AnonymBruker Skrevet 26. mai #1 Skrevet 26. mai Ønsker råd fra dere som har peiling på dette. Barnet mitt (under 16år) hadde legetime (blodprøvetaking) for noen dager siden. Vi fikk aldri melding eller innkalling om timeavtalen på Helsenorge. Jeg visste selvfølgelig ikke om denne timeavtalen. Nå fikk vi faktura om å betale for å ikke ha møtt opp til timen. Har ringt legekontoret og forklart hele situasjonen. Fikk beskjed om å ringe tilbake etter at legen undersøker saken. Har ringt tilbake etter et par dager. Det viser seg at legen har nå skrevet i journalen at mor ikke visste om timen, men fikk en lapp der legen har skrevet ned om timen. Jeg fikk sjokk fordi jeg aldri fikk en lapp av legen. Hvordan kan jeg løse dette når legen ikke vil kanselere faktura? Anonymkode: 68d0a...b31 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #3 Skrevet 26. mai Kan svare fra min erfaring da jeg jobber som assistent på legevakt - det hender det glipper ved muntlig timebestilling eller ved opsettelse av ny time. I de tilfellene det gjør det så bare annulerer vi fakturaen for time som er ikke-møtt. Vi har aldri kranglet på dette, og hvis det er misforståelse så kansellerer vi uten noe frem og tilbake. Synes legen din er vrang. Og gjør nok sitt for å beholde maska.. Anonymkode: 29b10...ff7 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai #4 Skrevet 26. mai monican94 skrev (3 minutter siden): ikke fått sms eller noe om timen ? Nei, har ikke fått noe idet hele tatt. Ts AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan svare fra min erfaring da jeg jobber som assistent på legevakt - det hender det glipper ved muntlig timebestilling eller ved opsettelse av ny time. I de tilfellene det gjør det så bare annulerer vi fakturaen for time som er ikke-møtt. Vi har aldri kranglet på dette, og hvis det er misforståelse så kansellerer vi uten noe frem og tilbake. Synes legen din er vrang. Og gjør nok sitt for å beholde maska.. Anonymkode: 29b10...ff7 Det er fastlegen, ikke spesialisthelsetjenesten! Det jeg reagerer veldig på er at fastlegen diktet opp og skrevet i journalen at mor har fått en lapp om timeavtalen. Noe som ikke stemmer! Hva kan man gjøre? Har pasienter noen rettigheter her? Ts. Anonymkode: 68d0a...b31 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #5 Skrevet 26. mai Men legen må ha lagt det inn, og kommer da alltid sms fra helsenorge når de legger inn. Her er det legen som er dum. Sånn bør ikke skrives i helsejournal. Anonymkode: 86748...6f2 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #6 Skrevet 26. mai Står det at mor eller står det at barnet har mottatt lapp? Anonymkode: 4711d...06e 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #7 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, har ikke fått noe idet hele tatt. Ts Det er fastlegen, ikke spesialisthelsetjenesten! Det jeg reagerer veldig på er at fastlegen diktet opp og skrevet i journalen at mor har fått en lapp om timeavtalen. Noe som ikke stemmer! Hva kan man gjøre? Har pasienter noen rettigheter her? Ts. Anonymkode: 68d0a...b31 Mistenker at fastlegen din ikke vil miste ansikt, og at han da lyver på seg dette at han hadde glemt å videreføre timebestilling og bekreftelse på dette i systemet. Skal i utgangspunktet godt gjøres, men det finnes sånne tilfeller. Sikkert før opp internt, men ikke sendt bekreftelse. Du kan jo klage til statsforvalteren eller kommunelegen på uhørt praksis, men er nok litt redd for at dette er en kamel du må svelge hvis fastlegen ikke imøtekommer deg. Anonymkode: 29b10...ff7 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #8 Skrevet 26. mai "Hei, jeg har ikke fått noen informasjon om denne timen. Vi bestrider fakturaen." Anonymkode: 79a38...744 15 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai #9 Skrevet 26. mai Ts her Han skrev i journalen for 2 dager siden "mor viste ikke om timeavtalen men fikk en lapp av fastlegen om timen". Barnet er veldig ung og kan ikke få en lapp. Vi har ikke fått sms, lapp, brev i post, innkalling på helsenorge. Ingenting! Fristen for å betale faktura er om 3 dager. Har sagt ifra at fastlegen må kansellere faktura. Legen vil ikke svare og mener at han har gitt beskjed til mor om timen. Anonymkode: 68d0a...b31 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #10 Skrevet 26. mai Send