Gå til innhold

Matkasse fiasko

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor alene og tenkte jeg skulle få matinspo ved å abonnere på matkasse. Endte vel heller opp med mindre inspo og mindre tro på meg selv. Er på 2 uke nå.

Altså jeg klarer tydeligvis ikke følge en fuckings oppskrift engang. Skulle steke noe fisk og lage noe trøffelpasta, men fisken var tør og trøffelpasta smakte bare trøffel. Stod riktignok ikke hvor mye jeg skulle ha av ting, men...

Sliter så veldig med å finne ut steketider hvis det er mismatch i oppskriften, og rett og slett få frem smaker.

Dette har jeg denne uka:

Sennepsbakt laks med rødbeter, grønnkål og kremet appelsinsaus

Kyllingbryst med ovnsbakt sellerirot, rosettkål og rødvinssaus

Panert torsk med bulgur og chilistekte grønnsaker

Svinefilet med kremet potetsalat, ruccola og tomat

Mørbradbiff med kryddersmør og hvitløksstekte grønne bønner

Kyllingcurry med paprika, kokos og fullkornsris

Anonymkode: e8f45...8c8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får vel oppskrift som beskriver hvert steg? Les og følg nøye.

Anonymkode: 189fc...511

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags matkasse er dette? Virker veldig rart om det ikke står hvor mye man skal ha av ting, det er jo litt av poenget.

Anonymkode: ccbbd...8cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er HelloFresh står det på siden hvor mye du skal ha pppo, ikke i selve oppskriften. 

Anonymkode: 97201...4fb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står forsåvidt det. Men det står liksom "Stek fisken 2 min på hver side" så gjorde jeg det og var ikke i nærheten av ferdig, så stekte jeg litt til og det var for mye. Så står det bare "Smak til" og dette her med "Stek til gyllen" helt klar over at jeg sikkert spør om jeg ting jeg sikkert bør kunne, men sånt som dette freaker meg ut.. må ha alt nedskrevet til jeg klarer å lære meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo punkt for punkt hvordan du skal lage retten?

Det sagt, personlig synes jeg Hello Fresh er mye bedre enn både Adams Matkasse og Godt Levert. Jeg ville kanskje prøvd en annen matkasse, hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Står forsåvidt det. Men det står liksom "Stek fisken 2 min på hver side" så gjorde jeg det og var ikke i nærheten av ferdig, så stekte jeg litt til og det var for mye. Så står det bare "Smak til" og dette her med "Stek til gyllen" helt klar over at jeg sikkert spør om jeg ting jeg sikkert bør kunne, men sånt som dette freaker meg ut.. må ha alt nedskrevet til jeg klarer å lære meg det.

Jeg kunne ikke steke kjøttdeig da jeg flyttet hjemmefra. Men matlaging kan læres. Det krever øvelse og spørre folk som er gode på å lage mat om hvordan enkelte ting skal gjøres. Eventuelt google. Selv har jeg faktisk brukt matstart nettsiden (som er beregnet på barn) innimellom - for den har grundige forklaringer.

Det første du må gjøre er å la stekepannen bli varm, selv steker jeg fisken på middels - til høy varme (men ikke det aller høyeste nivået). Da blir fisken «brunet», snur og gjør det samme på andre siden. Det stemmer nok at det tar omtrent 2 min på hver side. Så skrur du av varmen, drar stekepanna til side og lar fisken ligge i.

Smake til må man stort sett alltid gjøre. Kjenn etter om du mener f.eks. sausen mangler salt, sukker eller syre. Så tilfører du litt av det du mener mangler og smaker på nytt - og gjentar om nødvendig flere ganger. Du tar en skje som du bruker i gryta og en du smaker av, så heller du litt fra den gryte skjeen til smake skjeen. Evt kan du bruke et lite fat til å smake av.

Du må bare øve, øve, øve og være stolt av det du får til. 

