Gå til innhold

Norge er negativt sted å bo og jobbe i. Skatt,avgift

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 22.17):

Jeg er bekymret over å bo i Norge. Vi blir straffet for enhver pris. Avgift. Dårlig helsevesen. Lite tilbud. Mini byer. 

Tviler at det finnes et sted i Norge som er bra å bo i. 

Anonymkode: 16ca5...33d

Snakk om å ikke forstå samfunnet du lever i..

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 18.34):

Men det er jo det rette svaret. Hvis man er så misfornøyd med å bo her, så bør man flytte. Hvorfor fortsette å bo et sted man synes er så fælt? Man må jo gjøre det man kan for å gjøre livet sitt bedre, ikke bare bli værende og klage og syte.

Anonymkode: 18816...fe2

Jeg ser mange flytter til Dubai der det ikke er skatt. Selvsagt økonomisk veldig lurt. 

Anonymkode: 219a9...d78

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ser mange flytter til Dubai der det ikke er skatt. Selvsagt økonomisk veldig lurt. 

Anonymkode: 219a9...d78

Hvem betaler om du blir innlagt på sykehus og operere i Dubai?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvordan er pensjonsordningene der? Er det gratis å bli operert på sykehus? Nok sykehjemsplasser og hjemmetjeneste? Hvor mange år får man dagpenger hvis man blir arbeidsledig? Og hvor lenge får man foreldrepermisjon? Hva koster barnehage?

Anonymkode: 4405a...90c

Betaler for alt selv. Har tegnet forsikringer.

I og med at jeg betaler (mye) mindre skatt, så er jeg tjent med det enn så lenge. For at jeg ikke skal være tjent med det må jeg bli alvorlig syk over lang tid, og om det skjer så flytter jeg bare tilbake til Norge.

Anonymkode: 225ab...8e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Betaler for alt selv. Har tegnet forsikringer.

I og med at jeg betaler (mye) mindre skatt, så er jeg tjent med det enn så lenge. For at jeg ikke skal være tjent med det må jeg bli alvorlig syk over lang tid, og om det skjer så flytter jeg bare tilbake til Norge.

Og hva om du ikke hadde hatt penger til å betale for alt selv?

Skrevet

Jeg er bekymret over å bo i Norge. Vi blir straffet for enhver pris. Avgift. Dårlig helsevesen. Lite tilbud. Mini byer. 

Hvis du har lyst til å bygge verdier/bli rik så er Norge ikke for deg. Men hvis du er fornøyd med A4 livet så er dette det perfekte landet å bo i.

AnonymBruker
Skrevet

Da synes jeg du skal flytte ut av landet. Tipper du kommer tilbake når du blir "syk"

Anonymkode: f2096...2bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (11 minutter siden):

Og hva om du ikke hadde hatt penger til å betale for alt selv?

Da hadde jeg ikke flyttet.

AnonymBruker
Skrevet
Doloressa skrev (2 minutter siden):

Hvis du har lyst til å bygge verdier/bli rik så er Norge ikke for deg. Men hvis du er fornøyd med A4 livet så er dette det perfekte landet å bo i.

For staten bygger godt landet, og er glad det blir flere barn i samfunnet, og fyller landet med innvandrere som betjener det beste for dem selv. 

AnonymBruker
Skrevet
Doloressa skrev (2 minutter siden):

Som om jeg skulle skrevet det selv. Norge er helt perfekt for A4-familieliv med enebolig, stasjonsvogn, 1,7 unger og en hund.

Noe sånt er jeg overhodet ikke interessert i.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får flytte da. Kanskje til USA eller et annet høyreekstremt uland, som ikke tar vare på egne innbyggere. Hvor alle må klare seg selv, og hvor du risikerer å havne på gata eller dø dersom du skulle være uheldig og bli syk og ikke ha råd til behandlingen. Gratis utdannelse slipper du også, så du kan forbli uvitende og uopplyst. 

Bare pass på å aldri havne i trøbbel med arbeidsgiver, for da får du sparken siden du har null rettigheter og ingen fagforening. Og ikke bli voldtatt hvis du er kvinne i visse stater, for da må du bære frem fosteret. Og ikke bli alvorlig syk, det har du trolig ikke råd til. Og ikke få barn med mindre du er rik og har råd til å sende de på privatskole. Også må du selvsagt ikke finne på å være noe annet enn en hvit, rik, heteroseksuell, kristen mann. 

Jeg er bekymret over at Norge har folk som deg. Det er naive fjols som deg som ødelegger godene vi fremdeles har klart å ta vare på, i en verden som ellers blir mer og mer kynisk, hensynsløs og høyreekstrem. Håper du forlater landet så fort som mulig. Et år eller to i USA hadde nok rettet opp i bortskjemtheten din. 

Anonymkode: 1ebd7...382

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er godt bemidlet og penger aldri vil være et problem, så kan jeg kanskje forstå om du mener det er andre land som er mer bekvemt å bo i. Er man rik kan man stort sett betale seg ut av det meste. 

Men av sin sutrete tone og klaging på helsevesen og avgifter generelt, har jeg en mistanke om at du ikke akkurat sitter så fett i det, og da er det en ganske stor risiko forbundet med å bosette seg i et annet land.

Anonymkode: b2cbf...231

• Liker 3
Skrevet
Maleficenta skrev (På 4.6.2025 den 14.50):

Hvem betaler om du blir innlagt på sykehus og operere i Dubai?

Jeg har bodd i Dubai lenge, og har født alle mine tre barn her. Det selvfølgelig IKKE «økonomisk lurt» for de aller fleste å flytte til et land med 0% skatt. 

Her er to av hovedutgiftene våre som må betales årlig: 

- skolepenger barn, ca 240,000 kr per barn,  720,000 totalt 

- helseforsikring, ca 250,000 kr i året for hele familien

For at det skal «lønne seg» å bo i Dubai, med tre unger, må du altså skatte mer enn en million årlig i Norge (som betyr en inntekt på minimum 2,5 mill). Og dette er bare for å dekke TO av utgiftspostene.

I tillegg ryker det lett 100,000 kr i året i fritidsaktiviteter (ingenting er subsidiert). Og strømregningen er ofte over 20,000 i måneden i sommermånedene (pga AC og 50 grader ute). 

Generelt er det drita dyrt å bo her i Dubai og man oppdager kjapt hvor sykt mye man tar for gitt i Norge. 

• Nyttig 3
Skrevet
Ella_xx skrev (14 timer siden):

Jeg har bodd i Dubai lenge, og har født alle mine tre barn her. Det selvfølgelig IKKE «økonomisk lurt» for de aller fleste å flytte til et land med 0% skatt. 

Her er to av hovedutgiftene våre som må betales årlig: 

- skolepenger barn, ca 240,000 kr per barn,  720,000 totalt 

- helseforsikring, ca 250,000 kr i året for hele familien

For at det skal «lønne seg» å bo i Dubai, med tre unger, må du altså skatte mer enn en million årlig i Norge (som betyr en inntekt på minimum 2,5 mill). Og dette er bare for å dekke TO av utgiftspostene.

I tillegg ryker det lett 100,000 kr i året i fritidsaktiviteter (ingenting er subsidiert). Og strømregningen er ofte over 20,000 i måneden i sommermånedene (pga AC og 50 grader ute). 

Generelt er det drita dyrt å bo her i Dubai og man oppdager kjapt hvor sykt mye man tar for gitt i Norge. 

Hvilken jobb har dere, og hvilke årslønn har dere? Tjener man egentlig langt mer i Dubai ovenfor Norge? 

Hva tjener Dubai mest på? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 14.52):

Jeg er bekymret over at Norge har folk som deg. Det er naive fjols som deg som ødelegger godene vi fremdeles har klart å ta vare på, i en verden som ellers blir mer og mer kynisk, hensynsløs og høyreekstrem. Håper du forlater landet så fort som mulig. Et år eller to i USA hadde nok rettet opp i bortskjemtheten din. 

Dette er en ganske svart/hvit svar, nei ? enten Norge eller høyreekstrem ?? Vet ikke hvem du svarer til men man må få lov av og til å snakke litt kritisk om et land uten å ble stemplet som høyreekstrem, syns jeg. 

Jeg syns han har en poeng, med det er ikke bare Norge som forpester folk med mer og mer avgifter men hele Europa. (er fra Europa). Jeg hadde aldri flyttet til USA, alt for rart der.. Hadde jeg fått lov til å starte mitt liv igjen, hadde jeg nok valgt, sørøst Asia et sted. Perfekt vær (for meg) snille mennesker og veldig livlig. 

