Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er så hyggelig å snakke med andre om fødselshistorien og lurer på om noen har lyst å fortelle:) 

Hvordan startet fødselen din? 

Hvor lenge varte den?

Hvem var med deg? 

Hvor mange barn har du? 

Kunne du tenkt deg flere barn? 

Hvordan opplevde du at jordmor og fødselsleger behandlet deg? 

Anonymkode: db233...d1d

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1843241-din-f%C3%B8dselshistorie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig, jeg ble så skuffet når ingen spurte meg om fødselen etter 2. baby, da det ga meg så mye å snakke om fødselen med første. I etterkant har jeg skrevet ned fødselshistoriene i et worddokument, sånn at jeg ikke skal glemme dem. Har dessverre ikke tid akkurat nå å skrive så mye, men del gjerne din!

Anonymkode: b60e9...ff8

• Liker 3

Første barn:

Hvordan startet fødselen din? Med vannavgang og rier rett etterpå

Hvor lenge varte den? 30 timer fra første vonde rie 

Hvem var med deg? Mannen mun

Hvor mange barn har du? To, snart tre

Kunne du tenkt deg flere barn? Ja, vi ønsker fire barn

Hvordan opplevde du at jordmor og fødselsleger behandlet deg? Jordmødrene gjorde det de kunne, men de var vikarer fra utlandet og språkbarrieren gjorde det vanskelig med kommunikasjonen. Fødselslegen var fæl og behandlet meg skikkelig dårlig. Klaget på ham i ettertid og fikk en beklagelse fra avdelingen.

Andre barn:

Hvordan startet fødselen din? Igangsatt pga. lite fostervann i uke 38.

Hvor lenge varte den? Tre og en halv time fra første vonde rie. Hadde ikke noe vondt før 4 cm åpning.

Hvem var med deg? Mannen min

Hvordan opplevde du at jordmor og fødselsleger behandlet deg? Helt fantastisk. Blir nesten rørt av hvor fin opplevelse det var. Fødselslegen kom inn akkurat helt på slutten fordi babyen var litt stressa, og hun heiet på meg og holdt meg i hånda under trykkefasen, mens mannen holdt i den andre. 

Anonymkode: 66afc...54c

• Hjerte 1

Startet på natta og var over på 1 og 1/2 time fra første rie til barnet kom. Rakk så vidt frem til sykehuset. Ingen smertelindring, men det gikk veldig greit. Fødte alene. 

Har 1 barn. 

Anonymkode: 130e5...a2a

• Hjerte 1

Fødselen startet med at jeg våknet av «noe» på morgenen termindato, løp på badet og hadde vannavgang, skikkelig Hollywoodstil med et splash! 

Riene startet ca 15 min etterpå. Ventet hjemme i et par timer før vi reiste på sykehuset. Jeg trodde da at jeg hadde kommet skikkelig langt og var så fornøyd med meg selv, men hadde bare 1 cm åpning 😂 Heldigvis var det veldig rolig på føden den dagen så jeg fikk bli værende. 

Ca kl 20 tok riene seg veldig opp og jeg fikk da sette meg i badekar - det var så fin lindring! Satt i badekar med kraftige rier som kom både to og tre av gangen uten pause mellom til ca kl 00. Da kom pressetrangen. Var da 8-9 cm og fikk beskjed om å holde igjen litt til før jeg fikk starte å presse forsiktig. Kom da opp av badekaret.

Etter å ha presset uten resultat i over en time ble det besluttet vakuum og litt over kl 02 var lille skatt ute ❤️

En kjempefin fødsel med fine, trygge folk rundt meg! Er gravid igjen nå med termin rett rundt hjørnet og er veldig spent på hvordan denne fødselen blir :) 

Anonymkode: 07fb4...94a

• Hjerte 1

Hvordan startet fødselen din? Vannet gikk på ettermiddagen, etterfulgt av rier som tok seg opp jevnt og trutt. Dro til sykehuset ca kl 1 på natta. 

Hvor lenge varte den? 11 timer etter vannavgang ble det hastekeisersnitt, full narkose. 

Hvem var med deg? Bf, men han kunne like gjerne vært hjemme for han var tilnærmet usynlig og satt i ett hjørne hele tiden. Samlivsbrudd da ungen var 6 mnd... 

Hvor mange barn har du? 1

Kunne du tenkt deg flere barn? Nei

Hvordan opplevde du at jordmor og fødselsleger behandlet deg? De var frekke (pga stress?), fortalte lite om hva som foregikk. De fortalte i samtale ett par dager etter keisersnittet at de vet ikke hva som skjedde og de hadde aldri sett det før og kunne ikke si noe om hva og eller hvorfor det gikk som det gikk. 

Alt dette skjedde ved et universitetssykehus i en av Norgees støste byer, men i høytidssesong for fødsler. 

Anonymkode: 34578...afd

• Hjerte 1

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan startet fødselen din? Vannet gikk på ettermiddagen, etterfulgt av rier som tok seg opp jevnt og trutt. Dro til sykehuset ca kl 1 på natta. 

Hvor lenge varte den? 11 timer etter vannavgang ble det hastekeisersnitt, full narkose. 

Hvem var med deg? Bf, men han kunne like gjerne vært hjemme for han var tilnærmet usynlig og satt i ett hjørne hele tiden. Samlivsbrudd da ungen var 6 mnd... 

Kunne du tenkt deg flere barn? Nei

Hvordan opplevde du at jordmor og fødselsleger behandlet deg? De var frekke (pga stress?), fortalte lite om hva som foregikk. De fortalte i samtale ett par dager etter keisersnittet at de vet ikke hva som skjedde og de hadde aldri sett det før og kunne ikke si noe om hva og eller hvorfor det gikk som det gikk. 

Alt dette skjedde ved et universitetssykehus i en av Norgees støste byer, men i høytidssesong for fødsler. 

De må da vite hvorfor de utførte hatekeisersnitt??

Anonymkode: eeec1...eb3

• Liker 1
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De må da vite hvorfor de utførte hatekeisersnitt??

Anonymkode: eeec1...eb3

De hvorfor de utførte keisersnittet, men de vet ikke hvorfor tilstanden til babyen ble som den ble. 

• Hjerte 1

- med rier

Hvor lenge varte den?

- ca 5 timer

Hvem var med deg? 
- barnefar

Hvor mange barn har du? 
- 1

- ja, er gravid igjen nå men har en sinnsyk fødselsangst. Håper på keisersnitt. 

- første jordmor som var med i åpningsfasen hadde jeg veldig god kjemi med. Hun var veldig varm og fin, flink å forklare og god støtte. Så var det vaktskifte og jeg fikk en heks uten sidestykke som var virkelig frekk og ufordraglig. Hun gjorde masse greier som var stikk i strid med fødebrevet mitt og som jeg protesterte høylytt på - uten noen som helst forklaring på hvorfor. Legen som forløste var heller ikke noe grei, fikk ingen forklaring på hvorfor det ble vakuum feks det ble bare plutselig gjort. Ble også klippet uten bedøvelse, og morkaken var de inne med armene og hentet ut helt uten bedøvelse. Helt skrekkelig opplevelse som har satt seg som angst.

Anonymkode: 462d5...fc5

• Hjerte 1

Fødsel 1:

Hvordan startet fødselen din? Igangsatt i uke 41+3

Hvor lenge varte den? Igangsatt med modning på formiddagen, moden og litt åpen ca kl 16 og ble strippet da. I aktiv fødsel fra kl 19, full åpning rundt midnatt, men fikk lite effektive pressrier og babyen stod fast pga var stjernekikker, så vakuum ble påbegynt ca kl 2., baby ute 2.30. Litt medtatt baby så han ble tatt ut for litt starthjelp. Morkaka ville ikke ut så jeg fikk styrtblødning og mistet ca 1 liter blod. Litt medtatt selv et par dager pga det, men kom meg raskt til igjen. Ble nok litt stramt sydd så hadde en del ubehag de første 2-3 ukene, men det gikk seg til det også.

Hvor mange barn har du? Dette var nr 1 av 3

Kunne du tenkt deg flere barn? Ja jeg ønsket meg flere etter nr 1, ingen betenkeligheter med tanke på litt røff slutt på fødsel

Hvordan opplevde du at jordmor og fødselsleger behandlet deg? Syns jeg fikk veldig god behandling, fødte på et lite sykehus og det var få fødende de dagene jeg var der, så de hadde tid til oppfølging.

Fødsel nr 2

Hvordan startet fødselen din? MEd rier som jeg merket i det jeg våknet om morgenen, dvs jeg trodde ikke det var rier, kjentes ut som jeg var dårlig i magen, tok et par timer før jeg skjønte det var rier og at det gikk fort, så vi måtte bare hive oss av gårde, ca 30 min kjøring til sykehuset og ble møtt av ambulanse på veien, Fødte i denne utenfor sykehuset.

Hvor lenge varte den? ble jo aldri undersøkt, men hadde nok i underkant av 1,5 time aktiv fødsel.

Hvem var med deg?  Mannen min fikk være med i ambulansen, men satt framme, ambulanse personal var bak med meg, 

Hvor mange barn har du? dette var nr 2 av 3

Kunne du tenkt deg flere barn?  hadde fortsatt ønske om flere barn etter nr 2 ja.

Hvordan opplevde du at jordmor og fødselsleger behandlet deg? Dette var et annet sykehus enn det første jeg fødte ved og var ikke fullt så fornøyd, nå hadde jeg bare jordmor under selve fødselen i ca 5 min, men hun var jo hos oss etter at vi kom inn på fødestua og hadde ikke særlig kjemi med henne. Hun snakket neste ikke, spurte vi om noe måtte vi omtrent dra svaret ut av henne. Det ble jo en litt absurd opplevelse siden det gikk så fort og utenfor sykehus så vi hadde jo behov for å prate litt, men var altså lite tilbakemelding å få fra jordmorens side. Den som kom på etter vaktskiftet var langt bedre. Men siden dette var et større og mer hektisk sykehus/fødeavdeling så vi omtrent ikke noe til personalet etter at vi kom på barsel. Dessuten reiste vi hjem et døgn etter fødsel.

Fødsel nr 3. 

Hvordan startet fødselen din? startet med vannavgang, ingen tegn til fødsel på forhånd. Med tanke på forrige fødsel var vi raske med å komme oss avgårde, ikke samme sykehus som sist, men 30 min kjøretid også denne gang. begynte så smått å merke rier på vei til sykehuset

Hvor lenge varte den? fra vannavgang ca 4 timer, ca 2 timer aktiv fødsel

Hvor mange barn har du?  dette var 3 av 3

Kunne du tenkt deg flere barn?  På en måte ja, men fornuften talte, 3 fikk være nok, jeg var også i slutten i 3o-åra så hadde nådd maksgrensen min på alder følte jeg.

Hvordan opplevde du at jordmor og fødselsleger behandlet deg? Var så og si fornøyd med alle denne gangen, eneste jeg ikke likte var en jordmor som kom inn rundt midnatt 2 døgn etter fødsel og lurte på hvordan ammingen gikk,  hun hadde sett i tidligere journal at jeg hadde hatt ammeproblemer med nr 1. Noe som ikke stemte, det var litt startproblem de første dagene ja(hvem har ikke det), men gikk seg veldig fint til, så å komme for å snakke om det på det tidspunktet følte jeg var veldig unødvendig. Hadde ikke sett henne før og så henne ikke igjen heller, så ellers svært lite til andre på dagtid og var ingen andre som stilte spørsmål om ammingen.

