Gå til innhold

Hvilke ting husker du fra din barndom som ikke er vanlig lengre nå?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi drakk alltid vann og melk. Melk til frokost og kvelds, vann til middag. Saft og brus var til "fint bruk", eller dvs. jeg husker vi fikk saft hvis vi var syke.

Anonymkode: 647cd...ac7

Vi fikk kun brus på lørdag og i bursdager,og julaften. Og saften var hjemmelaget.

Anonymkode: 202ab...559

Fortsetter under...

Natu skrev (På 27.5.2025 den 21.23):

På barneskolen lagde vi askebeger til familien i leire😂 Det glade 80- tallet 🎉

Det gjorde jeg og,selvom ingen i familien røykte! 🤣

Anonymkode: 202ab...559

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det var stk.pris på smågodteriet. Iallefall på vår nærbutikk. Så om jeg hadde 5 kroner så stod jeg å pekte på hvilke biter jeg ville ha og hvor mange av de ulike bitene jeg ville ha. "4 av den der, 2 av den, 6 av den...hvor mye penger har jeg igjen nå da?" 😅

Anonymkode: b195e...569

Oi. 5 kroner! Det var mer enn vi brukte, så er nok jeg eldre enn deg. Karamellene kostet 50 øre, løsvekt, så vi kjøpte alltid halve karameller i kiosken. Han som hadde kiosken hadde kniv og skjærefjøla klar når vi dukket opp. Så av en krone, ble det 4 ulike smaker.

En liten potetgullpose, er usikker på hvor mye det var i de aller minste, kostet 2 kroner. Popcorn i de minste posene kostet 1 krone. Da ble det fest, når en fikk en sånn liten pose med potetgull eller popcorn, den minste colaen og en liten pose peanøtter som skulle i colaen.

Anonymkode: b3c65...c94

Det var 30 øre pant for brusflasker rundt 1950. Det tilsvarte rundt 15 kroner i dag i forhold til lønnsnivået. Det var mye penger for oss unger når karamellene kostet 5 øre.

Vi plukket poteter i høstferien som ble kalt potetferie. 8 kroner dagen og et varmt måltid (gjerne kjøttkaker med kålstuing).

Så mange koselige minner 🥰

Født i 1982, og her er minnene som dukket opp hos meg da jeg leste gjennom her: 

• hoppe fra garasjetak ned i snøhauger

• My Little Pony og lykketroll 

• lekeslåss for å se hvem som var sterkest 

• lage og øve på «danseshow» til juleavslutning 

• 5 på (e.l.), en konkurranse for femteklassinger? 

• samle på glansbilder, servietter, brevpapir med duft, viskelær med duft — og bytte dem

• finne brevvenner i blader

• lete etter flasker i byen, pante, kjøpe godteri 

• lage salgsbod med vafler og saft, kjøpe godteri for pengene eller gi til veldedig formål 

• lage figurer av trolldeig og gips og male dem 

• Telefonkataloger i postkassen

• HM-kataloger, litt misunnelse for at andre fikk Ellos også 

• overtale mamma til å hjelpe med hjemmepermanent — resultatet ble ikke helt som jeg hadde sett for meg 

• XL1 (?) på trening

• årets første softis

• nye sko hver vår, et sikkert tegn på at det snart skulle bli sommerferie og mye gøy 

• Dra på telttur oppe ved fjellvann med venner på sommeren, var vel 11-12 år

• at Grandiosa og Big One kom 

• En slags parfyme som het Date

• Levi’s 501

• sånn avlang plasthylse man kunne ha penger i og henge rundt halsen når man skulle på ferie 

• male lyspærer for å få til discolys når vi inviterte til klassefest 

• …der vi spurte guttene om å danse (= stå og vugge sakte) til f.eks. Guns N’ Roses — Don’t Cry

For en tid! ❤️

Anonymkode: d08e9...3dd

• Hjerte 2

Var en periode på barneskolen hvor jeg lastet ned sanger fra LimeWire og solgte dem som ringetoner i storefri. Angrer fortsatt på at jeg godtok nudel-pakker som betaling.

Anonymkode: 85380...618

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...