e-post til den som har sendt ut faktura, der du bestrider denne pga at dere aldri fikk beskjed om timen. Så går den ihvertfall ikke til inkasso. Anonymkode: 17891...2b8 4 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #11 Skrevet 26. mai Har du vært på legekontoret og kunnet få noen lapp i hånden, da? Om du ikke har vært der så kan du jo heller ikke ha fått en lapp. Anonymkode: a94bc...70e 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai #12 Skrevet 26. mai Du kan kreve retting eller sletting i journal. Det bør ikke stå ting i journal som ikke stemmer. Anonymkode: ddb1f...6bb 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #13 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har du vært på legekontoret og kunnet få noen lapp i hånden, da? Om du ikke har vært der så kan du jo heller ikke ha fått en lapp. Anonymkode: a94bc...70e Ts her. Har bare vært på legetime i februar for å bestille blodprøver for barnet mitt. På denne timen tok de blodprøver på barnet. Når timen ble ferdig sa legen at barnet skulle få ny time for ny kontroll av blodprøver om 2 måneder. Jeg fikk aldri en lapp i hånden. Har da ventet siden Februar på innkalling om ny time. Fikk aldri tilbakemelding på helsenorge eller sms eller per post. Anonymkode: 68d0a...b31 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #14 Skrevet 27. mai Sjokk? Det skulle virkelig ikke mye til. Bestrid eller betal. Hvor mye koster en no-show for et barn? Anonymkode: d3ac3...5ca 1
Gjest jegerrinne Skrevet 27. mai #15 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sjokk? Det skulle virkelig ikke mye til. Bestrid eller betal. Hvor mye koster en no-show for et barn? Anonymkode: d3ac3...5ca Fra 375 kr til 1500kr
Gjest jegerrinne Skrevet 27. mai #16 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Hvis man går en faktura på 1500,- kr for å ikke møte opp til blodprøvetaking, ville jeg selvsagt bestridt den, og blitt forbauser (om ikke «fått sjokk»). Men barn skal ikke betale egenandel en gang, så regner da med ikke-møtt-opp-gebyret er betraktelig mindre enn det. Anonymkode: d3ac3...5ca Ser på sykehuset og får barn fakture til ikke oppmøtte timer. Og hjelper ikke da å klage. Hørt flere tilfeller av det
AnonymBruker Skrevet 27. mai #17 Skrevet 27. mai Ts her Faktura er 313kr for betaling av materiell i forkant av blodprøvetaking. Synes ikke det er et uvesentlig beløp. Anonymkode: 68d0a...b31 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #18 Skrevet 27. mai Jeg ville ikke betalt. Send en mail og forklar situasjonen. Og kjeft litt på legen, få han til å fjerne den fakturaen. Anonymkode: aea6a...77c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #19 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ok. Hvis man går en faktura på 1500,- kr for å ikke møte opp til blodprøvetaking, ville jeg selvsagt bestridt den, og blitt forbauser (om ikke «fått sjokk»). Men barn skal ikke betale egenandel en gang, så regner da med ikke-møtt-opp-gebyret er betraktelig mindre enn det. Anonymkode: d3ac3...5ca Barn betaler ikke egenandel, men de må likevel betale vanlig pris for ikke møtt. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her Faktura er 313kr for betaling av materiell i forkant av blodprøvetaking. Synes ikke det er et uvesentlig beløp. Anonymkode: 68d0a...b31 dette er helt absurd. Jobber på legekontor, for vanlig blodprøvetaking utenfor legetime tas takstene 1ad+701a (innsending av prøver) = 128kr egenandel. med mindre det er noen veldig spesielle prøver skjønner jeg ikke helt hvilken takst på materiale de føler det er innafor å ta. Anonymkode: 6b937...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #20 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ok. Hvis man går en faktura på 1500,- kr for å ikke møte opp til blodprøvetaking, ville jeg selvsagt bestridt den, og blitt forbauser (om ikke «fått sjokk»). Men barn skal ikke betale egenandel en gang, så regner da med ikke-møtt-opp-gebyret er betraktelig mindre enn det. Anonymkode: d3ac3...5ca Ikke når det gjelder spesialisthelsetjenesten. Jeg har også betalt dyre dommer da barnet ble sykt samme dagen som time til psykomotorisk fysio. Nesten så jeg skulle sendt barnet på timen likevel, og risikert å smittet behandleren😅 Anonymkode: c43f5...f93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå