Gå til innhold

Hvilke ting husker du fra din barndom som ikke er vanlig lengre nå?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 1982, og er 43 år. 

Ting jeg husker godt: 

Barnetv kl 18.00, det var stas å se på barnetv, nå er det jo barnetv hele døgnet. Den kjenningsmelodien var så fin, usikker på om den finns lengre, mine barn ser på nrk super akkurat når det passer seg. 

Midt i smørøyet var utrolig stas når man ble tenåring. 

Vi hoppet strikk i gata og flyttet oss når det kom biler. Var vi bare to stykker så festet vi strikken i en lyktestolpe. 

Husker vi hadde sykkelprøve på skolen i 5 klasse. Det var stas og endelig kunne sykle til skolen. 

Vi hadde respekt for frøken på skolen. 

Vi spilte blokkfløyte, dette var jo uansett morsomt å lære, men grusomt å høre på. 

Man hadde meldingsbok med seg som foreldrene kunne skrive i dersom det var en beskjed. 

Mamma skrev lapp til Rimi og sa at: Heidi kan kjøpe 10 prins mild til meg. Mvh Trine, mor også tlfnr. ( bra dette er slutt på) Det var vel også automater med røyk mener jeg å huske. 

Anonymkode: ad057...d1a

• Liker 15
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

også husker jeg walkmanen, den var jeg så glad i. Spolte kassetten tilbake for å høre samme sang. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Det kunne ta et par minutter før de eksotiske bildene kom frem på PC skjermen..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 50 å husker jeg fikk 5 kr i ukelønn på lørdagene. Som jeg kjøpte smågodt for. Å det kosta 10 øre tinga jeg likte . Så det ble en pose😅

Anonymkode: ed36a...a48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnetv samt barnetimen på radio. 

Lek ute med alle ungene i nabolaget og på tvers av alder. Strikk, paradis, brentball, kaste på stikka mm. 

Anonymkode: b2f68...de2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Født i 89.

Husker pogs og spice girls bilder. Alt vi samla på: klistremerker, frimerker, glansbilder..

Vi hoppet tau og hoppet strikk.

Discman og walkman. Mp3-spiller. Limewire og Piratebay! 

Var på LAN og spilte warcraft 3. 

World of warcraft burning crusade. Det var noe helt annet å spille wow i starten. 

Nokia 3310, etterhvert sånn flip-phone. 

Internet på starten av 2000. Husker jeg lærte meg html og lagde hjemmesider. 

Hadde fasttelefon. Mamma hadde mobiltelefon ganske tidlig. En svær en med antenne. 

Telefonkiosker. Disse husker jeg eksisterte rundt 2009 i hvertfall. Når forsvant de egentlig?

CD-er og høyttaleranlegg.

Husker da Spotify kom og man måtte ha invitasjon for å få konto. Den irriterende reklamen som kom hele tida "dette er andreas fra spotify" eller hva het han?

Busskort på barneskolen og ungdommsskolen. Var med klistremerker på som ble byttet ut hver uke eller noe. Der sto det hvilken måned og hvilket ukenummer eller noe. Med et bilde stiftet på. Husker på barneskolen at vi hadde busskortet i en busskort-lomme bakpå sekken, så vi bare snudde oss for å vise kortet. 

Har fremdeles sekken jeg brukte i første klasse. Med sånn salgs ramme av metall. Må ha vært fryktelig ubehagelig å gå med! 

Anonymkode: 6926b...c59

• Liker 6
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Husker også at vi leide VHS. Etterhvert DVD.

Husker vi var innom en platebutikk og hørte på cd-er. Gikk i kassa og spurte om jeg kunne få høre den og den cd-en. Så ble den satt inn i en slags wallkman som satt fast i en disk og man fikk høre med headset. Hva het den butikken?? Med han elvis-mannen som logo???

Anonymkode: 6926b...c59

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Telefonbord med fasttelefon og en “dings” hvor familiemedlemmene sirlig noterte ned navn og tlf nr til alle vi kjente. Arkene var sortert alfabetisk og man åpnet den ved å dra en lite spak på midten ned til første bokstav i etternavnet til den man skulle ringe, og trykket på en knapp slik at den åpnet seg og vi kunne se hvilket nummer vi skulle trykke inn. 

Commodore 64. 

