skrev?

Fastlegen hadde ingen aning. Tok blodprøve (med tanke på allergier) og satt oss på venteliste til en videokonsultasjon. De skulle ta kontakt med oss. Hun synes dette er veldig plagsomt, og jeg tenkte derfor å spørre her om råd. 

Nei, beklager det fikk jeg ikke med meg!!!!!

AnonymBruker
Skrevet

Du bør finne en dyktig hudlege. Gå privat så du slipper å vente - så kommer dere i gang med tiltak.

Anonymkode: d8059...cd3

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som hormonelle kviser.

Er andre i familien plaget med kviser eller har vært?

Min datter fikk kviser når hun var 12 - måtte ha en kur med iso - få henvisning til hudlege.

Tetracyclin (antibiotika) kan hjelpe inntil videre  - men det hjelper kun midlertidig.

Anonymkode: 76040...42c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, beklager det fikk jeg ikke med meg!!!!!

Hvorfor gidder du å svare da?! 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør finne en dyktig hudlege. Gå privat så du slipper å vente - så kommer dere i gang med tiltak.

Anonymkode: d8059...cd3

Ja, skal bare vinne i lotto først 😵‍💫

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, skal bare vinne i lotto først 😵‍💫

Dette minner jeg om for mange år siden. Moren min hadde ikke spesielt god råd. Jeg var vel på omtrent samme alder som din datter. Jeg hadde fått et forferdelig utslett. Mamma bestemte seg for at hun skulle spandere på meg en time hos privat hudlege. Jeg fikk umiddelbart time, umiddelbart effektive medisiner, og diagnosen var brennkopper. Jeg husker det enda, hvor takknemlig jeg var for at mammaen min gjorde det der for meg. Det betydde enormt. En hudlegetime hos privat hudlege koster rundt 1500. Datteren din fortjener det.

Anonymkode: 1f382...c47

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun har ikke tatt i bruk noe hudpleie med retinol, fruktsyrer  eller lignende? 

Anonymkode: 2a968...c9d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette minner jeg om for mange år siden. Moren min hadde ikke spesielt god råd. Jeg var vel på omtrent samme alder som din datter. Jeg hadde fått et forferdelig utslett. Mamma bestemte seg for at hun skulle spandere på meg en time hos privat hudlege. Jeg fikk umiddelbart time, umiddelbart effektive medisiner, og diagnosen var brennkopper. Jeg husker det enda, hvor takknemlig jeg var for at mammaen min gjorde det der for meg. Det betydde enormt. En hudlegetime hos privat hudlege koster rundt 1500. Datteren din fortjener det.

Tenkte også at det ser ut som brennkopper, men de har vært hos legen, og da burde vel de sett det med en gang? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenkte også at det ser ut som brennkopper, men de har vært hos legen, og da burde vel de sett det med en gang? 

Min erfaring er at mange fastleger ikke har peiling på hverken hud eller øyne, eller andre ting som krever spesialist. I hvert fall ikke utenom helt grunnleggende ting. Og til og med da har de ikke innsikt i hva som er den beste og mest effektive behandlingen er, slik spesialistene har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...