Gå til innhold

Hvordan takler du det å bli eldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan føler du deg ung når du begynner å nærme deg pensjonsalder?

Anonymkode: c742c...ce7

Det er ikke meg du siterer, men svarer. …Ce7 kan ennå jobbe i 11 år til, det er også flere og flere som jobber opp mot 70 år. Som jeg selv skrev i mitt innlegg, sitter det meste i hodet/innstilling. 55 er ingen alder i mine øyne iallefall:) 

Anonymkode: ab0b4...d71

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle blir eldre, man får ikke gjort noe med det uansett.

Anonymkode: d716d...533

Alle blir jo ikke eldre. Mange dør på veien mot alderdom. Det er jo det som er alternativet. 

Anonymkode: ae16a...f1a

• Liker 4

Dårlig, men det er jo ikke noe bedre alternativ.
Kjipeste råd jeg hørte etter på, var å vente til den rette dukker opp, ikke forhaste seg. Når man bikker 50 så ser man at det ikke var en god ide.

Anonymkode: 642b3...690

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dårlig, men det er jo ikke noe bedre alternativ.
Kjipeste råd jeg hørte etter på, var å vente til den rette dukker opp, ikke forhaste seg. Når man bikker 50 så ser man at det ikke var en god ide.

Anonymkode: 642b3...690

Enig! Det man må gjøre er å gå etter en som vil det samme som deg. Det er det som er "den rette". Først må man finne ut av egne forventninger, hva man vil i livet, og så finne en å dele det med. Og forventningene må være realistiske. Husker en morsom serie på Mad TV  der det var et dating-byrå som het  " Lowered Expectations"😂

Anonymkode: 7eb98...8f0

• Liker 2
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Alle blir jo ikke eldre. Mange dør på veien mot alderdom. Det er jo det som er alternativet. 

Anonymkode: ae16a...f1a

Jupp.

Som moren til bonusbarna mine. Hjernekreft og 2 år senere var det over.

Å bli eldre er en luksus, ikke et selvfølge ♥️

Anonymkode: 0eb81...c90

• Hjerte 5

Annonse

Jeg føler meg ikke gammel, bare mer voksen, tryggere og klokere. Dessuten ser jeg på mine foreldre i midten av 70- årene, som lever aktivt og godt, og tenker at jeg er en hel generasjon bak å måtte begynne å tenke på å bli virkelig gammel. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Jeg føler meg ikke gammel fysisk eller mentalt ennå. Er 43. 

Merker hukommelsen er bittelitt dårligere, særlig navn. Men kompenserer med å være flinkere til å notere. 

Jeg er nok mer utholdende enn før, større mental styrke også når det er fysiske ting. Men litt tregere og mindre ekspolsiv i øvelser. 

Merker innimellom at jeg er bittelitt stiv når jeg har sittet helt stille en stund, den er kjip. 

Generelt synes jeg fordelen oppveier. Jeg slipper slitsom interesse fra menn. Jeg får automatisk mer respekt og gehør i jobbsammenheng, og også i butikker og slik. 

Litt irritert på at magen ikke er definert. Litt irritert på at man kan se et-par grå hår. Litt irritert på at jeg har arvet en hake som raskt får dette draget som gjør en veldig mye eldre raskt. Men det er egentlig fillleting i et liv som er veldig lykkelig og godt. 

Anonymkode: 5962d...41f

• Liker 1
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

det sitter i hodet først og fremst, ung til sins hjelper - og så selvsagt å henge med på aktiviteter som gjør at kroppen fungerer hjelper også.. 

Anonymkode: 07ac0...cd2

Syns ikke ung til sinns hjelper for andre kommer ikke til å se på deg som ung uansett, så da går man der og føler seg ung, før man treffer på noen i 20 åra, og virkeligheten treffer rett i trynet.

• Liker 4
Maleficenta skrev (44 minutter siden):

Syns ikke ung til sinns hjelper for andre kommer ikke til å se på deg som ung uansett, så da går man der og føler seg ung, før man treffer på noen i 20 åra, og virkeligheten treffer rett i trynet.

Selvfølgelig hjelper det å være ung til sinns.

Vi lever jo ikke i en illusjon om at vi ser ut som 20 åringer.

Jeg bryr meg lite om hva andre tenker om meg eller hvor gammel de tror jeg er. 

Poenget er å leve i nuet, å sette pris på at en faktisk får en dag til her på jordkloden.

• Nyttig 3
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er  nesten 40 nå. Noen sier at det ikke er spesielt gammelt, men føler meg som en dinosaur.Hvordan klarer du det?

Anonymkode: 80155...ed0

Snart 40, bare ungdommen det❤️

• Nyttig 2

Bare to år igjen til seksti. Det går litt gradvis. Som single og barnløs merker man det kanskje best på at attraktive damer på jobben og ander steder har foreldre som er yngre enn meg selv.... Begynte å merke tydelig aldersforskjellen når jeg passerte femti - er man i 40-årene er man fortsatt ung nok til å gå ut på byen og menge seg med 30-åringer... 