Anonymkode: 1bc70...0cf

• Liker 1

Hadde planlagt KS på termindato,men 12 dager før, på kvelden begynte det å gjøre vondt. Hadde rieteller jeg tok tiden med og de var nede i 1 minutt. La meg kl 22 men fikk ikke sove pga vondt. Ringte føden 03.30.  Tok med koffert og dro. Hadde 2-3 cm åpning og de sjekket om han fortsatt lå i sete og spurte om jeg fortsatt ville ha KS. Da var det bare å gjøre alt klart og kl 05.43 var han ute.

Hvem var med deg? Samboeren 

Planlegger en til nå

Hvordan opplevde du at jordmor og fødselsleger behandlet deg?  Bare bra

Hvordan startet fødselen din? 
med nr 1 måtte jeg igangsettes på termindato. Nr 2 startet av seg selv med rier om natten 4 dager før termindato. 

Hvor lenge varte den?

Med nr 1 tok det nesten 36 timer fra ballongen ble satt til hun var ute. 
Med nr 2 tok det 24 timer fra første ri. 

Hvem var med deg? 
Samboer på begge 

Hvor mange barn har du? 

Nei. Ikke orker jeg, og ikke tåler jeg en graviditet til. 

med nr 1 opplevde jeg at jeg var til bry. Jeg hadde en helt jævlig fødsel, epiduralen sviktet og ga meg ut av en annen verden smerter, hadde noen tilbudt seg det så hadde jeg tatt en kule. Når jeg ENDELIG måtte presse kommanderte jordmor meg opp i bøyler enda jeg ønsket noe annet, ble rett og slett avfeid uten en grunn. Samboer snakket med jordmor litt før om ønsket mitt, hun hadde svart «ja vi nå se da» med en sur mine. Opplevde at jeg var mye alene gjennom fødselen og selv om samboer dro i snora for å få mer hjelp stakk de bare hodet innom for å sjekke at jeg levde virket det som (samboer har også samme oppfattelse). 

Nr 2 var rake motsetningen. Fikk en fantastisk epidural, så jeg vandret i gangene, sov, spiste og så på serie. Plutselig var jeg på 8 cm, jordmor tok vannet og 3 kvarter senere var han ute med 10 min trykking hvor jeg fikk bevege meg fritt uten unødvendige inngripelser fra jordmor. Rakk ikke å bli sliten eller få vondt. De som jobbet med meg på siste fødsel var helt fantastiske. Det var flere studenter der, og siden alt gikk så fint med meg og stemningen var rolig fikk alle studenter undersøke meg og følge med (gjorde meg absolutt ingenting). Kunne tatt en sånn fødsel 20 ganger til. 

Anonymkode: 5becb...ded

Den startet med rier om kvelden på termindato (på det tidspunktet visste jeg ikke at det var rier jeg hadde, trodde jeg hadde spist noe dårlig mat eller no😂)

Hvor lenge varte den?

21 timer

Hvem var med deg? 
Barnefar

Hvor mange barn har du? 
1 barn

Vi ønsker oss flere barn ja

Hvordan opplevde du at jordmor og fødselsleger behandlet deg? 
Er fornøyd med fødsel opplevelsen i seg selv, men tiden etter at baby var ute var brutal for min del. Jeg fikk komplikasjoner som gjorde at jeg ble hastesendt på intensiven og var bevisstløs i flere timer og mistet derfor dyrebare timer og hud mot hud med baby, som er sårt den dag i dag. Heldigvis gikk ting bra til slutt med både meg og baby<3 

Anonymkode: cd5ad...539

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg syns det er så hyggelig å snakke med andre om fødselshistorien og lurer på om noen har lyst å fortelle:) 

Hvor lenge varte den?

Hvem var med deg? 

Hvor mange barn har du? 

