AnonymBruker Skrevet 27. mai #21 Skrevet 27. mai Barn må betale egenandel fra de er 16 år. Jeg tror også at det fra da er barnet som får varsel på Helsenorge og ikke deg som forelder. Du har vel ikke tilgang til barnet lengen, hvis ikke det er gått inn om gitt fullmakt. Man må også betale for ikke møtt, uansett om man skal betale egenandel eller ikke. Spørsmålet her er jo om det er innkalt på riktig måte. Anonymkode: 1ee7b...5c8
AnonymBruker Skrevet 27. mai #22 Skrevet 27. mai No-show beløpet vi måtte betalt om vi ikke hadde dukket opp på time til ultralyd på sykehuset med vårt spedbarn, var 1612 kr. Det er bra foreldre må betale om de er sløve. Men dette er ikke et sånn tilfelle. Hvordan kan legen skrive i journalen for to dager siden om en lapp som skal ha vært gitt for flere måneder siden? Hva er sjansen for at han hadde huska det? «Mor har ikke fått lapp om denne timen, vi bestrider fakturaen». Anonymkode: c1cfc...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #23 Skrevet 27. mai Ingen melding på HelseNorge og du bestrider selvsagt dette. Rett skal være rett! Legen har ikke gjort jobben sin. Anonymkode: f7549...c47 1
Ersa Skrevet 27. mai #24 Skrevet 27. mai Barn mellom 13-16 år får ikke timeinnkalling på helse-Norge. Det er begrenset innsyn for foreldre i det aldersrommet selv om det er gitt samtykke. Fastlege har sin rett til å kreve betalt for ikke møtt time. Hvis du vet at barnet/ungdommen skulle ta blodprøver hver 2. måned hvorfor har du ikke i forkant ringt til kontoret og etterspurt timen? https://www.helsenorge.no/ungdom/ungdomstilgang/ 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #25 Skrevet 27. mai Ersa skrev (6 minutter siden): Barn mellom 13-16 år får ikke timeinnkalling på helse-Norge. Det er begrenset innsyn for foreldre i det aldersrommet selv om det er gitt samtykke. Fastlege har sin rett til å kreve betalt for ikke møtt time. Hvis du vet at barnet/ungdommen skulle ta blodprøver hver 2. måned hvorfor har du ikke i forkant ringt til kontoret og etterspurt timen? https://www.helsenorge.no/ungdom/ungdomstilgang/ Jeg får melding på HelseNorge hver gang barnet får time. Sist gang i går. 10 og 12 år, om alder skal nevnes. Samt påminnelse på SMS. Anonymkode: f7549...c47 1
Ersa Skrevet 27. mai #26 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg får melding på HelseNorge hver gang barnet får time. Sist gang i går. 10 og 12 år, om alder skal nevnes. Samt påminnelse på SMS. Anonymkode: f7549...c47 Ja, men mellom 13-16 år inntrer ungdomstilgang med begrenset innsyn til foreldre. Foreldre får altså ikke varsel på nye time for ungdommen.
AnonymBruker Skrevet 27. mai #27 Skrevet 27. mai Ersa skrev (1 minutt siden): Ja, men mellom 13-16 år inntrer ungdomstilgang med begrenset innsyn til foreldre. Foreldre får altså ikke varsel på nye time for ungdommen. Jeg skulle akkurat til å beklage - jeg leste 3-16 og det ga ingen mening. Anonymkode: f7549...c47
La Luna Skrevet 27. mai #28 Skrevet 27. mai Ersa skrev (2 minutter siden): Ja, men mellom 13-16 år inntrer ungdomstilgang med begrenset innsyn til foreldre. Foreldre får altså ikke varsel på nye time for ungdommen. Jeg fikk melding senest forrige uke fra Helsenorge om timen til 14åringen her i huset…. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #29 Skrevet 27. mai Ersa skrev (10 minutter siden): Barn mellom 13-16 år får ikke timeinnkalling på helse-Norge. Det er begrenset innsyn for foreldre i det aldersrommet selv om det er gitt samtykke. Fastlege har sin rett til å kreve betalt for ikke møtt time. Hvis du vet at barnet/ungdommen skulle ta blodprøver hver 2. måned hvorfor har du ikke i forkant ringt til kontoret og etterspurt timen? https://www.helsenorge.no/ungdom/ungdomstilgang/ Ts her. Barnet er 9år gammel og tar vanligvis ikke blodprøver hver 2.måned. I Februar var det første gangen det ble tatt blodprøver og skulle ta en ny og siste kontroll etter 2 måneder. Og ja, jeg har alltid fått sms + melding på Helsenorge hver gang barnet har hatt timeavtaler. Anonymkode: 68d0a...b31 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #30 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts her. Har bare vært på legetime i februar for å bestille blodprøver for barnet mitt. På denne timen tok de blodprøver på barnet. Når timen ble ferdig sa legen at barnet skulle få ny time for ny kontroll av blodprøver om 2 måneder. Jeg fikk aldri en lapp i hånden. Har da ventet siden Februar på innkalling om ny time. Fikk aldri tilbakemelding på helsenorge eller sms eller per post. Anonymkode: 68d0a...b31 Har du bare ventet i to måneder, uten å foreta deg noe? Har du ikke ringt eller sendt melding for å høre om barnet skal få en oppfølgingstime? Om legen sa at barnet skulle på ny kontroll om to måneder, så burde du som foreldre fulgt dette opp. Om denne regningen ikke hadde kommet, hvor lenge hadde du ventet før du hadde kontaktet legekontoret for ny time? Anonymkode: 77953...111 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #31 Skrevet 27. mai Ersa skrev (10 minutter siden): Ja, men mellom 13-16 år inntrer ungdomstilgang med begrenset innsyn til foreldre. Foreldre får altså ikke varsel på nye time for ungdommen. De som jobber i ekspedisjonen/legen etc kan huke av for at foreldre får tilgang. Anonymkode: 6b937...0a5