• Nyttig 1
Skrevet
Egenskap skrev (9 timer siden):

Hvilken jobb har dere, og hvilke årslønn har dere? Tjener man egentlig langt mer i Dubai ovenfor Norge? 

Hva tjener Dubai mest på? 

Man kan tjene gode penger i Dubai dersom man er flink innenfor en nisje som det er stor etterspørsel etter. Mange nordmenn her nede er i shipping, eller driver eget selskap.  De aller fleste «vanlige» yrker har dårlig lønn fordi det er mange om beinet og kvalifiserte arbeidere fra lavkost-land som man må konkurrere med (f eks lærer, frisør, sykepleier, alle typer håndtverkere). 

Det er vanskelig å få jobb her, bo-kostnadene er ekstremt høye (1-2 mill for en liten villa i året), og husleie som typisk betales en til to ganger i året (ikke månedlig som i Norge, så man må ha cash tilgjengelig). Mange som kommer hit og reiser hjem med knuste drømmer for det er beintøft å «få det til». Spesielt dersom man flytter med barn (fordi alt er så sykt dyrt). 

Hvis du har seriøse Dubai-planer kan du joine gruppen «Norsk i Dubai» på Facebook, mange hjelpsomme folk der. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ella_xx skrev (8 minutter siden):

Man kan tjene gode penger i Dubai dersom man er flink innenfor en nisje som det er stor etterspørsel etter. Mange nordmenn her nede er i shipping, eller driver eget selskap.  De aller fleste «vanlige» yrker har dårlig lønn fordi det er mange om beinet og kvalifiserte arbeidere fra lavkost-land som man må konkurrere med (f eks lærer, frisør, sykepleier, alle typer håndtverkere). 

Det er vanskelig å få jobb her, bo-kostnadene er ekstremt høye (1-2 mill for en liten villa i året), og husleie som typisk betales en til to ganger i året (ikke månedlig som i Norge, så man må ha cash tilgjengelig). Mange som kommer hit og reiser hjem med knuste drømmer for det er beintøft å «få det til». Spesielt dersom man flytter med barn (fordi alt er så sykt dyrt). 

Hvis du har seriøse Dubai-planer kan du joine gruppen «Norsk i Dubai» på Facebook, mange hjelpsomme folk der. 

Kan også nevne at Dubai har et mye mer negativt syn på kvinner og homofile enn det vi har i Vesten.

Anonymkode: 365f1...bb6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan også nevne at Dubai har et mye mer negativt syn på kvinner og homofile enn det vi har i Vesten.

Anonymkode: 365f1...bb6

Kan ikke se at noen har etterspurt denne informasjonen, men det er en klassisk kommentar fra noen som aldri har vært her. Etter min mening tar du feil om kvinner, men har rett om homofile.

Jeg har hatt en veldig fin periode som arbeidstaker her, men også som nybakt mor. Amming er tillat over alt og respektert på en hel annen måte enn i Norge. Gravide blir behandlet som prinsesser (du trenger f eks aldri stå i kø, du blir alltid trukket ut av køen og bedt om å gå frem). Det er trygt her, du kan gå alene på gaten kl 2 på natten og trenger ikke bekymre deg for noe som helst. 

Husk også at den lokale befolkningen (emiratene) er ca 300,000 mennesker i Dubai, som utgjør under 8% av befolkningen. De bor stor sett andre steder enn oss expats, går på andre skoler, og holder seg for seg selv. Så om du er uenig i tankegangen deres så er det egentlig ikke så viktig, for man ser de jo nesten aldri uansett. 

Det bor mange homofile her, de har egne utsteder og jobber og deltar i samfunnet på lik linke med andre. Men ja, det er ikke greit å stå å kline på gaten (det er ikke lov for hetero folk heller da), og man må holde forholdet litt stille. 

Uansett, det var ikke min intensjon å kuppe tråden med Dubai-info. Jeg kom egentlig bare innom for å si at Dubai er et bra land å leve i, men det er sykt dyrt å leve i et samfunn med 0% skatt fordi de fleste tar for gitt hvor utrolig mye man får «gratis» av staten i Norge ved å skatte på en helt alminnelig inntekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...