Anonymkode: 0d35f...fe3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

MSN var også stas, man lagde sånn durelyd om man latet at man nettopp logget på slik at HAN skulle se det. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Født 1979

Mye som deg

Vi lekte i veien i boligfeltet hoppet strikk , fotball, syklet

Gikk på stranda fra vi var 5/6 år

Fikk lapp av foreldrene skrevet eks 2 øl, 1 pk princ, 1 brød, 1 melk. Og vi fikk det med hjem

Passet små søsken og nabo barn fra 8/9 års alder, over natta fra en var 11

Barne tv kun kl 18

Vi hadde svensk tv så var gøy å se - lilla sportsspegelen,  den flygende doktor osv på svensk tv

Samling lørdag kveld for å se- forskjellige musikk program som da capo, lollipo osv

Kunne gå ut døra kl 07 og hjem igjen kl 19. Fikk mat der en var å lekte

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ting jeg husker godt: 

Barnetv kl 18.00, det var stas å se på barnetv, nå er det jo barnetv hele døgnet. Den kjenningsmelodien var så fin, usikker på om den finns lengre, mine barn ser på nrk super akkurat når det passer seg. 

Vi hoppet strikk i gata og flyttet oss når det kom biler. Var vi bare to stykker så festet vi strikken i en lyktestolpe. 

Husker vi hadde sykkelprøve på skolen i 5 klasse. Det var stas og endelig kunne sykle til skolen. 

Vi spilte blokkfløyte, dette var jo uansett morsomt å lære, men grusomt å høre på. 

Man hadde meldingsbok med seg som foreldrene kunne skrive i dersom det var en beskjed. 

Mamma skrev lapp til Rimi og sa at: Heidi kan kjøpe 10 prins mild til meg. Mvh Trine, mor også tlfnr. ( bra dette er slutt på) Det var vel også automater med røyk mener jeg å huske. 

Barnetv kl 18 og mørkegjemsel. Virker ikke som folk leker det ute nå. 

Anonymkode: 6803c...dba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ting jeg husker godt: 

Ungen min går på barneskolen og her spiller de blokkfløyte og har sykkelprøve på våren i 4. klasse :) 

Anonymkode: a22f7...101

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Født 1975. Veldig få hadde video og datamaskin, vi hadde begge deler fra jeg begynte på skolen.

Dataspill tok 30-45 min å laste inn fra kassettspiller. 

Godteri kjøpt ved å peke ut skal ha en av den og to av den osv. Husker vi en gang fant 100kr på pakken og kjøpte smågodt for halvparten og det føltes som enorme mengder - og vanlig mengde i dag.

Begynte å kjøpe singler og lper først, så cder.  

Anonymkode: e67ad...19c

• Liker 2
Skrevet

Tyske soldater marsjerte i gatene.

Butikker uten selvbetjening. Lange køer foran disken og diskusjoner om hvem sin tur det er . .

Hvalmargarin . . . fytti grisen for noe svineri

48 timers arbeidsuke med jobb og skole på lørdager . . .

Skole annen hver dag . . .

Bonden brukte hest . .  Gråtass. Første traktor tidelig på 50-tallet . .

Vedovn og utedass . . Dotømmer Gulbrandsen . . .

Vi fikk radio . . Sølvsuper fra Tandberg . . .

Undomsopprøret på 50-tallet. Rockemusikk og Radio Luxembourg . . .

Det var "ikke farlig" å røyke . . Fikk pipe til konfirmasjonene . .

Fisket med kastesluk og fiskebolleboks . . . Haspelsnella kom på 50-tallet.

Kastet på stikka midt i veien med store femøringer . . .

Kun grusveier og uten biler  . . . bare tre biler i bygda.

Gamle trikken i Oslo med tilhenger og uteplass . . .

Konduktør på bussen som tok betaling . .

Fredag lønningsdag med mye dritings mannfolk . . .

Lønning i papirpose med sedler og mynter . . .

Oslofjorden var fiskerik

. . . . .  kan fortsette å mimre i det uendelige.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
senior skrev (3 minutter siden):

Tyske soldater marsjerte i gatene.

Butikker uten selvbetjening. Lange køer foran disken og diskusjoner om hvem sin tur det er . .

Hvalmargarin . . . fytti grisen for noe svineri

48 timers arbeidsuke med jobb og skole på lørdager . . .

