Gå til innhold

Hvilke ting husker du fra din barndom som ikke er vanlig lengre nå?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husker også at vi leide VHS. Etterhvert DVD.

Husker vi var innom en platebutikk og hørte på cd-er. Gikk i kassa og spurte om jeg kunne få høre den og den cd-en. Så ble den satt inn i en slags wallkman som satt fast i en disk og man fikk høre med headset. Hva het den butikken?? Med han elvis-mannen som logo???

Anonymkode: 6926b...c59

Er det platekompaniet du mener? 

Anonymkode: e2e96...2f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det platekompaniet du mener? 

Å herregud. De eksisterer fremdeles! 🤯

AnonymBruker
Skrevet

Som 6 åring lekte jeg og nabo barna i nabolaget alene. Dette var i 2006. Nå som voksen og har barn selv opplever jeg at andre syns det er omsorgssvikt å sende barn under 8 år ut for å leke alene. 

Anonymkode: 024b0...db1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bomstasjoner - med folk i som tok i mot betaling 😆 

Anonymkode: 0d189...bdf

• Liker 7
Skrevet

Å få 10 kroner til Girls eller Starlet på lørdagene. Skoledagbok om sommeren. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ble sendt ut alene før skolealder for å leke når foreldrene våre skulle sove middag. I dag hadde vel barnevernet stått på døra😂

Hadde brevvenner i ulike land, det var stor stas når postmannen kom, jeg var så spent på om jeg hadde fått brev!

Konseptet skrivepost! Det finnes vel ikke lenger, men det var altså en slags mappe med ark og konvolutter med ulike typer illustrasjoner. Ofte motiver med blomster eller en eller annen hobby, og mot slutten tror jeg at det også kom med bilder/tegninger av artister.

Samle på glansbilder! Det var stas når man fikk glansbilder, så kunne man bytte med venninner.

Ungdomssider i ukeblader og aviser. I ukebladet Hjemmet var det også en sangtekst til en eller annen hit hver uke. Det førte ofte til krangel i søskenflokken om hvem som skulle få klippe den ut og lime inn i en kladdebok.

Og vi samlet og klippet ut bilder fra blader og aviser av kjendiser og kongelige. Disse byttet vi også. 

Anonymkode: 647cd...ac7

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye her som jeg kjenner meg igjen i og savner ja. 

Den første tingen jeg tenkte på var bedre vær. Vi hadde vår når det var vår, sommer når det var sommer, høst når det var høst og vinter når det var vinter. Og alle de naturlige tingene som fulgte med. Vannkrig om sommeren og akebrett og spark om vinteren. 

Nå går vi i høst hele året og jeg blir deprimert. 

Anonymkode: 02e2c...2a0

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barnetv kl 18.00, det var stas å se på barnetv, nå er det jo barnetv hele døgnet. Den kjenningsmelodien var så fin, usikker på om den finns lengre, mine barn ser på nrk super akkurat når det passer seg. 

Denne?:

Anonymkode: 9ba2c...5a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barnetv kl 18.00, det var stas å se på barnetv, nå er det jo barnetv hele døgnet. Den kjenningsmelodien var så fin, usikker på om den finns lengre, mine barn ser på nrk super akkurat når det passer seg. 

Her er en som viser flere av de fine introene, det skiftet vel mellom årstidene

:

Anonymkode: 9ba2c...5a5

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gammel. Er så mye rart som var vanlig før, men som i dag ville være utenkelig.
Det jeg husker så godt var når man skulle i butikken. Da hadde man respekt for de butikkansatte fordi man ofte måtte henvende seg til de bak en disk. Nå går du jo bare inn i en butikk og tar varene du vil ha, og kan til og med betale i selvbetjente kasser.
Det samme gjaldt i banken. Skulle man sette inn eller ta ut penger i banken hadde man veldig respekt for den bankansatte. Du stod der praktisk talt med luen i hånden. 
Jeg husker også at godterier var veldig sjeldent. Hvert drops og sjokoladebit ble spist med andakt. Jeg var forøvrig 19 år gammel første gangen jeg spiste en banan. Husker det var en merkelig opplevelse. 
Husker også man hadde like stor respekt for læreren som man hadde for en politikonstabel. De som var uskikkelige kunne få et rapp over fingrene av læreren.
Jeg husker også det var helt vanlig å lappe klær om det ble hull på de. Ikke kjøpe nye som man gjør i dag. 
Selv om jeg var et lite barn den gangen har det brent seg inn i minnet hva jeg så under frigjøringsdagene. Ikke gleden og euforien over at freden hadde kommet. Men jeg husker jeg ble veldig skremt da jeg så "tyskertøser", skamklipte som de var, ble paradert gjennom gatene av mobben til spott og spe fordi de hadde ligget med fienden. 

Anonymkode: 55ace...ac3

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

At vi aldri drakk vann. Det var enten melk eller saft.

Saft på flaske som vi drakk av hele dagen på skolen. Med sukker. Og alle hadde hull i tennene selvsagt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Født i 1966. Vi lekte masse ute, helt frivillig. Fantasien fikk kjørt seg på å finne på ting. Noen påstår at foreldre kastet ut barns, men vi elsket å leke ute. Slo ball, boksen går, mørkegjemsel, rødt lys, fotball, sykling, kongen på snøhaugen, gikk på ski for æ få nok km på skikortet til å få gull-pins.

En kanal på TV. Det var egentlig fint 🙂. Samlet foran TV lørdag kveld med kyllingvinger, fondue, Jansons Fristelse osv. Var ikke lov å spise noe i sofa resten av uka. Fredag så alle på Detektimen. Og det var stor stas da Dynastiet, Falcon Crest osv kom. Leide VVS-filmer, og noen leide moviebox.

Kun godteri lørdag. Noen flak potetgull og noen NonStop på et fat. Brus fikk vi i jula og i bursdager. Ingen barn var overvektige i min omgangskrets.

Vi hadde hushjelp til jeg begynte på skolen. Vanlig her når begge foreldre var i full jobb. Ingen barnehage. Hun bodde hos oss, og hadde fri hver søndag.

Brukte kassettspiller mye. Hørte på musikk, tok opp sanger fra 10 i skuddet, Norsktoppen og Europatoppen. Brukte også mikrofon mye. Lagde våre egne program, veldig inspirert av Halv sju osv. Lagde sanger, og intervjuet hverandre.

Det var stille i klasserommet. Vi hadde respekt for lærere, og elsket vår første "frøken" som vi hadde de første tre årene.

Anonymkode: 6f243...a5c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Brus i store glassflasker (før 1,5 L plastflasker ble standard). Født i 1985.

Anonymkode: 056f5...db3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir rørt til tårer av å lese her. For noen fine minner! 

Jeg er født på slutten av 80 tallet, og priser meg lykkelig for barndommen min. 

Anonymkode: 45e9c...604

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lørdag fikk vi  10 kr og handle smågodt for. Da måtte vi stå og peke og den i kassa plukket siden det var bak kassa.

Anonymkode: 3d169...c4d

Skrevet
Elle Melle skrev (22 minutter siden):

Saft på flaske som vi drakk av hele dagen på skolen. Med sukker. Og alle hadde hull i tennene selvsagt...

Haha… Husker det evige maset om at man ikke måtte spise sukker, for da fikk man hull i tennene. «Hvis du spiser godteri utenom lørdag, så får du gebiss i konfirmasjonsgave» Aldri et ord om at man også kunne bli feit😆

Husker at vi var ute og lekte på veien og spilte fotball. Jeg likte ikke å leke med guttene, for de var så voldsomme. Helst ville jeg låne Frøken Detektiv på biblioteket og sitte inne og lese, men da ble man kalt for «bokorm».

Hvis man så på tv i mer enn en halvtime om dagen (barne-tv) var det skadelig og man kunne få firkantede øyne🤣

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Født i 92. 
Pogs, tamagotchi, sånne fe-dukker som man kunne trekke opp så de fløy, pokemonkort, at man kunne ta ut coveret til cd’er så sto ofte sangtekstene inni det lille bladet, spole tilbake vhs før man leverte tilbake så man ikke fikk tilleggsgebyr, være ute å leke uten mobil, snake, furby, gogo-heads, diddl, yo-yo, glansbilder, bytte av bilder som f.eks. spice girls, Backstreet Boys osv. 

Anonymkode: 8eb50...42e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Brus i store glassflasker (før 1,5 L plastflasker ble standard). Født i 1985.

Anonymkode: 056f5...db3

Der har jeg vondt minne. Holdt en slik 1 l flaske som eksploderte , og måtte på sykehuset pga 3 glass skår hadde kutter meg og var inne i leggen

Anonymkode: 05403...d88

AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (28 minutter siden):

Husker alle andre i klassen hadde sånne femkanta flasker med saft i. Vi fikk ikke, for foreldrene mine har alltid vært opptatt av å være sunne! Vi hadde skolemelk da. Med sånne kuponger :D

Anonymkode: 6926b...c59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...