.... merker klart mindre lyst - noe som går litt utover humøret og livslysten. Livet blir rett og slett bare litt kjedeligere. Mat og kultur betyr mer enn strand og snertne damer på feriereiser. Har også begynt å telle dager mot mulig pensjon - og bekymrer meg litt for økonomien der. Generelt er vel nedadgående livslyst et stikkord.

Anonymkode: fbebb...2ac

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare to år igjen til seksti. Det går litt gradvis. Som single og barnløs merker man det kanskje best på at attraktive damer på jobben og ander steder har foreldre som er yngre enn meg selv.... Begynte å merke tydelig aldersforskjellen når jeg passerte femti - er man i 40-årene er man fortsatt ung nok til å gå ut på byen og menge seg med 30-åringer... 

.... merker klart mindre lyst - noe som går litt utover humøret og livslysten. Livet blir rett og slett bare litt kjedeligere. Mat og kultur betyr mer enn strand og snertne damer på feriereiser. Har også begynt å telle dager mot mulig pensjon - og bekymrer meg litt for økonomien der. Generelt er vel nedadgående livslyst et stikkord.

Anonymkode: fbebb...2ac

Handler det om alderen eller at du er alene?

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Selvfølgelig hjelper det å være ung til sinns.

Vi lever jo ikke i en illusjon om at vi ser ut som 20 åringer.

Jeg bryr meg lite om hva andre tenker om meg eller hvor gammel de tror jeg er. 

Poenget er å leve i nuet, å sette pris på at en faktisk får en dag til her på jordkloden.

Jeg føler meg som det i hodet

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er 53 og tenker ikke over det. Trener for å holde meg i form, nøye med hud og hårstell. Kommet i overgangsalderen, nettopp begynt med hormonbehandling og fått et "nytt liv". Sover godt og har masse energi. 

Anonymkode: abb9b...f06

Hvor lenge hadde du dårlig søvn og lite energi før du begynte på hormonbehandlingen? Og hvor fort merket du endring? Jeg skal begynne snart, har masse plager og er spent på om hormonbehandlingen kan hjelpe meg.

Anonymkode: fd91f...ab5

Annonse

Fordeler og ulemper 

+ barna er voksne og jeg har masse tid

+ føler meg fysisk frisk og har en kjæreste som jeg elsker, vi har det bra med at vi blir eldre (50 og over) 

+ tar ting mer med ro

- dårligere syn og hørsel

- ikke like lett å bytte jobb som før

- gamle foreldre (80 og over) som krever «tilsyn» og kan dø når som helst…

Anonymkode: 749e1...9cf

Jeg føler meg ofte veldig ung, og lever i et slags selvbedrag om at alle andre på min alder ser mye eldre ut. Og så møter jeg en 20-åring og innser hvor gammel jeg faktisk er 😂

Jeg er 43, og tenker ikke så mye over det. Jeg har ingen store helseproblemer, er fortsatt slank og kan stort sett spise som før uten å legge på meg, har en stil som gjør at jeg ikke er kjerring, men som heller ikke prøver å kopiere jentene på 20. Det jeg kanskje merker det mest på er at jeg på et vis har blitt modigere, eller mer uredd. Jeg tør mye mer enn jeg gjorde da jeg var yngre. Det er nå jeg har lyst på et år til å reise rundt i Asia og Afrika, da jeg var yngre turte jeg ikke. Det er nå kunne tenkt meg å lære å danse eller gå på skøyter, for nå er jeg ikke lenger redd for å se dum ut. Jeg var en skikkelig reddhare da jeg var yngre. Veldig redd for å gjøre noe feil, eller dumt, redd for hva folk ville tenke om meg. Og hadde ingen tiltro til at jeg skulle klare å ordne opp i problemer uten å ha noen å holde i hånden. Jeg har heldigvis vokst meg ut av dette. 

En annen ting er at jeg har bestemt meg for å la menn seile sin egen sjø. De har gjennom de siste års diskusjoner gjort det rimelig klart at jeg er for gammel for dem. Da trenger jeg ikke bekymre meg for det, en ting mindre å tenke på. Og bivirkningen er at jeg ikke lenger bekymrer meg like mye for hvordan kroppen min ser ut, for det er jo ingen som skal se meg naken uansett. Så lenge klærne fortsatt passer, er jeg fornøyd. 

Anonymkode: 68a33...c4c

• Hjerte 2
  • Nyttig 1

Må le, det er mange som svarer, og de er rundt 40 år!!! Det er bare tull, du er ikke eldre når du er  40. Da jeg var 40 følte jeg meg fortsatt ung,nå er jeg i begynnelsen av 60 årene. Noe har forandret seg, jeg merker for første gang at alderen nærmer seg……..

Anonymkode: 0b00b...a33

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...