AnonymBruker Skrevet 27. mai #32 Skrevet 27. mai Ts her Nå har jeg ringt legekontoret. De sier at legen har sagt at han har gitt muntlig beskjed til mor om timen. Jeg ble enda forbannet og kjeftet og sa at jeg bestrider faktura, med mindre legen legger frem bevisene på det han påstår. Sekretæren sa at det ikke er noe de kan gjøre og må belage meg på å betale fakturaen. Hva hadde gjort? Om jeg ikke betaler om 3 dager blir det ekstra purring/ gebyr. Kan kommunen refundere beløpet hvis jeg betaler fakturaen? Anonymkode: 68d0a...b31 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #33 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her Nå har jeg ringt legekontoret. De sier at legen har sagt at han har gitt muntlig beskjed til mor om timen. Jeg ble enda forbannet og kjeftet og sa at jeg bestrider faktura, med mindre legen legger frem bevisene på det han påstår. Sekretæren sa at det ikke er noe de kan gjøre og må belage meg på å betale fakturaen. Hva hadde gjort? Om jeg ikke betaler om 3 dager blir det ekstra purring/ gebyr. Kan kommunen refundere beløpet hvis jeg betaler fakturaen? Anonymkode: 68d0a...b31 Men du skriver jo selv at legen sa til deg at barne skulle på ny kontroll om to måneder... Anonymkode: 77953...111 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #34 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men du skriver jo selv at legen sa til deg at barne skulle på ny kontroll om to måneder... Anonymkode: 77953...111 Ts her Ja, men han sa ikke hvilken dato og klokkeslett. Han sa at vi skulle få melding på helsenorge. Anonymkode: 68d0a...b31 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #35 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men du skriver jo selv at legen sa til deg at barne skulle på ny kontroll om to måneder... Anonymkode: 77953...111 Nå har vel ikke ts bestridt at barnet skulle ha blodprøver på nytt. Men problemet er vel mer at timen aldri er varslet om, og at de ikke har fått muligheten til å møte opp. Anonymkode: d58f2...e54 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #36 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men du skriver jo selv at legen sa til deg at barne skulle på ny kontroll om to måneder... Anonymkode: 77953...111 Så hvis jeg sier til deg at jeg skal synge en konsert som du må møte opp på om to måneder så vet du nøyaktig når du skal møte opp helt intuitivt? Anonymkode: dec39...2d8 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #37 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her Ja, men han sa ikke hvilken dato og klokkeslett. Han sa at vi skulle få melding på helsenorge. Anonymkode: 68d0a...b31 Å du ringte ikke inn når det nærmet seg to måneder, fordi? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så hvis jeg sier til deg at jeg skal synge en konsert som du må møte opp på om to måneder så vet du nøyaktig når du skal møte opp helt intuitivt? Anonymkode: dec39...2d8 Om legen har sagt til meg at barnet mitt skal ha en oppfølgingstime om to måneder, så ringer jeg inn selv om jeg ikke har hørt noe. Det er jo jeg som foreldre som har hovedansvaret for ungen min. Hadde skolen sagt at barna skulle ha en avslutningskonsert om to måneder, og jeg ikke hadde fått tidspunkt når det nærmet seg, så hadde jeg etterspurt. Har vi null ansvar selv lenger? Hva skjer? Sitter folk bare å venter på at kommunen skal sende meldinger? Anonymkode: 77953...111 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #38 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ts her Nå har jeg ringt legekontoret. De sier at legen har sagt at han har gitt muntlig beskjed til mor om timen. Jeg ble enda forbannet og kjeftet og sa at jeg bestrider faktura, med mindre legen legger frem bevisene på det han påstår. Sekretæren sa at det ikke er noe de kan gjøre og må belage meg på å betale fakturaen. Hva hadde gjort? Om jeg ikke betaler om 3 dager blir det ekstra purring/ gebyr. Kan kommunen refundere beløpet hvis jeg betaler fakturaen? Anonymkode: 68d0a...b31 Hvem har sendt det fakturaen? Ofte benytter legekontor fakturaselskap. Du tar kontakt med dem og sier at du bestrider fakturaen og ber dem sette fakturaen i bero mens saken løses. ikke sikkert du kommer noen vei, men da får du ikke purregebyr mens dere finner ut av det. Anonymkode: d3c70...606 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #39 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så hvis jeg sier til deg at jeg skal synge en konsert som du må møte opp på om to måneder så vet du nøyaktig når du skal møte opp helt intuitivt? Anonymkode: dec39...2d8 Ts her Nei ingen kan vite "nøyaktig intuitivt" (som du sier det) hvilken dato og klokkeslett du skal synge en konsert. Her snakker vi om et legekontor som har ansvar for timeavtaler til tusenvis av pasienter. Så man kan ikke vite akkurat når legen er ledig for timeavtalen. Anonymkode: 68d0a...b31 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #40 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her Nei ingen kan vite "nøyaktig intuitivt" (som du sier det) hvilken dato og klokkeslett du skal synge en konsert. Her snakker vi om et legekontor som har ansvar for timeavtaler til tusenvis av pasienter. Så man kan ikke vite akkurat når legen er ledig for timeavtalen. Anonymkode: 68d0a...b31 Som du sier, tusenvis av pasienter. Greit å ringe inn selv om man ikke har hørt noe 😉 Anonymkode: 77953...111
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå