Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser at man bør ta service på bilen etter 1-2 år. Verkstedet har merket bilen med ny service på 114 000, min har gått ca 100 000 og er nå over 2 år siden siste oljeskift. Bruker den svært lite mao. 2008 modell om det har noe å si. Bør jeg vente til den har gått 114k med ny service? 

Anonymkode: 9925f...ee4

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, skrev feil. 🙈 Bilen har gått 120k og står på merkelappen på ruta at neste oljeskift er 124k 

AnonymBruker
Skrevet

Etter 2 år er det greit å skifte olje uansett. Du trenger ikke å dra til Toyota for det, de fleste verksteder skal klare dette feilfritt.

Anonymkode: f1e9c...2ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan like gjerne få utført servicen nå, først som sist, spesielt hvis du stort sett driver småkjøring. Men det er virkelig ingen grunn til å ta service (eller noen andre reparasjoner for den saks skyld) på denne bilen hos Toyota merkeverksted! Det er strengt tatt masse penger ut av vinduet.

Det du gjør er å finne frem serviceheftet, se når siste service ble tatt (dato og på hvilken km.stand), og samtidig se om det står noen merknader om annet som er gjort på samme siden i serviceheftet.

Nå rundt 120'  og med den alderen er det muligens tid for nytte av registerreim på enkelte modeller. 

Ring et par lokale verksteder, gjerne av kjedeverkstedene, fortell at du har bil sånn og slik som har gått 120' og hør hva de foreslår av tiltak og hvilken pris de i utgangspunktet skal ha. Det er i alle fall garantert svært mye rimeligere enn på merkeverkstedet.

Anonymkode: 964a7...76e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men det er virkelig ingen grunn til å ta service (eller noen andre reparasjoner for den saks skyld) på denne bilen hos Toyota merkeverksted! Det er strengt tatt masse penger ut av vinduet.

'Service' er for det meste penger ut av vinduet uansett hvem man betaler for jobben.

Anonymkode: 35b77...d14

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

'Service' er for det meste penger ut av vinduet uansett hvem man betaler for jobben.

Langt på vei  enig, men det høres ikke ut som om ts er spesielt kyndig eller interessert i bil.Det er en ærlig sak.

Men visse saker må jo tas hånd om med (u)jevne mellomrom. Enten av en selv, noen en kjenner eller et verksted.

Oljeskift er et must, og så er det mer enn greit at registerreim skiftes i tide (hvis en ikke har kjede). Kokepunkt på bremsevæske er jo også lurt at noen sjekker. Tilstand på kjølevæske eller i det minste etterfylling er jo greit. Bytte av luftfilter og plugger (hvis det er bensinbil) er jo veldig enkelt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært viktig å bytte olje. Olje er ferskvare. 

Anonymkode: 6b4e4...646

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er svært viktig å bytte olje. Olje er ferskvare. 

Anonymkode: 6b4e4...646

Om det ikke akkurat er ferskvare, så er jeg enig i at regelmessige oljeskift er noe av det beste du kan gjøre for bilmotoren din. Ikke er det spesielt dyrt å få utført heller. En behøver ikke tyne intervallene maks heller: I tillegg til kjørelengde så har også kjøreMØSTER mye å si. Har du kun korte kjøreturer ville jeg byttet oljen oftere enn intervallene som er oppgitt.

Jeg må si jeg savner de "gode gamle dager" da bensinstasjoner oftest hadde smøregrav og en som gjorde oljeskift og slikt løpende vedlikehold for en fornuftig penge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

det høres ikke ut som om ts er spesielt kyndig eller interessert i bil.Det er en ærlig sak.

Enig. Men virker som om hen også ønsker å spare penger.

Olje/filter må man skifte, men det koster ikke mye ift "full service".
Kokepunkt for bremsevæske sjekkes på EU.
Nesten alle biler i dag har nivåmåling som sier ifra både om lav bremsevæske og frostvæske.

Folk elsker å betale for "full service", nesten uansett hva det gjelder. Og uten å vite noe om hva det innebærer.
Fikk akkurat tilbud på "full service" på varmepumpen. Og brønnpumpen, solcelleanlegget, påhengsmotoren, motorsykkelen, gressklipperen og snøfreseren. 
En bekjent driver med reparasjon av elektronikk. Folk ringer og vil ha "service". Bare sånn for sikkerhets skyld, uten at det er noe feil på utstyret.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle servicer er fulgt i mitt eie, med oljeskift med bytte av filter osv. Så bilen er tipp topp den. Bare begynte å tenke om det er noen vits i å skifte olje så ofte siden bilen blir brukt toppen 2 ganger i uka. Men da bestiller jeg service på den til høsten. Takk for innspill. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Men virker som om hen også ønsker å spare penger.

Olje/filter må man skifte, men det koster ikke mye ift "full service".
Kokepunkt for bremsevæske sjekkes på EU.
Nesten alle biler i dag har nivåmåling som sier ifra både om lav bremsevæske og frostvæske.

Folk elsker å betale for "full service", nesten uansett hva det gjelder. Og uten å vite noe om hva det innebærer.
Fikk akkurat tilbud på "full service" på varmepumpen. Og brønnpumpen, solcelleanlegget, påhengsmotoren, motorsykkelen, gressklipperen og snøfreseren. 
En bekjent driver med reparasjon av elektronikk. Folk ringer og vil ha "service". Bare sånn for sikkerhets skyld, uten at det er noe feil på utstyret.

Peiling på bil har du ikke! Når det sjekkes om bremsevæske holder kokepunktet, er det for å avdekke om den er blitt skiftet, så enkelt er det. Og når den uteblir å bli gjort noe med, er det som oftest mer å sette finger’n på under bilen.

Anonymkode: 39022...176

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle servicer er fulgt i mitt eie, med oljeskift med bytte av filter osv. Så bilen er tipp topp den. Bare begynte å tenke om det er noen vits i å skifte olje så ofte siden bilen blir brukt toppen 2 ganger i uka. Men da bestiller jeg service på den til høsten. Takk for innspill. 

Flott👍👍👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Peiling på bil har du ikke! Når det sjekkes om bremsevæske holder kokepunktet, er det for å avdekke om den er blitt skiftet, så enkelt er det.

Nei, det er du som ikke har peiling. Det sjekkes om den inneholder vann.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere har i og for seg rett i mye begge to: Bremsevæske er hygroskopisk, og trekker til seg fukt. Vann i bremsevæsken endrer kokepunktet. Med en rimelig digital tester måles motstanden/ledeevnen i væsken mellom to poler. Dette gir en grei indikasjon. Verksteder har ofte mer avanserte kokepunkttestere der bremsevæsken en varmer opp litt væske for å teste.

Bremsevæsken blir også generelt forurenset over tid.

Hvis bremsevæsken er dårlig gir det også en pekepinn på at bilen kanskje har hatt litt uregelmessig eller dårlig vedlikehold, siden det er en naturlig sak å sjekke og utbedre. 

Alle som har opplevd total bremsesvikt på kjøretøy på grunn av koking vet at det er en ekstremt skremmende opplevelse...

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det er korrekt, det visste jeg! Men du veit jo ikke at slik som bremsevæsken byttes ut under en service, og da slipper du anmerkning om det er for mye vann i bremsevæsken. Og det gjelder uansett drivlinje på bilen.

Ble det litt lettere å forstå for deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men du veit jo ikke at slik som bremsevæsken byttes ut under en service

Det var poenget. Folk tror, som deg, at bremsevæske må byttes minst hvert 2. år.
Service vil si å, pga manglende kunnskap, betale for noe man egentlig ikke trenger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Etter 2 år er det greit å skifte olje uansett. Du trenger ikke å dra til Toyota for det, de fleste verksteder skal klare dette feilfritt.

Anonymkode: f1e9c...2ff

Enig. Spør om pris på minst to steder. Mulig man også får rabatt hvis man kombinerer det med Eu-kontroll, vet ikke om det er vanlig men jeg fikk det en gang på et frittstående lite verksted.

Anonymkode: b7078...bf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...