Gå til innhold

Norge er negativt sted å bo og jobbe i. Skatt,avgift

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da er det bare å flytte.

Jeg er sjeleglad for at jeg bor i Norge. Hadde ikke overlevd uten helsevesenet i Norge. Skulle vi betalt mindre skatt og avgift og dermed hatt mindre velferdsstat, så hadde jeg vært neddynket i gjeld jeg aldri hadde klart å betale for alt helsevesenet har hjulpet meg med.

Anonymkode: 18816...fe2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet. Ble borte i nesten 15 år. Det finnes bedre land enn Norge der ute, det er helt sikkert! Norge er skreddersydd for barnefamilier med A4-liv. Er du en sånn person har du det som plommen i egget i Norge. Jeg er ikke en sånn person.

Endte opp med å flytte tilbake til Norge pga familie og foreldre som ble gamle. Mistrives egentlig ganske mye med situasjonen.

Anonymkode: 225ab...8e7

• Liker 3
Skrevet

"Taxes are the price we pay for a civilized society."

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg flyttet. Ble borte i nesten 15 år. Det finnes bedre land enn Norge der ute, det er helt sikkert! Norge er skreddersydd for barnefamilier med A4-liv. Er du en sånn person har du det som plommen i egget i Norge. Jeg er ikke en sånn person.

Endte opp med å flytte tilbake til Norge pga familie og foreldre som ble gamle. Mistrives egentlig ganske mye med situasjonen.

Anonymkode: 225ab...8e7

samme her, planlegger å flytte tilbake der vi bodde så fort barna er litt større. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Finland og New Zealand scorer bra, men jeg tror ikke du vil bli kvitt depresjonen din av å flytte dit. Nissen blir nok med på lasset. Nissen finner alltid 5+ feil. 

Anonymkode: d42d3...0cd

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er ikke lykkelig i Norge. Helsevesenet er ræva..

Betaler avgifter som besatt. En stat som raner og mer enn det. 

Politi som ikke er politi. Men mer som en dokumentfyller. 

Anonymkode: 16ca5...33d

Ja helsevesenet er dessverre blitt dårligere med åra

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lykkeligere i Spania.

Sol hele året, matvarer koster halvparten og jeg bader i sjøen hver dag!

Og helsevesenet fungerer flott her nede.

Det er så sosialt og hyggelig også ❤️ 

Anonymkode: fb12d...d0e

• Liker 4
Skrevet
test1e skrev (5 timer siden):

FN har hatt Norge i toppen eller i toppsjiktet Human development index 25 år på rad som på en måte er målestokken på verdens beste land å bo og leve i 

Intet system er perfekt, og vi kan sikkert klage på enkelte ting, men vi har det bra i Norge :norsk:  

Det som er så synd med at vi hele tiden får høre vi er på toppen. Vi begynner å lene oss tilbake og da er det fritt fram for at det kan gå downhill. Helsevesenet er på vei. Det var visst for bra, så kvaliteten må reduseres....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (14 timer siden):

Det som er så synd med at vi hele tiden får høre vi er på toppen. Vi begynner å lene oss tilbake og da er det fritt fram for at det kan gå downhill. Helsevesenet er på vei. Det var visst for bra, så kvaliteten må reduseres....

Ja, det er skummelt å lene seg tilbake. Vi er ganske høyt oppe ennå, vi er på de fleste indekser jeg har sett blant de 10 beste, og det er jo ganske bra objektivt sett. 

Men, vi var ennå høyere opp tidligere, vi har altså sett en nedgang. Det bør man ta seriøst, for hvis man bare fortsetter i samme spor, vil vi fortsette å falle. 

Anonymkode: bed04...ea0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle forstår vi er på 100. Plass. Vi er ikke i nærheten av 99.plass på lykkelig og troverdig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har vurdert Spania lenge, men som syk uten nettverk tror jeg faktisk livet kan bli verre i et fremmed land🫣Kan ta et eks med at på en del sykehus der fungerer familie som sykepleiere; de hjelper pårørende med alt fra å gå på do til å få i de mat-ved behov. Den dagen man trenger alt fra bpa til ombygging av bolig, tviler jeg på at det er enkelt. Jeg gruer meg ekstremt til å eldes i Norge….men samtidig bør man også ha en viss kapasitet for å rømme landet. Jeg tror de fleste uføre som rømmer har enten overkommelig funksjonsnivå-eller et sterkt nettverk. Jeg som må ha pasientreiser for tannlegebesøk, ikke har nettverk og er sengeliggende mesteparten av døgnet må ta til takke med det jeg har her🧐😌

Anonymkode: ea926...e08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alle forstår vi er på 100. Plass. Vi er ikke i nærheten av 99.plass på lykkelig og troverdig. 

Jeg forstår det ikke. Kan du hjelpe meg å forstå, ved å liste opp 99 land som er bedre?

Anonymkode: 538e6...521

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 22.17):

Jeg er bekymret over å bo i Norge. Vi blir straffet for enhver pris. Avgift. Dårlig helsevesen. Lite tilbud. Mini byer. 

Tviler at det finnes et sted i Norge som er bra å bo i. 

Mini byer… 
Om du ser på andre land, er det heller ikke der flust med storbyer. 
Om man ser på USA sine stater som land, og selvsagt landene i Europa som land. De fleste byene er minister. 
Hvert land har kanskje en millionby, eller to, om de er heldig, resten er mindre. («om de er heldig» var bare et uttrykk, for det er virkelig ikke om å gjøre)

De fleste bor alle disse stedene, ikke i hovedstaden. De fleste bor andre steder, mindre byer og på landsbygda. 

Skatte- og avgiftspolitikken i Norge er jeg helt enig med deg i er helt vanvittig. 

Anonymkode: 20a16...97a

Skrevet

Ingen land er best i verden på absolutt alt.

Nei, vi har ikke enormt store byer i Norge, vi er et lite land. Det er en viss regionalisering men tendensen er heller flere småbyer. 

Vi har heller ikke varmt klima. Akkurat det er veldig lite å gjøre noe med 😀 Untatt å få ferie i Syden.

Men folk reiser på ferie til Norge for å se vakker natur. Folk fra mililionbyer som søker ro, finner det her.

Nordmenn er introverte og sjenerte sammenligne med mange steder i verden. Eller, vi er vikinger som er stoiske og mystiske, som den amerikanske kona til min bekjente fra ungdomsskolen ser det. 

Vi er et rikt land pga olje, gass, fisk og industri, men har også mye velferd fordi vi sponser hverandre gjennom skatt.

Vi er blant den høyeste utdannede befolkningen i verden, nesten alle har minimum fagbrev.  Vi har høy kvalitet på mat, klær og boliger. Men det er dyrt å leve her, og vi har en del byråkrati. Det kan også ta tid å bygge nettverk og få venner her, vi er ikke så åpne. 

Det hadde sikkert vært fint å bo i et annet land. Men da måtte jeg ha godtatt de unike problemene i det landet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Mini byer… 
Om du ser på andre land, er det heller ikke der flust med storbyer. 
Om man ser på USA sine stater som land, og selvsagt landene i Europa som land. De fleste byene er minister. 
Hvert land har kanskje en millionby, eller to, om de er heldig, resten er mindre. («om de er heldig» var bare et uttrykk, for det er virkelig ikke om å gjøre)

De fleste bor alle disse stedene, ikke i hovedstaden. De fleste bor andre steder, mindre byer og på landsbygda. 

Skatte- og avgiftspolitikken i Norge er jeg helt enig med deg i er helt vanvittig. 

Anonymkode: 20a16...97a

jeg forstår ikke at det er politikere som skal gjøre utregning på hvor man skal hente penger hvert år. Har dem økonomi utdannelse? Men jeg forstår siden vi er så mennesker, så må dem ta der dem kan, og det dreper samfunnet. Det verste er at de tar skattebetalere. 

Samfunnet er ikke idealt. 

Stoltenberg er elendig i økonomi, når hans siste uttalelse er: vi skal tilfeldig plukke ut 100 000 unge mennesker opp til 29 år var det vel, til å betale mindre skatt, Det er utrolig at han får være i politikken, det må jo finnes en måte man kan sparke ut politikere som ikke har politiker holdninger. Vi har i Norge elendige ledere. Det er grusomt hvor små partier kan entre inn å bli en slags talspersoner på tv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det kan jeg tro. Norge har mye godt men det er langt fra perfekt heller. Tror ikke det er et eneste perfekt land i verden. Det dreier seg om personlighet. Jeg hadde foretrukket å bo i et varmere land, må inrømme at jeg aldri vennet med til været i Norge.

og for info, mens Norge er rangert blant de beste land for Nordmenn, det er også blant de verste land for expats :

"Norge rangeres som et av de verste landene for utlendinger å jobbe i

Norge er rangert som det nest verste landet å jobbe i, ifølge en undersøkelse blant 12.000 expats. Norge havner på 52. plass av totalt 53 land.

Norge kommer svært dårlig ut i rapporten fra InterNations, som for tiende år på rad har spurt nesten 12.000 expat (en person som flytter til et annet land for å jobbe) over hele verden om hvordan de trives i landet de jobber i, melder Finansavisen.

Expats som bor her i Norge mener Norge er «uvennlig» og svært dyrt, og Norge falt hele 18 plasser fra undersøkelsen i 2022.

Nær to av tre rangerte levekostnadene i Norge negativt, sammenlignet med 35 prosent globalt. 37 prosent synes ikke inntektene er høye nok til å leve et komfortabelt liv.

Mexico topper listen som det beste landet, fulgt av Spania og Panama på tredjeplass."

https://www.nrk.no/nyheter/norge-rangeres-som-et-av-de-verste-landene-for-utlendinger-a-jobbe-i-1.16481394

https://cms.in-cdn.net/cdn/file/cms-media/public/2023-07/Expat-Insider-2023-Survey.pdf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

jeg forstår ikke at det er politikere som skal gjøre utregning på hvor man skal hente penger hvert år. Har dem økonomi utdannelse? Men jeg forstår siden vi er så mennesker, så må dem ta der dem kan, og det dreper samfunnet. Det verste er at de tar skattebetalere. 

Minner om at departementene har masse personer med både økonomisk, juridisk og annen kompetanse.

Samfunnet er ikke idealt. 

Hva er et ideelt samfunn?

Stoltenberg er elendig i økonomi, når hans siste uttalelse er: vi skal tilfeldig plukke ut 100 000 unge mennesker opp til 29 år var det vel, til å betale mindre skatt, Det er utrolig at han får være i politikken, det må jo finnes en måte man kan sparke ut politikere som ikke har politiker holdninger. Vi har i Norge elendige ledere. Det er grusomt hvor små partier kan entre inn å bli en slags talspersoner på tv.

Hvorfor er dette bevis på at han er dårlig i økonomi? Enig at dette ikke er en god løsning, men det er et politisk valg i et valgår.

Hva er politikerholdninger? Du har hørt om valg? Det er din mulighet for å kvitte deg med folk.

Hvilke ledere er elendige?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 22.23):

Da tenker jeg at TS bør flytte ut av landet og si fra seg medlemskapet i norsk trygd. Så får vi se om pipa endrer lyd.

Anonymkode: fbe14...0b9

AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 22.33):

Ingen som tvinger deg til å bo her, er bare å flytte. Si fra deg medlemskapet samtidig, så kan du sutre til media når du er gammel og sjuk og innser at det ikke var så lurt 

Anonymkode: 4d621...8b4

AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 11.00):

Du står helt fritt til å flytte til et annet land. Hvilke andre land tenker du passer deg? 

Anonymkode: 92089...808

AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 11.14):

Det er jo bare å flytte.

Jeg er veldig takknemlig for at jeg bor i Norge.

Anonymkode: 1b316...08e

AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 11.16):

Da er det bare å flytte.

Jeg er sjeleglad for at jeg bor i Norge. Hadde ikke overlevd uten helsevesenet i Norge. Skulle vi betalt mindre skatt og avgift og dermed hatt mindre velferdsstat, så hadde jeg vært neddynket i gjeld jeg aldri hadde klart å betale for alt helsevesenet har hjulpet meg med.

Anonymkode: 18816...fe2

Flytte. Superoriginale svar i slike tråder...

Anonymkode: 803ba...593

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Flytte. Superoriginale svar i slike tråder...

Anonymkode: 803ba...593

Haha, ja man kan lure på hva som foregår inni nøtta til de som foreslår det. Sikkert de samme som hyler opp når "rikingene" flytter til Sveits 😅

Anonymkode: bae92...dd9

• Nyttig 1
Skrevet
Tanuki skrev (På 27.5.2025 den 11.31):

"Taxes are the price we pay for a civilized society."

Det er sant. Det er bra at vi betaler skatt. Det gavner oss alle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...