Første: 

startet med rier som gradvis tok seg opp på natta, kjørte til sykehuset etter ca 45 min, da med ganske hyppige rier. Vannet gikk på vei til sykehuset. På sykehuset roet riene seg, det ble ikke sjekket åpning, men siden det roet seg og jeg var førstegangsfødende hadde vi «god tid» og jeg fikk det de kalte sovedose (morfin og innsivningstablett tror jeg). Slo meg fullstendig ut, etter hvert startet pressriene uten at jeg skjønte det. Da jeg skjønte hva som skjedde ble jeg flyttet over på fødestua og han var ute på 30 min, men pressriene ble svakere og jeg måtte presse uten rier. 
totalt 7t fra riene starta til han var ute. 

Andre: 

startet med vannavgang midt på natta, deretter stadig kraftigere rier. Pressriene startet på vei ut i bilen. Ble hentet med seng på parkeringsplassen, mannen måtte parkere bilen og rakk såvidt inn før hun var ute. 
45 min fra vannavgang til hun var ute. 

mannen var med begge gangene. 

har to barn, vil ikke ha flere, men det har ikke noe med fødsel å gjøre. 

jeg har blitt behandlet veldig fint. 
har hatt lite tid i fødsel med helsepersonell til stede, men de var veldig fine i ettertid. 
Med nr 2 kjente jeg at jeg hadde noen ubearbeidede følelser etter første fødsel (mistet kontroll pga medisineringen, og mistet mye blod etter fødsel), og det fikk jeg fine ekstra samtaler om, og mine følelser ble i stor grad tatt på alvor

Anonymkode: 7ae9c...11f

Nr 1: den ble igangsatt på dag 12 med ballongkateter som falt ut etter 24 timer, så fikk jeg 3 vaginale stikkpiller også kom riene. Jeg kom til 9 cm, da ble vannet tatt. Ungen lå i seteleie, planen var vaginal fødsel. Men da de kjente på åpningen kjente de foten og ikke rumpa. Da ble det avgjort til keisersnitt, og da var hun ute i løpet av 45 minutter. 

Nr 2: Vannet gikk hjemme, vi reise ned på sykehuset for sjekk og fikk beskjed om å komme tilbake 36 timer ( vi var der kl 01 på natten, så neste morgen slik at kroppen kunne få tid til å sette i gang med rier selv) Riene kom ikke, jeg ble lagt inn på observasjon, og det var mistanke om infeksjon. Ble satt på antibiotika. Da jeg kom til 4 cm ble jeg flyttet på fødestuen og far fikk komme. Det var covid. Var ikke alene mer enn ca 2 timer. Så tok det 12 timer før det ble besluttet at det skulle bli ks da baby ikke responderte bra på riedrypp, samt jeg kom ikke lengre enn 4 cm som jeg hadde for 12 timer siden. Snudde jeg meg fra en annen stilling så sank hjerterytmen. 

Nr 3: Planlagt keisersnitt som er vanlig da man har 2 keisersnitt fra før. Fikk spinalbedøvelse først, også startet de. 

Hvor lenge varte den?

Nr 1: Fra første rie til keisersnitt tok det 12 timer. Men fra ballongen ble satt til ks tok det 36 timer. 

Nr 2: 14 timer

Nr 3: ca 2-3 timer med forberedelser og venting til keisersnitt som var planlagt. 

Hvem var med deg? 

Nr 1: mannen min

Nr 2: Mannen min

Nr 3: Mannen min

Hvor mange barn har du? 

3

Nei, tre holder, ble sterilisert under 3 keisersnitt. 

Ble godt behandlet, jeg jobbet på det første sykehuset, så kjente en del av personalet. Det var fint å være pasient selv på den avdelingen. 

De to andre var å et annet sykehus, men ble godt ivaretatt, følte meg trygg og vi fikk god oppfølgning både i forkant, under og etter. Spesielt med nr 3. Jeg hadde svangerskapsdiabetes, så baby trengte litt mer oppfølging i ettertid. 