Skole annen hver dag . . .

Bonden brukte hest . .  Gråtass. Første traktor tidelig på 50-tallet . .

Vedovn og utedass . . Dotømmer Gulbrandsen . . .

Vi fikk radio . . Sølvsuper fra Tandberg . . .

Undomsopprøret på 50-tallet. Rockemusikk og Radio Luxembourg . . .

Det var "ikke farlig" å røyke . . Fikk pipe til konfirmasjonene . .

Fisket med kastesluk og fiskebolleboks . . . Haspelsnella kom på 50-tallet.

Kastet på stikka midt i veien med store femøringer . . .

Kun grusveier og uten biler  . . . bare tre biler i bygda.

Gamle trikken i Oslo med tilhenger og uteplass . . .

Konduktør på bussen som tok betaling . .

Fredag lønningsdag med mye dritings mannfolk . . .

Lønning i papirpose med sedler og mynter . . .

Oslofjorden var fiskerik

. . . . .  kan fortsette å mimre i det uendelige.

Ok, her snakker vi faktisk eldre dager :) 

Anonymkode: 9b038...27a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Å gå til og fra skolen som 7-åring, alene. Komme hjem til tomt hus, spise mat som sto klart i kjøleskapet, løpe ut til andre i nabolaget som også var alene, leke uten noe regi eller innblanding fra voksne. Kjede seg! La tankene fly, uten å skru på noe elektronisk. 

Anonymkode: 2499d...5b9

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

født i 1971, gikk på butikken for mor med rød tråd på hånden som skulle inn mot grøften fra jeg var 5 år (i dag hadde det ført til en tlf til BV) og vi lekte ute fra frokost til middag, og gjerne etterpå til det ble møkt - alene! i skogen.. :Pog drakk melk fra glassflaske hentet i fjøsen til bestefar direkte fra kua.. 

Anonymkode: 5337d...e3b

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 1976.

Jeg husker hæsjer/hesjer. Vi dro til mormor og morfar i Lofoten og hjalp dem med hæsjinga. Vi hang opp høyet på rekker. Og det var lange dager. Jeg bare sprang rundt og lekte, men de voksne jobbet hardt. Så fikk jeg sitte på traktoren. Det var kjekt, for alle var samlet og vi spiste god mat etterpå. Det gikk ikke vei dit på den tiden, så vi måtte bli kjørt av båten som dro til alle steder langs kystenveien der... inn til hvor de bodde. Jeg husker gamle "ole" som satt på kaia og venta da båten kom inn med en pipe. Han var alltid brysk, men en bra mann ellers. Morfar hentet bagasje med traktor. 

image.webp.cc879eec50907341d1814555d609c9f0.webp

Så husket jeg at vi passet barn. Alltid! Enten våre egne søsken eller nabolaget sine unger. Det var alltid en unge jeg måtte passe. Vi hadde ikke oppvaskmaskin. Min far mente at jeg og søstra mi skulle ta oppvasken.... 

Anonymkode: 9b038...27a

• Liker 3
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

født i 1971, gikk på butikken for mor med rød tråd på hånden som skulle inn mot grøften fra jeg var 5 år (i dag hadde det ført til en tlf til BV) og vi lekte ute fra frokost til middag, og gjerne etterpå til det ble møkt - alene! i skogen.. :Pog drakk melk fra glassflaske hentet i fjøsen til bestefar direkte fra kua.. 

Anonymkode: 5337d...e3b

Slik melk har våres barn vokst opp med, beste melka som er. Nå er våres 18 og 20 og de tar med melk når de har vært å jobbet på sæter osv, eller avløser i helg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Telefonbord med fasttelefon og en “dings” hvor familiemedlemmene sirlig noterte ned navn og tlf nr til alle vi kjente. Arkene var sortert alfabetisk og man åpnet den ved å dra en lite spak på midten ned til første bokstav i etternavnet til den man skulle ringe, og trykket på en knapp slik at den åpnet seg og vi kunne se hvilket nummer vi skulle trykke inn. 

Commodore 64. 

Anonymkode: 0d35f...fe3

Sånt telefonregister hadde vi også! Familien min ler ennå av at for å finne telefonnummeret til min tante, så måtte man lete på "T" for Tante Marit! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...