Anonymkode: f6a56...e38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bor alene og tenkte jeg skulle få matinspo ved å abonnere på matkasse. Endte vel heller opp med mindre inspo og mindre tro på meg selv. Er på 2 uke nå.

Altså jeg klarer tydeligvis ikke følge en fuckings oppskrift engang. Skulle steke noe fisk og lage noe trøffelpasta, men fisken var tør og trøffelpasta smakte bare trøffel. Stod riktignok ikke hvor mye jeg skulle ha av ting, men...

Sliter så veldig med å finne ut steketider hvis det er mismatch i oppskriften, og rett og slett få frem smaker.

Dette har jeg denne uka:

Sennepsbakt laks med rødbeter, grønnkål og kremet appelsinsaus

Kyllingbryst med ovnsbakt sellerirot, rosettkål og rødvinssaus

Panert torsk med bulgur og chilistekte grønnsaker

Svinefilet med kremet potetsalat, ruccola og tomat

Mørbradbiff med kryddersmør og hvitløksstekte grønne bønner

Kyllingcurry med paprika, kokos og fullkornsris

Generelt så bør du kunne følge oppskriften, men det fordrer jo at den tar med alle steg, noe den kanskje ikke gjør..
Det første jeg ville gjort var å ha et steketermometer på lur, da kan du vite om proteinene dine er ferdig, uavhengig av hva oppskriften sier. Tørr fisk f.eks er nok stekt for lenge og på for høy varme. 
Ris og poteter tar ofte litt tid, så de må ofte på først, er det saus, så kan du kjøre i gang den og heller varme opp til slutten.
Hva du lager mat på har også en god del å si. papirtynne panner og gryter har en tendens til å svi maten da de ikke har jevn varme, løsningen her er å bruke litt mindre varme og følge skikkelig nøye med, eller kjøpe bedre panner og kjeler da.. 
Her er de mest essensielle kjernetemperaturene du bør kunne:
Fisk - 48-55c
Storfe, kalv - 54c 
Kylling og svin - 70c
Vilt - 64-66c

Les hele oppskriften før du begynner, finn frem alt du trenger (mise en place på kjøkkenspråk) ha det rent og godt med plass rundt deg og som nevnt, steketermometer er din beste venn! Husk å smake underveis, vurder om det trengs mer salt, krydder, soysauce, sitron eller hva det nå enn er. Aldri stol blindt på en oppskrift, du må bruke skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mest sannsynlig ventet du ikke til panna var varm nok før du la fisken oppi. Dermed virket det understekt. 

For at du skal få gylden skorpe på kjøtt og slikt, må panna være varm først (vent til rett før det begynner å ryke av den, hbis det begynner å ryke tar du den litt av panna og lar den kjøkes ned i 30 sekunder før den går tilbske på plata.)

Anonymkode: 7ffb0...f6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille dere er! Takk 😊 ja panna var kanskje ikke varm nok. Det er godt levert matkasse jeg har. Da prøver jeg påan igjen i morgen med bedre mot og styrke 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at øvelse gjør mester. Du må bare få litt mer generell erfaring på kjøkkenet så ordner det seg sikkert.

Steketider vil alltid være ganske varierende så man kan aldri stole på det man leser. Det er forskjell på tykkelsen på kjøtt, og forskjeller fra komfyr til komfyr. Men når du får prøvd deg litt så lærer du mer intuitivt hvor mye tid og varme forskjellige typer kjøtt trenger.

Fisk skal egentlig ikke steke så veldig lenge. Jeg steker den gjerne på begge sider, men når den er "ferdig" og jeg er redd den ikke er stekt lenge nok så tar jeg lokk på og lar den ligge under lokk og skrur av varmen. Da vil varmen fra resten av fisken og restvarmen i pannen jevne seg ut og trekke inn.

Jeg har også brukt Godt levert, og har vært veldig fornøyd med både matrettene og kvaliteten på råvarene. De virker spennende de tingene du har valgt deg. Viktigste er å tørre å prøve, og ta med erfaringene til neste gang.

Anonymkode: b91c9...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...