Hilsen Ts:) 

Første rie kom på handletur på Kiwi. Det var 6-8 minutter mellom riene fra starten av. Samme natt gikk vannet, og riene ble mye mer krevende. Synes det var kult at det kom så utrolig mye vann. Som en elv.

Hvor lenge varte den?

38 timer.

Hvem var med deg? 

Mannen min.

Hvor mange barn har du?

1

Kunne du tenkt deg flere barn? 

Ja.

Veldig godt! Første jordmor ble værende gjennom hele fødselen min for å være grei, siden jeg var så redd. Barnet vårt satt fast med skuldrene, og var forferdelig vanskelig å føde. Jordmor og lege hadde mange forslag til øvelser og stillinger for å få babyen nedover, og etter åtte timer med full åpning og pressrier ble det klipp og vakuum. Fikk flere rifter i livmorhals, skjede og pirenium, og ble sydd og fikk blodoverføring pga stort blodtap. Opplevde de ansatte som beroligende, rutinerte og kunnskapsrike. Føltes som om de reddet livet mitt. De gjorde nok for så vidt det. Barnet hadde det heldigvis bra hele veien, og var (litt vel) stor, sterk og klar for verden. Det gikk godt under omstendighetene pga gode leger, jordmødre og sykepleiere. Fikk også flere samtaler i etterkant for å sjekke om jeg hadde ptsd. Trodde ikke det, men nå når jeg vurderer å bli gravid igjen, kjenner jeg på stor angst, så det er nå traumene begynner å melde seg. 

Anonymkode: 31e50...495

Annonse

Solomor med donorbarn, innlagt fem dager for overvåkning av det de mistenkte var en svangerskapforgiftning. 

På dag seks begynner beina mine å skjelve utover ettermiddagen. Når jeg forteller det til sykepleier som er innom for å ta blodtrykket så tester hun reflekser, påkaller jordmor som gjør det samme. Gir meg blodtrykkssendende medisin, slår fast at det ikke virker, skjelvingene blir verre. Lege blir påkalt, så en overlege som etter kort sjekk forsvinner ut i ti minutter før hun kommer tilbake og erklærer at de har bestemt at det blir keisersnitt nå i kveld. 

Så får jeg underlivet barbert av en jordmor mens lege og sykepleier overvåker blodtrykket, kateter blir satt, jeg får så vidt ringt til mor mi før jeg blir trilla til oppvåkning og venter på at operasjonsstua blir ledig med en fire-fem stykk medisinsk personell rundt meg. Så er det inn på operasjonsstua, spinalbedøvelse, keisersnitt. Hører ungen gråte men får ikke sett han fordi vi skal til hver vår intensivavdeling etterpå 😅 Han tilbrakte sitt første døgn med Bestemor, og var blitt tolv timer gammel før jeg fikk holde han. 

Det tok maks halvanna time fra første sykepleier aner uro før ungen var ute. 

Jeg følte meg kanskje tryggere enn jeg burde ha følt meg gjennom heile greia, for jeg var aldri redd for at noe skulle gå galt sjøl når det begynte å bli tett med hvite kitler rundt senga. Alle var rolige og jeg fikk alltid beskjed om hva som skulle skje nå, for eksempel når de testa at spinalbedøvelsen virka. Muligens hadde hjernen min kobla meg litt av heile situasjonen, for den kvelden på intensiven tenkte jeg mest på at ungen hadde en skikkelig rar nese på det bildet mamma sendte. 

Jeg ville seriøst vurdert en til om jeg hadde hatt en anna jobb eller var rik nok til å gå ned i stilling uten dårlig samvittighet. 

Anonymkode: c5d87...131

Første fødsel startet med at jeg fikk uvanlig kraftige og tydelige og regelmessige kynnere. Det var ikke vondt, men det var en forskjell fra tidligere hvor kynnerne bare plutselig var der, og så plutselig borte igjen. Så ble det skikkelig vondt også, og jeg skjønte at det kunne være milde rier. Etter en time gikk vannet, og etter det kjentes det mer som en eneste lang rie. 

Andre fødsel startet med at vannet gikk. Fordi første fødsel gikk fort, fikk vi beskjed om å komme til føden hvis jeg fikk rier. Riene kom en halvtime etter vannavgangen.

Hvor lenge varte den?

Første fødsel varte 3 timer fra første tegn. Det står 2 timer aktiv fødsel i epikrisen.

Andre fødsel tok 3,5 timer fra vannavgang. Det står 1 time aktiv fødsel i episkrisen (men jeg tror den varte litt lenger)

Hvem var med deg? 

Mannen min var med meg.

Hvor mange barn har du? 

Jeg har to barn.

Ja, kunne tenkt meg et barn til, men vi kan ikke få flere, og jeg er veldig takknemlig for de to vi har fått. 

Jeg opplevde at personalet på føden behandlet oss utrolig bra. Særlig jordmor ved første fødsel, hun var altså helt fantastisk. På telefon opplevde jeg imidlertid å ikke bli hørt første gang, etter min opplevelse var det fordi jeg var førstegangsfødende, og jeg tror ikke det trodde på meg, dermed trodde jeg ikke helt på meg selv heller. Babyen ble født 20 minutter etter at vi parkerte utenfor sykehuset, og da reiste vi til føden selv om vi fikk beskjed om å se det an hjemme fordi mannen min ikke torde å vente lenger. Andre gang var det noe helt annet, da følte jeg meg virkelig ivaretatt da jeg ringte etter at vannet gikk også. 

Anonymkode: 55fe5...7bc

Første rie kom midt på natten, sånn 03:30. Våknet av noen svake murringer, og at magen strammet seg og jeg måtte fryktelig tisse. Tenkte dette var kynnere. Satt meg på yogaball på natten, hvor det gradvis ble verre, dette er første så jeg ante ikke hva dette var. Var ganske uregelmessige rier, en periode der kom de hvert 3 minutt, mens andre ganger kunne det ta sånn 8 minutter mellom. Vekte samboer og ringte sykehuset, ble bedt om å vente litt til. Ringte igjen for å spørre om en sjekk som jeg var glad jeg gjorde da pulsen til baby gikk ned på riene mine. 

Hvor lenge varte den?

Første rie 03.30, og hun var ute kl21. Fikk riestimulerende og drypp for å få fart på sakene, fikk høre i ettertid jeg fikk for mye og var dermed i aktiv fødsel i 1time som var helt jævlig, rie på rie uten pause! 

Hvem var med deg? 
Samboer

Hvor mange barn har du?
Dette er første 

Ja men ikke før om ca 4-5 år :)

Hadde to jordmødre , hun første var helt fantastisk. Aldri vært borti ett så hyggelig og medmenneskelig helsepersonell noen gang, skulle så ønske det også var henne som tok i mot barnet mitt. Men halvveis gjennom det hele var det vaktskifte og fikk ei som jeg ikke følte meg trygg på i det hele tatt. Kom aldri inn på rommet og sjekket meg, sa «slapp av i rumpen» til meg 100 ganger, ja for det er lett når man har rie hvert minutt. Epiduralen funket ikke, kun på ene siden etter hvert. Jeg ble fortalt de skulle jevnlig komme innom å hjelpe meg å tisse da jeg hadde epidural, da man mister følelsen for å tisse. Ingen kom og jeg måtte be om hjelp selv, også under aktiv fødsel. Fortalte at nå tror jeg baby snart kommer, ble bedt om det ikke er enda uten sjekk. Før de etterpå kom inn og sjekka, ja da var det 10cm og hu og hast med helsepersonell inn på rommet , og leger og det ene og det andre. Fødselslege som tok i mot baby med vakuum og sydde, helt fantastisk flink! 

Anonymkode: f9cad...38f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...